واریس رگ های پا

اگر قرار باشد که فردا صبح در حالی بیدار شوید و از جا برخیزید که تعداد زیادی تمساح با دهان های باز پایین تخت منتظر شما باشند، آیا اولین فکری که به ذهنتان می رسد تنها این است که «آه خدای من. چه خزندگان زشتی!؟» البته که
پنجشنبه، 16 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
واریس رگ های پا
 واریس رگ های پا
نویسنده: دبورا تکاک
مترجم: مینا اسماعیلی

 

15عامل کمک کننده و شفابخش

اگر قرار باشد که فردا صبح در حالی بیدار شوید و از جا برخیزید که تعداد زیادی تمساح با دهان های باز پایین تخت منتظر شما باشند، آیا اولین فکری که به ذهنتان می رسد تنها این است که «آه خدای من. چه خزندگان زشتی!؟» البته که چنین فکر نمی کنید. اما اگر قرار باشد هنگام برخاستن، وقتی که به پایین نگاه می کنید برای اولین بار متوجه رگ های واریسی شوید، احتمالاً افکارتان متوجه قیافه و ظاهر پاهایتان می شود. اکثر مردم رگ های واریسی را حتی به عنوان بیماری نمی شناسند و به آن تنها از جنبه ی زیبایی و ظاهر قضیه نگاه می کنند؛ مطمئناً چنین تصوری صحیح نیست. دکتر «برایان مک دونا» می گوید: «افرادی که دارای رگ های واریسی هستند در واقع مبتلا به نوعی بیماری اند. بیماریی که در ظاهر و زیبایی بدن نیز تأثیر گذار است. وجود سیاهرگ های متورم، آبی رنگ و ناهموار - و سیاهرگ های قرمز رنگ به نام "وریدهای عنکبوتی" - از بارزترین علایم و نشانه های بیماری رگ های واریسی محسوب می شوند. بیمارانی که مدت ها به این بیماری دچار بوده اند همه ی این علایم را به خوبی می شناسند و می دانند که این علایم درد، خستگی و ضعف پاها را به دنبال خواهند داشت. این بیماری غالباً زندگی فرد را (در مقایسه با آن تمساح های منتظر پایین تخت که از آن ها یاد کردیم!) تهدید نمی کنند. بنابراین دلیلی برای وحشت کردن و با شتاب هرچه بیشتر به پزشک مراجعه کردن وجود ندارد. اما اگر دچار این عارضه هستید، هم برای شما و هم برای پاهایتان بسیار بهتر است که بدانید چگونه با آن ها رفتار نمایید. در این جا به ذکر برخی از توصیه های کارشناسان در این زمینه می پردازیم.

لازم نیست احساس گناه کنید

تا حدود زیادی می توان گفت که مهم ترین عامل ابتلا به این بیماری داشتن والدینی است که دچار بیماری رگ های واریسی هستند. افسانه های زیادی در مورد چگونگی بروز این بیماری عمدتاً ارثی وجود دارد. از جمله این که رگ های واریسی در نتیجه ی روی هم انداختن پاها عارض می شوند. این حرف کاملاً بی پایه و اساس است. علت ابتلای شما به این بیماری تنها آن است که شما جزو 17% افرادی هستید که حامل ژن بیماری هستند. (اکثر مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می دهند).

بلند کردن پاها از سطح زمین

رگ های واریسی، سیاهرگ های ضعیفی هستند که قدرت سابق خود را در بازگرداندان خون به قلب از دست داده اند. سیاهرگ های ناحیه ی ساق از جمله رگ هایی هستند که بیش از سایر رگ ها مستعد دچار شدن به این عارضه می باشند.- زیرا در دورترین نقطه از قلب واقع شده اند و به صورت قائم و رو به پایین قرار دارند. با انتقال نیروی جاذبه به طرف خود، می توان پاها را در بازگرداندن خون به قلب یاری کرد. انجام این کار بسیار ساده است. هنگام درد پاهای خود را روی یک صندلی، چند عدد بالش یا یک صندلی راحتی قرار دهید. به طوری که پاها بالاتر از سطح لگن قرار گیرند. با انجام این کار طبعاً درد و ناراحتی پاها به تدریج تسکین می یابد.

پوشیدن جوراب واریس

به نظر دکتر «فیلیپس» پوشیدن این جوراب ها به تسکین درد کمک می کند. جوراب های واریس که در داروخانه ها و فروشگاه های بزرگ به فروش می رسند از جمع شدن خون در سیاهرگ های ظریف نزدیک به سطح پوست جلوگیری می کنند (در عوض خون به سمت رگ های بزرگ تر و اصلی تر که بازگشت خون از آن ها به قلب آسان تر است هدایت می شود).

هشدار پزشکی

لخته، عاملی برای نگرانی

صد سال پیش پزشکان سیاهرگ های واریسی را با قلاب بیرون می کشیدند. دیگران مطمئن بودند که درمان رگ های واریسی در آینده انسانی تر و مؤثرتر خواهند بود. امروزه از طریق درمان با تزریق، هر نوع سیاهرگ واریسی را می توان با موفقیت درمان کرد. اما چه موقع رگ های واریسی ضرورت مراجعه به پزشک را اعلام می کنند؟ دو عارضه ی جانبی عمده با بروز رگ های واریسی توأمند که عبارتند از: وجود لخته در رگ و پارگی رگ. چگونه می توان به وجود لخته در سیاهرگ پی برد؟ در صورت وجود لخته در رگ، فرد درد، ناراحتی و حساسیت زیادی در پای خود حس می کند. لخته ها معمولاً به شکل برآمده گی های قرمز رنگ قابل رؤیتی در رگ ها می باشند که اندازه ی آن ها حتی با بالا بردن پاها نیز کوچک نمی شود. سیاهرگ های ناحیه مچ پا معمولاً بیش از نقاط دیگر پا مستعد پارگی و خونریزی اند. پارگی رگ در مقایسه با وجود لخته در سیاهرگ ها بسیار خطرناک تر است. زیرا منجر به از دست رفتن سریع خون می شود. در صورت بروز پارگی، محل خونریزی را به منظور کاهش سرعت آن بفشارید و سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

تکیه دادن پاها به دیوار

دکتر «فیلیپس» استفاده ی توأم از قدرت جوراب های واریس و جاذبه ی زمین به کمک انجام حرکات زیر را توصیه می کند: جوراب های واریس خود را بپوشید. سپس به پشت بخوابید و پاها را بالا برده در راستای قائم قرار دهید و آن ها را به دیوار تکیه دهید. دو دقیقه به همین حالت باقی بمانید. با این کار خون از رگ های متورم پاها دوباره به طرف قلب بازمی گردد. در صورت لزوم و امکان، این عمل را چند بار در طول روز تکرار کنید.

شیب دادن به تخت

می توانید با چند سانتی متر بالا بردن پایه های قسمت پایین تخت ازسطح زمین، ازنیروی جاذبه به نحوی مفید و مؤثر استفاده کنید. با این حال باید مراقب باشید و اگر سابقه ی مشکلات قلبی یا هرگونه مشکل تنفسی در طی شب دارید، قبل از اقدام به این دستورالعمل با پزشک خود مشورت نمایید.

پوشیدن کفش های مناسب

رگ های واریسی به اندازه ی کافی برای پاها تولید ناراحتی می کنند. پس با پوشیدن کفش های پاشنه بلند و پوتین های کابویی مشکل را دوچندان نکنید.

خریدن یک جفت جوراب کشی

کار این جوراب ها - که خاصیت ارتجاعی دارند و معمولاً در فروشگاه های لوازم پزشکی یافت می شوند - حفاظت از پاهاست. به ویژه اگر جوراب کاملاً اندازه ی پا باشد و از جوراب های زیر زانو استفاده شود، درد و ناراحتی تا حدود زیادی برطرف می گردد؛ البته رفع درد به شدت بیماری نیز بستگی دارد. اندازه بودن جوراب در مؤثر بودن آن بسیار اهمیت دارد.

کنترل وزن

اضافه وزن به معنی وارد شدن فشار بیشتر به پاهاست. به همین علت است که زنان باردار اغلب دچار این عارضه می شوند. در صورت کاهش وزن احتمال کم شدن مشکل رگ های واریسی افزایش می یابد.

اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ

لباس های تنگ به ویژه کمربندهای سفت و یا جوراب هایی که کشاله ران را تحت فشار قرار می دهند، مانند شریان بند عمل کرده و باعث جمع شدن خون در سیاهرگ های پا می شوند.

آیا مصرف قرص ها بر رگ های واریسی تأثیر دارد

بهم خوردن تنظیم هورمون ها که گاه در اثر استفاده از قرص های ضد بارداری ایجاد می شود، می تواند علتی برای تشکیل رگ های عنکبوتی باشد. چنانچه پس از مصرف این داروها مشکلی برای رگ ها به وجود آید، به احتمال زیاد مصرف داروهای ضد بارداری عامل اصلی بروز بیماری می باشند.

ترک سیگار

نتایج حاصل از یک مطالعه از وجود رابطه میان سیگار کشیدن و بروز بیماری رگ های واریسی خبر می دهند. محققان به این نتیجه دست یافته اند که سیگار ممکن است یکی از عوامل احتمالی بروز این بیماری باشد.

پیاده روی کنید

نشستن یا ایستادن به مدت طولانی برای پاها مشکل ایجاد می کند. زیرا سبب تجمع خون در پاها می شود. انجام کمی ورزش در طول روز به ویژه پیاده روی، از جمع شدن خون در پاها جلوگیری می نماید. تحقیقات نشان داده اند که در حقیقت احتمال ابتلا به رگ های واریسی در افراد غیرفعال و کم تحرک بیش از افراد فعال و پرتحرک است.

مشکل را پنهان نسازید

قسمت اعظم درد و ناراحتی حاصل از رگ های واریسی را می توان با مصرف قرص پنهان کرد. ولی این کار را نکنید. مشکل رگ های واریسی مسأله ای است که نباید پنهان بماند. چنانچه به تمامی نکات مذکور در این فصل عمل کرده اید و نتیجه ای حاصل نشده از پزشک و مراکز پزشکی کمک بگیرید.

روشی متفاوت

ژست دیگری بگیرید!

دکتر«جان کلار» می گوید: «سیستم سنتی یوگا، بیش از پیش به مبتلایان به وریدهای واریسی تقدیم می شود». طبق ادعای دکتر «کلارک»، این تمرین تنفسی یوگا می تواند بدون دستورالعمل، بدون خطر و با احتمال زیاد می تواند ناراحتی ناشی از واریس رگ های پا را تسکین دهد. سعی کنید همین حالا این تمرین را انجام دهید. طاق باز بخوابید و پاهایتان را روی یک صندلی بگذارید. به آرامی و در حد امکان با دیافراگم و از طریق بینی تنفس کنید. در حالی که نیروی جاذبه، تجمع خون را از ساق های بلند شده شما خارج می کند، تنفس عمیق و ثابت هم در قفسه ی سینه تان فشار منفی ایجاد می نماید. به همان ترکیبی که فشار منفی به کشیده شدن هوا به داخل ریه ها کمک می کند، خون را نیز از تمام بدن، از جمله ساق های مملو از خون، خارج می نماید.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.