دستور پخت خوراک لوبیا

بیشتر حبوبات سرشار از پروتئین هستند و لوبیا نیز از این مسئله مستثنا نیست. خوراک لوبیا را می‌توان به عنوان پیش‌غذا، غذای سبک به عنوان شام و یا صبحانه‌ای لذیذ و مقوی سرو کرد. در ادامه طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه را بخوانید.
چهارشنبه، 23 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت خوراک لوبیا

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا

لوبیا چیتی دو پیمانه

سیب زمینی متوسط یک عدد متوسط

پیاز یک عدد رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

زردچوبه به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

لیمو یک عدد

دستور پخت خوراک لوبیا
 

طرز تهیه خوراک لوبیاچیتی

 
مرحله اول
لوبیاها را از چند ساعت قبل خیس کنید. در این میان آب آن‌ها را چندین بار عوض کنید تا دیگر منجر به نفخ نشود.
 
مرحله دوم
لوبیاها را در زودپز بریزید، ۳ لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید، به آن اجازه دهید تا حدود ۶۰ دقیقه بپزید.
 
مرحله سوم
سیب زمینی را به لوبیا اضافه کنید و ۴۵ دقیقه دیگر بگذارید تا به همراه هم بپزند. (سیب‌زمینی را پوست بگیرید و آن را درسته داخل خوراک بیندازید این کار لعاب خوراک را بیشتر می‌کند).
 
مرحله چهارم
در حین پختن آن‌ها، درون یک  ماهیتابه کمی روغن بریزید و پیازهایی را که قبلا پوست گرفته و ریز خرد کرده‌اید را در آن تفت دهید، تا طلایی شود.

رب و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
 
مرحله پنجم
ترکیب رب و زردچوبه و پیاز را به لوبیا اضافه کنید. به آن نمک و فلفل بزنید و آن‌ها را خوب با هم ترکیب کنید.

سیب‌زمینی را که درسته داخل خوراک انداخته بودید له کنید.

می‌توانید خوراک لوبیا را با برش‌های لیمو و پودر زیره میل کنید و لذت ببرید. 1

دستور پخت خوراک لوبیا
 

خواص لوبیا چیتی

 
بدنسازی
لوبیا چیتی مقادیر بالایی کربوهیدرات دارد، کربوهیدرات به ریکاوری عضلات ورزشکاران پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

لوبیا چیتی حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن ورزشکاران و بدنسازان مفید است.

منیزیم موجود در لوبیا چیتی باعث سنتز پروتئین در بدن شده و به عضله سازی بدنسازان کمک می کند.
 
منبع پروتئین گیاهی
لوبیا چیتی حاوی مقادیر بالای پروتئین بوده و یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی جایگزین گوشت قرمز برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

بد نیست بدانید که لوبیا چیتی بیشترین مقدار پروتئین را در میان انواع لوبیا ها دارا می باشد.
 
دیابت و قند خون
لوبیا چیتی به دلیل مقادیر بالای کربوهیدرات های پیچیده که دارد به تنظیم قند خون و میزان انسولین در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در رژیم غذایی خود از لوبیا چیتی استفاده می کنند، کاهش قابل توجهی در میزان هموگلوبین A1c دارند.

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا چیتی، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را که بر میزان قند خون تاثیر می گذارد، کاهش می دهد.
 
معده و دستگاه گوارش
فیبر موجود در لوبیا چیتی باعث بهبود هضم غذا می شود، نفخ شکم را کاهش می دهد (گفته می شود که لوبیا چیتی نسبت به بقیه ی لوبیا ها، نفخ کمتری دارد)، سندروم روده تحریک پذیر را درمان کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
 
یبوست
مقادیر قابل توجه فیبر موجود در لوبیا چیتی باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.
 
کلسترول خون
مطالعات منتشر شده در مجله کالج تغذیه آمریکا نشان می دهد که لوبیا چیتی به دلیل مقادیر پایین چربی، یکی از بهترین جایگزین های گوشت قرمز در افراد مبتلا به کلسترول خون بالا می باشد.
 
قلب
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در لوبیا چیتی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

مقادیر بالای فولات موجود در لوبیا چیتی از افزایش هوموسیستئین خون جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. 2
 
خواص لوبیا چیتی در دوران قاعدگی
دردهای دوران قاعدگی هر کسی را می‌تواند از پا بیندازد و برای روزها او را از فعالیت روزانه منع کند. خوشبختانه همیشه درمان‌های خانگی برای کاهش درد قاعدگی وجود داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به خوردن لوبیا چیتی در دوران قاعدگی اشاره کرد. لوبیا چیتی به واسطه داشتن عوامل مؤثر آهن، میزان اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد.
 
خواص لوبیا چیتی برای کودکان
گلبول‌های قرمز یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و نمو کودکان است. زمانی که بدن کودک گلبول‌های قرمز سالم و غنی از اکسیژن داشته باشد، میزان رشد و همچنین نمو او بر اساس نمودار رشد خواهد بود. در دوره خاصی شما می‌توانید با مشورت گرفتن از پزشک کودک، به او ترکیبات حاوی لوبیا چیتی بدهید.

همانطور که در بالا و خواص لوبیا چیتی اشاره کردیم، با مصرف این دسته از حبوبات مقدار آهن و همچنین سطح اکسیژن در گلبول‌های قرمز به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند وبه این ترتیب رشد و نمو نوزاد نیز بهتر می‌شود.
 
خواص لوبیا چیتی در دوران بارداری
اگر قرار است به زودی صاحب فرزند شوید، با مشورت گرفتن از پزشک خود خوردن لوبیا چیتی را به رژیم غذایی اضافه کنید. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد در سه ماهه اول مصرف کردن لوبیا چیتی به واسطه داشتن مواد مغذی زیاد، می‌تواند در شد نوزاد تأثیر مثبت داشته باشد.

مهم‌ترین ارگانی که با مصرف لوبیا چیتی تکامل سریع‌تر و کامل‌تر از خود نشان می‌دهد، لوله عصبی در نوزاد است. علاوه بر نوزاد خوردن لوبیا چیتی برای مادران باردار نیز به واسطه افزایش دادن سطح گلبول‌های قرمز توصیه شده است.
 
خواص لوبیا چیتی در بهبود حافظه
اگر می‌خواهید در کار، زندگی و تحصیل خود موفق شوید، نیاز به یک حافظه قوی دارید. خوردن مواد غذایی مفید و مغذی به مقدار زیادی در افزایش قدرت حافظه شما تأثیر دارد. یکی از مهم‌ترین و توصیه شده‌ترین مواد غذایی که می‌توانید آن را در وعده‌های غذایی خود به منظور بهبود حافظه اضافه کنید، لوبیا چیتی است.

لوبیا چیتی مقدار کافی ویتامین ب ۱ دارد. این ویتامین به طور خاص روی حافظه انسان تأثیر مثبت دارد. به این دلیل است که در وعده‌های غذایی دانش آموزان عموماً در کشورهای پیشرفته وعده غذایی با لوبیا چیتی وجود دارد.
 
خواص لوبیا چیتی در کاهش ریزش مو
ریزش مو رابطه مستقیم با کاهش مواد معدنی و مغذی در بدن دارد. از جمله ترکیباتی که کاهش آن می‌تواند باعث ریزش شدید مو شود، پتاسیم است.

همان‌گونه که اشاره شد و ملاحظه کردید لوبیا چیتی دارای مقدار زیادی پتاسیم است. با مصرف کردن هفتگی لوبیا چیتی پتاسیم مورد نیاز برای حفظ سلامت مو و همچنین پوست شما تأمین می‌شود. به این ترتیب پوست و مو شاداب‌تر خواهید داشت
.
 
رفع خشکی پوست
خوردن لوبیا می‌تواند به رفع خشکی پوست بدن کمک کند.

کمبود ویتامین
B باعث بروز بسیاری از مشکلات پوستی مانند قرمز شدن پوست و خشکی می‌شود لذا خوردن لوبیا چیتی می‌تواند به رفع این مشکلات کمک زیادی کند. 3

پی نوشت:
1.www.hamshahrionline.ir
2.www.coca.ir
3.www.gymito.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.