كاروانسرا و دكاكين محله سنگ سياه

بعد از اداء شهادتين و ساير عقايد كه در صفحات قبل اظهار شد در بيان ما وَقع و ما صَدر منّى آنكه در ( حدود سنه سى ؟ ) و اهل خانه مسمّات قمر سلطان بنت مرحوم مبرور آقا ميرزا محمود نويسنده ، زوجه دائمه داعى ، جميع ما يملكى خود را از اثاث البيت و سه طرف خانه متّصلات به يكديگر و سراكمپانى ( ؟ ) و غيره ، آنچه صدق ماليت بر او مى‏شد به شرايطى چند مصالحه نمود به حقير در حالتى كه مدتى پيش از اين مصالحه ، حقير هم ماليه خود را جميعا به ايشان مصالحه نموده بودم به شرايطى .
چهارشنبه، 12 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كاروانسرا و دكاكين محله سنگ سياه
كاروانسرا و دكاكين محله سنگ سياه
كاروانسرا و دكاكين محله سنگ سياه






موقوفه : كاروانسرا و دكاكين محله سنگ سياه
واقف : محمد كريم حسب المصالحه زوجه‏اش قمر سلطان بنت آقا ميرزا محمود

تاريخ وقف : 10 ذى الحجه 1334 ه . ق
نوع سند : رونوشت ( مصالحه نامه و وقفنامه )
شماره رايانه‏اى : 6 ض
شماره پرونده : ...

كاروانسرا و دكاكين محله سنگ سياه

بسم اللّه‏ تعالى
[ صلح نامه ]

بعد از اداء شهادتين و ساير عقايد كه در صفحات قبل اظهار شد در بيان ما وَقع و ما صَدر منّى آنكه در ( حدود سنه سى ؟ ) و اهل خانه مسمّات قمر سلطان بنت مرحوم مبرور آقا ميرزا محمود نويسنده ، زوجه دائمه داعى ، جميع ما يملكى خود را از اثاث البيت و سه طرف خانه متّصلات به يكديگر و سراكمپانى ( ؟ ) و غيره ، آنچه صدق ماليت بر او مى‏شد به شرايطى چند مصالحه نمود به حقير در حالتى كه مدتى پيش از اين مصالحه ، حقير هم ماليه خود را جميعا به ايشان مصالحه نموده بودم به شرايطى .
بنابراين ما يملك زوجه ، به تمامى ، راجع و متعلق و ملك حقير شده و چون مى‏دانم و يقين دارم كه غرض محترمه زوجه از اين مصالحه آن است كه ماليه‏اش صرف خود حقير گردد نه وارث حقير ، لهذا حقير هم محض رضايت او ، مجددا تمام و كمال ماليه خودش را بدون استثناء چيزى از آن ، مصالحه شرعيه نمودم به خودش و صيغه شرعيه هم جارى ساختيم و تفصيل ماليه مشار اليها از اين قرار است :
نصف تام از كاروانسرا و دَه باب دكاكين متصلات به آن ، واقعات قرب كل مشيرى مشاعا ، و به عبارت اخرى سه دانگ از هر يك از كاروانسرا و دكاكين مشاعا متعلق به ايشان است و سه دانگ ديگرى مشاعا متعلق به خود داعى است .
و ديگر آنچه اثاث البيت از فروش (1) و البسه و سينه آلات و طلا آلات تماما بدون افراز چيزى از آن متعلق به خودش است و هيچ ربطى به حقير ندارد ، و حتى لباسهاى مردانه ملك او است ، و همچنين سراكمپانى ( ؟ ) و خانهاى مختصه نوساز و مشتركه قديمىِ موروثى از برادرها و پدر جميعا ملك طِلق و حق صدق مشار اليها است ، و احدى از وارثهاى حقير حق يك كلمه سؤال و استفسار هم ندارد .
مجددا محض توضيح اظهار مى‏شود كه نصف از كاروانسرا و نصف از ده دكاكين مشاعا واصل و هفت سراكمپانى ( ؟ ) و سه طرفِ خانه متصلات جديده و قديمه و جميع اثاث البيت و البسه زنانه و مردانه بدون استثنائى از آن ، ملك طلق و حق صدق زوجه محترمه است و مرا به هيچ وجه حقى نيست .
حرّره الاحقر محمود فى عاشر ذى حجة سنة 1334 .
« و الأرض للّه‏ يورثها من يشاء » (2) .
اما اموال و ما يضاف الىّ عارية اول حصه از خانه موروثى و ابتياعى از حاجى محمد رحيم كه ايشان از اخوى زاده‏ها خريد نمودند و مخارج بنّائى و نجارى و جصّاصى (3) طرف پشت بقعه فوقانى و تحتانى كه قريب چهارصد تومان حقير ، و پانصد تومان اخوى آقا محمد خرج نموده كه آن هم راجع به حقير شد ، و همچنين حصه موروثى از شش دانگ يك باب دكان سه دركى واقعه در بازار بزّازها از بازار وكيل ، و همچنين حصّه ابتياعى توسط حاجى از اخوى زاده‏ها و حصّه ابتياعى از حاجى محمد حسن كمپانى ، مال اخوى آقا محمد جعفر كه همه دو حصه از دكان مزبور است و تمامى حق و حقوقى كه مى‏شود ، بر او مى‏باشد ـ يعنى مالك مى‏باشم از خانه و دكان پدرى ارثا و ابتياعا ـ مصالحه صحيحه شرعيه نمودم به اخوى آقا محمد جعفر و همشيره مسمّات [ به ] خانم سلطان و همشيره زاده‏ها ، اولادهاى حاجى غلامحسين چينى فروش و هم محمد جواد ذكور و بلقيس خانم و حاجيه عصمت خانم و رباب خانم ، كلهم على السواء ذكورا و اناثا بلا تفاضل .
امّا [ رقبات ذيل را : ]

[ رقبات مفصله : ]

1 ـ نصف مشاع تامّ تمام از شش دانگ يك باب كاروانسرا .
2 ـ و ده باب دكاكين متصلات به آن ، كه متعلق به حقير و نصف ديگر آن متعلق به زوجه محترمه است .
3 ـ مع سه باب دكاكين شمّاعى و سفيدگرى و نصفه بقّالى واقعات در محله سنگ سياه .
* * *
جميعا وقف شرعى و حبس مخلّد ملّى نمودم بر :
[ مصارف : ]
1 ـ محصّلين علوم دينيه اسلاميه و علوم معاشيه ابتدائى و غيره ، غير از طريقه خارجه از اهل فرنگ و السنه ايشان ـ خذلهم اللّه‏ ـ بلكه طريقه تعليم و تعلّم اسلاميه از مصر و يثرب و هر بلاد اسلاميه .
2 ـ كه بعد از اخراجات ضروريه ملكيه و تعميرات لازمه ، عايدى خرج اطفال ايتام و غيره مسلمين بلكه مطلق محصّلين يعنى خرجى كه لازمه تحصيل ايشان است بشود . و توليت آن مادام الحيات بنفسه لنفسه و ما بعد الحيات به جناب مستطاب شريعت مآب زبدة العلماء و المحققين خير الحاج حاجى محمد كريم ـ سلّمه اللّه‏ ـ ولد مرحوم خير الحاج حاجى محمد باقر ، مفوّض است تا محمد جواد همشيره زاده به حد رشد و بلوغ برسد ، آنگاه توليت به او و به ايشان است مع نظارت جناب حاجِ مزبور .
و در جميع اوقات و ازمنه هر كس متولى باشد ، نظارت آن به محترمه زوجه دائمه مسمّات [ به ] قمر سلطان بنت مرحوم آقا ميرزا محمود نويسنده است .
3 ـ توضيحا آنكه آنچه عايد شود بعد از اخراجات لازمه ، بايد صرف لوازم تحصيل جماعتى از اطفال فقراء بشود كه تحصيل علوم فارسيه و عربيه ، دينيه و معاشيه بنمايند .
اميد است جناب حاجى محمد كريمِ متولى ، بعد از خود با جمعى از اهل دانش نشسته و مشورت نمايند كه ان شاء اللّه‏ به ترتيب صحيح محكم دائم جارى شود .
خلاصه منافع اعيان موقوفه مصرف آن محصلين علوم دينيه و معاشيه و مقدمات آنها فارسيةً و عربيةً ، ابتدائيةً و انتهائيةً انصافيه ( ؟ ) است كه بايد خرج ما يحتاج اليهم فى التحصيل من المسكن و المعلّم و الكتاب و ساير اللوازم بشود .
و توليت بعد از محمد جواد همشيره زاده ، به اخوى زاده‏ها است ، و بعد به اولاد ذكور اخوى زاده‏ها و همشيره زاده ، هر كس از آنها اعلم و ابصر و اتقى باشد .
و چنانچه عالم نباشند ثقه و متدين‏ترين از ايشان ، و همچنين نسلاً بعد نسل ذكور از ذكور و بعد ذكور از اناث و بعد ارحام نسبى الاقرب فالاقرب الى ما شاء اللّه‏ .
امّا در باب كتب داعى به استثناى كتب خاصه كه بعد تفصيل آن ذكر مى‏شود ، ساير كتابها جميعا ، خواه بر آن كلمه وقف نوشته شده باشد يا نه ، وقف است :
اولاً : بر همين محصلين موقوف عليهم مزبورون در صفحه يمنى ، و بعد از ما يحتاج ايشان ، بر جميع طلاب محصلين ، كه ان شاء اللّه‏ به اطلاع جناب مستطاب حاجى شيخ محمد كريم ـ دام و اطال اللّه‏ بقاه ـ كه متولى اول و اصل در اين امر هستند به محتاجين طلاب داده شود كه بعد از استفاده و رفع حاجت ، پس گرفته و بيش از شش ماه الى يك سال نزد كسى نباشد ، و به اختلاف مورد ، وثيقه يا قبض گرفته [ . . . ] مهر نقش شود به اين مضمون به خط نستعليق جلىّ : « وقف محصلين مخصوص » ، صفحه اول و وسط و آخر كتاب به آن مهر شود ، « و الأرض للّه‏ يورثها من يشاء » (4) .
4 ـ اما ده فنجان و نيم اراضى زراعتگاه و چاه آب مشتمل بر دو حلقه چاه آجر شده خارج دروازه سعدى از اراضى رحمت آباد كه مشاع است ، اين ده فنجان با ده فنجان ورثه مرحوم حاجى على اكبر كه جمله مشاعا بيست و يك فنجان است مع اوطاق و اشجارِ اطرافِ دو حلقه چاه و شرب تابعه مزبورات ، تمامى و همگى ده فنجان و نيم و ما يتعلق و ما يضاف اليها وقف است بر تعزيه داران حضرت ابى عبد اللّه‏ الحسين الشهيد روحى و روح العالمين له الفداء ، صلوات اللّه‏ عليه و على جده و ابيه و امه و اخيه .
5 ـ و شبهاى بغيرِ عصر روز پنجشنبه ، در منزل پدرى تعزيه دارى شود كما فى السابق و الجارى .
6 ـ و در شهر المبارك رمضان شبهاى جمعه حسب المقدور افطار دهند جماعتى از مؤمنين را .
خلاصه مال الاجاره اراضى مزبوره بعد ازمخارج لازمه صرف تعزيه دارى عصرهاى پنجشنبه كما هوالجارى شود ، و آنچه زياد بيايد صرف‏افطارى شبهاى جمعه شهرمبارك شود ، و در كميّت و كيفيت بر حسب امكان و عايدى است ، و تابع منافع عايدى است .
* * *
و توليت آن كما فى السابق و الحال مادام الحيات با خود داعى است ، و بعد از فوت حقير ، توليت مفوّض است به اخوى زاده‏ها ، آقا محمد رحيم و آقا حبيب اللّه‏ ولدان مرحوم اخوىِ آقا محمد ، دختر زادگان مرحوم حاجى محمد رضاى پسر عبد اللّه‏ است . ثواب مترتب بر آن هديه است به سوى ارواح مطهره خاتم الانبياء و فاطمه زهرا و ائمه هدى صلوات اللّه‏ عليهم اجمعين كه پرتو[ى ] از انوار آن بزرگواران عايد شود اولاً به روح مرحوم والد ، ثانيا به روح اخوى آقا محمد ، و ثالثا پرتوى از ايشان به روح فقير ضعيفِ حقير شود بر حسب اين ترتيب آنكه چون اين ده فنجان و نيم ارضين اولاً ثلث مرحوم والد غفران مآب الحاج محمد نبى بوده كه منافع آن را صرف مصارف معين نمائيم حقير و اخوى آقا محمد ، و بعد از آن اختيار آن به حقير و اخوى بود كه هر نحو تصرفى بخواهيم بالمناصفه بنماييم .
و مرحوم اخوى آقا محمد در زمان حيات ، در اين باب مسامحه نموده‏اند كه بعد از مراجعت حقير از نجف اشرف كليه اختيار اين ارضين را به حقير واگذار نمودند ، يعنى نصفه‏اى (5) هم كه به اختيار ايشان بود به داعى واگذار نمودند ؛ لهذا بعد از فوت آن مرحوم صلاح ديده شد كه تمام ده فنجان و نيم وقف شود بر تعزيه داران حضرت سيدالشهداء ابى عبد اللّه‏ الحسين صلوات اللّه‏ عليه و على جده و ابيه و اخيه .
و افطارىِ شبهاى جمعه ماه مبارك و توليت آن اولاً به خود داعى است و بعد به اخوى زاده خصوصا آقا حبيب اللّه‏ ، و بعد اولادهاى ايشان نسلاً بعد نسل ، ذكورا با تقدم ذكور از ذكور بر ذكورِ از اناث الى ما شاء اللّه‏ وقفا صحيحا شرعيا بحيث (6) لا يباع و لا يوهب .
و اجريت و انشأت صيغة الوقف ، فتحقق الوقف بجميع اركانه و شرايطه ، و دخل فى مجراه من صرف المنافع فى مصارفه . حُرّر فى يوم العيد ، عيد اضحى عاشر ذى حجة اربع و ثلاثين و ثلاثمائة بعد الألف 1334 .
خدمت ذى شرافت حجج اسلام و علماء عظام و فضلاء كرام كه خط مرحمت پناه آقاى آقا شيخ محمود طاب ثراه را مى‏شناسند ، استدعا مى‏نمايم كه ملاحظه چهل سطر فوق را نموده و مطابقه با دفترى كه خط آن مرحوم است فرموده ، چنانچه خط مرحوم شيخ ، و مطابق با دفتر است در اين ورقه كه به منزله سواد است مرقوم ، و به مهر شريف مزيّن فرمايند . زياده عرضى و زحمتى نيست ، انا الاحقر محمد كريم ، عفى عنه .

[ سجلات : ]

[ فراز سند : ]
1 ) حسبى اللّه‏ ؛ ذا مع سواد الاصل مطابق ، و قد لاحظت الاصل و طوبق معه بشهادة النص (7) و السجل بخط الجناب السيد الجليل النبيل النحرير الكامل الآقا سيد على المجتهد الكازرونى و مهره ، حرّره الاحقر على فى 25 شهر ذى حجة سنة 1336 .
[ سجع مهر / بيضوى : ] « على مع الحق » .
2 ) بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و الحمد للّه‏ تعالى ؛ هذا السواد مطابق لأصله الملحوظ المحفوف حسب شهادة الموثقين لدىّ العبد الذليل على الحسنى الحسينى غفر له فى شهر ربيع الاول سنة ست و ثلاثين و ثلاثمائة بعد الالف ( 1336 ) ، و لا شك أن اصل هذا السواد بخط الشيخ المرحوم طاب ثراه صحيح معتبر عندى مصدَّق ( به لدى ؟ ) جمعا بمحضر جمع كثير من المعتمدين الموثقين و محضر العبد الذليل ، محل رسم شريعت مدار حضرت مستطاب ملاذ الانام مروج الاحكام نائب الامام شريعتمدارى آقا سيد على حجة الاسلام مد ظله العالى .

[ حاشيه راست : ]

1 ) سواد مطابق سوادى است كه حضرت حجة الاسلام آقاى آقا شيخ على ابوالوردى دامت بركاته تصديق فرموده‏اند ، 22 شعبه 303 ( ا ـ م منصورى ) .
[ سجع مهر / بيضوى : ] « دفتر اوقاف [ . ] » .
2 ) مقابله شد ، محل مهر جناب آقا شيخ محمد صادق .
3 ) اميد است بحول اللّه‏ و قوّته و مشيّته تغيير نيابد و ثواب آن كما ذُكر و زُبر سابقا عايد روح والد و مرحوم اخوى آقا محمود ، و اين عبد مذنب حقير فقير الى رحمة ربه الودود محمود گردد .

[ حاشيه چپ : ]

[ سجع دو مهر / بيضوى : ] « على مع الحق » .

پی نوشت ها :

1) فروش جمع فرش .
2) سوره اعراف : 128 .
3) جَصّاصى : گچ كارى .
4) سوره اعراف : 128 .
5) در متن « نصفه » آمده است .
6) در متن « به حيث » .
7) در متن « بشهادت المونص » ديده مى‏شود .





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
رضایت الهی و توصیه مقام رهبری (زیده عزه) به خانواده رئیس جمهور شهید
رضایت الهی و توصیه مقام رهبری (زیده عزه) به خانواده رئیس جمهور شهید
معنی اسم ابوالفضل و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوالفضل و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
play_arrow
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
play_arrow
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
play_arrow
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
آخرین زیارت شهید جمهور
play_arrow
آخرین زیارت شهید جمهور
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
play_arrow
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
play_arrow
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
music_note
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
play_arrow
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور
play_arrow
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور