دستور پخت نرگسی بادمجان

بسیاری از ما از خوردن غذاهای تکراری خسته شدیم و از طرفی تنوع غذایی کمک می‌کند تا مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری به بدن برسند. همچنین با گران‌تر شدن گوشت و مرغ تهیه انواع خورشت و غذاهای سنتی کمی سختر شده است. داشتن بادمجان در یخچال دقیقا مثل داشتن مرغ است! خیلی ساده می‌توان با آن یک غذای خوشمزه و سالم را تهیه کرد. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه نرگسی بادمجان را به شما آموزش دهیم.
جمعه، 25 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت نرگسی بادمجان

مواد لازم برای نرگسی بادمجان

6 عدد بادمجان

2 عدد گوجه فرنگی

3 عدد تخم مرغ

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم
 

دستور العمل‌ برای تهیه نرگسی بادمجان

برای شروع بهتر است پوست بادمجان‌ها را گرفته و آن‌ها به مدت 30 دقیقه در آب نمک قرار دهید تا تلخی بادمجان گرفته شود و در نهایت آن‌ها را به خوبی شسته و اجازه دهید کاملا خشک شود.

حالا بادمجان‌ها را حلقه حلقه کرده و درون یک ماهیتابه نچسب با مقدار کمی روغن سرخ کنید. هنگامی که بادمجان‌ها طلایی شد سرخ کردن آن‌ها را متوقف کنید و آن‌ها را درون یک بشقاب بریزید.

حالا گوجه فرنگی را حلقه حلقه کرده و آن‌ها را با مقدار کمی روغن تفت دهید، مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به گوجه فرنگی زده و بادمجان‌ها را بر روی گوجه فرنگی بچینید.

درب تابه را گذاشته و اجازه دهید، تا آب گوجه فرنگی کشیده شود و مقداری بادمجان و گوجه با آب گوجه بپزد.

حالا تخم‌مرغ‌ها و مقداری نمک و فلفل را درون یک کاسه ریخته و با یک چنگال و یا همزن برقی کمی هم زده و آن را بر روی تمام مواد موجود در تابه بریزید.

هنگامی که تخم‌ها به خوبی پخته شد غذای شما آماده است و می‌توانید نرگسی را از تابه خارج کرده و درون یک بشقاب یا دیس بکشید.

این غذا را می‌توان با پیاز تازه، سبزی خوردن و انواع ترشی نوش جان کرد.
 

دستور پخت نرگسی بادمجان


فوت و فن پخت نرگسی بادمجان

بادمجان هنگام سرخ شدن مقدار زیادی روغن به خود جذب می‌کند به همین دلیل بهتر است از تابه نچسب مناسب استفاده کنید تا هنگام سرخ کردن نیاز به روغن زیاد نداشته باشید.

در برخی از دستورهای پخت از مقداری رب گوجه فرنگی و پیاز داغ برای تهیه نرگسی استفاده می‌شود که این به ذائقه شما بستگی دارد و استفاده از آن‌ها الزامی نیست. 1
 

میزان کالری و ارزش غذایی بادمجان

هر ۱۰۰ گرم بادمجان ۲۵ کالری دارد.

مقدار ۱۰۰ گرم

کالری ۲۵

پروتئین ۰.۹۸ گرم

چربی کل ۰.۱۸ گرم

کربوهیدرات ۵.۸۸ گرم

فیبر 3 گرم

شکر ۳.۵۳ گرم

کلسیم 9 میلی گرم

آهن ۰.۲۳

منیزیم ۱۴ میلی گرم

فسفر ۲۴ میلی گرم

پتاسیم ۲۲۹ میلی گرم

سدیم 2 میلی گرم

زینک ۰.۱۶ میلی گرم

مس ۰.۰۸۱ میلی گرم

منگنز ۰.۲۳۲ میلی گرم

سلنیوم ۰.۳ میلی گرم

ویتامین سی ۲.۲ میلی گرم

تیامین ۰.۳۹ میلی گرم

نیاسین ۰.۶۴۹ میلی گرم

ویتامین ب 6 ۰.۰۸۴ میلی گرم

فولات ۲۲ میلی گرم

بتاکاروتن 14 میلی گرم

ویتامین آ ۱ میلی گرم

ویتامین ای ۰.۳ میلی گرم

ویتامین کا ۳.۵ میلی گرم. 4

دستور پخت نرگسی بادمجان
 

خواص بادمجان

 
1. پاک سازی پوست صورت
بادمجان غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر غذایی است که با پاک سازی و سم زدایی خون و روده ها به پاک سازی پوست صورت هم کمک می کند.
 
2. مرطوب کننده طبیعی پوست
بادمجان حاوی مقادیر قابل توجهی آب است که با آبرسانی به پوست بدن و صورت به عنوان مرطوب کننده ی طبیعی پوست عمل کرده و خشکی پوست را درمان کند.
 
ماسک صورت بادمجان و عسل
یک بامجان بخار پز شده را له کنید و با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و 1 قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید.
 
3. جوان سازی پوست صورت
پوست بادمجان دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.
 
4. درمان کراتوز اکتینیک
کراتوز اکتینیک نوعی ضایعات پوستی خشن است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در نور خورشید بر روی پوست صورت، گوشه لب ها، گردن، گوش، پست دست و ساعد ایجاد می شود.

بادمجان غنی از فیبر های غذایی است که با پاکسازی خون به درمان کراتوز اکتینیک کمک می کند.
 
ماسک پوست بادمجان و سرکه سیب
یک بادمجان کوچک را با پوست خرد کنید و در یک شیشه بریزید، دو فنجان سرکه سیب بر روی آن ها بریزید و سه روز در جای تاریک نگهدارید.

ماسک شما آماده است چند بار در روز آن را بر روی ضایعات پوستی بمالید تا درمان شود.
 
5. تقویت و افزایش رشد مو
از آنجایی که بادمجان دارای محتوای آب و آنزیم های بالاست با آبرسانی به مو ها و افزایش گردن خون در پوست سر به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند.
 
6. افسردگی
مطالعات نشان داده که کمبود سروتونین می تواند موجب استرس، اضطراب و افسردگی شود، بادمجان حاوی ماده ای است که به نام اسکوپولیتین که میزان سروتونین خون را تنظیم می کند و می تواند به درمان افسردگی کمک کند.
 
7. ترک سیگار
بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال 1993، بادمجان دارای مقادیر قابل توجه اسید نیکوتینیک است که به عنوان ویتامین PP هم شناخته می شود و می تواند برای کاهش وابستگی به نیکوتین در افرادی که در حال ترک سیگار هستند، مفید باشد. 2
 
8. لاغری و کاهش وزن
اولین دلیل استفاده از بادمجان در رژیم های لاغری کالری بسیار پایین این میوه می باشد.

علاوه بر این بادمجان چربی بسیار کم و فیبر بسیار بالایی دارد. استفاده از بادمجان به صورت کباب شده و آبپز می تواند به لاغری کمک کند.

دلیلی دیگر استفاده از بادمجان برای کاهش وزن فیبر غنی این میوه می باشد.

همانطور که می دانید مواد غذایی دارای فیبر بالا ، پس از مصرف مدت زمان بیشتری به فرد احساس سیری می دهند و به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می کنند.
 
9. درمان کم خونی
با مصرف بادمجان می تواند کم خونی و علائم آن را تا حدودی از بین ببرید. بادمجان حاوی آهن و مس می باشد و به همین دلیل می تواند به افزایش تولید گلبول های قرمز کمک کند که در نتیجه به درمان کم خونی منجر می شود.
 
10. درمان شوره سر
برای درمان شوره سر نیز می توانید روی کمک بادمجان حساب کنید. مصرف خوراکی و موضعی بادمجان به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفید می تواند مشکلاتی مثل شوره سر، پوسته پوسته شدن و خارش سر را درمان کند.
 
11. درمان یبوست
بادمجان حاوی منابع غنی از فیبر می باشد که پس از مصرف به بهبود روند حرکات روده ای کمک شایانی می کند و به همین دلیل می تواند باعث پیشگیری و درمان یبوست شود. علاوه بر این مصرف بادمجان برای درمان بواسیر هم مفید می باشد.
 
12. کاهش فشار خون
یکی از خاصیت های کمتر شناخته شده بادمجان این است که در صورتی که به صورت صحیح در یک رژیم غذایی مناسب قرار بگیرد می تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند. دلیل این امر فیبر بالا و انواع فلاونوئیدهای موجود در بادمجان می باشد. 3

پی نوشت:
1.www.foodotto.com
2.www.coca.ir
3.www.chishi.ir
4.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.