دستور پخت ماش پلو با چرخ کرده

ماش پلو از غذاهای سالم و خوشمزه ایرانی است که نه‌تنها می‌توان آن را به‌ صورت ساده تهیه کرد، بلکه همراه با مرغ، گوشت چرخ‌کرده، گوشت قلقلی، ماهیچه، ماهی و مرغ نیز بسیار لذیذ می‌شود. با وجود خواص بسیار زیاد ماش پلو، توجه کمتری به آن شده؛ تاحدی که برخی افراد حتی اسم این غذا به گوششان نخورده است. پس شاید بهتر باشد که با این غذا آشنا شوید
سه‌شنبه، 12 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت ماش پلو با چرخ کرده

مواد لازم برای ۲ نفر در تهیه ماش پلو با چرخ کرده

نصف پیمانه ماش

یک پیمانه برنج

۲۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده

۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

۲ قاشق غذاخوری پیازداغ

نمک و فلفل به میزان لازم

یک عدد پیاز


طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ‌کرده

۱. ماش را با آب، نمک و کمی زردچوبه بپزید و صبر کنید تا آب آن تبخیر شود؛ اما له نشود!

۲. برنج را با آب و کمی نمک بخیسانید و بعد آن را به روش آبکشی بپزید.

۳. پیاز نگینی خردشده را کمی تفت دهید تا نرم و طلایی شود. سپس گوشت چر‌خ‌کرده را همراه با ادویه و فلفل به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

دستور پخت ماش پلو با چرخ کرده

۴. در این مرحله نصف لیوان آب روی آن بریزید تا بپزد و آب گوشت تبخیر شود. در نهایت به آن زعفران دم‌کرده بیفزایید.

۵. کمی روغن و آب در کف قابلمه موردنظرتان بریزید و سپس برنج آبکشی و مخلوط گوشت و ماش را روی آن بدهید.

همین روند را لایه‌لایه تکرار کنید. در نهایت غذا را با پیازداغ سرو کنید.

گوشت چرخ‌کرده را می‌توانید به‌صورت قلقلی نیز درست کنید. به این ترتیب که گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده‌شده بدون آب، نمک و فلفل سیاه و مقدار کمی دارچین را خوب با هم مخلوط کنید.

سپس به‌شکل گوشت قلقلی درآورید و در روغن تفت دهید. اگر مخلوط گوشت و پیاز را برای نیم‌ساعت در یخچال بگذارید، راحت‌تر می‌توانید آن را قلقلی کنید. 1

دستور پخت ماش پلو با چرخ کرده
 

خواص ماش

 
1. درمان گرمازدگی
ماش دارای خواص ضد التهابی است و می تواند بدن را در برابر گرمازدگی، افزایش درجه حرارت بدن در اثر گرما و تشنگی محافظت کند.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین بدن را در برابر رادیکال های آزاد ناشی از گرمازدگی محافظت می کند.

توصیه می شود که برای پیشگیری و درمان گرمازدگی در روز های گرم تابستان، آش و سوپ ماش استفاده کنید.
 
2. پوکی استخوان
ماش یکی از بهترین مکمل های طبیعی کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر شکستگی استخوان و پوکی استخوان را کاهش می دهد.
 
3. سلامت لثه
مقادیر قابل توجه کلسیم و سدیم موجود در ماش به سلامت دندان و لثه کمک کرده و احتمال درد، قرمزی و تورم و خونریزی لثه را کاهش می دهد.

4. تقویت حافظه
مقادیر بالای آهن موجود در ماش باعث بهبود گردش خون در بدن شده و با افزایش اکسیژن رسانی به اندام ها به ویژه مغز، حافظه را تقویت کرده و باعث بهبود تمرکز می شود.
 
5. تقویت سیستم ایمنی بدن
آهن موجود در ماش با افزایش تولید گلبول های سفید خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش می دهد.
 
6. سرطان و تومور
تحقیقات در چین نشان داده که مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان های موجود در ماش، فعالیت رادیکال های آزاد در بدن را متوقف کرده و خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهد.

7. کبد
پروتئین نه تنها برای سلامتی استخوان ها و عضلات ضروری هستند، بلکه از کبد در برابر آسیب ها محافظت می کنند؛ مقادیر بالای پروتئین موجود در ماش به بهبود عملکرد کبد و آنزیم های کبدی کمک کرده و خطر ابتلا به زردی و یرقان را کاهش می دهد.
 
8. بدنسازی
ماش حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است که به ریکاوری عضلات ورزشکاران و بدنسازان پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

فیبر موجود در ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن ورزشکاران و بدنسازان مفید است.

منیزیم موجود در ماش باعث سنتز پروتئین در بدن شده و به عضله سازی بدنسازان کمک می کند.
 
9. منبع پروتئین گیاهی
ماش حاوی مقادیر بالای پروتئین و اسید های آمینه های ضروری بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی جایگزین گوشت قرمز برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود. 2

دستور پخت ماش پلو با چرخ کرده


خواص برنج

 
1. منبع اصلی انرژی
همانطور که قبلاً توضیح داده شد، می توان نتیجه گرفت که برنج به عنوان منبع اصلی انرژی برای بیشتر انسان های آسیایی تبدیل شده است.

همچنین، برنج دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است که توسط بدن انسان به عنوان سوخت برای انجام فعالیت های خود استفاده می شود.

به همین دلیل است که مردم اکثر جنوب شرقی آسیا برنج را به عنوان غذای اصلی مصرف می کنند.
 
2. مناسب برای قلب ما
جدا از داشتن مقدار زیادی کربوهیدرات در این گیاه، همچنین برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند قلب ما را سالم نگه دارند و بیماری های مرتبط با قلب را در معرض نابودی قرار دهد. همچنین، برنج کلسترول را پردازش و تجزیه می کند، اما این کلسترول بد نیست که قلب ما را سالم تر کند.
 
3. ضد چاقی
برخی گفتند که خوردن برنج سفید شما را چاق می کند. البته برنج یک خوراکی سرشار از کربوهیدرات است، اما دلیل اصلی افزایش وزن به این دلیل نیست. اگر مقدار زیادی غذا بخورید، هر غذایی می تواند باعث افزایش وزن بیشتر شود.

مصرف برنج برای سلامتی بسیار مفید است، به این دلیل که حاوی چربی های مضر، کلسترول یا سدیم نیست.

سطح پایین چربی، کلسترول و سدیم به کاهش چاقی و شرایط سلامتی ناشی از اضافه وزن کمک می کند.

اگر می خواهید برنج بخورید اما هنوز از چاق شدن ترس دارید، خوردن برنج قرمز را امتحان کنید.
 
4. غذای رژیمی خوب
وقتی رژیم می خواهیم، می توانیم برنج را نیز به عنوان یک رژیم غذایی بخوریم. برنج قرمز نوعی برنج است که می توانیم از آن به عنوان غذای رژیمی استفاده کنیم زیرا برنج قرمز 14 درصد نیاز روزانه ما به فیبر را تامین می کند.

برنج قرمز کالری کمتری دارد و چربی کمتری نسبت به برنج سفید دارد که در هنگام رژیم گرفتن گزینه مناسبی است.

برنج قرمز نسبت به برنج سفید منیزیم، روی و ویتامین B بیشتری دارد. حتی پروتئین هم دارد که با این وجود، برنج می تواند غذایی مناسب برای شما باشد اگر آن را به مقدار مناسب بخورید.
 
5. حاوی باکتری مفید
برنج همچنین می تواند رشد باکتری های مفید را که به روده کمک می کنند، تقویت کند. این باکتری همچنین برای کاهش بیماری روده مانند اسهال بسیار مفید است. مواد مغذی برنج نیز به نفع انسان ها در حال افزایش است، که این امر باعث می شود برنج مواد مغذی بیشتری برای نیاز روزانه انسان داشته باشد.
 
6. کنترل تعادل مایعات بدن
در تنظیم تعادل مایعات بدن، سدیم با پتاسیم همکاری می کند. سدیم محرکی برای مغز برای مصرف آب فراهم می کند.

توضیح اینکه وقتی سدیم بیش از حد مجاز در بدن باشد، احساس تشنگی خواهیم کرد. سپس عطش به دنبال مصرف آب و کلیه ها و دفع سدیم بیشتر از بین برود تا حجم خون کاهش یابد و سطح سدیم متعادل تر شود.
 
7. جلوگیری از کم خونی
آهن موجود در برنج برای تشکیل هموگلوبین مفید است زیرا آهن قادر به تشکیل رنگ قرمز عمیقی است که در گلبول های قرمز وجود دارد به طوری که بعداً تولید هموگلوبین را افزایش می دهد و نیاز بدن به هموگلوبین به درستی برآورده می شود. اگر هموگلوبین بهینه تولید شود، به جلوگیری از خطر کم خونی نیز کمک می کند.
 
8. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
خوراکی هایی که حاوی فیبر زیادی هستند به بدن شما کمک می کنند تا سلامت قلب را مدیریت کند. در رابطه با فواید فیبر نشان داده شده است که این ماده به دستگاه گوارش کمک می کند. گوارش خوب باعث می شود بدن بتواند وزن ایده آل بدن را بدست آورد.

علاوه بر این، وزن ایده آل بدن را از خطر چاقی دور می کند. به طوری که فیبر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک می کند. 3

پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما