دستور پخت قیمه پیچاق اردبیل

قیمه پیچاق اردبیل، یک خورش متفاوت و بسیار لذیذ است. تخم‌مرغ، خلال بادام، برگ مو، زعفران، کره محلی و ادویه خورشتی از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. برای ترش کردن قیمه پیچاق به‌ جای لیمو امانی از آبلیمو یا آبغوره استفاده می‌شود. پیچاق در زبان آذری به معنی چاقو است.
چهارشنبه، 13 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت قیمه پیچاق اردبیل

مواد لازم برای ۴ نفر در تهیه قیمه پیچاق اردبیل

گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم

تخم مرغ۴ عدد

پیاز۴ عدد متوسط

خلال بادام½ پیمانه

زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری

کره۱۰۰ گرم

آبغوره یا آبلیمو۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

کاری و پودر هل به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت قیمه پیچاق اردبیل


دستور پخت پیچاق قیمه

 
مرحله اول
برای تهیه خورش پیچاق قیمه اردبیلی ابتدا خلال بادام را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یک کاسه حاوی آب می خیسانیم تا نرم شود، سپس آنرا آبکشی می کنیم و روی دستمال حوله ای پهن می کنیم تا کاملا خشک شود.
 
مرحله دوم
در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کره را اضافه می کنیم. پس از اینکه کره آب شد، خلال بادام را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم، سپس از قابلمه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.
 
مرحله سوم
در این مرحله پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا طلایی شوند. در ادامه گوشت گوسفندی را به صورت خورشتی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله چهارم
حالا گوشت را به خوبی تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود، سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه کاری اضافه می کنیم و در حد یکی دو دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا با ادویه ها یکدست شوند.

مرحله پنجم
در این مرحله ۴ پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد حرارت را ملایم تر می کنیم و اجازه می دهیم گوشت به طور کامل بپزد.
 
مرحله ششم
پس از اینکه گوشت پخت خلال بادام تفت داده شده را به همراه زعفران دم کرده و پودر هل اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. این خورش به صورت کم آب سرو می شود و باید اجازه دهیم آب اضافی ان تبخیر شود.
 
مرحله هفتم
پس از اینکه خورش جا افتاد تخم مرغ ها را روی خورش می شکنیم و اجازه می دهیم تا بپزند، سپس مقداری نمک به همراه آبغوره به خورش اضافه می کنیم. در پایان این خورش خوشمزه را به همراه برنج زعفرانی سرو می کنیم. 1

دستور پخت قیمه پیچاق اردبیل
 

خواص گوشت گوسفند

 
تقویت سیستم ایمنی بدن
به دلیل سلنیوم موجود در گوشت گوسفند که حاوی آنتی اکسیدان های فراوان می باشد می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از آن بهره بگیرید. افزایش سیستم ایمنی بدن به مقابله بهتر با بیماری ها و باکتری ها کمک می کند.
 
افزایش سوخت و ساز بدن
اگر شما گوشت گوسفند را به صورت منظم میل کنید به کاهش وزن دست پیدا می کنید. گوشت قرمز دارای پروتئین زیاد و چربی کم می باشد.

به همین به کنترل وزن کمک می کند. مصرف گوشت گوسفند باعث می شود تا سوخت و ساز بدن شما زیاد شده و کالری بسوزانید.
 
افزایش انرژی بدن
گوشت گوسفند یک منبع عالی از انرژی می باشد. مصرف گوشت گوسفند به شما انرژی بسیار می رساند چرا که صد گرم از این گوشت دارای ۲۰۶ کیلوکالری انرژی می باشد که انرژی مورد نظر روزانه را تامین می کند. اگر فعالیت های سنگین و فکری زیادی انجام می دهید می توانید برای تقویت بدن خود گوشت گوسفند میل کنید.
 
سلامت و تقویت استخوان ها
گوشت گوسفند برای استخوان ها و دندان ها بسیار مفید می باشد چرا که دارای ترکیباتی از کلسیم است که باعث می شود رشد استخوان ها در کودک به درستی انجام شود. گوشت گوسفند دارای ۲۷۲ میلی گرم فسفر است.
 
خواص ضد سرطانی
گوشت گوسفند غنی از آهن ، ویتامین ب ، کولین و سلنیوم می باشد. کولین و سلنیوم موجود در این گوشت باعث می شود تا از حملات سلول های سرطانی در بدن پیشگیری کند. گوشت گوسفند دارای لینولئیک اسید می باشد که باعث می شود با تومورهای بدخیم مبارزه کند.
 
منبع غنی پروتئین
گوشت گوسفند به دلیل داشتن پروتئین بالا باعث می شود تا یک انتخاب پروتئینی عالی برای بدن باشد.

صد گرم گوشت گوسفند دارای ۱۷ گرم پروتئین می باشد که بسیار عالی است.

پروتئین برای عضله سازی مفید بوده و همچنین پروتئین باعث گوارش بهتر و تقویت بنیه بدن می شود.
 
منبع غنی انرژی
همانطور که گفته شده گوشت گوسفند دارای پروتئین و کالری زیادی می باشد که باعث می شود تا انرژی انسان در طول روز تامین شود.

همچنین پروتئین زیاد این گوشت باعث می شود که کنترل وزن بهتری داشته باشید. 2

دستور پخت قیمه پیچاق اردبیل
 

خواص تخم مرغ

 
تخم مرغ HDL (کلسترول خوب) را بالا می‌برد
HDL مخفف لیپوپروتئین پرچگالی (High-density lipoprotein) است. معمولا این کلسترول به‌عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود.

کسانی که HDL بالاتری داشته باشند، معمولا از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیگر مشکلات سلامتی در امان هستند.

افزایش میزان HDL از خواص تخم مرغ است. در تحقیقی نشان داده شد که مصرف روزانه دو تخم مرغ به‌مدت ۶ هفته و بیشتر از آن، به افزایش HDL خون به میزان ۱۰٪ کمک خواهد کرد.
 
تخم مرغ سرشار از کولین است
«کولین» (Choline) ماده‌ای مغذی است که بیشتر مردم حتی آن را نمی‌شناسند، اما کولین ماده بسیار مهمی است که معمولا در دسته‌ی ویتامین های گروه B قرار می‌گیرد.

بدن ما از کولین برای ساخت غشای سلولی استفاده می‌کند و نقش مهمی در تولید «نشانه‌گذاری سلول‌ها» (signaling molecules؛ بخشی از سامانه‌ی پیچیده‌ی ارتباط و دادوستد پیام در سلول‌ها) در مغز به‌ همراه دیگر عملکردهای بدن مثل رشد، بازسازی بافت‌ها و ایمنی را برعهده دارد.

نشانه‌های کمبود کولین بسیار جدی هستند، اما خوشبختانه درصد وجود چنین مشکلی بسیار پایین است.

یکی از منابع عالی برای دریافت کولین تخم مرغ است. یک عدد تخم مرغ بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم از این ماده مغذی حیاتی را در خود دارد.
 
مصرف تخم مرغ با کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است
عموما کلسترول LDL را به‌عنوان «کلسترول بد» می‌شناسند. عده‌ای بر این عقیده‌اند که بالا بودن سطح LDL به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی منجر می‌شود.

اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که LDLها بسته به نوع تراکم‌شان به زیرمجموعه‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. این زیرمجموعه‌ها به تراکم کم، متوسط و بالا تقسیم می‌شوند.

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد کسانی که به‌طور عمده دارای زیرمجموعه تراکم کلسترول کم و متوسط هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی نسبت به افرادی با تراکم کلسترول بالا هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد حتی اگر تخم مرغ در برخی افراد میزان کلسترول LDL را کمی بالا ببرد، تغییر تراکم از کم به متوسط و از متوسط به بالا پیشرفت به‌حساب می‌آید. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.parsiday.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.