دستور پخت مربای چاقاله گردو

می توانید با چاقاله گردو یک مربای خوشمزه تهیه کنید و در وعده صبحانه از خوردن آن لذت ببرید. مربای چاقاله گردو از معروفترین سوغاتی های کشور ارمنستان بوده البته در کشور ما نیز یکی از اصلی ترین سوغاتی های شهر جلفای آذربایجان همین مربا می باشد. برای آشنایی با طرز تهیه مربای چاقاله گردو همراه این مطلب از سایت راسخون باشید.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای چاقاله گردو

مواد لازم در تهیه مربای چاقاله گردو

چاقاله گردو: ۵۰ عدد

شکر: یک کیلوگرم

آب: ۲ لیوان

آب لیموی تازه: یک قاشق غذاخوری

دانه میخک: ۵ تا ۶ عدد

مواد لازم برای آب آهک

آهک: ۵۰۰ گرم

آب: ۱۰ لیتر

دستور پخت مربای چاقاله گردو


طرز تهیه مربای چاقاله گردو

 
آماده کردن  آب آهک
آهک زنده را درون یک قابلمه بزرگ ریخته و آب را به تدریج اضافه نموده و هم بزنید. برای ته نشین شدن آهک محلول را یک شب به همین حالت نگهدارید.

بعد آب روی آن را به آهستگی درون ظرف دیگری بریزید. به نحوی که آهک ته نشین شده ته ظرف با آب آهک مخلوط نشود در ادامه رسوب مانده ته ظرف را دور بریزید.
 
آماده کردن گردوها
برای آماده کردن گردوها ظرف پر از آبی را کنار دست خود قرار دهید، بعد با چاقو لایه نازکی از روی پوست گردو جدا کنید و بلافاصله گردو را درون ظرف آب قرار دهید.

پس از اینکه برای تمام گردوها کار پوست گیری را انجام دادید اجازه دهید این گردوها حدود ۲۰ روز در آب باقی بماند البته هر روز آب آنها را تعویض کنید تا بو نگیرند.
 
آماده کردن مربا
۱. بعد از گذشت ۲۰ روز گردوها را درون آب آهکی که از قبل آماده کرده اید بریزید و اجازه دهید ۵ ساعت درون محلول آب آهک بماند. سپس آن ها را خارج کرده و خوب بشویید تا آب آهک کاملا از روی گردوها پاک شود.

۲. حالا با یک چاقو یا یک سوزن بزرگ لحاف دوزی گردوها را سوراخ کنید.

۳. سپس قابلمه پر از آبی را روی حرارت قرار دهید و پس از به جوش آمدن آب، گردوها را درون آن بریزید تا حدود پنج دقیقه ای بجوشد.

۴. در ادامه گردوها را درون ابکش بریزید و با آب سرد بشویید. این کار را چهار بار تکرار نمایید.

یعنی پنج دقیقه بجوشانید سپس در صافی ریخته و با آب سرد بشویید. در آخرین بار اجازه دهید گردوها حدودا ۴۰ دقیقه ای بپزند تا خوب نرم شوند.

۵. در این مرحله تهیه مربای گردو درون ظرفی یک کیلوگرم شکر را با دو لیوان آب مخلوط کنید و روی حرارت گذاشته تا به جوش برسد سپس گردوهای پخته شده را درون این شربت بریزید در ادامه میخک را اضافه کرده و پس از رسیدن به قوام آب لیموی تازه را نیز اضافه کنید. پس از ۳-۴ دقیقه حرارت را خاموش کنید.

۶. پس از سرد شدن مربا را درون ظرف شیشه ای درب دار بریزید.

۷. مرحله پایانی مربای چاقاله گردو آماده شد. نوش جان. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

دستور پخت مربای چاقاله گردو
 

خواص چاقاله گردو

 
گردو برای آن‌هایی که می‌خواهند لاغر شوند
اگر تصمیم گرفته‌اید چند کیلویی لاغر شوید بدانید گردو می‌تواند همیار خوبی برای رسیدن به خوش اندامی باشد.

به خاطر این که اگر قبل از غذا یک مشت گردو (۳۰ گرم) میل کنید بدون شک اشتهایی برای پرخوری و به خصوص صرف دسرهای خامه‌ای و غیره نخواهید داشت.

در این صورت نه تنها پرخوری نمی‌کنید بلکه کلی فیبر هم نصیبتان می‌شود. به خاطر این که گردو سرشار از فیبر است برای همین سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. زمانی که فیبرها وارد معده می‌شوند آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. برای همین به این زودی‌ها گرسنه‌تان نمی‌شود.

از آنجایی که گردو حاوی کلسترول کم است ، موجب کاهش وزن می شود. البته توجه داشته باشید که گردو دارای کالری نسبتا زیادی بوده و در مصرف آن نمی بایست زیاده روی کنید.
 
گردو برای آن‌هایی که از یبوست رنج می‌برند
گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند.

توجه داشته باشید با مصرف گردو علاوه بر ویتامین E، ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین B، پتاسیم، آهن، مس و روی نیز عایدتان می‌شود.
 
گردو میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد
گردو سرشار از «استرول‌های گیاهی» است و برای همین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. استرول‌های گیاهی دارای یک بافت شیمیایی هستند که به کلسترول نزدیک است. برای همین می‌توانند در روده‌ها کلسترول بد را به خود جذب کنند و میزان آن را کاهش دهند.

زمانی که کلسترول بد خون کاهش پیدا می‌کند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند مشکلات عروق کرونری نیز کاهش می‌یابد.
 
گردو برای سلامت قلب مفید است
گردو دوستدار قلب طبق تحقیقات تازه خوردن گردو بعد از غذا ممکن است باعث کاهش آسیب هایی شود که غذاهای چرب به سرخرگ ها وارد می کنند.

گردو غنی از ترکیباتی است که تا حدودی از سفت شدن سرخرگ ها جلوگیری و به حفظ انعطاف پذیری آنها کمک می نماید.

گردو حاوی آرژینین، یک آمینو اسید است که بدن از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند.

وجود این ماده برا ی حفظ خاصیت انعطاف پذیری قلب لازم است.

گردو همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و اسید آلفا-لینولئیک (ala)- یک نوع اسید چربی امگا۳ نباتی با خواص بهداشتی است.

به گفته محققان و کارشناسان تغذیه مصرف بالای این اسید چرب فرد را در برابر حمله قلبی محافظت می‌کند.

گردو به خاطر ماده‌ی غذایی با ارزش سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد و برای همین به عملکرد خوب قلب کمک زیادی می‌کند.

علاوه بر این درصد اسیدهای چرب اشباع شده یا همان چربی‌های مضر گردو بسیار کم است و در عین حال حاوی میزان زیادی منیزیم می‌باشد.

توجه داشته باشید که منیزیم تنظیم کننده‌ی ضربان قلب است و از رگ‌های خونی محافظت می‌کند.

پس برای این که قلبتان در سلامت باشد گردو را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید.
 
گردو برای داشتن پوستی جوان و زیبا  مفید است
اگر برای داشتن پوستی جوان و شاداب به دنبال انواع کرم‌های ضد چروک هستید بهتر است این آیتم را با دقت بیشتری بخوانید.

اگر نمی‌خواهید دست روزگار به این زودی‌ها پوست شما را پر از نقش و نگار کند گردو میل کنید.

می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که گردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که پوست را جوان نگه می‌دارند و محافظ پوست است، امگا ۳ موجود در گردو موجب تقویت غشای سلول های پوست گشته و با حفظ رطوبت و مواد مغذی و از بین بردن مواد سمی ، پوست را درخشان تر کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند.

باید بدانید که مصرف ۲۵ گرم گردوی تازه حدود ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین E را تأمین می‌کند. همانطور که می دانید ویتامین E ویتامین جوانی است.

یعنی چین و چروک را از پوست دور می‌کند. علاوه بر این گردو حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می‌باشد که اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند و باعث پیری آن‌ها می‌شوند.

توجه داشته باشید با مصرف گردو علاوه بر ویتامین E، ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین B، پتاسیم، آهن، مس و روی نیز عایدتان می‌شود. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.qudsonline.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.