طرز تهیه مربای شقاقل

شقاقل یکی از گیاهان مفید در رابطه با کم خونی و بیماری کلیوی و فشار خون بالا می باشد که خواص متعددی از قبیل؛ رفع انسداد مجاری عروقی، افزایش میل جنسی، مناسب برای کلیه و کبد که دارای طبع گرم و تری است. برای طرز تهیه مربای شقاقل اگر با عسل ساخته شود سردرد را کاهش می دهد.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای شقاقل

مواد لازم در پخت مربای شقاقل

شقاقل: یک کیلوگرم

شکر: یک کیلو گرم

آب: به مقدار لازم

هل: یک قاشق چای خوری

گلاب: سه قاشق غذا خوری
 

طرز تهیه مربای شقاقل

در ابتدا شقاقل ها را کامل بشویید و در ظرف آب سردی بخیسانید، به مدت ۲ روز آب آن ها را روزی ۳ وعده تعویض کنید.

سپس پوست رویه شقاقل ها را با استفاده از چاقو پاک کنید و بعد آب حدود ۲ لیتر را به جوش آورده و شقاقل ها را تا ۱ ساعت درون آن بجوشانید.

بعد آب را عوض کرده و باری دیگر آب جدیدی گذاشته تا شقاقل ها پخته شود. در این هنگام از شعله گاز برداشته و دوباره به مدت ۲ روز در آب سرد خیس کنید و روزانه ۳ مرتبه ابش را عوض نمایید.

طرز تهیه مربای شقاقل

در این مرحله از طرز تهیه مربای شقاقل باید شکر را حل یا کارملی (مات) کرده و شقاقل هایی را که داخل آب هستند را بیرون آورده و در شکر بریزید.

همچنین به جای شکر مات شده می توانید از عسل هم استفاده نمایید.

حدود ۱ ساعت تا ۱:۳۰ ساعت بگذارید بجوشد و سپس در پایان کار از گلاب و هل استفاده نمایید.

بعد از این که سرد شد آن ها را در ظروف درب دار ریخته و در یخچال نگهداری نمایید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از :

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

طرز تهیه مربای شقاقل
 

خواص گیاه شقاقل


1.حفظ سلامت استخوان ها
کلسیم موجود در این ماده گیاهی عاملی مهم در حفظ سلامت استخوان های شما محسوب شده و در نتیجه مصرف این گیاه می تواند از شکستگی استخوان جلوگیری کرده و خطر شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان را به حداقل برساند.
 
2.حفظ سلامت قلب و عروق
اسید فولیک موجود در شقاقل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده و سلامت قلب و عروق را تضمین می نماید .این گیاه از فیبر بسیار بالایی برخوردار بوده و پتاسیم موجود در آن از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. مصرف این گیاه علاوه بر مزایای نامبرده می تواند در کاهش کلسترول و حفظ قند خون نرمال موثر باشد.

3.زیبایی و جوانسازی پوست
گیاه شقاقل منبع غنی از ویتامین دوستدار پوست یعنی ویتامین ث می باشد .این ویتامین در افزایش میزان ساخت کلاژن و در نتیجه افزایش خاصیت الاستیته و کشسانی پوست نقش موثری دارد.
 
4.سلامت دستگاه گوارش
فیبر بالای درون این ماده گیاهی سبب شده است تا شقاقل در بهبود عملکرد سیستم گوارشی نقش بسزایی داشته باشد. با مصرف شقاقل یبوست را به راحتی می توانید درمان کرده و عملکرد روده و معده خود را در فرایند هضم غذا بهبود بخشید.
 
5.کاهنده وزن
مصرف گیاه شقاقل برای لاغری نیز بسیار مفید است .شما به راحتی می توانید از محتوای فیبر و پروتئین بالای این گیاه به منظور رفع سلولیت و درمان چاقی های شکمی استفاده کنید و به راحتی وزنتان را کاهش دهید.
 
6.تقویت قوای جنسی
گیاه شقاقل در تقویت قوای جنسی مردان، ازدیاد اسپرم و درمان ناباروری های مردانه نقش بسیار موثری دارد .خوردن ریشه شقاقل خام و شیر نعوظ آور بوده و ترکیب شقاقل ،دارچین ، فلفل ، زنجبیل و مقل ارزق در ازدیاد اسپرم و رفع مشکلات و ضعف جنسی بسیار موثر و کارآمد است.
 
7.تقویت سیستم ایمنی بدن
خوردن ریشه تازه این گیاه بصورت خام در رفع خستگی جسمی، کسالت و ضعف عمومی بدن موثر بوده و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توان دفاعی بدن در مقابل بیماری ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
 

سایر خواص گیاه شقاقل

یکی از خواص شقاقل تقویت کلیه ها و کبد است.

مصرف گیاه شقاقل، خطر نقص جنین را در زنان باردار پایین می آورد.

از خواص درمانی مصرف شقاقل کمک به درمان بیماری آسم است که با بهبود عملکرد برونشیتی به بهبود این بیماران کمک می کند.

برگ شقاقل برای بهبود و درمان بیماری روماتیسم مفید است.

مصرف شقاقل به کاهش اشتها کمک کرده، از همین رو برای کاهش وزن و رژیم های لاغری مفید میباشد.

از خواص شقال در طب سنتی کمک به دفع رطوبت و بلغم از بدن است و برای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر بسزایی دارد.

فولات موجود در شقاقل مانع از بروز کم خونی می شود و آن را به ویژه هنگام بارداری درمان می کند.

شقاقل سرشاز از اسیدهای چرب امگا3 و پتاسیم بوده، از این رو مصرف آن باعث رفع رخوت و خستگی میگردد و انرژی بدن را افزایش میدهد.

ریشه گیاه شقاقل خاصیت مدر داشته، به بهبود عملکرد کلیه ها کمک میکند.

شقاقل همانند سایر سبزیجات دارای فیبر فراوان بوده، از این رو خاصیت چربی سوزی داشته و به درمان یبوستو برطرف شدن آن کمک میکند.

میزان زیاد فیبر موجود در این گیاه در کاهش کلسترول و حفظ قند خون نرمال موثر است.

شقاقل دارای ویتامین سی بوده و تولید کلاژن یکی از مهمترین خواص شقاقل و فواید مصرف این سبزی پرخاصیت است.

در کتب سنتی در مورد خواص شقاقل آمده است، مصرف این گیاه سستى و درد مفاصل را درمان مى کند. براى سوزش معده و دل درد اطفال و استسقاء و شکم هاى طبلى داروى بسیار مفیدى است.

از دیگر خواص درمانی ریشه شقاقل بازنمودن انسداد مجاری عروق است.

تقویت سیستم گوارشی و دیواره های مویرگ ها از دیگر خواص شقاقل در طب سنتی است.

ویتامین کا موجود در گیاه شقاقل، برای لخته شدن خون و رشد سلول ها مفید است و خطر بروز پوکی استخوان را کاهش می دهد. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.