شربت زرشک

از زمان های گذشته شربت های اصیل ایرانی مهمان تمام روزهای گرم تابستان خانه‌های ایرانی بوده است و همیشه برای رفع عطش از شربت‌های خوشمزه و مخصوص تابستان استفاده می‌کردند که هم برای رفع عطش مناسب و هم دارای خواص بی‌شمار هستند. شربت زرشک یکی از نوشیدنی های پر طرفدار و خوشمزه، همراه با طعمی ملس است. در این مطلب شما را با طرز تهیه شربت زرشک آشنا می کنیم.
شنبه، 30 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شربت زرشک

مواد لازم برای شربت زرشک

زرشک: ۱ کیلو

شکر: ۲ کیلو و نیم

آب: ۴ تا ۵ پیمانه

مقداری یخ

در صورت تمایل گلاب یا عرق هل ۱ قاشق سوپ خوری
 

روش تهیه

ابتدا زرشک ها را کاملا تمیز می کنیم تا سنگ ها و تفاله های آنها جدا شود. سپس زرشک را به مدت ۲ تا ۳ ساعت داخل آب بخیسانید تا گرد و خاک آن کاملا گرفته شود.

حال شکر همراه با آب را داخل قابلمه میریزیم و روی شعله قرار می دهیم تا شکر در آب حل شود.

در ادامه نوبت به اضافه کردن زرشک می رسد. پس از آنکه زرشک همراه با شکر کمی جوشید حرارت را کم کرده و گلاب یا عرق هل را اضافه می کنیم.

البته زرشک به خودی خود طعم ترش و قوی دارد و نیاز به اضافه کردن گلاب یا عرق هل نیست اما در صورت تمایل می توانید به آن گلاب یا عرق حل اضافه کنید.

شربت زرشک

سپس دم کنی را روی قابلمه قرار می دهیم و شعله را کم می کنیم.

پس از مدتی کوتاه (مثلا نیم ساعت) آنرا از روی حرارت بر میداریم و صبر می کنیم تا کمی خنک شود.

در ادامه مربا را درون صافی ریخته تا شهد آن جدا شود.

شربت ما آماده شده است. آن را درون ظرفی ریخته و درون یخچال قرار می دهیم.

برای مصرف این شربت خوشمزه، شهد را از یخچال بیرون بیاورید و آن را رقیق کنید و میل کنید.

شما از شهد این شربت می توانید برای تزئین دسر و غذاهای مختلف استفاده کنید.

نکته مهم: زرشک نباید زیاد بجوشد چون باعث کدر شدن رنگ شربت یا مربا می شود. 1
 

خواص زرشک

 
زرشک برای تقویت قلب
برای داشتن قلب سالم شما می بایست تغذیه سالمی داشته باشید، همچنین قلب سالم برای داشتن یک زندگی عادی ضروری است، زرشک دارای ترکیب فعالی به نام بربامین می باشد که این ترکیب از قلب انسان در برابر آسیب به بافت جلوگیری می کند. زرشک در تنظیم غلظت یون های کلسیم نیز موثر است. یون های کلسیم مانع از سکته های قلبی می شود.
 
تقویت سلامت ذهنی و مغزی با زرشک
یکی از ترکیب های اصلی موجود در زرشک که برای سلامتی لازم است بربامین می باشد که باعث می شود تا خطر اکسیداسیون مولکول های مغز را کاهش دهد، این موضوع باعث می شود تا سلامت ذهنی و مغزی شما تقویت شود.
 
فواید زرشک برای کنترل سطح قند خون
اگر شما زرشک را به همراه خارمریم مصرف کنید به کاهش سطح قند خون کمک می کند. ترکیب این دو گیاه باعث می شود تا یک انسولین گیاهی داشته باشید و باعث تنظیم قند خون می شود.
 
درمان کمر درد با زرشک
زرشک دارای خواص دارویی دیگری می باشد که در کاهش کمر درد موثر است، این گیاه باعث درمان سیاتیک می شود.

شربت زرشک
 
هضم بدون درد
اگر دچار گرفتگی معده هستید می توانید از زرشک استفاده کنید، هر زمانی که دچار مشکلات گوارشی شدید به زرشک اعتماد کنید.
 
زرشک منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها
زرشک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما در برابر تهدید های خارجی می شود. شما اگر زرشک مصرف کنید منبع زیادی از آنتی اکسیدان را در بدن خود وارده کرده اید که این مسئله از استرس شما می کاهد و رادیکال های آزاد بدن را از بین خواهد برد.

تحقیقات نشان می دهد کسانی که زرشک مصرف می کنند و این گیاه را به صورت روزمره در رژیم غذایی خود قرار می دهند به صورت قابل توجهی سالم هستند.

محافظت از کبد با مصرف زرشک تازه
زرشک باعث کاهش آسیب کبد شده و باعث حفظ و نگهداری کبد از بیماری ها می باشد. زرشک باعث می شود تا سطح آنزیم آنتی اکسیدان در سطح نرمال قرار بگیرد.
 
فواید زرشک برای درمان تب
اگر شما در زمان تب به زرشک اعتماد کنید معجزه را خواهید دید، آلکالوئیدهای باربرین ترکیبی است که در زرشک وجود دارد و خاصیت تب بر بودن را داراست.

این گیاه برای درمان تب مالاریا نیز به کار می رود.
 
درمان اسهال با آب زرشک
زرشک به دلیل خاصیت قابض کنندگی که دارد باعث کاهش اسهال می شود. آب زرشک دارای فواید بی نظیر می باشد.
 
زرشک ضد تشنج است
خاصیت باربرین موجود در زرشک داروی گیاهی خاص برای درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. باربرین خواص ضدتشنجی دارد که باعث درمان بیماری صرع می شود.
 
محافظت دربرابر روماتیسم
گل زرشک و پوست درخت این گیاه دارای خاصیت ضد روماتیسمی می باشد و برای درمان این بیماری کاربرد دارد. شما می توانید در صورت دیدن علائم روماتسیم به زرشک پناه ببرید.
 
درمان مشکلات پوستی با زرشک
مشکلات پوستی بسیار آزار دهنده می باشد، آکنه یا پسوریازیس بر اثر باکتری و ویروس به وجود می آید، شما با مصرف زرشک می توانید با بیماری ذکر شده و مشکلات پوستی مقابله کنید.
 
زرشک برای چشمانی سالم
باربرین موجود در زرشک می تواند برای درمان بیماری های چشم موثر باشد. اگر به دنبال داشتن چشمانی سالم هستید زرشک مصرف کنید.
 
محافظت از ریه ها و مجرای ادراری
زرشک می تواند بدن شما را نسبت به حملات میکروبی بخش ریه و مجاری ادراری محافظت کند. شما در زمان سینوزیت، برونشیت، گلودرد یا گرفتگی بینی زرشک مصرف کنید.
 
درمان عفونت و اختلالات پوستی
به دلیل خواص ضدالتهابی زرشک می توان در هنگام عفونت ها و اختلالات پوستی و گوارشی از این گیاه استفاده کرد.
 
حاوی عوامل ضد باکتری و ضد قارچ است
مطالعات نشان می دهد که زرشک دارای خواص ضدباکتری و ضدقارچی می باشد و همین عوامل باعث می شود که این گیاه برای درمان بیماری های عفونی مفید می باشد.
 
التهاب را کاهش می دهد
زرشک می تواند به کاهش التهاب کمک کند تا علائم التهاب از بدن کمتر شده و قابل تحمل تر شود.
 
درمان گلودرد با زرشک
یکی از فواید زرشک مقابله با سرماخوردگی و گلودرد می باشد. ویتامین سی موجود در زرشک برای درمان گلودرد و برخی اختلالات ساده بدن مفید است.
 
درمان خانگی مسمومیت غذایی
همانطور که گفته شد زرشک دارای خواص ضدباکتری می باشد که به عنوان یک درمان خانگی برای از بین بردن مسمومیت غذایی به کار می رود.
 
پیشگیری از دیابت با زرشک
بربرین موجود در زرشک این گیاه را قاد می سازد تا از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

دیابت بیماری است که خیلی از افراد را به دلیل سبک زندگی اشتباه درگیر خود کرده است. زرشک یک راه حل طبیعی برای درمان قند خون بالا می باشد.
 
زرشک جریان خون را بهبود می بخشد
داشتن جریان خون مناسب باعث می شود تا اکسیژن به تمام قسمت های بدن فرستاده شود، زرشک با خاصیت ریلکس کنندگی رگ های خونی و آسان کردن فعالیت قلب باعث می شود تا شما جریان خون مناسبی داشته باشید. 3

پی نوشت:
1.www.bazrgaran.com
2.www.parsiday.com
3.www.beytoote.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.