۹ باورى كه بايد دور ريخته شوند

نخستين باورهاى ما از روى رفتار و نگرش هاى پدر و مادر، آموزگاران، همكلاسى ها، تلويزيون و ساير رسانه هاى جمعى شكل مى گيرند. زمانى كه جوان هستيم تصور مى كنيم كه بزرگ ترها بيشتر از ما درك مى كنند، به همين دليل هر چه را كه مى گويند باور كرده و به آنها اعتماد مى كنيم. زمانى كه بزرگ تر مى شويم به مرور زمان، سيستم فكرى مخصوص به خودمان را پيدا مى كنيم، اما باز هم اين امكان وجود دارد كه بخشى از تفكرات و نگرش هاى زمان بچگى در وجود ما باقى بماند.
چهارشنبه، 26 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
۹ باورى كه بايد دور ريخته شوند
۹ باورى كه بايد دور ريخته شوند
۹ باورى كه بايد دور ريخته شوند





ممكن است صد سال شيرين زندگى كنيد

نخستين باورهاى ما از روى رفتار و نگرش هاى پدر و مادر، آموزگاران، همكلاسى ها، تلويزيون و ساير رسانه هاى جمعى شكل مى گيرند. زمانى كه جوان هستيم تصور مى كنيم كه بزرگ ترها بيشتر از ما درك مى كنند، به همين دليل هر چه را كه مى گويند باور كرده و به آنها اعتماد مى كنيم. زمانى كه بزرگ تر مى شويم به مرور زمان، سيستم فكرى مخصوص به خودمان را پيدا مى كنيم، اما باز هم اين امكان وجود دارد كه بخشى از تفكرات و نگرش هاى زمان بچگى در وجود ما باقى بماند. گاهى اوقات خودمان هم متوجه نمى شويم كه داراى چنين عقايدى هستيم.
در زير به چند نمونه از عادات نه چندان مناسب اشاره شده تا ببينيد آيا در ذهن شما هم چنين گرايش هايى وجود دارد يا خير.
۱- اگر در كارى شكست بخوريد، بازنده هستيد: اين اتفاق ممكن است در تمام طول دوران تحصيلى و يا دوران شغلى براى ما روى بدهد همه انتظار دارند كه ما هميشه برنده باشيم. تا دير نشده اين عقيده را در ذهن خود پرورش دهيد كه اگر چيزى را امتحان كرديد و در آن شكست خورديد بايد آنقدر آن را تكرار كنيد تا به نتيجه مطلوب دست پيدا كرده و پيروز شويد در غير اين صورت فقط خودتان را از صحنه پيشرفت دور نگه مى داريد، يك ايده نوين را جايگزين اين تفكر نادرست كنيد.
۲- اگر اجبارى به تغيير نيست چرا تغيير كنيم: منظور اين نيست كه به خاطر اصل تغيير و تحول در زندگى خود تغيير ايجاد كنيد، بلكه منظور اين است كه افراد بايد با پيشرفت تكنولوژى خودشان را وفق داده و از نوآورى ها بهره بيشترى در كارهاى خود ببرند. ما بايد تغيير كنيم تا بتوانيم در زندگى به جلو پيش برويم. تا آنجايى كه مى توانيد از افرادى كه به سكون تمايل دارند و از تغيير و تحول خوششان نمى آيد پرهيز كنيد. اگر متوجه تغييرى مى شويد كه مى تواند در زندگى شما پيشرفت ايجاد كند حتما آن را امتحان كنيد.
۳- تو به اندازه كافى مهارت ندارى كه از پس آن بربيايى: هيچ كس در زندگى از همان ابتدا به اندازه كافى در كارى مهارت بالا نداشته و همه بالاخره از يك جايى كار خود را شروع كردند. اگر تصميم داريد كارى را انجام دهيد، پس از همين حالا شروع كنيد، به اين دليل كه خيلى چيزها را درباره آن مطلب نمى دانيد، به خود استرس ندهيد. حتما نبايد مدرك دانشگاهى داشته باشيد تا بتوانيد از عهده كارى بربياييد. بايد آنقدر بكوشيد تا به هدف خود برسيد. منابع ديگرى به جز دانشگاه هم هستند كه مى توانند اطلاعات مفيدى را در زمينه هاى مختلف در اختيار شما قرار دهند. فقط بايد راه و روش مناسب را پيدا كنيد.
۴- براى شروع كارى تازه خيلى دير شده: ميانگين عادى سن در اروپا براى آقايون ۷۵ و براى خانم ها ۷۹ است. اين ارقام در امريكا و اروپا نسبت تقريبا مشابهى دارند. البته اين رقم هر روزه در حال افزايش است و شايد روزى برسد كه ميانگين سن انسان ها به ۱۰۰ سال نيز افزايش يابد اين بدان معناست كه هيچ وقت براى شروع كار تازه اى دير نمى شود. شروع يك كار يا معامله تازه، راه مناسبى است كه ذهن خود را فعال نگه داريد. به هر حال هر كسى در يك سنى از دنيا مى رود، اگر بخواهيد منتظر روز مرگ خود بنشينيد، آن وقت به هيچ كارى نمى رسيد.
۵- شما بى اختياريد: اين شما هستيد كه زندگيتان را كنترل مى كنيد و هيچ كس ديگرى نمى تواند اين كار را بدون خواست و اراده شما انجام دهد. خداوند در درون شماست و نيروهاى درونى شما را تقويت مى كند. زمانى كه نماز مى خوانيد، نه تنها شكر خداوند را به جا مى آوريد، بلكه خودتان را به زندگى بهتر ترغيب مى كنيد. زمانى كه از او طلب بخشش مى كنيد از خودتان بخشش مى خواهيد. هيچ كس در جهان هستى نمى تواند واكنش هاى شما را كنترل كند. هيچ گاه اجازه ندهيد چنين ايده اى به ذهن شما خطور كند.
۶- شايستگى و لياقت شما محدود نيست: اين حقيقت كه شما زنده هستيد و زندگى مى كنيد، سبب مى شود كه از شما يك انسان منحصر به فرد بسازد. اگر مى خواهيد در تمام مراحل زندگى از ديگران برتر باشيد بايد براى آن زحمت بكشيد و همه افراد داراى استعدادها و توانايى هايى هستند كه خودشان هم از آنها خبر ندارند.
۷- جهان اطراف ما تغيير نمى كند: دنيا از شما تشكيل شده. هر فردى كه بر روى اين كره خاكى زندگى مى كند، يك دنياى متفاوت در ذهن خود دارد، تو دنيا را همانند من نمى بينى و من هم دنيا را مانند تو و خيلى از افراد ديگر نمى بينم بنابراين همه چيز در دنيا به شما بستگى دارد.
۸- هيچ كس مرا قبول ندارد: من به شما اطمينان دارم اما نظر من هيچ ارزشى ندارد، نظر هيچ كس مهم نيست؛ شما خودتان هستيد كه بايد به خود اعتماد كنيد. به محض اين كه به خودتان ايمان يافتيد ديگران هم به شما اعتماد پيدا مى كنند، اما بكوشيد خودتان را به نظريات ديگران وابسته نكنيد.
۹- من هيچ وقت نمى توانم خيلى پولدار شوم: اين جمله را بارها و بارها از زبان ديگران شنيده ايم. ذهن ما همان قدر پول درمى آورد كه انتظارش را دارد. اگر من دايما به خودم بگويم: هيچ راهى وجود ندارد كه من بتوانم ميليونى پول در بياورم ذهنم ديگر در پى راه هايى نمى گردد كه از طريق آن بتوانم ميليون ها تومان پول به دست آورم. /س




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.