هرآنچه که باید راجع به آزمایش hCG ادرار بدانیم

گنادوتروپین جفتی انسانی یا hCG هورمونی است که توسط جفت یک زن باردار تولید می‌شود. در اوایل بارداری، سطح hCG در خون افزایش می‌یابد و از طریق ادرار دفع می‌گردد. در آزمایش بارداری، میزان hCG موجود در خون یا ادرار را اندازه‌گیری کرده و حاملگی را تأیید یا رد می‌کند.
دوشنبه، 15 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به آزمایش hCG ادرار بدانیم

آزمایش hCG ادرار چیست؟

آزمایش گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) ادرار یک نوع تست بارداری است. جفت زن باردار hCG تولید می‌کند که به آن هورمون بارداری نیز گفته می‌شود.

اگر باردار هستید، این تست بارداری معمولاً می‌تواند این هورمون را در ادرار حدود یک روز پس از اولین قاعدگی‌ ای که صورت نگرفته تشخیص دهد.

طی ۸ تا ۱۰ هفته اول بارداری، معمولا سطح hCG خیلی سریع افزایش می‌یابد. سطح این هورمون تقریباً در هفته دهم بارداری به اوج خود می‌رسد و سپس تا زمان زایمان به تدریج کاهش می‌یابد.

این نوع آزمایش ادرار معمولاً با کیت‌هایی به فروش می‌رسد که می‌توانید در منزل استفاده کنید. اغلب از این تست به عنوان آزمایش بارداری در منزل یاد می‌شود.1
 

چه موقع آزمایش hCG در خواست داده می‌شود؟

برای تأیید بارداری، زمان آزمایش بستگی به‌دقت زن در روز انتظار برای قاعدگی و همچنین روش اندازه‌گیری hCG  در خون یا ادرار دارد. به‌طورکلی، آزمایش خون حساسیت بیشتری نسبت به آزمایش ادرار دارد و می‌تواند دو روز قبل از شروع بارداری برای خانم انجام شود.

آزمایش hCG ادرار یا خون تا 10 روز پس از دست رفتن دوره قاعدگی به طور قابل‌اعتماد انجام می‌شود. حتی با استفاده از آزمایش ادرار، خانم ممکن است روزی که قاعدگی خود را از دست می‌دهد تشخیص دهد که آیا باردار است یا خیر، اما نتیجه آن می‌تواند به طور منفی کاذب باشد. اگر آزمایش اول خانم منفی باشد اما همچنان او به حاملگی مشکوک باشد، آزمایش را باید در 48 تا 72 ساعت بعد تکرار نماید.

آزمایش‌های کمی hCG خون ممکن است، زمانی که پزشک می‌خواهد بارداری خارج رحمی را شناسایی یا رد کند یا یک زن را بعد از سقط جنین کنترل کند طی چندین روز به طور مکرر انجام شود. در این موارد، یک زن ممکن است در ابتدا علائم و نشانه‌های طبیعی بارداری را تجربه کند اما سپس ممکن است نشانه‌ها یا علائمی داشته باشد که نشان دهد بارداری طبق انتظار پیش نمی‌رود.
 
برخی از علائم و نشانه‌های حاملگی خارج رحمی شامل موارد زیر است:

خونریزی غیرطبیعی از واژن - به دلیل اینکه زن باردار است، ممکن است قاعدگی منظمی نداشته باشد اما ممکن است خونریزی خفیف یا لکه بینی با بارداری خارج رحمی داشته باشد.

درد کمر

درد یا گرفتگی در پایین شکم یا یک طرف لگن

در صورت عدم درمان، علائم و نشانه‌ها بدتر می‌شوند و می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

سرگیجه

احساس ضعف یا بی‌حالی

فشار خون پایین

درد در ناحیه شانه

درد ناگهانی و شدید در ناحیه لگن

تب، علائم شبیه آنفولانزا

استفراغ

ناحیه اطراف بارداری خارج رحمی ممکن است پاره شود و شروع به خونریزی کند و در صورت عدم تشخیص می‌تواند منجر به ایست قلبی و مرگ شود.
آزمایش hCG ممکن است قبل از انجام یک روش پزشکی یا درمانی انجام شود که ممکن است در دوران بارداری مضر باشد.2

هرآنچه که باید راجع به آزمایش hCG ادرار بدانیم

چگونه می‌توانم برای آزمایش hCG ادرار آماده شوم؟

هیچ‌گونه کار خاصی جهت آماده شدن برای انجام آزمایش hCG ادرار لازم نیست. با یک برنامه ریزی ساده می‌توانید از گرفتن دقیق‌ترین نتایج اطمینان یابید.

بعضی داروها ممکن است بر نتیجه آزمایش hCG اثر بگذارند. بهتر است قبل انجام این تست بارداری با پزشک مشورت کنید.

اگر تست بارداری را دارید در منزل انجام می‌دهید، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

قبل از جمع آوری نمونه ادرار، دستورالعمل‌های موجود در کیت آزمایش بارداری خود را با دقت بخوانید.

اطمینان حاصل کنید که تاریخ انقضای کیت آزمایش بارداری نگذشته است.

شماره رایگان تولیدکننده روی بسته بندی را پیدا کنید و اگر در مورد نحوه استفاده از آزمایش بارداری سوالی دارید با آن تماس بگیرید.

پس از اولین قاعدگی که صورت نگرفته، برای تست بارداری از اولین ادرار صبحگاهی خود استفاده کنید.

قبل از جمع آوری نمونه ادرار خود زیاد مایعات ننوشید زیرا این امر ممکن است باعث رقیق شدن hCG شده و ردیابی آن را دشوار کند.
 
بیشتر بخوانید:« علائم بارداری و تشخیص حاملگی»

در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا می‌توانند بر نتایج آزمایش hCG ادرار تأثیر بگذارند یا خیر.1
 

چه خطراتی با آزمایش خون hCG همراه است؟

خطرات مرتبط با گرفتن نمونه خون حداقل است.

در ناحیه ای که سوزن در آن وارد شده بود ممکن است مقدار کمی کبودی وجود داشته باشد. با اعمال فشار بر روی ناحیه چند دقیقه بعد از برداشتن سوزن می توان این اتفاق را به حداقل رساند.

در موارد بسیار نادری ، موارد زیر ممکن است رخ دهند :

خونریزی بیش از حد

سرگیجه

هماتوم ، زمانی اتفاق می افتد که خون در زیر پوست شما تجمع یابد

غش

عفونت در ناحیه ای که سوزن وارد شده است

تورم رگ ها.3

هرآنچه که باید راجع به آزمایش hCG ادرار بدانیم

تفسیر نتایج آزمایش خون hCG 

زمانی که جواب آزمایش شما  آماده میشود ، پزشک به شما می گوید میزان hCG شما چقدر است. این میزان در واحد بین المللی میلیون هورمون hCG در میلی لیتر خون (mIU/mL) اندازه گیری می شود.

سطح hCG طبیعی در زنانی که باردار نیستند کمتر از 10.0 mIU/mL است.اگر میزان hCG شما خارج از حد طبیعی باشد ، می تواند معانی مختلفی داشته باشد. پزشک شما در تفسیر نتایج به شما کمک می کند.

میزان hCG کمتر از حالت طبیعی میتواند معانی زیر را داشته باشد :

اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری

امکان سقط یا جنین پوچ

حاملگی خارج رحمی

میزان hCG بیشتر از حالت طبیعی میتواند به معانی زیر باشد :

اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری

بارداری مولی ، هنگامی که یک توده غیر طبیعی به جای جنین طبیعی پس از لقاح در رحم تشکیل می شود به آن بارداری مولی میگویند

چندقلو زایی مثل دوقلویی یا سه قلویی
 
نتایج منفی کاذب آزمایش hCG
اگر تست hCG منفی باشد ، عموما بدان معنی است که شما باردار نیستید.اما اگر آزمایش خیلی زود در دوران بارداری انجام شود ، قبل از آنکه بدن شما وقت کافی برای تولید hCG کافی داشته باشد ، می توانید یک جواب منفی کاذب را دریافت کنید.

اگر نتیجه آزمایش منفی کاذب باشد ، آزمایش نشان می دهد که یک زن باردار نیست با اینکه در حقیقت وی باردار است.از آنجا که سطح hCG در اوایل بارداری خیلی سریع تغییر می کند ، آزمایش خون hCG باید طی 48 تا 72 ساعت تکرار شود تا نحوه تغییر میزان هورمون بررسی شود.
 
نتایج مثبت کاذب
از طرف دیگر ، hCG  می تواند در بعضی شرایط غیر از بارداری وجود داشته باشد که به طور بالقوه می توانند باعث مثبت کاذب شدن آزمایش بارداری شوند.

اگر نتیجه تست مثبت کاذب باشد ، آزمایش نشان می دهد که یک زن باردار است ، در حالی که در واقع او باردار نیست.

همچنین اگر بدن شما انواع خاصی از آنتی بادی هایی که دارای قطعات مولکول hCG هستند تولید کند یا در آزمایشگاه خطاهایی رخ داده باشد ، نتیجه مثبت کاذب حاصل میشود.

اگر در مورد نتایج تردید وجود داشته باشد ، می توان از یک روش آزمایش متفاوت برای تأیید نتایج استفاده کرد.3

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.erythron-lab.com
3.www.mendel-lab.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.