عدالت‏خواهى ، شعار محورى مهدويت

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند: مظهر عدل پروردگار ، امام زمان (عجل الله تعالى فرجه) است و مى‏دانيم كه بزرگ‏ترين خصوصيت امام زمان ( ارواحنا فداه ) - كه در دعاها و زيارات و روايات آمده است - عدالت مى‏باشد: « يملأ الله به الأرض قسطا و عدلا» .(1)
يکشنبه، 6 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عدالت‏خواهى ، شعار محورى مهدويت
عدالت‏خواهى ، شعار محورى مهدويت
عدالت‏خواهى ، شعار محورى مهدويت






امام زمان (عج) ، مظهر عدل خداوند

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
مظهر عدل پروردگار ، امام زمان (عجل الله تعالى فرجه) است و مى‏دانيم كه بزرگ‏ترين خصوصيت امام زمان ( ارواحنا فداه ) - كه در دعاها و زيارات و روايات آمده است - عدالت مى‏باشد: « يملأ الله به الأرض قسطا و عدلا» .(1)

عدالت فراگير، برجسته‏ترين شعار مهدويت

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
برجسته‏ترين شعار مهدويت عبارت است از عدالت. مثلا در دعاى ندبه وقتى شروع به بيان و شمارش صفات آن بزرگوار مى‏كنيم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، اولين جمله‏اى كه ذكر مى‏كنيم، اين است : «أين المعد لقطع دابر الظلمه أين المنتظر لاقامة الامت و العوج أين المرتجى لازالة الجور و العدوان»(2) يعنى دل بشريت مى‏تپد تا آن نجات‏بخش بيايد و ستم را ريشه‏كن كند؛ بناى ظلم را - كه در تاريخ بشر ، از زمان‏هاى گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدت وجود دارد - ويران كند و ستمگران را سر جاى خود بنشاند. اين اولين درخواست منتظران مهدى از ظهور آن بزرگوار است. يا در زيارت آل ياسين وقتى خصوصيات آن بزرگوار را ذكر مى‏كنيد، يكى از برجسته‏ترين آن‏ها اين است كه «الذى يملا الارض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما» (3) . انتظار اين است كه او همه‏ى عالم - نه يك نقطه - را سرشار از عدالت كند و قسط را در همه جا مستقر نمايد. (4)

انتظار امام زمان (عج) يعنى انتظار اقامه‏ى عدل و قسط

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
تاريخ اسلام نشان داد كه اسلام به بركت همين احكام نورانى ، در يك دوره‏ى طولانى ، صاحب علم و صنعت در كل جهان بوده است. اما جهت همه‏ى اين‏ها عدالت است. ثروت هست، اما بايد عدالت در جامعه تضمين شود. براى عدالت، منتظر امام زمانيم. پيغمبران آمدند، همه هم براى اقامه‏ى قسط آمدند « ليقوم الناس بالقسط » . (5) اين‏ها حرف‏هاى خيلى پرمعنايى است كه قرآن به ما گفته است، نهج‏البلاغه به ما گفته است و در روايات ائمه هم هست . اين ، جهت را مشخص مى‏كند. قسط يعنى همين ؛ اگر جامعه برخوردار است ، همه باشند. نمى‏گوييم همه يكسان، چون يكسانى امكان ندارد. بالاخره تلاش‏ها، همت‏ها و قوت‏ها مختلف است. (6)

عدالت، زمينه‏ساز نيل به كمالات انسانى

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
فورى‏ترين هدف تشكيل نظام اسلامى، استقرار عدالت اجتماعى و قسط اسلامى است. قيام پيامبران خدا و نزول كتاب و ميزان الهى ، براى همين بود كه مردم از فشار ظلم و تبعيض و تحميل نجات يافته، در سايه‏ى قسط و عدل زندگى كنند و در پرتو آن نظام عادلانه، به كمالات انسانى نايل آيند. (7)

لزوم قدرت در اجراى فراگير عدالت در مهدويت

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
عدالتى كه ما در انتظار آن هستيم - عدالت حضرت مهدى (عليه‏السلام) كه مربوط به سطح جهان است - با موعظه و نصيحت به دست نمى‏آيد ؛ يعنى مهدى موعود ملت‏ها نمى‏آيد ستمگران عالم را نصيحت كند كه ظلم و زياده‏طلبى و سلطه‏گرى و استثمار نكنند. با زبان نصيحت، عدالت در هيچ نقطه‏ى عالم مستقر نمى‏شود. استقرار عدالت ، چه در سطح جهانى - آن طور كه آن وارث انبياء انجام خواهد داد - و چه در همه‏ى بخش‏هاى دنيا، احتياج به اين دارد كه مردمان عادل و انسان‏هاى صالح و عدالت‏طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگويان حرف بزنند. با كسانى كه سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمى‏شود با زبان نصيحت حرف زد؛ با آن‏ها بايد با زبان اقتدار صحبت كرد. آغاز دعوت پيغمبران الهى با زبان نصيحت است ، اما بعد از آن كه توانستند طرفداران خود را گرد آورند و تجهيز كنند، آن گاه به دشمنان توحيد و دشمنان بشريت، با زبان قدرت حرف مى‏زدند. (8)

ظهور امام، پايان ظلم و بيدادگرى

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
خدا به وسيله‏ى امام زمان، زمين را از دين خودش هم پر مى‏كند؛ اما آن چيزى كه در دعا و زيارت و روايت گفته مى‏شود، « يملا الارض به الدين، دين الحق » نيست - مگر در بعضى از جاها كه تعبيراتى هست - متعلق « يملأ» ، قسط و عدل، عدالت ، دادگرى و انصاف است . چرا ؟ چون بشر بيشتر از همه چيز، از ظلم و بيدادگرى رنج مى‏برد.(9)

ظهور عدالت، هدف نهايى ظهور

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
نظام اسلامى، نظام عدالت است. شما كه آرزومند و مشتاق ظهور خورشيد مهدويت در آخرالزمان هستيد و الان حدود هزار و دويست سال است كه ملت اسلام و شيعه در انتظار ظهور مهدى موعود ( عجل الله تعالى فرجه الشريف و جعلنا الله فداه ) است ، چه خصوصيتى براى آن بزرگوار ذكر مى‏كنيد ؟ « الذى يملا الله به الارض قسطا و عدلا» (10) نمى‏گوييد كه « يملا الله به الارض دينا» . اين ، نكته‏ى خيلى مهمى است . چرا به اين نكته توجه نمى‏كنيم ؟ اگر چه قسط و عدل متعلق به دين است ، اما هزار سال است كه امت اسلامى براى قسط و عدل دعا مى‏كند. اين نظام اسلامى به وجود آمده است ؛ اولين كارش اجراى قسط و عدل است. (11)

عدالت‏خواهى ، عامل شادمانى از ولادت منجى

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
همه‏ى انسان‏هاى طول تاريخ ، نسبت به اين پديده‏ى عظيم و شگفت‏آور، احساس نياز معنوى و قلبى كرده‏اند؛ چون تاريخ ، از اول تا امروز و از امروز تا لحظه‏ى طلوع آن خورشيد جهان تاب، با ظلم و بدى و پليدى آميخته بوده است. همه‏ى كسانى كه از ظلمى رنج برده‏اند - چه آن‏هايى كه به خودشان ظلم شده است و رنج برده‏اند و چه آن‏هايى كه به ستم‏كشى ديگران نگاه كرده‏اند و رنج برده‏اند - با ياد ولادت اين منجى عظيم تاريخ و بشر ، در دلشان اميدى به وجود مى‏آيد. (12)

تأمين عدالت، هدف بزرگ قيام اولياء

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
هدف بزرگ پيامبران و هدف قيام ولى‏عصر ( عجل الله تعالى فرجه الشريف ) تأمين عدالت اجتماعى است. (13)

پي نوشت ها:

1- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خجسته سالروز ولادت امام زمان (عج) 22/12/68
2- سيد ابن طاووس ، الاقبال ، ص 297
3- شيخ صدوق ، كمال‏الدين ، ج 1، ص 287
4- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه‏ى شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
5- حديد (57) 25
6- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهورى حجت الاسلام « سيد محمد خاتمى» 12/5/76
7- پيام مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به مناسبت اولين سالگرد ارتحال حضرت امام خمينى(ره ) ، 10/3/69
8- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه‏ى شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
9- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران، 12/11/75
10- كفاية الاثر ، ص 89
11- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در ديدار با جمعى از فرماندهان و پرسنل نيروى انتظامى ، 25/4/76
12- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در جمع اقشار مختلف مردم در روز ميلاد پربركت حضرت ولى‏عصر(عج) ، 17/10/74
13- بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در ديدار با مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ، در آستانه‏ى يازدهمين سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى ايران، 9/11/68





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.