آشنایی با عملکرد و مضرات قرص دیانابول

قرص دیانابول یک استروئید ضعیف است که در میان بدنسازان از محبوبیت بالایی برخوردار است. دیانابول یا یک استروئید آنابولیک یا یک ماده مصنوعی مربوط به هورمون جنسی مردانه است. در واقع، دیانابول به عنوان نوع دوم استروئید آنابولیک در بدن مردان بعد از تستوسترون مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار در سربازان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و در دهه 60 به خاطر استفاده ورزشکاران برای بالا بردن کارایی و عملکرد بدن مشهور شد.
پنجشنبه، 1 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با عملکرد و مضرات قرص دیانابول

دیانابول چیست؟

متاندرستنولون (انگلیسی: Methandrostenolone) (بانام‌های تجاری دیانابول، دانابول و آوربول) یک استروئید خوراکی و تزریقی آنابولیک است. دیانابول دارای خواص آندروژنی و آنابولیک بسیار بالایی است که نیتروژن را در خون و عضلات به دام می‌اندازد و به شدت جذب آب و نمک در زیر پوست و عضلات را افزایش می‌دهد. این دارو قدرت خارق العاده‌ای ایجاد می‌کند و این دلیل روی آوردن ورزشکاران به این ماده است.

دیانابول یک استروئید آنابولیک یا یک ماده مصنوعی مربوط به هورمون جنسی مردانه است. در حقیقت، این نوع دوم از استروئیدهای آنابولیک در مردان بعد از تستوسترون در نظر گرفته شده و اولین بار در سربازان جنگ جهانی دوم استفاده شد و در دهه ۱۹۶۰ به دلیل استفاده توسط ورزشکاران برای تقویت عملکرد مشهور شد. شد. استروئیدهای آنابولیک اثرات سازنده‌ای مانند رشد عضلات اسکلتی و اثرات آندروژنیک مانند ویژگی‌های جنسی مردان را افزایش می‌دهد. این استروئید به عنوان مواد کنترلی تلقی شده و برای برخی موارد پزشکی خاص تجویز می‌شود.

بر اساس گزارشموسسه ملی دوپینگ (NIDA)، تخمین زده می‌شود که ۱ تا ۶٪ از ورزشکاران حرفه‌ای از این استروئید برای افزایش عملکرد ورزشی خود استفاده می‌کنند. با این حال، آژانس اعلام کرده است که قطعاً تعداد افرادی که از چنین موادی استفاده می‌کنند از آمار موجود بیشتر است.1
 

دوز مصرفی متعارف دیانابول

دیانابول دامنه مصرفی گسترده‌ای دارد و می‌تواند از ۵ میلی‌گرم در روز تا ۵۰ میلی‌گرم در روز به شکل قرص تغییر کند. دیانابـول دارای نیمه‌عمر کوتاهی در بدن است و معمولاً اثر آن بعد از ۴ تا ۵ ساعت از بین می‌رود. نیمه‌عمر کوتاه به معنی تقسیم دوز مصرفی به وعده‌های کوچک‌تر برای مصرف روزانه است؛ بنابراین شما باید دور ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرمی که قرار است در مدت یک روز مصرف کنید را به چندین دوز کوچک‌تر تقسیم کنید.

این کار با استفاده از مصرف قرص‌های ۵ تا ۱۰ میلی‌گرمی به سادگی امکان‌پذیر است. می‌توانید در طول ۲۴ ساعت، برنامه دقیقی برای مصرف دیانابـول مورد نیاز خود پیاده کنید و دوزهای کوچک را برای تأمین دوز نهایی مصرف کنید. بر اساس تجربه، دوره مصرف دیانابول بین ۴ تا ۶ هفته است. البته دوره مصرف دیانابـول بر اساس اهداف هر ورزشکار می‌تواند متفاوت باشد.1
 

نحوه عملکرد دیانابول

دیانابول باعث افزایش رشد عضلانی – افزایش سنتز پروتئین – شده و ذخیره نیتروژن در سلول ها را بهبود می بخشد که در نهایت به تولید سریع تر عضلات و ترمیم آن ها منجر خواهد شد.

از آن جا که بدن قادر به حفظ کامل پروتئین دریافت شده از طریق وعده های غذایی روزانه در عضلات نمی باشد، دیانابول با افزایش غلظت نیتروژن در سلول ها به استفاده کاراتر پروتئین در عضلات کمک می کند. در این صورت بیشتر پروتئین مصرفی به جای تبدیل شدن به سوخت، صرف ساخت عضلات و ترمیم آن ها خواهد شد.

از سوی دیگر با مصرف کربوهیدرات در بدن باعث تولید انرژی در ورزشکاران شده و اثر مطلوبی در بهبود کارایی تمرینات ورزشی خواهد داشت.

این دارو حاوی متیل افزودنی روی کربن 17 ام است که باعث شده برخلاف اکثر داروهای آنابولیک علاوه بر مصرف تزریقی به صورت خوراکی نیز قابل استفاده باشد.2

آشنایی با عملکرد و مضرات قرص دیانابول

روش مصرف قرص دیانابول

بسیاری از بدنسازان به 3 روش دوره ای، همزمان و هرمی از دیانابول سوء استفاده می‌کنند. این 3 روش از عمومی ترین روش های مصرف داروهای آنالوبیک هستند.

در روش دوره ای، ورزشکار برای یک دوره مشخص دارو را مصرف کرده و سپس چند هفته ای زمان کافی برای استراحت در اختیار بدن قرار می‌دهد و بعد از پایان استراحت مصرف را دوباره شروع می‌کند.

در روش همزمان، ورزشکار بیش از یک نوع استروئید مصرف می‌کند. نظریه این روش این است که مصرف همزمان دو استروئید در یک دوره زمانی باعث افزایش اثرات داروها می‌شود.

در روش هرمی، ورزشکار 2 روش اول یعنی چرخه ای و همزمان را با هم ترکیب می‌کند. یک یا دو استروئید با دوز پایین مصرف می‌شود که بعدا در نصف دوره مصرف دوز را افزایش می‌دهد و در پایان هرم (دوره) دوباره کمتر می‌شود.

ورزشکاران معتقدند روش هرمی اجازه می‌دهد بدن با دوز بالای استروئید سازگاری پیدا کرده و زمان کافی در اختیار سیستم هورمون بدن برای تجدید قوا را می‌دهد. به هر حال، اثرات مصرف به روش‌های دوره ای و هرمی از لحاظ علمی تاکنون به اثبات نرسیده اند.3
 

مزایای و کارایی دیانابول

این محصول با قدرت ماندرگای بالا در حدود یک ماه و نیم موجب تشخیص در تست های دوپینگ می شود. از مزایای این محصول می توان موارد زیر را نام برد.

افزایش متابولیسم بدن

افزایش قدرت بدنی در پی افزایش توده عضلانی

سوزاندن چربی های بدن و کاهش توده های چربی

از بین بردن کسل بودن و خستگی

افزایش نیروی انفجاری بدن در حین تمرینات

افزایش سرعت آزاد سازی تستوسترون

افزایش گلبول های قرمز خون و افزایش روند خون رسانی در بدن

افزایش بهبود عضلانی بعد از هر تمرین.3
 

عوارض جانبی دیانابول

دیانابول یک استروئید آنابولیک قوی است و استفاده از آن با عوارض جانبی فراوان و اعتیاد شدید همراه است.

برخی از رایج ترین عوارض جانبی دیانابول عبارتند از:

1. احتباس مایعات
احتباس مایعات از عوارض جانبی بسیار شایع دیانابول است، این دارو باعث تجمع مقادیر زیادی چربی و مایعات زیر پوست شده و علاوه بر ایجاد ورم، نفخ و ضعف بدن مضرات زیادی برای عضلات بدن به دنبال خواهد داشت.
 
2. ژنیکوماستی
این عارضه احتمالا شایع ترین عارضه مصرف دیانابول و علت عمده نگرانی در میان ورزشکاران مرد است، دیانابول در واقع حاوی استروژن فراوان است و از آن جا که بسیار سریع عمل می کند ممکن است در همان هفته اول باعث افزایش چربی و بزرگ شدن سینه در مردان شود.

آشنایی با عملکرد و مضرات قرص دیانابول
 
3. فشار خون بالا
افزایش فشار خون نیز از دیگر خطرات مصرف دیانابول است که خطر بروز حملات قلبی جدی و سکته مغزی را افزایش داده و در برخی موارد به مرگ منجر می شود.
 
4. از کار افتادگی یا آسیب کبدی
مصرف استروئیدهای آنابولیک ممکن است به کبد آسیب برساند زیرا میزان مسمومیت کبدی در اثر مصرف این داروها در برخی موارد به قدری شدید است که می تواند به آسیب شدید کبدی یا حتی سرطان منجر شود.
 
5. افزایش رشد مو
دیانابول حاوی تستوسترون است، تستوسترون هورمون مسئول تمام خصوصیات مردانه می باشد و به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران پس از مصرف این دارو دچار افزایش بی رویه رشد موها در قسمت های مختلف بدن می شوند.
 
سایر عوارض و خطرات مصرف دیانابول
اعتیاد

آکنه و جوش

کاهش تولید تستوسترون

مشکلات قلبی عروقی

سکته مغزی

سرطان

بی خوابی

تغییر صدا به دلیل اثرات استروژنی

کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد خون.2

پینوشتها
1.www.elmevarzesh.com
2.www.coca.ir
3.www.fardamarket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.