جرم اسید پاشی و بررسی حقوقی آن

اسید پاشی جرم وحشتناکی است که از 100الی150 سال است که گریبان گیر جامعه شده است. تنها با انجام این جرم فرد مورد حمله زیبایی اش را از دست نمی دهد. گاهی اوقات این جرم باعث مرگ قربانی می شود. بیاییم برای لمس بهتر این جرم پرونده یکی از متهمان را بررسی کنیم.
دوشنبه، 12 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
جرم اسید پاشی و بررسی حقوقی آن

پرونده اسید پاشی

+معصومه عطایی یکی از قربانیان حادثه اسید پاشی است . او در زندگی مشترک خود صاحب پسری بود. بعد از مدتی به دلیل مشکلات خانوادگی در شهریور 1389 از همسرش جدا شد. پدر شوهر معصومه اصرار زیاد برای بازگشت او به زندگی داشت. با این حال معصومه درخواست او را قبول نمی کرد. سرانجام روزی پدر شوهرش به خانه آمد تا برای آخرین بار او را متقاعد به برگشت کند اما باز هم معصومه قبول نکرد . پدر شوهرش از او خواست تا چشم هایش را ببندد تا کادویی که برای نوه اش خریده است را به او بدهد. معصومه چشم هایش را می بندد و مایع سوزاننده ای (اسید) به صورتش پاشیده می شود. او در این حادثه بینایی اش را به طور کامل از دست می دهد ،همچنین صورت و دست هایش هم سوخت.

اما معصومه در زمانی که می خواستند پدر شوهرش را قصاص کنند متوجه شد همسرش حضانت بچه را از او می گیرد . او بیان کرد: من با قصاص این پیرمرد 70 ساله هیچگاه به آرامش نمی رسم و زیبایی و بینایی ام هرگز به من باز نمی گردد.

بنابراین او از قصاص پدر شوهرش گذشت تا فرزندش را به همسرش ندهد. او تا کنون 28 عمل برای سلامتی صورت و دست هایش انجام داده است.

+ در سال 1393در اصفهان گروهکی تروریستی به بهانه چادری نبودن زن ها 4 دختر و یک زن جوان را اسید پاشی کردند.برای اطلاع کامل تر از این حادثه به اینجا مراجعه کنید.

همچنین پرونده های اسید پاشی زیادی هستند، که در این مقاله نمی گنجد.
 

انگیزه جرم اسید پاشی

انگیزه در جرم هر چه که باشد بار جرم را از از بین نمی برد مثلا رابین هود برای کمک به فقیر ها از ثروتمندان می دزدید و به فقیران اهدا می کرد . انگیزه جرم خیر خواهانه بود اما قصد و نتیجه جرم چیزی جز سرقت نبود.
 
ایران
عموما در ایران انگیزه جرم اسید پاشی طی تحقیقات جرم شناسان به دلیل خشونت بین افراد هست.  در ایران داشتن چهره خوب مخصوصا بین بانوان ایرانی بسیار اهمیت دارد .از طرفی ایران یکی از کشورهای است که بیشترین عمل زیبایی را انجام می دهند.  پس مجرم ها برای آن که انتقام از دیگران مخصوصا از زن ها که ظاهرشان برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است این جرم را انتخاب می کنند. عموما در ایران نیمی از زنان قربانی اسید پاشی مورد حمله شوهر یا بستگان قرار گرفته اند و مابقی آن ها هدف افراد غریبه. قربانی ها قبل از این که مورد حمله اسید پاشی قرار بگیرند به مجرم اعتماد دارند .ایران برای جلوگیری از این جرم علاوه بر تصویب قوانین مجازاتی انجمن غیر دولتی با نام انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی دایر کرده است.
 
پاکستان
یکی از دلایل عمده در پاکستان عموما علت اسید پاشی به دلیل نقص یا تکمیل نبودن جهیزیه همسران است.حداقل80 درصد قربانیان اسید پاشی دختران زیر18 سال هستند.
 
انگلستان
در انگلستان که یکی از کشورهایی است که بیشترین حادثه حمله اسید پاشی را دارد مثلا در  سال 2012تا2013حداقل130گزارش اسید پاشی داشته است . از علت های عمده ی این حادثه سرقت،خشونت خانگی، حمله تصادفی است. انگلستان برای مقابله با این جرم بنیادی به نام بنیاد سوختگی اسید پاش بنا کرده است.
 
بنگلادش
این کشور رتبه اول درجرم اسید پاشی را دارد . دولت برای جلوگیری از این جرم فروش هر گونه ماده شیمیایی مانند : اسید ،کلرو.. را ممنوع کرده است. در این کشور ان جی یو ای برای سوختگی حاصل از اسید پاشی دارد . همچنین سرمایه گزاری فراوانی برای تجهیزات بیمارستان، پزشکان متخصص زیبایی و جراحی پلاستیک و سوختگی را دارد.

همچنین در کشور اوگاندا که اسید برای راحت شدن جرم سرقت انجام می شود یا در رم برای بی آبرو کردن خانواده ها و... انجام می شود. عموما هر کشور با اقلیم و فرهنگ های متفاوت با هدف های متفاوتی از این ماده شیمیایی استفاده می کنند.
 

قصد مجرم در اسید پاشی

سه نوع قصد در جرم وجود که ما به آن می پردازیم.
 
غیر عمدی
این جرم به صورت ارادی و از پیش  تعیین شده نمی باشد. این جرایم عموما بر اثر بی احتیاطی، عدم مهارت  یا عدم رعایت نظم قوانین انجام می شود مثلا: فردی در رانندگی به صورت مدام بوق می زند. خودروی بغلی با ناراحتی به فرد تذکر می دهد و دعوا شروع می شود .یکی از رانندگان دیگری را هل می دهد و فد بر اثر ضربه فوت می شود.
 
عمدی
در این جرم فرد به صورت عمدی می خواهد جرمی را انجام دهد .در واقع فرد هم علم دارد که انجام دادن این کار جرم است. هم انگیزه و هدفش خلق فعل یا ترک فعل مجرمانه است . همچنین اراده انجام جرم را هم  دارد. حتی قبل از انجام جرم افرادی را هم شریک می کند تا در جرم شرکت کنند یا آن که وسایلی را برای به هدف رسیدن جرم احتیاج هست تهیه می کند. مثل: جرم اسید پاشی که فرد برای انجام جرم اسید پاشی با تعیین قربانی یا قربانی مجهول،خرید اسید، بررسی زمان، مکان، نقشه انجام جرم و.. اقدامات مجرمانه اش را شروع می کند.
بیشتر بخوانید:«قتل عمد شبه عمد و خطای محض»
 
خطای محض
فرد در این مورد نه قصد مجرمانه دارد و نه عمل مجرمانه ای انجام می دهد. مثلا به جای نمک در غذا سم می ریزد. یا شخصی که خواب گرد هست و مرتکب مرگ دیگری می شود.

جرم اسید پاشی و بررسی حقوقی آن
 

مجازات جرم اسید پاشی

اولین اسید پاشی که در ایران انجام شد  در سال 1334 بود. جوانی توسط قاضی متهم به جرمی شد به همین دلیل برای انتقام از قاضی به او اسید پاشید.

بنابراین برآن شدند که قانونی در مورد اسید پاشی تصویب کنند . در سال 1337 تک ماده ای در مورد این جرم نوشته شد .
 
ماده واحده:
 «هر کس عمدا با پاشیدن یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود.

تبصره یک: به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نست، دیه از اموال او و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقیمانده دیه از بیت‌المال پرداخت می شود همچنین در مواردی که مرتکب شناسایی نشود، دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.

ماده ۲: هر گاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند فرار مرتکب یا مصالحه اولیای دم، قصاص اجرا نشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش مطابق مقررات مربوطه به مجازات، در جنایت بر نفس و جنایت منجر به تغییر شکل دائمی صورت بزه دیده به حبس تعزیری درجه یک (حبس بیش از بیست و پنج سال)، در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دیه کامل باشد به حبس تعزیری درجه ۲(حبس بیش از پانزده تا بیست و پنج سال)، در جنایتی که میزان دیه آن از یک سوم تا نصف دیه کامل باشد به حبس تعزیری درجه سه (حبس بیش از ده تا پانزده سال) و در جنایتی که میزان دیه آن تا یک سوم دیه کامل باشد به حبس تعزیری درجه ۴ (حبس بیش از پنج تا ده سال) محکوم می شود.
 
بیشتر بخوانید:«سخگوی شورای نگهبان: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در این شورا تایید شد»
 

همچنین مطابق ماده ۳ طرح تشدید مجازات اسید پاشی بدین ترتیب بیان میدارد که مجازات مربوط به اسیدپاشی مشمول هیچگونه آزادی مشروط، تعویق، تعلیق و تخفیف مجازات نخواهد شد.

بند ب از ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نیز تاییدی بر این مصوبه ی مجلس می باشد و مابقی از قانون 1337 برگرفته شده است.
 

صلاحیت دادگاه جرم اسید پاشی

هر دادگاه وظیفه خاص خود را در خصوص بررسی جرم و مجازات را دارد .طبق قانون آیین دادرسی کیفری، اصل بر این است که دادگاه کیفری 2 در این خصوص رسیدگی کند مگر موردی که قانون آن را به دادگاه انقلاب یا کیفری 1 ارجاع دهد.

بر اساس ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری به جرایم زیر در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود:

الف- جرایم موجب مجازات سلب حیات

ب- جرایم موجب حبس ابد

پ- جرائم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن

ت- جرائم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر

ث- جرایم سیاسی و مطبوعاتی

بدین ترتیب مشاهده میشود در صورتی که عمل فرد اسیدپاش منجر به آسیب هایی گردد که در ماده ی فوق موجب مجازات سلب حیات برای فرد جانی بوده و یا منجر به پرداخت نصف دیه کامل یا بیش از آن گردد، رسیدگی به این جرم در دادگاه کیفری 1 صورت خواهد گرفت و در غیر اینصورت مطابق اصل در دادگاه کیفری 2 رسیدگی صورت می گیرد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.