معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

عبد مناف بن عبدالمطلب بن هاشم معروف به ابوطالب، پدر امام اول شیعیان، و عموی پیامبر اسلام، و از بزرگان مکه و طایفه بنی هاشم. ایمان ابوطالب به اسلام محل بحث های زیادی بین شیعه و برخی از اهل سنت بوده است. با راسخون همراه باشید تا بیشتر درباره این اسم و نام های هم آوا با آن آشنا شوید.
پنجشنبه، 22 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم ابوطالب

جنسیت پسر
نام به انگلیسی abu taleb
تلفظ به فارسی ابوطالب
افراد دارای این نام 23,325
ابجد 51
تلفظ نام به انگلیسی /abu tāleb/
ریشه نام عربی

معنی اسم ابوطالب در ثبت احوال

1- پدرِ طالب؛ 2- (اَعلام) ابوطالب: عَبد مَناف ابن عبدالمطلب [قرن اول هجری] عمو، مرّبی و حامی پیامبر اسلام(ص) و پدر حضرت علی(ع).
 

توضیحات تکمیلی

معنی اسم ابوطالب در دانشنامه آزاد فارسی :
(نام اصلی: عبد مناف) فرزند عبدالمطلب، عمو و حامی پیامبر (ص)، پدر امام علی (ع) و از بزرگان قریش. تا زنده بود از پیامبر (ص) در مقابل کفار قریش حمایت کرد و چون نپذیرفت که پیامبر را به مشرکان قریش تحویل دهد، همراه با رسول و دیگر مسلمانان در بیرون شهر مکه، در شِعب ابوطالب اقامت گزید و سه سال پرمحنتی را تحمل کرد. بیشتر اهل سنت، به خلاف شیعیان، معتقدند که اسلام نیاورد و با آن که پیامبر (ص) او را به دین خویش خواند، او از ترس سرزنش اعراب از قبول اسلام خودداری کرد. مفسران شأن نزول چند آیه را ابوطالب می دانند: (انعام، ۲۶؛ توبه، ۱۱۳؛ قصص، ۵۶؛ ص، ۵). از او اشعاری در توحید و حتی اشاره به اسلام و پیامبر (ص) باقی مانده است. ابوطالب در عصر جاهلیت نخستین کسی بود که سوگند در شهادت برای اولیای دم را بنا نهاد و این روش بعدها جزو سنن و حقوق اسلامی پذیرفته شد. سه سال پیش از هجرت به سن ۸۸سالگی وفات یافت.
 
دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] عبد مناف بن عبدالمطلب بن هاشم معروف به ابوطالب، پدر امام اول شیعیان، و عموی پیامبر اسلام، و از بزرگان مکه و طایفه بنی هاشم. ایمان ابوطالب به اسلام محل بحث های زیادی بین شیعه و برخی از اهل سنت بوده است. استدلال بسیاری مبنی بر مسلمانی و ایمان او به پیامبر اسلام وجود دارد از جمله ابیات بسیاری در دیوان منسوب به ابوطالب، که دلالت بر این موضوع دارد. برخی محققان، دلالت معنوی مجموع این اشعار بر ایمان ابوطالب را متواتر دانسته و معتقدند که همه آنها در تصدیق نبوت پیامبر اسلام(ص) مشترکند.

ابوطالب، عمران بن عبدالمطلب که به عبدمناف نیز شهره است، پدر علی بن ابی‌طالب و عموی محمد — پیامبر اسلام — است. او بزرگ خاندان آل ابی‌طالب است و منصب سقایت و رفادت از مهمانان کعبه را عهده‌دار بود. وی به جهت انتصاب به فرزند بزرگش طالب، به لقب ابوطالب شهره شده‌است.
 
ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی
ابوطالب در میان قریش به سخاوت شهرت داشت و در زمانی که هیچ‌یک از افراد این قبیله به اطعام دیگران نمی‌پرداخت، او اطعام کننده در مکه بود.[۶۹] او را مردی پاک‌دل و بلند همت معرفی کرده‌اند که خانه خودش را ملجا و مأمن افتادگان و درماندگان و یتیمان کرده قرار داده بود.[۷۰] وی در طول زندگانی، با وجود جایگاه اجتماعی بالا، زندگی ساده و تنگدستانه داشت و به کسی از ضیق زندگی شکایت نمی‌کرد

در خصوص تاریخ دقیق ولادت ابوطالب، در منابع تاریخی گزارشی در میان نیست، با این وجود او را هشتاد و چند تا نود ساله توصیف کرده‌اند. او در سال هشتم عام‌الفیل، محمد هشت سال را کفیل شد. در شرکت ابوطالب در جنگ فجار، اختلاف است. پس از تخریب کعبه در سال ۲۵ پس از عام الفیل بر اثر سیل، ابوطالب دستور تجدید بنای کعبه را صادر کرد. از ابوطالب در ماجرای سفر تجاری کاروان قریش و همراهی محمد با ابوطالب در این سفر یاد شده‌است. در این سفر، وقتی کاروان به بصری می‌رسد، ملاقاتی با راهبی مسیحی به نام بحیرا صورت می‌گیرد که منجر می‌شود ابوطالب محمد را به مکه بازگرداند. برخی منابع آورده‌اند که ابوطالب نیز همراه با محمد به مکه بازگشت. پیشنهاد امین شدن محمد برای اموال خدیجه و پس از آن ازدواج با او، از اقدامات ابوطالب بوده‌است.

معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام های هم آوا

* ابوبکر
* ابوالقاسم
* طالب
* ابوتراب
 

توضیحات نام نیکو

ابوطالب را می توان به دو جهت بررسی کرد؛ اول به جهت آوایی که از نام های زیبا و جذاب پسرانه به شمار میرود، نامی دلنشین و اصیل؛ جهت دوم اما به یکی از شخصیت های نقش آفرین صدر اسلام؛ حضرت ابوطالب عموی بزرگوار پیامبر اسلام (ص) و پدر امیرالمومنین علی (ع) بر می گردد، که از هر دو جهت می تواند گزینه ای مناسب و بسیار زیبا برای پسر عزیزتان باشد.

ابوطالب نامی زیبا با ریشه عربی است که به معنای: پدر طالب ذکر شده است و میتواند نامی مقدس و مبارک برای پسر عزیزتان باشد.

                                                                                                ابوطالب شهنشاه معظم
                                                                                                خداوند خداوندگان عالم
                                                                                                            گرگانی


منبع: سایت نام نیکو
سایت آبادیس
سایت ویکی پدیا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما