آزادي دانشگاه پس از 28 سال

هاشمي رفسنجاني در خطبه نماز جمعه تهران براي اولين بار از طرحي به نام دانشگاه آزاد اسلامي سخن گفت: «يكي از طرق اين است كه از همين امسال در هر جا كه دست مان رسيد و شايد كم كم به روستا هم بكشد ـ البته به شهر‎هاي كوچك به آساني مي رسد ـ مراكزي درست كنيم به نام دانشگاه آزاد ، اما نه دانشگاه آزاد رژيم گذشته ، دانشگاه آزاد واقعي كه مواد
دوشنبه، 14 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آزادي دانشگاه پس از 28 سال
آزادي دانشگاه پس از 28 سال
آزادي دانشگاه پس از 28 سال

نویسنده : محمد رضايي




هاشمي رفسنجاني در خطبه نماز جمعه تهران براي اولين بار از طرحي به نام دانشگاه آزاد اسلامي سخن گفت: «يكي از طرق اين است كه از همين امسال در هر جا كه دست مان رسيد و شايد كم كم به روستا هم بكشد ـ البته به شهر‎هاي كوچك به آساني مي رسد ـ مراكزي درست كنيم به نام دانشگاه آزاد ، اما نه دانشگاه آزاد رژيم گذشته ، دانشگاه آزاد واقعي كه مواد تحصيلي دانشگاهي با روش تحصيلي كه در حوزه هاي علميه علوم ديني مي خوانند ، خوانده شود.»
اساسنامه دانشگاه نوشته شد كه بر مبناي آن، دانشگاه مؤسسه‎‎اي عام‎المنفعه معرفي شد.
در گوشه‎اي از روزنامه رسمي، آگهي اي به چشم مي‎خورد كه موجوديت دانشگاه آزاد اسلامي را اعلام كرد.
اولين آزمون ورودي دانشگاه در اسفند 13۶۱ با شركت ۳۲ هزار داوطلب برگزار شد و حدود ۳ هزار نفر پذيرفته شدند. فعاليت اين دانشگاه از اوايل ارديبهشت‎ماه سال 1362 (يعني قبل از بازگشايي كامل دانشگاه‎‎هاي دولتي پس از انقلاب فرهنگي) آغاز شد.
جاسبي اقدام به داير كردن مقطع دكترا در دانشگاه آزاد بدون تصويب شوراي‎عالي انقلاب فرهنگي كرد.
كمك‎‎هاي موسوي به جاسبي براي توسعه دانشگاه آزاد فقط به كمك ‎هاي مالي ادواري محدود نمي شود، موسوي در تمام دوران نخست‎وزيري خود از وزارت آموزش و پرورش مي‎خواهد تا مدارس كشور را در زمان ‎هاي عدم فعاليت براي برگزاري كلاس ‎هاي درس در اختيار دانشگاه آزاد قرار دهد.
مصطفي معين، وزير علوم موسوي، حاضر به تأييد مدارك دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي نشد و بيش از ۱۰۰ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، طرحي را با عنوان «طرح ارزيابي رشته‎‎هاي واحد‎هاي مختلف دانشگاه آزاد اسلامي» امضاء كردند.
در پايان جلسه رسمي و علني مجلس شوراي اسلامي، « هاشمي رفسنجاني » رييس وقت مجلس وصول طرح 2 فوريتي را با نام « ارزيابي واحد‎هاي مختلف دانشگاه آزاد اسلامي»، اعلام داشت و از نمايندگان خواست تا درباره 2 فوريت آن رأي گيري كنند. 2 فوريت به تصويب رسيد و قرار شد 2 روز بعد، يعني سه شنبه 13 ارديبهشت، نمايندگان در اين باره تصميم گيري كنند.
« محمدرضا راه چمني » در مخالفت با دانشگاه آزاد سخن گفت، پس از او « عباس شيباني » به مخالفت با طرح برخاست و از دانشگاه آزاد انتقاد كرد.

جاسبي با حمايت گسترده هاشمي عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي شد.

به‎دليل ابهام پيش آمده، با نظر شوراي‎عالي انقلاب فرهنگي فعاليت كميته سه نفره ارزيابي رشته‎‎هاي تحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي موقتا متوقف شد.
جاسبي هدف خود را از اعطاء تسهيلات ويژه به صاحب‎منصبان اين‎گونه توصيف مي كند: «اين همه به نمايندگان سرويس مي دهيم و متقابلا ما بايد از حمايت نمايندگان برخوردار باشيم و اين مستلزم اين است كه شما ارتباط‎تان را با نمايندگان بيشتر كنيد.»
جاسبي در نامه‎اي اعلام كرد:. «در سال گذشته نزديك به 300 نفر از قضات كشور در مقطع فوق ليسانس دانشگاه آزاد اسلامي قبول شدند و الان به تحصيل اشتغال دارند.»
‏جاسبي اعلام كرد دانشگاه آزاد اسلامي غيردولتي است و اگر تحقيق و تفحصي در مورد آن صورت گيرد، شامل ساير مؤسسات بخش خصوصي هم خواهد شد كه بعيد مي دانم اين امر با قانون اساسي منافات نداشته باشد‏.

هيئت تحقيق و تفحصي از سوي مجلس هفتم براي بررسي وضعيت دانشگاه آزاد راه افتاد.

هيئت تحقيق و تفحص تصميم مي‎گيرد كار را تعطيل كند. موضوع به كميته منتقل شد، در آن‎جا تصميم گرفتند يك فرصت ديگر به دانشگاه آزاد بدهند، اما مسئول دانشگاه در آن فرصت در جلسه حاضر نشد، بنابراين كار در 15 ارديبهشت 1385 تعطيل شد.
در جلسه افطار دانشجويان با احمدي‎نژاد، عضو اتحاديه انجمن‎‎هاي اسلامي دانشجويان مستقل در بخشي از سخنانش خطاب به احمدي‎نژاد با اشاره دست به جاسبي گفت: «مديريت دانشگاه آزاد به كدام مرجع در جمهوري اسلامي پاسخگوست؟»
هاشمي رفسنجاني به هنگام افتتاح كتابخانه واحد نجف آباد، انتقادات مطرح شده به دانشگاه آزاد را «موذي گري» و «شرارت» خواند و گفت: «اگر قرار بود در مقابل اين موذي گري ‎ها عقب بنشينيم، بايد به همان اتاق طلبگي برمي گشتيم و براي مردم مسئله مي گفتيم!... اميدواريم بتوانيم با تلاش و كوشش خود، شرارت ‎هايي كه به‎دنبال تضعيف دانشگاه آزاد است را دفع كنيم!»
هاشمي رفسنجاني در مراسم بهره برداري از مجتمع دانشگاه آزاد در منطقه پرند مي‎گويد: «جاسبي حقيقتا دلسوزانه و مثل فرزندش براي دانشگاه تلاش مي كند و متأسفانه مورد خشم حسوداني است كه دائما مزاحم وي مي شوند و وقت اين مدير با ارزش را مي گيرند.»
رييس جمهور اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامي را كه از حدود 40 ماه پيش اصلاح آن در دستور كار شوراي‎عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفته بود و در 25 ماده به تصويب نهايي رسيده بود براي اجرا ابلاغ كرد.
هيئت امناء و هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي به رياست آيت الله هاشمي رفسنجاني: مصوبه اخير شوراي انقلاب فرهنگي خلاف شرع و قانون اساسي است.
بعد از پس گرفتن امضا‎هاي برخي طراحان، دو فوريت طرحي درخصوص وقف اموال دانشگاه آزاد از دستور كار مجلس خارج شد.
يك روز پس از خروج طرح 2 فوريتي وقف دانشگاه آزاد، اين طرح با يك فوريت به كميسيون مربوطه رفت.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي 5 عضو جديد هيات امناي دانشگاه آزاد را معرفي و تاكيد كرد كه اين هيات بايد تا ماه آينده رئيس جديد دانشگاه را معرفي كند.
منبع:هفته نامه پنجره




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط