آیا چشم زخم حقیقت دارد؟

چشم زخم در حد امکان است و چیزی که امکانش باشد دلیلی بر رد آن وجود ندارد
چهارشنبه، 5 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا چشم زخم حقیقت دارد؟


در ابتدای این مقاله دو حدیث برای شما آورده ام که تضمین و معرفی اون چیزی هست که میخواهیم در موردش صحبت کنیم ، 

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

اگر قبرها برای شما گشوده شوند همانا خواهید دید که اکثر مردگان شما با چشم زخم مرده اند زیرا چشم زخم حقیقت دارد.
بحارالانوار 

و قال الامیرالمومنین (علیه السلام):

القین حق چشم زخم حق است ، و الاقی حق و تعویذ (دعایی که برای دفع چشم زخم است) نیز حق است»
حکمت ۴۰۰ نهج البلاغه 

آیا چشم زخم حقیقت دارد؟
 

1 . چشم زخم به کودک

هر بچه ای میبینی نگو : چه خوشگله عجب قیافه ای داره جونم به چشماش و... درسته شما از روی دوست داشتن و لذت بردن این جملات رو میگید ولی شاید ناخواسته بستری رو آماده کنید تا موجبات آسیب اون کوچولو فراهم بشه 
بهتره بگیم "  ماشاء الله یا ماشاء الله و لا قوة إلا بالله العلى العظیم  " ، اینطور نیست که تصور آن پیش بیاید که ، نه آقا چشم زخم کجا و فرزند من کجا و در عالم امکان اینکه فرزند من چشم زخم کمتری بخورد هست تا خود من و یا ... قائده عقلی ابوعلی سینا می گوید: اگر چیزی از عجایب به گوش رسید آن را در جایگاه امکان قرار بدهید، چشم زخم در حد امکان است و چیزی که امکانش باشد دلیلی بر رد آن وجود ندارد.
 

2 . خرافات و چشم زخم

آویزان کردن نمک سر در منزل یا در خودرو و استفاده از سرکه برای دفع چشم زخم صحت نداره و قطعا کاربردی هم نخواهد داشت. من هر وقت سرما میخورم یا گلوم میگیره از غرغره ترکیب نمک و سرکه استفاده میکنم واقعا جواب هم میدهد
شکستن تخم مرغ
دو خطا و گناه در این عمل خرافی وجود دارد:
١. اسراف در شکستن و دور انداختن تخم مرغ ۲. تهمت به افراد و اشخاص که نامشان برده میشود

متاسفانه یکی از خرافات استفاده از انواع سنگ های نظر هست چه در ماشین و چه در منزل یا مغازه که هیچ خاصیتی ندارد و توصیه ای به استفاده این سنگ هم نشده است

 
آیا چشم زخم حقیقت دارد؟

3 . قرائت یا همراه داشتن

سوره های چهارقل
ناس
فلق
کافرون
توحید

سوره‌هـای چهار قل یا چارقل، کـه بـه «سُوَر قل» و «ذات القلاقل» نیز مشهورند شامل چهار سوره کوتاه از قرآن مجید اسـت که هر یک از آن ها پس از بسم الله الرحمن الرحیم با کلمه «قل» آغاز مى‌شوند. چهار قل عبارتند از: سوره کافرون، سوره اخلاص، سوره فلق و سوره ناس. در حدیثی از پیامبر «ص»، مشهور بـه‌ حدیث‌ ذات‌القلاقل‌، خواندن‌ چهار قل برای‌ تعویذ ودر امان‌ ماندن‌ خود و فرزند و مال‌ از آسیب‌، توصیه‌ شده‌ اسـت‌. میتونید خودتون وضو بگیرید و با دست خودتون بنویسید بعنوان بازوبند یا گردن آویز برای خودتون و فرزندانتون استفاده کنید .
 

4 . قرائت یا همراه داشتن ها آیه شریفه "ان یکاد"

آیات شریفه ۵۱ و ۵۲ سوره مبارکه قلم که برای تعویذ و دفع چشم زخم توسط شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان توصیه شده که شهید مطهری هم خیلی موثر می دانستند.
خواندن زیاد آیه الکرسی و نصب آن در خانه موجب دور شدن چشم بد از شما می شود.

مفهوم شناسی

یکی از مسائلی که در راه بررسی یک آیه اهمیت فراوان دارد؛ بررسی آیه از نظر لغوی، اعراب و معنایی است . زیرا تا اجزا آن آیه و نقش و ترکیب کلمات در نآ مشخص نشود معنای بدست آمده از آن آیه ناتمام و ناقص خواهد بود . لذا اولین گام در این پژوهش بررسی معنای آیه ٥١ سوره قلم است که میفرماید: «وَإِنْ یَکادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْر »

درباره اعراب آیه «وإن یکاد» اینگونه می توان گفت که : واو در ابتدای آیه استینافیه بوده است؛ و کوفیون میگویند: یإِنْ بمعن « ما» و لام در لیزلقونک بمعنی إلّاست، ولی بصریون معتقدند که: إن مخففه از أنّ است . و فعلی که بعد از آن واقع شده و لام تاکیدی که بر سر فعل لیزلقونک آمده است، این حرف را تایید میکند. و معنای آن این است که نزدیک بود مشرکان تو را چشم بزنند .
این معنا مورد پذیرش عدهای از نحویان کوفی است که گفته‌اند، آیه به معنای چشم‌زخم میباشد . و کلمه لَمَّا هم ظرف است
 
حضور خلوت انس است و دوستان جمعند
و ان یکاد بخوانید و در فراز کنید

آیا چشم زخم حقیقت دارد؟



5 . حرز امام جواد و توصیه ی امام رضا علیه السلام

توصیه میشه از فرد یا فروشگاه مطمئن حرز را  تهیه کنید. همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام در انگشتری برای رفع چشم بسیار مفید است زخم مفید است.
توصیه خاص امام رضا علیه السلام
امام رضا علیه السلام می فرماید : هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش .خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند. (مکارم الأخلاق، ص 474)

6 . صدقه دادن

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِیَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا یَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَة
صدقه بلا را برطرف مى‏ کند و مؤثرترینِ داروست. همچنین، قضاى حتمى را برمى‏ گرداند و درد و بیمارى‏ ها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى ‏برد.
 
فواید صدقه دادن برای دفع بلا
صدقه دادن مبنای روایی دارد و در زمینه های مختلفی من جمله رفع بلا و دفع بیماری می تواند موثر باشد. بطور خاص توصیه جدی داریم برای پیشگیری و دفع چشم زخم از صدقه غفلت نکنید.
اذکار متعدد وارد شده گفتن  «امنت بالله و صلى الله على محمد و آله»، اثر چشم زخم را خنثی می کند. ادعیة مختلفی از اهلبیت توصیه شده که بنده به همین موارد ذکر شده اکتفا میکنم .

 
آیا چشم زخم حقیقت دارد؟

7 . پیشگیری

برای اینکه از چشم زخم در امان بمانید ، پیشگیری را هم جدی بگیرید و امکانات خود را خیلی به نمایش نگذارید و درآمد، مخارج و ... را پنهان کنید.

8 . دود کردن اسپند (اسفند)

دود کردن اسپند یا خوردن (بلعیدن نه جویدن)  فقط با توصیه طبیب طب سنتی طبق روایات متعدد ائمه برای درمان بیماری ها اما بصراحت برای دفع چشم زخم مطرح نشده در مورد اسفند (اسپند) در روایات آمده است که شیاطین را دور می کند (چون ضدعفونی کننده خوبی است و در اخبار از عناصر مضر گاهی به شیطان تعبیر شده است). دود آن و خودآن اگر در خانه باشد، باعث محفوظ ماندن خانه و اهل آن از شیاطین است .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.