نحوه ی نوشتن اظهار نامه قضایی

با نوشتن اظهار نامه قضایی، می توان در وقت صرفه جویی کرد و بدون مراجعه به دادگاه، مشکل را حل کرد.  پس بهترین راه نوشتن یک اظهار نامه رسمی، دقیق، واضح می باشد.
پنجشنبه، 6 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
نحوه ی نوشتن اظهار نامه قضایی

اظهار نامه چیست؟

افراد عموما در هر موضوعی دارای حق و یا تکلیفی هستند. در نظام قضایی برای اثبات حق و اقامه دعوا بهتر است با پر کردن اظهار نامه، خواسته خود را خیلی رسمی و واضح بیان کنند و از دادگاه درخواست کنند برای برقراری عدالت به پرونده آن ها رسیدگی کند. اگر درخواست افراد برای رسیدگی به حق به صورت شفاهی صورت گیرد، در بیشتر اوقات برای اثبات حق و رسیدن به خواسته شرح شفاهی کافی نیست. از طرفی با نوشتن اظهار نامه قضایی، می توان در وقت صرفه جویی کرد و بدون مراجعه به دادگاه، مشکل را حل کرد.  پس بهترین راه نوشتن یک اظهار نامه رسمی، دقیق، واضح می باشد.

 ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی : « هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید؛ مشروط بر اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد. » 
 

نحوه ی نوشتن اظهار نامه

برای نوشتن اظهار نامه می توان به سه روش مورد اعتماد اشاره کرد.

1.مراجعه به دفتر خدمات قضایی

2.مراجعه به سایت خدمات قضایی الکترونیک

3.مراجعه به دادگستری
 
1.مراجعه به دفتر خدمات قضایی
یکی از رایج ترین و همچنین فنی ترین راه حل مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می باشد. با سرچ کردن در اینترنت نزدیک ترین دفتر خدمات قضایی را بیابید. قبل از هر چیز مدارک لازم و اسناد موجود برای دفاع از خود را آماده کنید. سپس به دفتر خدمات قضایی رجوع کرده و مشکل خود را برای کارمند مربوطه توضیح دهید. با دادن مدارک لازم، کارمندان فرم الکترونیک اظهار نامه شما را تنظیم می کنند و یک کد پیگری را در اختیارتان قرار می دهند. شما می توانید با پیگری از طریق کد، جویای روند کاری تان باشید. عموما نحوه ی پاسخ گویی حداقل دو هفته اداری طول می کشد تا ابلاغ شود.
 
2.مراجعه به سایت خدمات قضایی الکترونیک
واژه « سامانه عدل ایران » را سرچ کنید. سپس به قسمت اظهار نامه رفته، در خواست خود را ثبت کنید.

فراموش نکنید که قبل از انجام اظهار نامه کد ثنا را گرفته باشید.

نحوه ی نوشتن اظهار نامه قضایی

نحوه ی نوشتن اظهار نامه قضایی
3.مراجعه به دادگستری
1.با مراجعه به دادگستری، درخواست گرفتن برگه ی مخصوص اظهار نامه را کنید.

2.در قسمت مشخصات و اقامتگاه اظهار کننده، مشخصات خودتان از جمله نام و نام خانوادگی و نشانی محل زندگی تان را بنویسید.

3. در قسمت اظهار نامه متنی از مشکل پیش آمده را به طور کامل و خلاصه وار وهمچنین دقیق بیان کنید.

4.در قسمت مشخصات و اقامتگاه مخاطب، شما می توانید نام و نام خانوادگی و نشانی فرد یا افرادی که از آن ها شکایت دارید را درج کنید.

5.در قسمت خلاصه اظهار می توانید آن چه را که مورد نظرتان هست را بیان کنید  و توضیح دهید برای چه اظهار نامه را نوشته اید.

6. و در قسمت آخر خلاصه جواب را خالی بگذارید ، زیرا دریافت کننده اظهارنامه در نسخه دیگر به اظهارات شما پاسخ خواهد داد.

7.بعد از تکمیل اظهارنامه به واحد فروش تمبر مراجعه کرده و برای آن تمبر باطل میکنید و به واحد اظهارنامه و اداره ابلاغ مراجعه کرده و اظهارنامه را تقدیم میکنید.

نحوه ی نوشتن اظهار نامه قضایی

چند نکته مهم در خصوص ثبت اظهار نامه

_ هیچ گاه قبل از ثابت شدن جرم و در صورتی که مدرکی برای اثبات جرم ندارید. در اظهارنامه عنوان «مجرم» را به کار نبرید. زیرا در صورتی که نتوانید مجرمیت را اثبات کنید شخص مورد اتهام می تواند از شما به عنوان افترا، نشر اکاذیب شکایت کند.

_زمانی که برای دیگری اظهار نامه پر می کنید. مطالب را در سه نسخه تنظیم کنید. یعنی یک نسخه برای خودتان، یک نسخه برای شاکی و یک نسخه اضافی را تنظیم نماییید.

-اظهار نامه تنها برای مطالبه حق شما نیست بلکه راجع به معاملات، تعهدات و...به صورت رسمی است.

_اظهار نامه، می تواند اقرار هم به حساب آید . یعنی شما با نوشتن اظهارات خود ، انگار به اقرار کردن موضوعی هم پرداخته اید و چون به امضا در آمده است در صورتی که سخن شما خلاف حق و قانون باشد، اقراریه به حساب می آید و سندی بر علیه شما می شود.

_ گاهی اوقات با نوشتن و فرستادن اظهار نامه طرف دعوا را آگاه می کنیم، مثلا ما از دیگری طلب داریم ، در اظهار نامه  بیان می کنیم در صورت عدم پرداخت اموال توقیف گردد. بدهکار سریعا اموال را منتقل به دیگری می کند تا اموالش توقیف نشود. پس آگاهانه متن اظهار نامه را به تحریر در آورید.

_ برای ثبت اظهار نامه در صورتی که امضا زده نشود، برگه اظهار نامه فاقد ارزش قانونی می باشد.

_ گاهی اوقات زمانی که اظهار نامه نوشته می شود ، دادگاه به اسناد و مدارک موجود در این موضوع احتیاج دارد که می توان کپی مدرک را به برگه اظهار نامه ضمیمه نمود.

سایت راسخون در آخر می تواند نمونه ای پر شده از اظهار نامه را برای شما کاربران عزیز به نمایش بگذارد.

نحوه ی نوشتن اظهار نامه قضایی



منبع: تولید شده در سرویس حقوقی راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.