عنوان پایان نامه : برخورد پيامبر اسلام با يهود مدينه و وادي القري
پژوهشگر : محمد مهدي پورگل، محمد علي اخويان
مقطع تحصیلی : كارشناسيارشد
دانشگاه : آزاد اسلامي واحد تهران مركزي، مركز تحصيلات تكميلي
سال دفاع : 1381
استاد راهنما : عزيز الله بيات
تعداد صفحات : 114
زبان : فارسي
چکیده :
نويسنده براي نشان دادن همزيستي يهوديان و مسلمانان، بيان انگيزه مخالفت يهوديان با مسلمانان و چگونگي برخورد پيامبر با آنان رساله را سامان داده است. وي نخست موقعيت جغرافيايي عربستان و وضعيت مردم و اديان را در اين كشور بررسي كرده، آنگاه از جايگاه يهود در قرآن و نظر قرآن درباره اين قوم سخن گفته است. بيان درگيريهاي يهوديان با پيامبر، مناظره پيامبر با دانشمندان بزرگ يهود و بررسي قانون جزيه در اسلام، از ديگر مباحث كتاب است. در پايان، نويسنده علت اصلي مبارزه با يهوديان و اخراج و قتلشان را رفتار و سلوك آنان و نه كينهتوزي مسلمانان ميداند.
عنوان پایان نامه : برخورد قرآن و سنت با جاهليت عصر نزول و عصر حاضر
پژوهشگر : يوسف محمودي
دانشگاه : اصول الدين قم
سال دفاع : 1381
استاد راهنما : دكتر ولي ا... نقي پور فر
زبان : فارسي
چکیده :
نوشتار حاضر ، به برخورد قرآن و سنت با جاهليت مي پردازد. جاهليتي كه به درازاي عمر تاريخ وجود داشته و اگر انسان به دنبال هدايت الهي نباشد، همچنان وجود خواهد داشت. در بخش اول به شمه اي از زندگي مردم در عصر نزول، در ابعاد مختلف ارائه شده است و در بخش دوم به اعمال جاهلي مردمان زمان پيامبر اسلام (ص) پرداخته و از برخي موارد همچون: وضع زن، رباخواري و تعطيل نعمت هاي الهي ، زنده بگور كردن دختران، شراب و قمار و ازدواج با محارم، سخن به ميان آمده و نظر اصلاحي قرآن كريم در هر بعد خاطر نشان شده است. بخش پاياني كه مربوط به جاهليت جديد مي باشد ، از آن جهت مورد اهميت بوده است كه پاسخي باشد به افرادي كه از يك سو در زندگي مدرن، جاهليت را انكار مي كنند و از سوي ديگر قرآن و آيات زنده اش را در پاسخگويي به زمان حاضر كهنه مي پردازند. در اين بخش نيز از مسائلي همچون حجاب ، آزادي جنسي ، لباس، شراب، قمار، تبعيض نژادي، حقوق بشر ، تروريسم و آدم ربايي ياد شده و آثار و تبعات هر موضوع بررسي شده است. نهايت تلاش در اين بوده است كه اثبات شود جاهليتي به نام جاهليت مدرن وجود داردو قرآن كريم شايستگي زوال اين جاهليت را دارد. كليد واژه ها: قرآن ، حديث،جاهليت، لباس، شراب ، قمار ، تبعيض نژادي، حقوق بشر ، تروريسم، آدم ربايي ، آزادي جنسي، حقوق زن، رشوه.، ايدز و ربا
عنوان پایان نامه : بررسى انطباق احاديث شيعه بر احاديث نبوى (ص) در آيات الاحكام
پژوهشگر : معصومه دولتآبادى
مقطع تحصیلی : كارشناسى ارشد
دانشگاه : اصول دين قم
سال دفاع : 1377
استاد راهنما : مجيد معارف
زبان : فارسي
چکیده :
اين پاياننامه در دو بخش تدوين شدهاست. دربخش اول مبانى نظرى انطباق احاديث شيعه بر احاديثنبوى بررسى و از موضوعات عصمت اهلبيت (ع)،كيفيت علم ائمه (ع)، كتاب على (ع)، استناد به سنتنبوى در سيره اهلبيت و عدم نياز امامان به ذكر سندبحث شدهاست. در بخش دوم با عنوان بررسى مصداقىانطباق احاديث شيعه بر احاديث نبوى، در موضوعاتبسمله، مسح پا، متعه حج و متعه نساء احاديث فريقينمورد مقايسه قرار گرفتهاند.
عنوان پایان نامه : بررسي بنيانگذاري قرائت و كتابت قرآن كريم توسط پيامبر اكرم (ص)
پژوهشگر : محسن رجبي
مقطع تحصیلی : کارشناسى ارشد
دانشگاه : امام صادق (ع)
سال دفاع : 1381
استاد راهنما : لساني فشارکي، محمدعلي
تعداد صفحات : 341
زبان : فارسي
چکیده :
اين پاياننامه در سه بخش نزول قرآن، بنيانگذاري قرائت توسط پيامبر اكرم (ص) و بنيانگذاري كتابت قرآن توسط آن حضرت تنظيم شده است. در بخش نزول قرآن به نزول دفعي و تدريجي قرآن اشاره شده و ابلاغ تدريجي و ترويج آموزش قرآن و تثبيت قرائت قرآن مورد نقد و ارزيابي قرار گرفته است. نويسنده با 3 دليل مهم بر اين باور است كه نحوه بنيانگذاري پيامبر اكرم (ص) در دو حوزه قرائت و كتابت قرآن هنوز ناشناخته مانده است: 1- وجود انبوه روايات اسلامي مخلوط با اسرائيليات و اعتقاد قوم گرايانه، 2- عدم تدوين درست و اصولي برخي از علوم قرآني مانند: علم اسباب نزول، علم مكي و مدني بودن سورهها و آيات، علم ناسخ و منسوخ و علم جمع و ترتيب قرآن، 3- فقدان نظام روششناختي دقيق در تحليل و بررسي سنت و سيره پيامبر (ص) و متعارف نبودن مطالعه تطبيقي قرآن و سيره. در عين حال آموزش و ترويج قرآن در سيره و سنت نبوي همواره به عنوان آموزش و ترويج يك زبان مطرح بوده است و اين امر مي تواند گرههاي كوري را بگشايد كه از ديرباز در ارتباط با بنيانگذاري قرائت و كتابت قرآن مطرح بوده است. نويسنده همچنين معتقد است كه روايت احرف سبعه در صدد بيان هفت منزل براي نزول قرآن يا هفت بار يا هفت نوع نزول قرآن يا تعيين هفت لهجه و زبان خاص يا هفت قرائت خاص يا هفت وجه و ترتيب خاص يا هفت معناي خاص يا هفت نوع تقسيم مطالب قرآن نيستند بلكه اين گونه روايات در صدد تبيين ماهيت نزول و تعليم قرآن هستند.
منبع:www.payambarazam.irادامه دارد.../ج