پایان نامه های نبوی (14)

نفاق از جمله مفاهيمي است که با ظهور اسلام در شبه جزيره پا به عرصه ادبيات عرب گذاشت و با ورود اسلام به مدينه به يکي از مفاهيم پديد آمده در فرهنگ اسلامي بدل گرديد. از اين روست که براي شناخت دقيق اين مفهوم قرآن به عنوان اولين متن ظهور آن در ادبيات اسلامي مهمترين منبع مطالعه به شمار مي رود. مطالعه قرآن با هدف شناخت اين مفهوم ما را با عناصر
سه‌شنبه، 22 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان نامه های نبوی (14)
پایان نامه های نبوی (14)
پایان نامه های نبوی (14)






عنوان پایان نامه : رفتار پيامبراکرم(ص) با پديده نفاق برپايه قرآن کريم و سيره نبوي

پژوهشگر : مهدي غفاري
دانشگاه : امام صادق(ع)
سال دفاع : تابستان‎۱۳۸۲
استاد راهنما : احمدبادکوبه هزاوه
زبان : فارسي

چکیده :

نفاق از جمله مفاهيمي است که با ظهور اسلام در شبه جزيره پا به عرصه ادبيات عرب گذاشت و با ورود اسلام به مدينه به يکي از مفاهيم پديد آمده در فرهنگ اسلامي بدل گرديد. از اين روست که براي شناخت دقيق اين مفهوم قرآن به عنوان اولين متن ظهور آن در ادبيات اسلامي مهمترين منبع مطالعه به شمار مي رود. مطالعه قرآن با هدف شناخت اين مفهوم ما را با عناصر اساسي معنا در اين واژه آشنا مي کند و نشان مي دهد که در نفاق چه عناصر معنايي وجود دارد که آن را از مفاهيم مشابهي چون فسق و تقيه جدايي مي بخشد. مطالعه و تجزيه و تحليل آيات قرآن ما را متقاعد مي کند که نفاق به عنوان يک پديده اجتماعي؛ حرکتي هدفمند و خصمانه بوده است که مي کوشيده تا مخالفت خود را با حاکميت پيامبر (ص) بر مدينه مخفيانه و پنهان به سرانجام برساند و آن را منهزم نمايد. بديهي است عنصر مخالفت با حاکميت پيامبر(ص) بر مدينه از عناصر اساسي معنايي مفهوم نفاق به شمار مي رفته و درست همين عنصر مهم معنايي بوده است که آن را از مفهوم فسق کفر و شرک جدا مي کرده‌است. با اين همه در دوره هاي پسين اسلامي دو مفهوم فسق و نفاق سخت در هم آميخته و مصاديق هريک به جاي ديگري تلقي شده است.آنچه که مهم است اين است که پيامبر(ص) به عنوان حاکم اسلامي و کسي که نوک اين پيکان به سمت او نشانه رفته در مقام مقابله با اين پديده چه رفتاري در پيش گرفته و چه الگوهاي رفتاري را به اطرافيان خود پيشنهاد داده است. براي يافتن اين الگوي رفتاري منافقان عمدتا يک راه اساسي وجو داشته و آن مراجعه به کتب سيره و کشف آن دسته از برخوردهايي است که فراتر از برخوردي موردي پادر عرصه رفتار گذاشته است. راه ديگر نيز تجزيه و تحليل آياتي از قرآن است که پيامبر(ص) را به رفتاري در برابر منافقان توصيه مي کند و يا رفتاري از ايشان را در برابر منافقان گزارش مي نمايد. بي شک از آنجا که نگاه اين دو متن به پيامبر(ص) و زندگي او سخت متفاوت است طبيعي است که گزارشهاي آنها نيز از سيره نبوي گاه متفاوت بوده و هريک زوايايي را نقل کرده و يا به برخي رفتارها اهميت داده‌اند اين تحقيق علاوه بر بررسي مفهوم نفاق در انديشه اسلامي کوشيده است تا گزارشهاي قرآن و کتب سيره را از رفتار پيامبر(ص) با پديده نفاق بررسي کرده و ميان آنها مقايسه و تطابقي ارائه نمايد

پایان نامه های نبوی (14)

عنوان پایان نامه : روابط خارجى مسلمانان در دوران پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)

پژوهشگر : محمّد قاسم احمدى
مقطع تحصیلی : کارشناسى ارشد
دانشگاه : مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
سال دفاع : 1379
استاد راهنما : حجّت الااسلام يوسفى غروى، محمّد هادى
تعداد صفحات : 198
زبان : فارسي

چکیده :

در رساله حاضر كه تحت عنوان «روابط خارجى مسلمانان در دوران پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)» نگاشته شده است، به بررسى سيره پيامبر(صلى الله عليه وآله) در روابط خارجى و چگونگى برخورد حضرت با بيگانگان پرداخته ايم. در فصل هاى مقدّماتى، تحت عنوان زيربناى نظرى موضوع بحث، آياتى از قرآن كريم را كه به منزله چارچوب و زيربناى موضوع بحث است، بررسى كرده ايم تا بدين وسيله، مطابقت سيره پيامبر اكرم با قرآن را در زمينه روابط خارجى يادآورى كرده باشيم. در فصل بعدى، به جغرافياى سياسى و اوضاع عمومى جهان در دوران پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)پرداخته ايم. قصد ما از اين بحث، تبيين زمينه هاى ظهور اسلام و اوضاع سياسى ـ اجتماعى آن زمان بوده است تا بهتر بتوانيم چگونگى عملكرد و سيره پيامبر(صلى الله عليه وآله) را در روابط خارجى، بررسى و تحليل كنيم. در ادامه، به چگونگى ظهور اسلام و شكل گيرى دولت اسلامى و روابط خارجى پرداخته ايم. در اين جهت مذاكره هاى پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) با گروه ها و قبايل و سران آن ها و انعقاد پيمان ها، و ارسال نامه و سفير به دربار پادشاهان و سران قبايل گوناگون جهان آن روز را بررسى كرده ايم و همچنين جنگ ها و صلح هاى مسلمانان با كافران و مشركان در داخل و خارج از شبه جزيره عربستان، ارسال سريه هاى جنگى و گروه هاى تبليغى و هيأت هاى نمايندگى از سوى پيامبر(صلى الله عليه وآله)به سوى گروه ها، قبايل و دولت ها، و متقابلا آمدن هيأت هاى نمايندگى (وفود) از جانب گروه ها و قبايل و فتوحات دوران پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)بررسى شده است.

پایان نامه های نبوی (14)

عنوان پایان نامه : روابط سياسي پيامبر گرامي اسلام با گروههاي اجتماعي (منافقين-يهوديان) از ديدگاه قرآن كريم

پژوهشگر : محمدكاظم رضازاده‌جودي
مقطع تحصیلی : كارشناسي ارشد
دانشگاه : قم مركز تربيت مدرس
سال دفاع : 1380
استاد راهنما : محمد ذبيحي
تعداد صفحات : 380
زبان : فارسي

چکیده :

اهداف اصلي اين رساله دستيابي به نمونه‌هاي عيني و عملي در نحوه برخورد حكومت نبوي با مخالفان قانوني همكيش و غيرهمكيش و هم‌پيمانان حكومت نبوي بوده است .

پایان نامه های نبوی (14)

عنوان پایان نامه : روایات سیرۀنبوی قبل از بعثت

پژوهشگر : رمضان محمدی
مقطع تحصیلی : کارشناسى ارشد
دانشگاه : پژوهشکدۀحوزه‌ و دانشگاه
سال دفاع : 1379
استاد راهنما : جعفریان، رسول
زبان : فارسي

چکیده :

دستیابی به شرح زندگانی واقعی پیامبر (ص ) از آن نظر که به عنوان منبع تشریع اسلامی و بهترین الگو برای مسلمانان به حساب می‌آید، از ضرورت‌های تاریخ اسلام است، بخشی از زندگانی آن حضرت را دوران قبل از بعثت تشکیل می‌دهد، تلاش این رساله برای پاسخ به این سؤال است که زندگی قبل از بعثت را چه روایاتی تشکیل می‌دهند و این روایات از کجا آمده‌اند؟
منبع:www.payambarazam.ir
ادامه دارد...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.