سلامت کودک

جهش های رشدی نوزاد

در این مقاله می توانید اطلاعاتی در خصوص جهش های رشدی نوزاد، زمان های شروع جهش، مدت دوره و تفاوت آنها با موارد غیر معمول را بیابید.
چهارشنبه، 24 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهش های رشدی نوزاد
چند هفته نخست تا اولین سال مادر شدن می تواند اعصاب شما را بسیار تحت تأثیر قرار دهد حتی اگر بیشمار کتابهای «آنچه انتظار می رود» را در کنار خود داشته باشید باز هم مواقعی وجود دارد که از خود می پرسید: «آیا این وضعیت طبیعی است؟ امکان دارد یکی از جهش های رشدی باشد؟». زمانی که فرزندتان بیش از حد بی قراری می کند یا قادر به خوابیدن نیست تنها می تواند نشانه ای از یک جهش رشد معمول به حساب آید. تمام نوزادان رشد و تکامل مختص به خود را دارند، بنابراین لزوماً نمی توانید انتظار داشته باشید که یک جهش رشدی دقیقاً مطابق با جدول زمانی پیش بینی شده برای او اتفاق افتد. با این حال نشانه ها و رهنمودهایی وجود داشته که به شما کمک می کنند تا در مورد رشد فرزند خود و آنچه باید از جهش های رشدی او انتظار داشته باشید اطلاعاتی بدست آورید.
 

چه میزان و چند وقت به چند وقت؟

در طول سال اول تولد فرزندتان ممکن است حدود شش جهش رشدی را مشاهده کنید. با این وجود نمودار رشد او می تواند به طور قابل توجهی متفاوت از دیگر نوزادان باشد چرا که هر نوزاد از رشد و تکامل متفاوت از دیگری برخوردار است. این جهش های رشد معمولاً در هفته سوم، ششم، هشتم، سه ماهگی، 6 ماهگی و 9 ماهگی اتفاق می افتند. هر جهش رشدی می تواند به مدت چند روز تغذیه نامنظم و اختلال در خواب را بوجود آورد و این در حالی است که فرزند نوزادتان به سرعت وزن اضافه کرده و قد می کشد.
 

قد بکش عزیزم قد بکش

ممکن است به نظر برسد فرزندتان یک شبه قد کشیده است، بله در واقع این طور هم می باشد. به یکباره انگشتان پاهایش در کفش جا نمی شوند یا دکمه های لباس هایش به هم نمی رسند. رشد فرزندتان در سال اول سریع است و گاهی اوقات امکان دارد یک شبه اتفاق افتد. حتی اگر از آندسته افرادی نیستید که خود را برای خرید مرحله بعدی رشد فرزندتان آماده می کنند، با این حال حتماً حداقل یک یا دو دست لباس برای زمانی که ناگهان دیگر هیچ لباسی اندازه او نمی شود در دسترس داشته باشید. در برخی موارد حتی ممکن است سایز و اندازه نوزاد با سایز لباس از پیش تعیین شده برای این مرحله از رشد مطابقت نکند، بنابراین بهتر است مراقب باشید و از قبل لباس بیش از حد خریداری نکنید.
 
جهش های رشدی نوزاد
 

بخور عزیزم بخور

شیردهی بی وقفه نشانه بزرگی است که مشخص می کند فرزندتان در حال تجربه یک جهش رشدی است. رشد برای نوزاد کار سختی است، بنابراین نیاز دارد مواد مغذی زیادی را دریافت کند. جهش های رشد معمولاً بیش از 2 تا 3 روز طول نمی کشند اما مطمئناً می توانند این احساس را در شما ایجاد کنند که به طور مداوم در حال تغذیه فرزندتان هستید. آرامش خود را حفظ کنید. لازم است به خاطر رشد فرزندتان میزان شیر خود را افزایش دهید. هر اندازه نوزاد بزرگتر می شود شیر بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. می توانید با توجه به طول زمان، یک جهش واقعی رشد را از مشکل در تأمین شیر (نداشتن شیر کافی) تشخیص دهید. جهش های رشدی موقتی هستند و اغلب به همان سرعت که شروع می شوند به همان سرعت نیز پایان می یابند؛ در حالی که ناکافی بودن شیر تا زمانی که برای افزایش آن اقدام نکنید برطرف نخواهد شد.
 

بی قراری، بی قراری، بی قراری

فرزندتان حتی با وجود بیمار به نظر نرسیدن ممکن است بدخلق تر از معمول شده باشد و بخواهد به طور دائم کنارش بمانید. یک نوزاد بی قرار می تواند به معنای یک نوزاد در حال رشد باشد. رشد امر سختی است! مجدداً یادآور می شویم که اکثر جهش های رشد تنها چند روز به طول می انجامند، بنابراین چنانچه متوجه نشانه های بلند مدت از رفتار عجیب و بی قراری فرزندتان شدید، اهمیت دارد که با پزشک او صحبت کنید. نوزادی که پیش از این به خوبی شیر می خورده و خواب خوبی داشته است اما به طور ناگهانی الگوهایش برعکس شده باشد و در تمام طول روز شروع به تغذیه کرده و بی قراری کند می تواند بسیار گیج کننده باشد. تا زمانی که این وضعیت طولانی مدت نباشد می تواند نشانه جهش رشد کاملاً طبیعی به حساب آید.
 

خارج از نمودار رشد

پزشک اطفال در معاینات خود رشد فرزندتان را کنترل کرده و آن را بر روی نمودار رشد می برد تا اطمینان یابد میزان رشد او متناسب بوده و از تندرستی لازم برخوردار است. صدک های رشد فرزندتان میزان قد و وزن او را نسبت به سایر همسالان و هم جنس هایش نشان می دهد. آنچه که پزشک مورد بررسی قرار می دهد آن است که آیا صدک های قد و وزن فرزندتان متناسب هستند یا خیر و اطمینان حاصل می کند که با سرعت و میزان متعادل ادامه داشته باشند. در صورتی که پزشک جهشی را در نمودار فرزندتان مشاهده نماید به اطلاع شما می رساند که فرزندتان یک جهش رشدی را پشت سر گذاشته است.
 
جهش های رشدی نوزاد


تغییر در الگوهای خواب

در طول جهش رشد، الگوهای خواب نوزاد ممکن است بسیار نامنظم شوند. نوزاد ممکن است بیش از حد معمول بخوابد یا اصلاً به خواب نرود. این اتفاق ممکن است در طول روز یا شب رخ دهد. فرزندتان ممکن است طولانی تر از حد معمول خواب نیمروزی داشته باشد یا از چرت زدن در دوره بی قراری خودداری نماید. این امر طبیعی است. توصیه نمی شود نوزاد خواب آلود را در طول این مدت از خواب بیدار کنید. بدن کوچک او در حال تلاش سخت برای رشد بیشتر است. در صورتی که الگوهای خواب فرزندتان مختل شده باشد، ممکن است به راحتی آرام نگیرد چرا که بیش از حد خسته است. چنانچه خواب است بگذارید بخوابد.
 

دنبال کردن نشانه هایی که نوزاد برجای می گذارد

بسیار مهم است که نشانه های حاکی از رشد را که فرزندتان برجای می گذارد دنبال کنید چرا که رشد هر نوزاد نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود. خوردن، خوابیدن و بی قراری مداوم می توانند برای شما طاقت فرسا و خسته کننده باشند. مهم است که به یاد داشته باشید اگرچه جهش های رشدی می توانند موجب خستگی و استیصال شما شوند اما این وضعیت ضروری و موقتی است. امکان دارد در برخی دوره ها به نظر برسد که این چرخه بی پایان است اما خونسردی خود را حفظ کنید و در هر مرحله بر روی نیازهای فرزندتان تمرکز کنید. این نیز بگذرد و به منظور رشد فرزندتان باید این مراحل را پشت سر بگذارید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.