دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

با این دستور پخت فقط چند دقیقه با آشپزخانه خود فاصله دارید که با باورنکردنی ترین و خوش طعم ترین عطر پر شود. در اینجا نحوه درست کردن این نان موز افرا با گردو را خواهید دید، همراه ما باشید.
شنبه، 11 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

نان موز گردویی با لعاب افرا


مواد لازم برای تهیه نان موز گردویی
مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق نصف  پیمانه
شکر گرانول سفید، اختیاری یک چهارم پیمانه
تخم مرغ بزرگ دو عدد
شربت افرا خالص یک دوم پیمانه
ماست یونانی یا خامه ترش یک دوم پیمانه
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری
عصاره شربت افرا، اختیاری یک قاشق چای خوری
آرد همه منظوره یک و نیم پیمانه
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
گردو خرد شده سه چهارم پیمانه  
موز له شده یک پیمانه (حدود یک و نیم تا دو عدد)

 مواد لازم برای تهیه لعاب افرا
مواد غذایی مقدار
شکر قنادی (پودر شکر) یک  پیمانه
شربت افرا دو  تا سه  قاشق غذا خوری
خامه یا شیر دو تا سه قاشق غذا خوری


طرز تهیه نان موز گردویی با لعاب افرا

دستور پخت این نان شگفت انگیز بسیار آسان است و فقط ده تا پانزده دقیقه طول می کشد مواد آن آماده شود و داخل فر برود.  این نان با شربت افرا شیرین شده است که به نان طعم بسیار عالی و عطری خوش طعم می دهد. این نان فوق العاده مرطوب و خوشمزه است و خیلی شیرین نیست و پر از گردوهای ترد است  که در آخر یک لعاب افرای ساده روی آن اضافه می شود و طعم افرا را بیشتر می کند که البته این قسمت کاملا اختیاری است و می توانید اضافه نکنید. پیشنهاد می کنیم این دستور را امتحان کنید قطعا خوشتان می آید.

در اینجا لازم است توضیحاتی درباره مواد اصلی  نان موزی گردویی و ابزار مورد نیاز ارائه شود.

مواد اصلی مورد نیاز
موز: پیشنهاد می کنیم از موز رسیده و نرم برای داشتن طعم بهتر در نان استفاده کنید. همان طور که می دانید موز رسیده در مقایسه با موز سبز طعم و شیرینی بیشتری دارد وعلاوه بر این، له کردن آن نیز آسان تر است.
کره: برای این دستور از کره نرم شده بدون نمک استفاده کنید و اگر از کره شور یا نمک دار استفاده می کنید، نمک را از فهرست مواد حذف کنید.
شربت افرا: پیشنهاد می کنیم از شربت افرا برای پخت نان استفاده کنید زیرا طعم زیادی به آن می دهد و همچنین توصیه می کنیم برای دریافت بهترین نتیجه فقط از شربت افرا خالص استفاده کنید که طعم بی نظیری دارد به خصوص برای دستورالعمل دسر های پاییزی فوق العاده است. برای این نان از ترکیب شربت افرا و شکر استفاده کردم. اگر می خواهید نان با شیرینی کمی درست کنید، می توانید شکر دانه ریز سفید را به طور کلی حذف کنید. یا اگر شربت افرا ندارید آن را با همان مقدار شکر جایگزین کنید.
عصاره شربت افرا: این عصاره فوق‌العاده معطر و طعم‌دار، اختیاری است. اما اگر به آن دسترسی دارید حتما استفاده کنید مطمئنا طعم آن را دوست خواهید داشت.
ماست یونانی: به جای آن می توانید از ماست معمولی (نه کم چرب) یا خامه ترش استفاده کنید. با این کار نان مرطوب تر و پف دار تری خواهید داشت.
آرد همه منظوره، جوش شیرین و بکینگ پودر: حتما مواد خشک را قبل استفاده الک کنید.
گردو: گردوهای خرد شده در این دستور فوق العاده ترد و آجیلی هستند. گردوها را خرد کنید به جای آن می توانید از بادام خرد شده هم استفاده کنید.
شکر دانه ریز: برای تهیه لعاب افرا استفاده می کنیم  و کاملا اختیاری است، اگر کم شیرین دوست دارید می توانید اضافه نکنید.

ابزار و وسایل مورد نیاز
تابه نان: در اینجا به یک قالب مستطیلی هشت و نیم یا نه اینچی ( بیست و دو سانتی متری) نیاز داریم که گود باشد.
همزن برقی
کاغذ روغنی
اسپری روغن جهت چرب کردن قالب
حالا می رویم سراغ هم زدن مواد اولیه و پختن نان.

مرحله اول: آماده گردن فر و قالب نان و ترکیب مواد تر
ابتدا فر را با دمای سیصد و پنجاه درجه فارنهایت یا صد و هفتاد و هفت درجه سانتیگراد گرم می کنیم. قالب را با اسپری روغن چرب می کنیم و کاغذ روغنی را به اندازه آن می بریم و داخل قالب می گذاریم.
در یک کاسه بزرگ، نصف پیمانه کره نرم شده و یک چهارم پیمانه شکر را به مدت چند دقیقه با هم مخلوط می کنیم تا کره سبک و پفکی شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را اضافه کرده و دوباره چند دقیقه هم می زنیم تا تخم‌مرغ‌ها خوب مخلوط شوند.
نصف پیمانه شربت افرا، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک قاشق چای خوری عصاره شربت افرا و بعد نصف پیمانه ماست یونانی را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خمیر خامه ای شود.
نکته: از آنجایی که در این دستور غذا از کره استفاده شده است، خمیر ممکن است در این مرحله کمی جدا به نظر برسد. نگران بافت آن نباشید، وقتی آرد را اضافه کردیم با هم مخلوط شده و یکدست می شود.

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

مرحله دوم: ترکیب مواد خشک و تهیه خمیر نان
 حالا در یک کاسه جداگانه مواد خشک را با هم مخلوط می کنیم: یک و نیم پیمانه آرد همه منظوره، نصف قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر و یک چهارم قاشق چای خوری نمک. مواد خشک را داخل خمیر الک کرده سپس حدود یک دقیقه هم می زنیم تا خمیر صافی به دست آید.
 در آخر یک و نیم تا دو عدد موز رسیده را با استفاده از چنگال در یک کاسه له می کنیم. سپس موز له شده و نصف پیمانه گردوی خرد شده را به خمیر اضافه می کنیم و با استفاده از یک کاردک همه چیز را با هم مخلوط می کنیم.

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

مرحله سوم: پخت نان
حالا خمیرمان آماده است آن را داخل قلب آماده شده می ریزیم، سپس یک چهارم پیمانه گردوی خرد شده باقیمانده را روی آن می ریزیم. قالب را داخل فر قرار داده و به مدت پنجاه و پنج تا شصت  دقیقه می پزیم وقتی روی آن قهوه ای طلایی شد یک خلال دندان را داخل نان فرو کرده و بیرون می آوریم اگر از مایه خمیر نچسبد نان ما پخته است و باید از فر خارج کنیم.
بعد از اینکه قالب را بیرون آوردیم نان را جدا کرده و روی توری سیمی می گذاریم تا خنک شود.
نکته: توجه کنید که نان را بلا فاصله از قالب خارج کنید و اجازه ندهید داخل آن خنک شود چون در این صورت نان تعریق کرده و سنگین می شود.

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

مرحله آخر: تهیه لعاب افرا و تزئین نان
اگر عاشق طعم شربت افرا هستید می توانید یک مدل لعاب ساده ای را درست کنید و روی نان  بریزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.  برای تهیه لعاب، یک پیمانه  شکر قنادی را با چند قاشق غذا خوری شربت افرا و چند قاشق غذا خوری خامه یا شیر ترکیب می کنیم و خوب هم می زنیم تا با هم مخلوط شوند. برای درست کردن لعاب رقیق‌تر، به سادگی می توانید مایعات بیشتری اضافه کنید. با قاشق لعاب را روی نان گرم می ریزیم و اجازه می دهیم تا حدود پنج دقیقه بماند و بعد نان را برش می دهیم.
من خودم عاشق این نان هستم و دوست دارم تکه ای از آن را در حالی که گرم است بریده و به همراه یک فنجان قهوه یا چای لذت ببرم. شما حتی می‌توانید کمی کره به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.
توجه کنید برای نگهداری نان ابتدا چند ساعت اجازه دهید تا نان کاملا خنک شود سپس آن را در یک سینی قرار دهید و آن را به خوبی با پلاستیک یا سلفون بپیچید. در این صورت می توانید آن را تا دو روز در دمای اتاق و تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

دستور پخت نان موز گردویی با لعاب افرا

ارزش غذایی نان موز گردویی با لعاب افرا
کالری: 370 کیلو کالری | کربوهیدرات: 52 گرم | پروتئین: 5 گرم | چربی: 16 گرم | چربی اشباع شده: 7 گرم | چربی چند غیر اشباع: 2 گرم | چربی تک غیراشباع: 6 گرم | چربی ترانس: 1 گرم | کلسترول: 62 میلی گرم | سدیم: 178 میلی گرم | پتاسیم: 215 میلی گرم | فیبر: 2 گرم | شکر: 32 گرم | ویتامین A: 362IU | ویتامین C: 2 میلی گرم | کلسیم: 78 میلی گرم | آهن: 1 میلی گرم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.