ارز دیجیتال چیست؟

با ارزهای دیجیتال، چیستی آنها، انواع ارزهای دیجیتال و چند مزایا و معایب از آنها در این مقاله آشنا شوید.
دوشنبه، 18 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
ارز دیجیتال چیست؟
با ادامه گسترش اقتصاد دیجیتال، استفاده از ارز دیجیتال نیز به سرعت در حال افزایش است. ارز دیجیتال پولی است که به صورت الکترونیکی در ازای کالاها و خدماتT بدون استفاده از پول فیزیکی مانند اسکناس کاغذی یا سکه مبادله می شود.
 
فناوری در حال رشد و تکامل است. در نتیجه، ارز دیجیتال به طور پیوسته جایگزین پول فیزیکی می شود.
 

یک ارز دیجیتال چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی، ارز دیجیتال نیز پیشرفت می کند. شکل اولیه پول دیجیتال، مبادله الکترونیکی پول نقد بین حساب های بانکی یا پرداخت الکترونیکی با استفاده از اعتبار بود. این هنوز هم (بیشتر از طریق کارت بدهی یا اعتباری) با سیم های الکترونیکی بانک به بانک، سیستم پرداخت آنلاین یا استفاده از تلفن هوشمندی که اطلاعات پرداخت کاربر را حمل می کند، انجام می شود.
 
امروزه پول دیجیتال عمدتاً حرکت ارزهای فیات را تسهیل می کند – فیات پولی است مانند دلار آمریکا، دلار کانادا یا یورو که توسط دولت صادر و پشتیبانی می شود. اما ارز دیجیتال اکنون شامل ارزهای رمزنگاری شده نیز می شود. بیت کوین (CRYPTO:BTC) ارز دیجیتال اصلی است و به صورت خصوصی به عنوان وسیله ای برای مبادله در اینترنت توسعه یافته است.
 
از زمان ایجاد آن در سال 2009، بیت کوین توسط برخی از سرمایه گذاران به عنوان ذخیره ارزش پذیرفته شده است (که دارایی‌ای است که می توان آن را برای بعداً با این باور منطقی ذخیره کرد که ارزش آن کاهش نخواهد یافت). پس از بیت کوین، هزاران ارز دیجیتال برای استفاده های مختلف در اقتصاد دیجیتال و دنیای واقعی توسعه یافتند.
 
بسیاری از دولت‌هایی که ارز فیات صادر می‌کنند نیز در حال بررسی توسعه ارز دیجیتال خود به عنوان گونه‌ای از پول سنتی هستند که قبلاً ایجاد کرده‌اند.
 

چه چیزی یک ارز دیجیتال را می سازد

پول به شکل دیجیتال (مانند دلار در حساب بانکی شما) نوعی ارز دیجیتال است، اما همان ارز رمزنگاری شده یا رمزارز نیست. دلیل آن این است که پول به صورت دیجیتالی می تواند هنگام برداشت به پول نقد فیزیکی (مثلاً از طریق دستگاه خودپرداز) تبدیل شود. پول سنتی در شکل دیجیتالی آن می تواند برای تسهیل پرداخت های الکترونیکی با کارت در تجارت فیزیکی و آنلاین استفاده شود، اما تفاوت هایی بین آن و پول ساخته شده به عنوان یک ارز دیجیتال واقعی وجود دارد.
 
پول در شکل کنونی خود - از جمله اشکال دیجیتالی پول نقد در سپرده در بانک - توسط یک بانک مرکزی ایجاد و توزیع می شود. به دلار آمریکا فکر کنید که توسط خزانه داری ایالات متحده چاپ و توسط فدرال رزرو توزیع می شود. در یک فرآیند متمرکز، معمولاً از سیستمی از شماره های سریال استفاده می شود تا از منحصر به فرد بودن هر اسکناس اطمینان حاصل شود. از شرکای بانکی برای توزیع نقدینگی در اقتصاد استفاده می شود.
 
با این حال، یک ارز دیجیتال مانند رمزارزها از یک سیستم دفتر الکترونیکی برای ایجاد شبکه ای از گره های محاسباتی برای پردازش تراکنش ها استفاده می کند. از رمزنگاری اغلب برای ناشناس نگاه داشتن هویت کاربر و جزئیات تراکنش استفاده می شود. یک ارز دیجیتال همچنین می تواند واسطه های بانکی و مؤسسات مالی را دور بزند و مستقیماً در اختیار کاربران قرار گیرد.
 
IRS  ارز دیجیتال را به عنوان یک "ارز مجازی" تعریف می کند اگر "به عنوان یک وسیله مبادله، واحد حساب و/یا ذخیره ارزش عمل کند." IRS  بیت کوین را به عنوان یک نوع "ارز مجازی قابل تبدیل" تعریف می کند زیرا می توان آن را به راحتی با دلار آمریکا مبادله کرد. در این زمینه، خرید و فروش ارز مجازی باعث ایجاد رویدادهای مشمول مالیات، طبق نظر IRS  می شود.
 

انواع ارزهای دیجیتال

در حال حاضر سه نوع اساسی از ارزهای دیجیتال در حال توسعه یا گردش هستند:
 
ارزهای دیجیتال بانک مرکزی
فهرست رو به رشدی از دولت های صادرکننده پول در حال بررسی انتشار نسخه های دیجیتالی ارزهای فیات خود هستند که به عنوان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (central bank digital currencies (CBDC)) شناخته می شوند.
 
به عنوان مثال، چین در حال آزمایش renminbi  دیجیتال خود (e-CNY) برای تسهیل پرداخت های فرامرزی و دور زدن کانال های پرداخت دیجیتال موجود است. غول تجارت الکترونیک چینی  (NASDAQ:JD)  JD.com در اواخر سال 2021 شروع به پذیرش پرداخت های e-CNY از مشتریان کرد. فدرال رزرو ایالات متحده نیز در حال مطالعه ارز دیجیتال و کار بر روی طرحی برای CBDC خود است. کشورهای دیگر، مانند سوئیس، به مطالعه تاثیر CBDC بر اقتصاد ادامه می دهند، اما در حال حاضر هیچ برنامه ای برای اجرای آنها ندارند.
 
ارزهای رمزنگاری شده
ارزهای رمزنگاری شده یا رمزارزها توسط اشخاص خصوصی مستقل از بانک مرکزی یا یک مؤسسه دولتی ایجاد می شوند. کریپتوها از فناوری بلاک چین، یک سیستم دفتر کل دیجیتال که تراکنش های رمزنگاری را ثبت می کند، استفاده می کنند. بیشتر رمزارزها از رمزنگاری همچنین برای مقاوم کردن ارز دیجیتال در برابر دستکاری و امنیت شبکه استفاده می کنند.
 
دو رمزارز بزرگ بیت کوین و اتریوم (CRYPTO:ETH) هستند. لیست رو به رشدی از شرکت‌ها یا روی توسعه بلاک چین و رمزارز کار می‌کنند یا از رمزارزها در عملیات خود استفاده می‌کنند. برخلاف CBDCها، رمزارزها غیرمتمرکز هستند، به این معنی که هیچ طرف واحدی مسئول صدور یا تغییر ارز نیست.
 
استیبل کوین ها
 استیبل کوین ها نوعی رمزارز هستند و از فناوری بلاک چین و رمزنگاری استفاده می کنند. با این حال، تفاوت اصلی بین استیبل کوین ها و رمزارزهای سنتی این است که استیبل کوین ها توسط یک دارایی ذخیره مانند دلار آمریکا یا طلا پشتیبانی می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که ارزش آنها مانند کریپتوهای سنتی نوسان نداشته باشد. آن‌ها در عوض ارزش دارایی‌ای را که پشتیبان آن‌ها است، پیگیری می‌کنند.
 
تتر (CRYPTO:USDT) در حال حاضر یکی از بزرگترین استیبل کوین ها است. متا پلتفرم ((NASDAQ:FB (فیسبوک سابق) نیز در حال توسعه یک پروژه استیبل کوین به نام Diem بود، اما اخیراً دارایی های رمزنگاری شده را به بانک Silvergate Capital (NYSE:SI)  که قصد داشت در سال 2022 استیبل کوین خود را راه اندازی کند فروخت.

ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب ارز دیجیتال

مانند تمام فناوری‌ها، ارزهای دیجیتال برخی از مشکلات مرتبط با پول سنتی را حل می‌کنند. نگرانی ها و اشکالاتی نیز وجود دارد.
 
مزایای ارزهای دیجیتال
ارز دیجیتال زمان تراکنش را سرعت می بخشد. زیرساخت مالی مدرن از شبکه پیچیده ای از شرکت کنندگان تشکیل شده است. در برخی موارد، مانند یک سیستم دفتر کل دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز، دو طرف می‌توانند مستقیماً بدون هیچ واسطه بانک یا مؤسسه مالی معاملات تجاری را انجام دهند. این از زمان‌های تسویه پرداخت که معمولاً روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد، جلوگیری می‌کند.
 
ارز دیجیتال می تواند هزینه ها را کاهش دهد. با حذف برخی یا همه واسطه ها، کارمزد تراکنش های مرتبط با پرداخت های دیجیتالی را می توان تا حد زیادی کاهش داد. این امر به ویژه در مورد هزینه های بالای مربوط به جابجایی بین مرزی پول صادق است.
 
پول فیزیکی مشکلات امنیتی دارد. خطر سرقت، جعل و نیاز به ذخیره سازی فیزیکی در بانک را می توان با ارز دیجیتال کاهش داد یا از بین برد.
 
هدف برخی از ارزهای دیجیتال (مانند رمزارزها) غیرمتمرکز کردن سیاست های پولی است و می توانند افراد را در توزیع ارزی که قبلاً توسط شرکای مؤسسه مالی بانک مرکزی اداره می شد، دخیل کنند.
 
فناوری ارز دیجیتال حسابداری و سایر ثبت اسناد را خودکار می کند و در زمان و هزینه برای صادرکنندگان، بازرگانان و کاربران روزمره صرفه جویی می کند.
 
معایب ارزهای دیجیتال
از آن جایی که این یک فناوری محاسباتی است، ارز دیجیتال از هک و سایر جرایم سایبری مصون نیست. اگر یک اقتصاد ارز دیجیتال را بپذیرد، ثبات مالی و امنیت ملی می تواند به یک خطر امنیت سایبری تبدیل شود.
 
پول نقد ناشناس است، اما تراکنش های دیجیتالی قابل ردیابی هستند. در حالی که بیشتر ارزهای دیجیتال به دنبال ناشناس نگاه داشتن هویت کاربر هستند، تراکنش ها دنباله ای از خود بر جای می گذارند.
 
ارز دیجیتال هزینه های تراکنش سنتی را کاهش می دهد، اما مجموعه هزینه های منحصر به فرد خود را به همراه دارد. هزینه های امنیت سایبری یکی از آنهاست. برای مثال، بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال، دارایی‌های دیجیتال خود را در یک کیف پول رمزنگاری شده ذخیره می‌کنند، قطعه‌ای از سخت‌افزار که می‌توان آن را از اینترنت جدا کرد (معروف به ذخیره‌سازی سرد). پرداخت های مبتنی بر بلاک چین نیز باید هزینه های مرتبط با تراکنش های محاسباتی را بپردازند.
 
ارز دیجیتال چالش‌های جدیدی را برای تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران در تلاش برای تضمین ثبات مالی ایجاد می‌کند.
 
آینده ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال هنوز در روزهای اولیه توسعه هستند. ارزش ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده است زیرا شرکت‌های مختلف علاقه خود را به ساخت خدمات و محصولات جدید با آن‌ها ابراز کرده‌اند و سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای به ارزهای دیجیتال به عنوان یک طبقه دارایی سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. بانک‌های مرکزی که ارزهای فیات را ایجاد می‌کنند و از آنها حمایت می‌کنند، اگر شروع به انتشار ارزهای دیجیتالی خود کنند، ممکن است چشم‌انداز را تغییر دهند.
 
آینده ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های دیجیتالی که از آنها استفاده می کنند در نوسان است، اما گسترش مداوم فناوری نویدبخش گسترش اشکال الکترونیکی پول و پرداخت است. سرمایه‌گذاری در این توسعه از طریق ارزهای دیجیتال، استیبل‌کوین‌ها و سهام شرکت‌هایی که در ایجاد و استفاده از آن‌ها نقش دارند، امکان‌پذیر است، بنابراین این یک قلمرو هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاران برای کشف و سیاحت است. فقط به یاد داشته باشید که اگر تصمیم دارید در جنبش ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید، متنوع بمانید و روی بلندمدت تمرکز کنید.
 

سرمایه گذاری در سهام ارزهای دیجیتال

همان طور که اشاره شد ارزهای رمزنگاری شده به سرعت تبدیل به داغ ترین سرمایه گذاری شده اند که مورد پذیرش جریان اصلی قرار گرفته است. بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین در سال 2012 تقریباً نامشخص بود. اما از آن زمان به بعد، به صنعتی با ارزش بیش از 2 تریلیون دلار تبدیل شده است. این افزایش ناگهانی ارزش و تکامل سریع، ثروت عظیمی را برای سرمایه‌گذاران اولیه ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. در نتیجه، علاقه زیادی به یافتن و سرمایه‌گذاری روی رمزارز تک‌شاخ بَعدی (با ارزشی بالاتر از یک میلیارد دلار) وجود دارد.
 
با بیش از 11000 رمزلرز مختلف در بازار - و جهان با کووید-19 بیشتر به عرصه دیجیتال سوق داده شده است - سرمایه گذاری در فناوری هایی که به عنوان دروازه بین فضای مجازی بلاک چین و جامعه ما عمل می کنند، می تواند حتی سودآورتر از تلاش برای حدس زدن در این که کدام توکن به بیت کوین یا اتریوم بعدی تبدیل می شود شود. و هیچ کمبودی برای شرکت های نوآوری وجود ندارد که تلاش می کنند شکاف بین دو جهان را پر کنند.
 

شرکت های ارز دیجیتال دارای پتانسیل بزرگی هستند

ایده اصلی پشت فناوری بلاک چین - یک دفتر کل دیجیتال که به طور خودکار تراکنش های بین طرفین را ردیابی می کند و مالکیت یک دارایی رمزنگاری را تأیید می کند - ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی نقدی بدون مرز و همتا به همتا بود که کارآمد و ایمن باشد.
 
سرمایه‌گذاران مطمئناً می‌توانند خودشان روی کریپتوها سرمایه‌گذاری کنند، شاید با خرید مقادیر کمی از چندین ارز دیجیتال مختلف. اما یک راه بهتر برای قرار گرفتن در معرض این بخش، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است - حتی شرکت‌های بزرگ‌تر و با سابقه‌تر - که از جذب بلاک چین و دارایی‌های کریپتو سود می‌برند. این به این دلیل است که میزان درآمدی که این ارائه دهندگان خدمات کریپتو از فناوری بلاک چین به دست می‌آورند طی سال‌ها شاهد رشد انفجاری بوده است.
 
شرکت‌هایی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، به‌ویژه آنهایی که در امور مالی هستند، می‌توانند برتری بزرگی نسبت به رقبای سنتی خود در پردازش پرداخت‌ها کسب کنند. علاوه بر این، کارگزارانی که دارایی‌های دیجیتالی را ارائه می‌کنند نیز می‌توانند مشتریان بیشتری را نسبت به صرافی‌هایی که فقط دارایی‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه ارائه می‌دهند، جذب کنند.
 
با توجه به این راهنمایی، در اینجا به برخی از بهترین سهام ارزهای دیجیتالی اشاره شده است که لازم است در نظر گرفته شوند:
کوین بیس جهانی
کوین بیس گلوبال، یک صرافی برتر ارزهای دیجیتال، اولین عرضه اولیه خود را در آوریل 2021 انجام داد. این شرکت یک پلتفرم محبوب برای خرید رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین، اتریوم و کاردانو است. و به کاربران امکان داد و ستد بیش از 50 آلتکوین را می دهد.
 
Square and PayPal Holdings
در قلب هر پروتکل پرداخت دیجیتالی، فقدان واسطه‌های مرکزی (و در نتیجه هزینه‌های کمتر برای مشاغل و مصرف‌کنندگان) وجود دارد. بنابراین، گام‌های بعدی در گسترش تجارت برای هولدینگ های Square  (NYSE:SQ) و PayPal (NASDAQ:PYPL) این بود که کاربران را قادر به خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال در یک کیف پول دیجیتالی کنند.
 
ارز دیجیتال چیست؟
 
Canaan and Hut 8 Mining
استخراج بیت کوین در چند سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. امروزه، شرکت‌هایی مانند Canaan (NASDAQ:CAN) ماشین‌های مدار مجتمع (ASIC) پرقدرت و مخصوص کاربرد را به‌طور خاص به منظور حدس زدن هش صحیح شبکه (رمز عبور) توسط نیرویی بی‌رحمانه طراحی می‌کنند. نسل بعدی Canaan، آوالون ASICها، می توانند ده ها تریلیون حدس در هر ثانیه در مورد هش درست برای اعتبارسنجی بلاک ها در شبکه بیت کوین انجام دهند، که میلیون ها بار قدرتمندتر از آخرین سی پی یوهای  AMD (NASDAQ:AMD) و Nvidia (NASDAQ:NVDA) است.
 
انویدیا و AMD
تراشه‌سازان Nvidia (NASDAQ:NVDA) و AMD (NASDAQ:AMD) مستقیماً با ارزهای دیجیتال سروکار ندارند، اما این دو شرکت نیمه‌رسانا، طراحان پیشرو واحدهای پردازش گرافیکی (GPUها) هستند. پردازنده‌های گرافیکی که به خاطر تقویت گرافیک بازی‌های ویدیویی پیشرفته شناخته می‌شوند، اکنون برنامه‌های محاسباتی فشرده مانند مراکز داده، هوش مصنوعی و ایجاد دارایی‌های رمزنگاری را امکان‌پذیر می‌کنند.
 
فیس بوک و Shopify
فیسبوک NASDAQ:FB)) مدت‌هاست که در حال توسعه یک ارز دیجیتال جدید به نام Diem (لیبرای سابق) بوده است. Diem به عنوان یک پلت فرم پرداخت مالی جهانی و زیرساخت قابل دسترسی برای همه، از جمله تقریباً یک سوم جمعیت جهان که حساب بانکی ندارند، پیش بینی شده است.
 
بازارهای رابینهود
بازارهای رابینهود (NASDAQ:HOOD) یک برنامه دلالی تخفیف محبوب است که به کاربران امکان خرید سهام، گزینه‌ها، فلزات کمیاب و اکنون ارزهای دیجیتال را می‌دهد. سرمایه‌گذاران می‌توانند بیت‌کوین، اتریوم، و دوج‌کوین (CRYPTO:DOGE) را بدون کمیسیون در پلتفرم 24/7 خریداری کرده و بفروشند.
 
گروه CME
گروه CME (NASDAQ:CME) بزرگترین بورس مشتقات مالی جهان را اداره می کند که به سرمایه گذاران امکان داد و ستد روی معاملات آتی را می دهد، که روی قیمت آتی یک دارایی شرط بندی یا تضمین می کند، و نیز روی گزینه هایی که به سرمایه گذاران امکان فروش یا خرید یک دارایی در آینده را می دهد. قیمت از پیش تعیین شده صرافی گروه CME مجموعه متنوعی از دارایی ها، از جمله محصولات کشاورزی و معدن، انرژی، سهام و ارز را معامله می کند. این مورد دوم است که این گروه را به یک سهام ارز دیجیتال تبدیل می کند.
 
زیبایی سهام کریپتو
بهترین بخش در مورد سهام ارزهای دیجیتال این است که بیشتر آنها بازی خالص در صنعت نیستند - به سرمایه گذاران پاداش تنوع فراوان را می دهند. ارزهای دیجیتال کاملاً بی ثبات هستند و می توانند باعث نوسانات شدید در درآمد و درآمد شرکت هایی شوند که در معرض بخش قرار دارند. با این حال، حوزه کریپتو به سرعت در حال پذیرش جریان اصلی است.
 
منبع: نیکلاس روسولیلو، ژیوان سان، The Motley Fool


مجله راسخون مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.