بازشناسي مصادر كتاب الغيبه طوسي (2)
ب. كتاب غيبت نعماني
از تاريخ تولد وي اطلاعي موجود نيست ولي در حدود سال 360 ق در شام وفات يافت. كتاب غيبت او از وزينترين تأليفات در موضوع خود است كه تأليف آن، در سال 342ق به پايان رسيد. شيخ طوسي در تدوين كتابش از كتاب نعماني هشت روايت اخذ كرده كه مشروحاً به بيان آن ميپردازيم:
1. در فصل «ما يدل علي امامة صاحب الزمان عليه السلام…»
در اين فصل شيخ طوسي، هفت روايت از نعماني نقل ميكند كه در اولين روايت، طريقش را به كتاب نعماني در شروع سند بيان ميكند؛ ولي در بقية روايات، سند را با اسم اشاره «بهذا الاسناد» شروع ميكند كه مشاراليه با تأمل معلوم است.
شيخ، اين روايات را از فصل «فيما روي ان الائمة اثنا عشر من طريق العامة و ما يدل عليه من القرآن و التوراة» از كتاب الغيبة نعماني اخذ كرده است.
كتاب غيبت شيخ | كتاب غيبت نعماني | |||
صفحه | شماره حديث | رقم | صفحه | ملاحظات |
97 | اولين روايت مأخوذ از غيبت نعماني | 31 | 102 |
|
98 | دومين روايت مأخوذ از غيبتنعماني | 32 | 103 |
|
98 | سومين روايت مأخوذ از غيبتنعماني | 33 | 104 |
|
99 | چهارمين روايت مأخوذ از غيبتنعماني | 34 | 104 |
|
99 | پنجمين روايت مأخوذ از غيبتنعماني | 35 | 105 |
|
99 | ششمين روايت مأخوذ از غيبتنعماني | 36 | 106 |
|
99 | هفتمين روايت مأخوذ از غيبتنعماني | 37 | 106 |
|
2. در «ذكر بعض من رأي الحجة عليه السلام».
شيخ طوسي، در اين قسمت، روايتي را از نعماني نقل ميكند كه ما بعد از فحص، آن را در كتاب غيبت نعماني نيافتيم.
شيخ از نعماني بدين طريق نقل روايت ميكند: ما اخبرني به ابوعبدالله احمد بن عبدون المعروف بابن الحاشر قال حدثني ابوالحسين محمد بن علي الشجاعي الكاتب قال اخبرنا ابوعبدالله محمد بن ابراهيم المعروف بابن ابي زينب النعماني الكاتب. 9
ج. كتاب كمال الدين و تمام النعمة
شيخ طوسي با يك واسطه از او روايت نقل ميكند كه واسطه، يكي از اين اعلام است:
1. شيخ محمد بن محمد بن نعمان (شيخ مفيد)
2. حسين بن عبيدالله غضائري
3. جعفر بن حسن بن حسكه قمي
4. محمد بن سليمان حمراني
شيخ طوسي در اين كتاب، هميشه توسط «جماعة» از شيخ صدوق نقل روايت ميكند كه مرادش همين مشايخ چهارگانه فوق هستند. او در مجموع هجده حديث از كمال الدين اخذ كرده است كه به شرح آنها ميپردازيم:
1. در فصل «فاما الكلام في ولادة صاحب الزمان عليه السلام…»
شيخ در اين فصل، دو حديث از كمال الدين از باب «ذكر من شاهد القائم عليه السلام و رآه و كلمه» اخذ كرده است.
كتاب غيبت | كتاب كمال الدين | ||||
صفحه | شماره حديث | رقم روايت | صفحه | جلد | ملاحظات |
166 | اولين روايت مأخوذ از كمال الدين | 1 | 434 | 2 |
|
167 | دومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 9 و10 | 440 | 2 | در روايت تلفيق شده |
2. در فصل «و اما ظهور المعجزات الدالة علي صحة امامته في زمان الغيبة…».
شيخ طوسي در اين فصل، ذيل بيان توقيعات حضرت حجت عليه السلام هفت حديث از كمال الدين از باب «ذكر التوقيعات الواردة عن القائم عجل الله تعالي فرجه الشريف» اخذ كرده است.
كتاب غيبت | كتاب كمال الدين | ||||
صفحه | شماره حديث | رقم روايت | صفحه | جلد | ملاحظات |
201 | اولين روايت مأخوذ از كمال الدين | 49 | 520 | 2 |
|
215 | دومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 36 | 505 | 2 |
|
217 | سومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 31 | 502 | 2 |
|
218 | چهارمين روايت مأخوذ از كمال الدين | 34 | 503 | 2 |
|
218 | پنجمين روايت مأخوذ از كمال الدين | 37 | 507 | 2 |
|
219 | ششمين روايت مأخوذ از كمال الدين | 39 | 509 | 2 |
|
220 | هفتمين روايت مأخوذ از كمال الدين | 37 | 507 | 2 |
|
3. در فصل «فاما السفراء الممدوحون في زمان الغيبة…»
در اين فصل، آن جا كه محمد بن عثمان بن سعيد را معرفي ميكند، سه حديث از كمال الدين از باب «ذكر من شاهد القائم عليه السلام» و از باب «ذكر التوقيعات الوارده عن القائم عليه السلام» اخذ كرده است. در ادامه، روايتي را از شيخ صدوق بدين سند نقل ميكند: و «بهذا الاسناد عن محمد بن علي عن ابيه…» كه مراد از محمد بن علي، شيخ صدوق است و مشاراليه «بهذا الاسناد» هم مشايخ وي هستند؛ ولي در كمال الدين يافت نشد.
كتاب غيبت | كتاب كمال الدين | ||||
صفحه | شماره روايت | رقم روايت | صفحه | جلد | ملاحظات |
243 | اولين روايت مأخوذ از كمال الدين | 41 | 510 | 2 |
|
245 | دومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 8 | 440 | 2 | سند ارسال دارد |
245 | سومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 9 | 440 | 2 |
|
245 | چهارمين روايت مأخوذ از كمال الدين | - | - | - | در كمال الدين يافت نشد |
4. در ذيل بيان اين كه محمد بن عثمان بن سعيد، به امر امام زمان عليه السلام حسين بن روح را جانشين خود ميكند، شيخ، دو حديث از كمال الدين از باب «ذكر التوقيعات الواردة عن القائم عليه السلام» اخذ كرده و دومين سند را با اسم اشاره «بهذا الاسناد» آغاز ميكند.
كتاب غيبت | كتاب كمال الدين | ||||
صفحه | شماره روايت | رقم روايت | صفحه | جلد | ملاحظات |
249 | اولين روايت مأخوذ از كمال الدين | 28 | 501 | 2 |
|
249 | دومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 33 | 503 | 2 |
|
5. در ذيل «ذكر امر ابي الحسن علي بن محمد السمري» شيخ از كمال الدين از باب «ما روي في ميلاد القائم عليه السلام…» و از «باب ذكر التوقيعات الوارده عن القائم عليه السلام» سه حديث اخذ كرده است.
كتاب غيبت | كتاب كمال الدين | ||||
صفحه | شماره روايت | رقم روايت | صفحه | جلد | ملاحظات |
264 | اولين روايت مأخوذ از كمال الدين | 12 | 432 | 2 |
|
265 | دومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 33 | 503 | 2 |
|
265 | سومين روايت مأخوذ از كمال الدين | 44 | 516 | 2 |
|
د. اربعة رسالات في الغيبة 11
ه. كتاب الذخيرة 12
دو موردديگر را نيز ذيل «علة غيبته عليه السلام عن اوليائه» در صفحه 79 و 83 نقل ميكند؛ اولين بدين شروع: «و كان المرتضي رحمه الله يقول اخيراً…» و دومين بدين شروع: «و كان المرتضي رحمه الله يقول…».
و. كتاب مسائل علي بن جعفر
قراين، نمايانگر اخذ از آن كتاب صفحه 347 رقم 856 ميباشد و تعبير هر دو بدين گونه است: «و روي ايوب بن نوح عن الحسن بن فضال14 قال سمعت علي بن جعفر يقول: كنت عند اخي موسي بن جعفر عليه السلام و كان و الله حجةً في الارض بعد ابي» شيخ در موارد ديگر نيز از علي بن جعفر روايت نقل ميكند؛ ولي اخذ آنها از كتاب مسائل علي بن جعفر محرز نشد و احتمالاً از كتب ديگران اخذ كرده باشد.
شيخ طرقش به كتاب علي بن جعفر را در فهرست15 بيان ميكند كه يكي چنين است: اخبرنا بذلك جماعة عن محمد بن علي بن الحسين عن ابيه عن محمد بن يحيي عن العمركي الخراساني البوفكي عن علي بن جعفر».
ز. كتاب اسرار آل محمد صل الله عليه و آله
شيخ طوسي، ذيل بحث از بطلان قول كيسانيه در صفحه 131 دو روايت و ذيل بحث علت عدم ظهور حضرت حجت عليه السلام در صفحه 226 يك روايت از وي نقل ميكند كه به نظر ميرسد به طور مستقيم از كتابش اخذ كرده باشد؛ هر چند قراين بر اين مطلب، كافي نيست؛ ولي دور از احتمال هم نخواهد بود.
طريق شيخ طوسي به كتاب سليم بن قيس در فهرست17 بدينگونه است: اخبرنا به ابن ابي جيدعن محمد بن الحسن بن الوليد عن محمد بن القاسم الملقب ماجيلويه عن محمد بن علي الصير في عن حماد بن عيسي و عثمان بن عيسي عن ابان بن ابي عياش عنه».
پی نوشت ها :
[6]. محمد نعماني، الغيبة، بيجا، مدين، 1426ق.
[7]. نجاشي، رجال، ص383، ش1043.
[8]. نجاشي، رجال، ص383، ش1043.
[9]. شيخ طوسي، پيشين، غيبت، ص97.
[10]. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، قم، مؤسسة الاسلامي، 1405ق.
[11]. شيخ مفيد، اربعة رسالات في الغيبة، قم، كنگره جهاني هزاره شيخ مفيد، 1413ق.
[12]. بنا به نقل آقا بزرگ تهراني در الذريعة ج10، ص12، يك نسخه از اين كتاب در كتابخانه محدث نوري موجود بود و ديگري در كتابخانه رضوي عليه السلام.
[13]. علي بن جعفر، مسائل علي بن جعفر، قم، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، 1409ق.
[14]. مراد از حسن بن فضال، حسن بن علي بن فضال است، هر چند تعبير از وي به حسن بن فضال و نسبت به جد دادن، غير معهود است؛ ولي شيخ به همين صورت كه در مسائل علي بن جعفر آمده اين جا درج كرده است.
[15]. شيخ طوسي، الفهرست، ص87، ش367.
[16]. كتاب سليم بن قيس، قم، الهادي، 1415ق.
[17]. همان، ص81، ش336.