چگونه به خواستگار جواب مثبت بدهم؟

فرد مناسب زندگی مشترک، کسی است که شما را محدود نکرده و در مسائل شخصی بدون اجازه شما دخالت نکند. شما در برابر چنین فردی؛ ملزم به دفاع از حریم شخصی خود نخواهید بود و همین مهم، زمینه آرامش و آسایش شما را فراهم خواهد آورد.
يکشنبه، 28 فروردين 1401
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
چگونه به خواستگار جواب مثبت بدهم؟
صداقت، راست‌گویی و درست‌کرداری؛ یکی از ضروریات ارتباطات میان‌فردی محسوب می‌شود که کوچک‌ترین خدشه در آن می‌تواند تمام ابعاد و زوایای یک رابطه را تحت‌الشعاع قرار دهد.
در امر مقدس خواستگاری و ازدواج نیز این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که ازدواج یکی از مهم‌ترین و خاص‌ترین روابط در زندگی هر فرد محسوب می‌شود. از این ‌رو، نحوه اعتماد به خواستگار می‌تواند تأثیر بسزایی در روند زندگی افراد داشته باشد.

افراد باید شخصی را برای ازدواج انتخاب کنند که اعتماد کامل به وی داشته باشند و در مسیر زندگی نیاز به پنهان کاری و مراقبت از رفتار مختص به خود نداشته باشند. چرا که برخی افراد، با تجسس در خصوصی‌ترین ارکان زندگی فرد مقابل سعی بر آن دارند تا وی را زیر نظر گرفته و از جزییات حریم خصوصی وی با خبر شوند. تردید نکنید که این دسته از افراد هرگز قابل اعتماد نبوده و همواره به شما شک دارند!
 

چگونگی اعتماد به خواستگار

بی‌تردید نخستین قدم در اعتماد به افراد، اطمینان از صداقت و راست‌گویی خود دارد. بدان معنا که اگر خود ما در رفتارمان صداقت نداشته باشیم نمی‌توانیم از دیگران چنین انتظاری داشته باشیم؛ بنابراین ابتدا از خود شروع کنیم و اگر کوچک‌ترین مشکلی در این راستا داریم به رفع آن پرداخته و سپس به سراغ دیگران برویم.

در ادامه باید متذکر شویم که مطلوب‌ترین روش در مسیر خواستگاری و اعتماد به‌طرف مقابل؛ سخن گفتن با وی است. بهتر است از ابتدای امر تمام آنچه که نیاز است طرف مقابل از فرد، خانواده و زندگی شخصی وی بداند را کاملاً آشکار و واضح بیان نموده و از هر گونه پنهان کاری و تحریف، بپرهیزیم.

این‌گونه با جلب اعتماد وی، می‌توان خواستار بیان حقایق زندگی طرف مقابل شد و از او بخواهیم او نیز همچون ما با صداقت و به‌دوراز هر گونه واهمه‌ای آنچه که نیاز است ما از زندگی شخصی و خانوادگی او بدانیم را به زبان بیاورد.بهترین راه برای رسیدن به پاسخی واقع‌گرایانه و به دور از تحریف، طرح سؤالات معکوس است. با این روش به جای سؤالات مستقیم و واضع؛ سؤالات را بر عکس و با بار مثبت برای طرف مقابل مطرح می‌کنیم؟ به طور مثال بپرسیم: از دیدگاه شما بهتر نیست به جای مسافرت رفتن و تفریحات ماهانه، این قبیل امور را کنار بگذاریم و هزینه آن را پس‌انداز کنیم؟ اما در این میان سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان به صحت سخنان طرف مقابل اعتماد کرد؟! این سؤال کاملاً به جا بوده و برای بسیاری از افراد پیش می‌آید و برای پاسخ به آن راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بی‌تردید اعتماد به خواستگار مستلزم زمان است و به هیچ وجه نمی‌توان در دوره کوتاه یک یا دوهفته ای چنین مسئله مهمی را سنجید و به نتیجه قابل قبولی رسید. به همین خاطر باید یک دوره نسبتاً مشخص (2 تا 5 ماه) برای این مهم در نظر گرفت و در طول این دوره با قرار دادن وی در موقعیت‌های خاص وی را مورد آزمون و خطا قرار دهید.

توجه داشته باشید که همراهی یک مشاوره و یا راهنمای متخصص در این زمینه بسیار مفید است و شما را در راستای نیل به نتیجه‌ای هر چه مفیدتر یاری می‌کند.

ضمن اینکه شما باید اطمینان حاصل کنید که فرد مقابل نیز به شما اعتماد دارد یا خیر! چرا که اگر وی به شما اعتماد لازم را نداشته باشد، خود نیز قابل اعتماد نخواهد بود.

چگونه به خواستگار جواب مثبت بدهم؟

برخی نشانه‌های اعتماد طرف مقابل به شما این است که دقت کنید که او شما را در مراودات دوستانه و خانوادگی مورد محدودیت قرار می‌دهد یا خیر؟ حال، این محدودیت می‌تواند منع رفت و آمدی و یا زیر نظر گرفتن شما در این قبیل مجالس و مهمانی‌ها باشد. و اینکه آیا تمایلی به چک کردن تماس‌ها و یا محتویات تلفن همراه شما دارد؟ از نگاه روان‌شناسان؛ اکثر افرادی که دارای چنین خصوصیاتی هستند، افراد شکاک و غیر منطقی قلمداد می‌شوند که از کنترل رفتار چندانی برخوردار نبوده و بی‌تردید برای اعتماد و ازدواج مناسب نیستند و با احتیاط بیشتری باید با آن‌ها برخورد کرد چرا که این قبیل رفتار غیر قابل اغماض بوده و در آینده مخاطرات فزاینده‌ای را به همراه خواهند داشت.

باید توجه داشت که فرد مناسب زندگی مشترک، کسی است که شما را محدود نکرده و در مسائل شخصی بدون اجازه شما دخالت نکند. شما در برابر چنین فردی؛ ملزم به دفاع از حریم شخصی خود نخواهید بود و همین مهم، زمینه آرامش و آسایش شما را فراهم خواهد آورد.
 

آزمون خواستگاری!

شاید از شنیدن اصطلاح «آزمون خواستگاری» خنده‌تان بگیرد اما باید بدانید که این بخش از روند خواستگاری بسیار حائز اهمیت بوده و در تصمیم گیری نهایی کمک‌های شایانی را به شما خواهد کرد.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اعتماد به طرف مقابل یکی از ضروریات امر ازدواج محسوب می‌شود و برای نیل به این مهم، راه‌هایی پیشنهاد شد اما طرح پرسش‌نامه از سوی شما و یا یک مشاوره حرفه‌ای ثاثیر شگرفی در روند این امر مقدس خواهد گذاشت.

در این راستا باید متذکر شویم که اگر طراح سؤالات خود شما هستید، برای این کار زمان زیادی را بگذارید و با در نظر گرفتن جوانب و زوایای مختلف زندگی آن‌ها را طرح کنید و سؤالات شما باید به گونه‌ای باشند که پاسخی قاطع، واضح و مشخص داشته باشند و شخص شما را دچار سردرگمی و شبهه نکنند!

سعی کنید سؤالات را دسته‌بندی کنید. بدان معنا که از روابط شخصی، اجتماعی و مالی گرفته تا قرار گرفتن در موقعیت‌های خاص و ویژه را به تصویر کشیده و فرد را به چالش بکشید تا به پاسخی درخور و مطلوب دست یابید.

بهترین راه برای رسیدن به پاسخی واقع‌گرایانه و به دور از تحریف، طرح سؤالات معکوس است. با این روش به جای سؤالات مستقیم و واضع؛ سؤالات را بر عکس و با بار مثبت برای طرف مقابل مطرح می‌کنیم؟ به طور مثال بپرسیم: از دیدگاه شما بهتر نیست به جای مسافرت رفتن و تفریحات ماهانه، این قبیل امور را کنار بگذاریم و هزینه آن را پس‌انداز کنیم؟ بی‌شک اگر فرد مورد نظر از صداقت کافی برخوردار باشد با این پیشنهاد مخالفت و در پاسخگویی، پس‌انداز را مستلزم برنامه‌ریزی می‌داند و در غیر این صورت، تنها برای جلب رضایت شما با آن موافقت می‌کند!

چگونه به خواستگار جواب مثبت بدهم؟

هر چه طرف مقابل در پاسخگویی‌ها آسمان به ریسمان بافت و طفره رفت، بدانید که وی فردی غیر قابل اعتماد و پنهان‌کار است و از این رو، به صداقت وی شک کنید.

یکی دیگر از راه‌های سنجش صداقت و قابل اعتماد بودن فرد مورد نظر، دقت در میزان اعتماد به نفس و اضطراب وی است. هر چه فرد، از اضطراب بیشتری برخوردار باشد موارد بیشتری برای پنهان‌کاری دارد!

البته مقصود آن نیست که الزاماً لیستی از سؤالات را تایپ و به فرد مورد نظر ارائه دهید بلکه می‌توانید سؤالات طراحی شده را تدریجاً و به صورت شفاهی مطرح کنید تا از ایجاد میدان هراس جلوگیری نمایید و به واقعیات نزدیک‌تر شوید و در نهایت پاسخ‌های دریافتی را با معیارها و اعتقادات خود قیاس کنید.

بی‌شک هرچه پاسخ‌ها صریح‌تر، سریع‌تر و منطقی‌تر باشند، فرد از صداقت بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه قابل اعتماد تر است.
 

ضرورت تأیید خانواده

پس از آنچه که به اجمال در راستای سنجش اعتماد به خواستگار گفته شد، باید متذکر شویم که با در نظر گرفتن تمامی جوانب و بهره‌مندی از مشاوره ازدواج مناسب؛ باید نظر خانواده خود را نیز در اولویت قرار دهید. مُهر تأیید خانواده شما و اینکه آنها نیز فرد مقابل را به عنوان عضو جدیدی از خانواده بپذیرند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که آینده شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد. اگر به طور مثال، شما فرد مورد نظر را پذیرفتید و وی را شخصی مورد اعتماد عنوان نمودید اما خانواده شما با این پیوند بنا به دلایل خاص و منطقی موافق نبودند باید از این ازدواج صرف‌نظر کنید چرا آن‌ها افرادی با تجربه و دنیا دیده هستند که چیزی فراتر آنچه که شما مشاهده می‌کنید را می‌بینند و بی‌تردید جز خیر و سعادت فرزند خود را نمی‌خواهند.
بنابراین؛ تحت هیچ شرایطی از نظر منطقی والدین خود غافل نشوید.
 

منابع:

1- راه های تشخیص خواستگار خوب از بد، مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
2- خواستگار دروغگو چه نشانه‌هایی دارد؟، موسسه روانشناسی حامی هنر زندگی
3- چگونه به خواستگار اعتماد کنیم؟ پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده
4- آسیب‌های دروغگویی در روابط زوج‌ها، مرگز مشاوره سیمیاروم
5- شناخت خواستگار (چطوری خواستگارمو بیشتر بشناسم؟)، همیار عشق


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.