وظايف منتظران ظهور (3)

دعا كنيد. نافله بخوانيد. توجه پيدا كنيد. متذكر باشيد. در شبانه‏روز يك ساعت را براى خودتان و خداى خودتان قرار بدهيد. از كارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بيرون بكشيد؛ با خدا و اولياى خدا و با ولى‏عصر (عجل الله تعالى فرجه و ارواحنا فداه ) مأنوس بشويد. با قرآن مأنوس باشيد و در آن تدبر بكنيد. (1)
سه‌شنبه، 19 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وظايف منتظران ظهور (3)
وظايف منتظران ظهور (3)
وظايف منتظران ظهور (3)






بیانات مقام معظم رهبری :

كسب آمادگى براى ظهور حضرت

لزوم ارتباط قلبى با امام
دعا كنيد. نافله بخوانيد. توجه پيدا كنيد. متذكر باشيد. در شبانه‏روز يك ساعت را براى خودتان و خداى خودتان قرار بدهيد. از كارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بيرون بكشيد؛ با خدا و اولياى خدا و با ولى‏عصر (عجل الله تعالى فرجه و ارواحنا فداه ) مأنوس بشويد. با قرآن مأنوس باشيد و در آن تدبر بكنيد. (1)
ويژگى‏هاى شيعيان حقيقى اهل‏بيت (ع)
خصوصيات شيعه‏ى اهل‏بيت و مكتب اهل‏بيت در چيست ؟ اين خصوصيات ، بايد در تمام محافل و مجامع و جوامع شيعى ترويج شود. اولش توسل به پروردگار و محو شدن در راه اراده‏ى پروردگار و بالاتر از همه چيز ، داشتن معرفت و محبت الهى است. (2)
لزوم انس و پيوند با امام زمان از راه دعا
در اين راه، لطف پروردگار و دعاى مستجاب ولى‏عصر ) عجل الله تعالى فرجه الشريف ( پشتيبان ماست و ما بايد خود را با آن حضرت و با يادش هر چه بيشتر آشنا كنيم. امام زمان را فراموش نكنيم. مملكت ما، مملكت امام زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است ؛ زيرا انقلاب اسلام است. ياد ولى الله اعظم را در دل‏هاى خودتان داشته باشيد. دعاى » اللهم انا نرغب اليك فى دولة كريمة « را با همه‏ى دل و با نياز كامل بخوانيد. هم روحتان در انتظار مهدى باشد، هم نيروى جسمى‏تان در اين راه حركت بكند. (3)
پيوند عميق با امام زمان (عج) ترجمان روح بسيج
بسيجيان ، ارتباط خاصى با اين نقطه‏ى اساسى عواطف دل‏هاى شيعيان و مسلمانان دارند... . بسيج به معنى حضور و آمادگى در همان نقطه‏اى است كه اسلام و قرآن و امام زمان ( ارواحنا فداه) و اين انقلاب مقدس به آن نيازمند است؛ لذا پيوند ميان بسيجيان عزيز و حضرت ولى‏عصر( ارواحنا فداه ) - مهدى موعود عزيز - يك پيوند ناگسستنى و هميشگى است. (4)
عمل‏گرايى ، تعالى‏بخش آرمان‏گرايى در مهدويت
هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ( ارواحنا فداه) يك آرمان والاست و در آن هيچ شكى نيست؛ اما نبايد مسأله را فقط به جنبه‏ى آرمانى آن ختم كرد - يعنى به عنوان يك آرزو در دل، يا حداكثر در زبان، يا به صورت جشن - نه ، اين آرمانى است كه بايد به دنبال آن، عمل بيايد. (5)
آمادگى معنوى ، سرآمد ويژگى‏هاى منتظران
هيچ كس نمى‏تواند بگويد كه ظهور مهدى (عج)در آينده‏ى نزديكى نيست . ما نمى‏دانيم . شايد در آينده‏ى نزديكى بود . شايد در زمان حيات ما بود. شايد اين توفيق ، براى مردم اين نسل وجود داشت. مگر مى‏شود با آلودگى، با ضعف نفس و با اصلاح نكردن نفس ، با آن بزرگوار در دوران دولت حق و حكومت الهى او رابطه برقرار كرد؟ !
بايد خود را آماده كنيم. هر كس بايد احساس كند كه وظيفه دارد خود را آماده كند. اين آمادگى، معنوى و روحى است ، آمادگى ايمانى است. (6)
ارتباط قلبى با امام عصر (عج)، آماده كننده‏ى منتظران
هر كس بايد سعى كند يك رابطه‏ى شخصى ميان خود و ميان ولى الله الاعظم ( ارواحنا فداه)، به وجود آورد. همه بايد ميان قلب و روح خود و آن وجود مقدسى كه مظهر اسماء و صفات الهى ، مظهر قدرت و علم الهى و وعاى كامل معرفت الله است، ارتباطى به وجود آورد؛ با توجه ، با توسل ، با سخن گفتن ، با اظهار ارادت كردن، خود را آماده نگه دارد.(7)
تحصيل آمادگى در زمان غيبت، عامل نزديك شدن ظهور
هر كس بايد سرمايه‏ى عظيمى از اميد و ايمان و نورانيت در خود ايجاد كند، تا شايسته‏ى اين شود كه از نزديكان و خواص آن حضرت، از ياران آن بزرگوار، از همكاران او در حركت عظيم جهانى‏اش قرار گيرد. اگر از نزديكان او نشديم، اگر از پيروان او نشديم، آن وقت شقاوتى بالاتر از اين نيست. پس، بايد خودمان را آماده كنيم. اين جاست كه بعد تربيتى و سازندگى اين فكر هم، خود را نشان مى‏دهد. كدام عامل مى‏تواند انسان را به اين اندازه و با اين قدرت بسازد ؟ ! (8)
مقاومت در شدايد، از شروط تعجيل در فرج
شايد در آن لحظه‏اى كه آزادگان عزيز ما در اردوگاه‏هايى با نگهبانان غلاظ و شداد دشمن روبه‏رو بودند و ايستادگى مى‏كردند، بعضى از آن‏ها اميدى هم به آزادى خودشان نداشتند. شايد در ميان آن‏ها كسانى هم بودند كه خسته مى‏شدند و مى‏گفتند: تا كى ؟ اما سنت الهى اين است كه « فان مع العسر يسرا ، ان مع العسر يسرا» .(9)
اگر سختى‏ها را تحمل كرديد، خداى متعال درهاى فرج را خواهد گشود.
اگر مجاهدت در راه خدا را بر جسم و نفس خودتان هموار كرديد، خداى متعال روشنايى فرج را به شما نشان خواهد داد و درهاى فرج را به روى شما باز خواهد كرد : « و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب ». (10) خداى متعال به بركت مجاهدت و به شرط ايستادگى ، بيرون از دايره‏ى محاسبه‏ى معمولى عقول بشرى ، درها را باز و راه‏ها را هموار مى‏كند. (11)
انتظار ظهور، انتظار گشايش رحمت الهى
انسان‏ها بايد به طور دايم در حال انتظار باشند؛ انتظار فرج الهى ، فتوح از طرف پروردگار ، گشايش ابواب رحمت و معرفت و سرازير شدن چشمه‏هاى معرفت بر دل انسان است. (12)
انتظار فرج، انتظار معرفتى بى‏منتها
يكى از عمومى‏ترين نمونه‏هاى انتظار فرج، اين است كه انسان در عالم معنويات، به هيچ چيز قانع نباشد. همه‏ى افراد بشر ممكن است در معرض لطف الهى قرار گيرند، و خداى متعال، سرچشمه‏ى معارف و هدايت خودش را به دل‏هاى آن‏ها باز كند و آن‏ها را به كسانى تبديل نمايد كه به مقام معرفت حق رسيده‏اند. چنين مقامى، خيلى والاست. همين معرفت حق است كه موجب مى‏شود انسان، منقطع الى الله شود :« هب لى كمال الانقطاع اليك» كمال منقطع شدن به پروردگار، يعنى بريدن از همه‏ى علايق و موانع مادى كه انسان را احاطه كرده‏اند و نمى‏گذارند او در راه كمال حركت كند و سير الى الله، توجه به خدا، وصول به معرفت كامل و قرب كامل الى الله را مورد همت خود قرار دهد و براى آن به تلاش بپردازد، كه تلاشى تمام نشدنى هم هست . بشر در حد انبياء و اولياء هم كه مى‏رسد ، براى رسيدن به اين حالت، به عبادت و تلاش مى‏پردازد - حد پيغمبر اكرم و ائمه ( عليهم‏السلام) - شب زنده‏دارى مى‏كند و توسلات و توجهات و تضرعاتش در آن سطح و در آن پايه انجام مى‏گيرد. وادى عجيبى است كه مردان خدا و اولياى حق، در آن وادى، خودى هستند و راه را مى‏شناسند. البته كسانى هم هستند كه از دور، چيزهايى شنيده‏اند. امثال ما، بيگانه از اين عوالم و معارف هستيم. ما مگر كلمات و الفاظى را از كسانى كه اهل اين معانى هستند، يك وقت بشنويم و چيزى از آن بفهميم يا نفهميم؛ اما اين راه، جلو آحاد بشر ، باز است. آحاد بشر مى‏توانند اين راه را بپيمايند و سلوك كنند. بالاترين انتظار فرج‏ها، اين است. (13)
مختصات منتظر واقعى
اگر ما سرباز امام زمانيم، بايد خود را براى مبارزه با اين‏ها آماده كنيم. منتظران امام زمان بايد صالح باشند. بزرگ‏ترين وظيفه‏ى منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پيوندهاى دينى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنين و همچنين براى پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند. كسانى كه در دوران دفاع مقدس ، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مى‏كردند، منتظران حقيقى بودند. كسى كه وقتى كشور اسلامى مورد تهديد دشمن است، آماده‏ى دفاع از ارزش‏ها و ميهن اسلامى و پرچم برافراشته اسلام است، مى‏تواند ادعا كند كه اگر امام زمان بيايد ، پشت سر آن حضرت در ميدان‏هاى خطر قدم خواهد گذاشت . اما كسانى كه در مقابل خطر ، انحراف و چرب و شيرين دنيا خود را مى‏بازند و زانوانشان سست مى‏شود؛ كسانى كه براى مطامع شخصى خود حاضر نيستند حركتى كه مطامع آن‏ها را به خطر مى‏اندازد ، انجام دهند ؛ اين‏ها چطور مى‏توانند منتظر امام زمان به حساب آيند ؟ كسى كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، بايد در خود زمينه‏هاى صلاح را آماده سازد و كارى كند كه بتواند براى تحقق صلاح بايستد .(14)
تلاش براى حفظ دين، عامل رضايت امام عصر (عج)
در اين زمانه‏ى وانفسا، براى حفظ دين خود چه كنيم كه مورد تأييد امام زمان باشيم ؟
همين كارهايى كه الان مى‏كنيد، خوب است ؛ توجه به دين، به نماز ، به سياست ، پايبندى به نظام، حضور در اجتماعات بزرگ و حضور در صحنه‏هاى نظام. (15)
لزوم استفاده از شيوه‏هاى هنرى در تعميق ايمان به امام عصر (عج)
برادران عزيز ! مسأله‏ى مهدويت مسأله‏اى مهم و اساسى است. اثبات مهدويت كار بسيار آسانى است. اثبات اصل مهدويت در يك محفل علمى با مخاطبانى كه اهل علم و اهل تفكر و استدلال‏اند، جزو آسان‏ترين كارها است. در اين هيچ ترديدى نيست.ايمان و اعتقاد مردم هم خوب است . منتها تعميق اين ايمانى كه مردم به امام زمان ) ارواحنا فداه ( دارند، كار بسيار ظريفى است . بايد در اين قضيه با شيوه‏هاى هنرمندانه‏ى تبليغى وارد شد. (16)
لزوم تعميق اعتقاد به امام عصر (عج)در بين عموم خصوصا جوانان
اگر شما بتوانيد اين عشق و محبت و سوز و گداز را كه مردم ما به طور طبيعى نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم به خصوص جوانان با يك نگاه عالمانه و آگاهانه همراه كنيد، بركات اين كار لاتعد و لاتحصى خواهد شد.
نفس وجود اين پشتوانه‏ى عظيم، هر انسانى را چنان مستحكم مى‏كند كه مى‏تواند در همه‏ى ميدان‏هاى دشوار وارد شود.(17)
اعتقاد به مهدويت، عامل تحولى عظيم در جامعه
هنر بزرگ اين است كه بتواند اين مقوله را با زبان هنرمندانه‏ى اثرگذار به ذهن مخاطبان جوان و دانا و آگاه منتقل كنيد، تا اين جزء وجودشان شود. آن وقت تحول عظيمى در زندگى انسان‏ها به وجود خواهد آمد. (18)
پى نوشت ها :
1- سخنرانى در ديدار با مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ، 23/5/70
2- در ديدار مهمانان كنفرانس جهانى اهل‏بيت در روز نيمه شعبان، 8/11/72
3- در مكتب جمعه ، ص 251، 29/3/60
4- همزمان با هفته بسيج و روز ولادت حضرت مهدى (عج)، 3/9/78
5- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
6- در ديدار ميهمانان كنفرانس جهانى اهل‏بيت، 8/11/72
7- همان
8- همان
9- انشراح (95) / 5و6
10- طلاق (65) 2 و 3
11- در ديدار ايثارگران ، در سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامى ، 29/5/76
12- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان، 6/10/75
13- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان ، 6/10/75
14- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
15- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى ، 22/2/82
16- فصلنامه انتظار ، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9 ، ص 7
17- فصلنامه انتظار، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9، ص 7
18- فصلنامه انتظار، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9 ، ص 7
منابع :
http://farsi.khamenei.ir
www.entizar.ir





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.