وظايف منتظران ظهور (3)
بیانات مقام معظم رهبری :
دعا كنيد. نافله بخوانيد. توجه پيدا كنيد. متذكر باشيد. در شبانهروز يك ساعت را براى خودتان و خداى خودتان قرار بدهيد. از كارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بيرون بكشيد؛ با خدا و اولياى خدا و با ولىعصر (عجل الله تعالى فرجه و ارواحنا فداه ) مأنوس بشويد. با قرآن مأنوس باشيد و در آن تدبر بكنيد. (1)
ويژگىهاى شيعيان حقيقى اهلبيت (ع)
خصوصيات شيعهى اهلبيت و مكتب اهلبيت در چيست ؟ اين خصوصيات ، بايد در تمام محافل و مجامع و جوامع شيعى ترويج شود. اولش توسل به پروردگار و محو شدن در راه ارادهى پروردگار و بالاتر از همه چيز ، داشتن معرفت و محبت الهى است. (2)
لزوم انس و پيوند با امام زمان از راه دعا
در اين راه، لطف پروردگار و دعاى مستجاب ولىعصر ) عجل الله تعالى فرجه الشريف ( پشتيبان ماست و ما بايد خود را با آن حضرت و با يادش هر چه بيشتر آشنا كنيم. امام زمان را فراموش نكنيم. مملكت ما، مملكت امام زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است ؛ زيرا انقلاب اسلام است. ياد ولى الله اعظم را در دلهاى خودتان داشته باشيد. دعاى » اللهم انا نرغب اليك فى دولة كريمة « را با همهى دل و با نياز كامل بخوانيد. هم روحتان در انتظار مهدى باشد، هم نيروى جسمىتان در اين راه حركت بكند. (3)
پيوند عميق با امام زمان (عج) ترجمان روح بسيج
بسيجيان ، ارتباط خاصى با اين نقطهى اساسى عواطف دلهاى شيعيان و مسلمانان دارند... . بسيج به معنى حضور و آمادگى در همان نقطهاى است كه اسلام و قرآن و امام زمان ( ارواحنا فداه) و اين انقلاب مقدس به آن نيازمند است؛ لذا پيوند ميان بسيجيان عزيز و حضرت ولىعصر( ارواحنا فداه ) - مهدى موعود عزيز - يك پيوند ناگسستنى و هميشگى است. (4)
عملگرايى ، تعالىبخش آرمانگرايى در مهدويت
هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ( ارواحنا فداه) يك آرمان والاست و در آن هيچ شكى نيست؛ اما نبايد مسأله را فقط به جنبهى آرمانى آن ختم كرد - يعنى به عنوان يك آرزو در دل، يا حداكثر در زبان، يا به صورت جشن - نه ، اين آرمانى است كه بايد به دنبال آن، عمل بيايد. (5)
آمادگى معنوى ، سرآمد ويژگىهاى منتظران
هيچ كس نمىتواند بگويد كه ظهور مهدى (عج)در آيندهى نزديكى نيست . ما نمىدانيم . شايد در آيندهى نزديكى بود . شايد در زمان حيات ما بود. شايد اين توفيق ، براى مردم اين نسل وجود داشت. مگر مىشود با آلودگى، با ضعف نفس و با اصلاح نكردن نفس ، با آن بزرگوار در دوران دولت حق و حكومت الهى او رابطه برقرار كرد؟ !
بايد خود را آماده كنيم. هر كس بايد احساس كند كه وظيفه دارد خود را آماده كند. اين آمادگى، معنوى و روحى است ، آمادگى ايمانى است. (6)
ارتباط قلبى با امام عصر (عج)، آماده كنندهى منتظران
هر كس بايد سعى كند يك رابطهى شخصى ميان خود و ميان ولى الله الاعظم ( ارواحنا فداه)، به وجود آورد. همه بايد ميان قلب و روح خود و آن وجود مقدسى كه مظهر اسماء و صفات الهى ، مظهر قدرت و علم الهى و وعاى كامل معرفت الله است، ارتباطى به وجود آورد؛ با توجه ، با توسل ، با سخن گفتن ، با اظهار ارادت كردن، خود را آماده نگه دارد.(7)
تحصيل آمادگى در زمان غيبت، عامل نزديك شدن ظهور
هر كس بايد سرمايهى عظيمى از اميد و ايمان و نورانيت در خود ايجاد كند، تا شايستهى اين شود كه از نزديكان و خواص آن حضرت، از ياران آن بزرگوار، از همكاران او در حركت عظيم جهانىاش قرار گيرد. اگر از نزديكان او نشديم، اگر از پيروان او نشديم، آن وقت شقاوتى بالاتر از اين نيست. پس، بايد خودمان را آماده كنيم. اين جاست كه بعد تربيتى و سازندگى اين فكر هم، خود را نشان مىدهد. كدام عامل مىتواند انسان را به اين اندازه و با اين قدرت بسازد ؟ ! (8)
مقاومت در شدايد، از شروط تعجيل در فرج
شايد در آن لحظهاى كه آزادگان عزيز ما در اردوگاههايى با نگهبانان غلاظ و شداد دشمن روبهرو بودند و ايستادگى مىكردند، بعضى از آنها اميدى هم به آزادى خودشان نداشتند. شايد در ميان آنها كسانى هم بودند كه خسته مىشدند و مىگفتند: تا كى ؟ اما سنت الهى اين است كه « فان مع العسر يسرا ، ان مع العسر يسرا» .(9)
اگر سختىها را تحمل كرديد، خداى متعال درهاى فرج را خواهد گشود.
اگر مجاهدت در راه خدا را بر جسم و نفس خودتان هموار كرديد، خداى متعال روشنايى فرج را به شما نشان خواهد داد و درهاى فرج را به روى شما باز خواهد كرد : « و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب ». (10) خداى متعال به بركت مجاهدت و به شرط ايستادگى ، بيرون از دايرهى محاسبهى معمولى عقول بشرى ، درها را باز و راهها را هموار مىكند. (11)
انتظار ظهور، انتظار گشايش رحمت الهى
انسانها بايد به طور دايم در حال انتظار باشند؛ انتظار فرج الهى ، فتوح از طرف پروردگار ، گشايش ابواب رحمت و معرفت و سرازير شدن چشمههاى معرفت بر دل انسان است. (12)
انتظار فرج، انتظار معرفتى بىمنتها
يكى از عمومىترين نمونههاى انتظار فرج، اين است كه انسان در عالم معنويات، به هيچ چيز قانع نباشد. همهى افراد بشر ممكن است در معرض لطف الهى قرار گيرند، و خداى متعال، سرچشمهى معارف و هدايت خودش را به دلهاى آنها باز كند و آنها را به كسانى تبديل نمايد كه به مقام معرفت حق رسيدهاند. چنين مقامى، خيلى والاست. همين معرفت حق است كه موجب مىشود انسان، منقطع الى الله شود :« هب لى كمال الانقطاع اليك» كمال منقطع شدن به پروردگار، يعنى بريدن از همهى علايق و موانع مادى كه انسان را احاطه كردهاند و نمىگذارند او در راه كمال حركت كند و سير الى الله، توجه به خدا، وصول به معرفت كامل و قرب كامل الى الله را مورد همت خود قرار دهد و براى آن به تلاش بپردازد، كه تلاشى تمام نشدنى هم هست . بشر در حد انبياء و اولياء هم كه مىرسد ، براى رسيدن به اين حالت، به عبادت و تلاش مىپردازد - حد پيغمبر اكرم و ائمه ( عليهمالسلام) - شب زندهدارى مىكند و توسلات و توجهات و تضرعاتش در آن سطح و در آن پايه انجام مىگيرد. وادى عجيبى است كه مردان خدا و اولياى حق، در آن وادى، خودى هستند و راه را مىشناسند. البته كسانى هم هستند كه از دور، چيزهايى شنيدهاند. امثال ما، بيگانه از اين عوالم و معارف هستيم. ما مگر كلمات و الفاظى را از كسانى كه اهل اين معانى هستند، يك وقت بشنويم و چيزى از آن بفهميم يا نفهميم؛ اما اين راه، جلو آحاد بشر ، باز است. آحاد بشر مىتوانند اين راه را بپيمايند و سلوك كنند. بالاترين انتظار فرجها، اين است. (13)
مختصات منتظر واقعى
اگر ما سرباز امام زمانيم، بايد خود را براى مبارزه با اينها آماده كنيم. منتظران امام زمان بايد صالح باشند. بزرگترين وظيفهى منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پيوندهاى دينى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنين و همچنين براى پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند. كسانى كه در دوران دفاع مقدس ، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مىكردند، منتظران حقيقى بودند. كسى كه وقتى كشور اسلامى مورد تهديد دشمن است، آمادهى دفاع از ارزشها و ميهن اسلامى و پرچم برافراشته اسلام است، مىتواند ادعا كند كه اگر امام زمان بيايد ، پشت سر آن حضرت در ميدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت . اما كسانى كه در مقابل خطر ، انحراف و چرب و شيرين دنيا خود را مىبازند و زانوانشان سست مىشود؛ كسانى كه براى مطامع شخصى خود حاضر نيستند حركتى كه مطامع آنها را به خطر مىاندازد ، انجام دهند ؛ اينها چطور مىتوانند منتظر امام زمان به حساب آيند ؟ كسى كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، بايد در خود زمينههاى صلاح را آماده سازد و كارى كند كه بتواند براى تحقق صلاح بايستد .(14)
تلاش براى حفظ دين، عامل رضايت امام عصر (عج)
در اين زمانهى وانفسا، براى حفظ دين خود چه كنيم كه مورد تأييد امام زمان باشيم ؟
همين كارهايى كه الان مىكنيد، خوب است ؛ توجه به دين، به نماز ، به سياست ، پايبندى به نظام، حضور در اجتماعات بزرگ و حضور در صحنههاى نظام. (15)
لزوم استفاده از شيوههاى هنرى در تعميق ايمان به امام عصر (عج)
برادران عزيز ! مسألهى مهدويت مسألهاى مهم و اساسى است. اثبات مهدويت كار بسيار آسانى است. اثبات اصل مهدويت در يك محفل علمى با مخاطبانى كه اهل علم و اهل تفكر و استدلالاند، جزو آسانترين كارها است. در اين هيچ ترديدى نيست.ايمان و اعتقاد مردم هم خوب است . منتها تعميق اين ايمانى كه مردم به امام زمان ) ارواحنا فداه ( دارند، كار بسيار ظريفى است . بايد در اين قضيه با شيوههاى هنرمندانهى تبليغى وارد شد. (16)
لزوم تعميق اعتقاد به امام عصر (عج)در بين عموم خصوصا جوانان
اگر شما بتوانيد اين عشق و محبت و سوز و گداز را كه مردم ما به طور طبيعى نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم به خصوص جوانان با يك نگاه عالمانه و آگاهانه همراه كنيد، بركات اين كار لاتعد و لاتحصى خواهد شد.
نفس وجود اين پشتوانهى عظيم، هر انسانى را چنان مستحكم مىكند كه مىتواند در همهى ميدانهاى دشوار وارد شود.(17)
اعتقاد به مهدويت، عامل تحولى عظيم در جامعه
هنر بزرگ اين است كه بتواند اين مقوله را با زبان هنرمندانهى اثرگذار به ذهن مخاطبان جوان و دانا و آگاه منتقل كنيد، تا اين جزء وجودشان شود. آن وقت تحول عظيمى در زندگى انسانها به وجود خواهد آمد. (18)
پى نوشت ها :
1- سخنرانى در ديدار با مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ، 23/5/70
2- در ديدار مهمانان كنفرانس جهانى اهلبيت در روز نيمه شعبان، 8/11/72
3- در مكتب جمعه ، ص 251، 29/3/60
4- همزمان با هفته بسيج و روز ولادت حضرت مهدى (عج)، 3/9/78
5- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
6- در ديدار ميهمانان كنفرانس جهانى اهلبيت، 8/11/72
7- همان
8- همان
9- انشراح (95) / 5و6
10- طلاق (65) 2 و 3
11- در ديدار ايثارگران ، در سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامى ، 29/5/76
12- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان، 6/10/75
13- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان ، 6/10/75
14- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
15- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى ، 22/2/82
16- فصلنامه انتظار ، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9 ، ص 7
17- فصلنامه انتظار، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9، ص 7
18- فصلنامه انتظار، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9 ، ص 7
منابع :
http://farsi.khamenei.ir
www.entizar.ir
/ج
كسب آمادگى براى ظهور حضرت
دعا كنيد. نافله بخوانيد. توجه پيدا كنيد. متذكر باشيد. در شبانهروز يك ساعت را براى خودتان و خداى خودتان قرار بدهيد. از كارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بيرون بكشيد؛ با خدا و اولياى خدا و با ولىعصر (عجل الله تعالى فرجه و ارواحنا فداه ) مأنوس بشويد. با قرآن مأنوس باشيد و در آن تدبر بكنيد. (1)
ويژگىهاى شيعيان حقيقى اهلبيت (ع)
خصوصيات شيعهى اهلبيت و مكتب اهلبيت در چيست ؟ اين خصوصيات ، بايد در تمام محافل و مجامع و جوامع شيعى ترويج شود. اولش توسل به پروردگار و محو شدن در راه ارادهى پروردگار و بالاتر از همه چيز ، داشتن معرفت و محبت الهى است. (2)
لزوم انس و پيوند با امام زمان از راه دعا
در اين راه، لطف پروردگار و دعاى مستجاب ولىعصر ) عجل الله تعالى فرجه الشريف ( پشتيبان ماست و ما بايد خود را با آن حضرت و با يادش هر چه بيشتر آشنا كنيم. امام زمان را فراموش نكنيم. مملكت ما، مملكت امام زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است ؛ زيرا انقلاب اسلام است. ياد ولى الله اعظم را در دلهاى خودتان داشته باشيد. دعاى » اللهم انا نرغب اليك فى دولة كريمة « را با همهى دل و با نياز كامل بخوانيد. هم روحتان در انتظار مهدى باشد، هم نيروى جسمىتان در اين راه حركت بكند. (3)
پيوند عميق با امام زمان (عج) ترجمان روح بسيج
بسيجيان ، ارتباط خاصى با اين نقطهى اساسى عواطف دلهاى شيعيان و مسلمانان دارند... . بسيج به معنى حضور و آمادگى در همان نقطهاى است كه اسلام و قرآن و امام زمان ( ارواحنا فداه) و اين انقلاب مقدس به آن نيازمند است؛ لذا پيوند ميان بسيجيان عزيز و حضرت ولىعصر( ارواحنا فداه ) - مهدى موعود عزيز - يك پيوند ناگسستنى و هميشگى است. (4)
عملگرايى ، تعالىبخش آرمانگرايى در مهدويت
هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ( ارواحنا فداه) يك آرمان والاست و در آن هيچ شكى نيست؛ اما نبايد مسأله را فقط به جنبهى آرمانى آن ختم كرد - يعنى به عنوان يك آرزو در دل، يا حداكثر در زبان، يا به صورت جشن - نه ، اين آرمانى است كه بايد به دنبال آن، عمل بيايد. (5)
آمادگى معنوى ، سرآمد ويژگىهاى منتظران
هيچ كس نمىتواند بگويد كه ظهور مهدى (عج)در آيندهى نزديكى نيست . ما نمىدانيم . شايد در آيندهى نزديكى بود . شايد در زمان حيات ما بود. شايد اين توفيق ، براى مردم اين نسل وجود داشت. مگر مىشود با آلودگى، با ضعف نفس و با اصلاح نكردن نفس ، با آن بزرگوار در دوران دولت حق و حكومت الهى او رابطه برقرار كرد؟ !
بايد خود را آماده كنيم. هر كس بايد احساس كند كه وظيفه دارد خود را آماده كند. اين آمادگى، معنوى و روحى است ، آمادگى ايمانى است. (6)
ارتباط قلبى با امام عصر (عج)، آماده كنندهى منتظران
هر كس بايد سعى كند يك رابطهى شخصى ميان خود و ميان ولى الله الاعظم ( ارواحنا فداه)، به وجود آورد. همه بايد ميان قلب و روح خود و آن وجود مقدسى كه مظهر اسماء و صفات الهى ، مظهر قدرت و علم الهى و وعاى كامل معرفت الله است، ارتباطى به وجود آورد؛ با توجه ، با توسل ، با سخن گفتن ، با اظهار ارادت كردن، خود را آماده نگه دارد.(7)
تحصيل آمادگى در زمان غيبت، عامل نزديك شدن ظهور
هر كس بايد سرمايهى عظيمى از اميد و ايمان و نورانيت در خود ايجاد كند، تا شايستهى اين شود كه از نزديكان و خواص آن حضرت، از ياران آن بزرگوار، از همكاران او در حركت عظيم جهانىاش قرار گيرد. اگر از نزديكان او نشديم، اگر از پيروان او نشديم، آن وقت شقاوتى بالاتر از اين نيست. پس، بايد خودمان را آماده كنيم. اين جاست كه بعد تربيتى و سازندگى اين فكر هم، خود را نشان مىدهد. كدام عامل مىتواند انسان را به اين اندازه و با اين قدرت بسازد ؟ ! (8)
مقاومت در شدايد، از شروط تعجيل در فرج
شايد در آن لحظهاى كه آزادگان عزيز ما در اردوگاههايى با نگهبانان غلاظ و شداد دشمن روبهرو بودند و ايستادگى مىكردند، بعضى از آنها اميدى هم به آزادى خودشان نداشتند. شايد در ميان آنها كسانى هم بودند كه خسته مىشدند و مىگفتند: تا كى ؟ اما سنت الهى اين است كه « فان مع العسر يسرا ، ان مع العسر يسرا» .(9)
اگر سختىها را تحمل كرديد، خداى متعال درهاى فرج را خواهد گشود.
اگر مجاهدت در راه خدا را بر جسم و نفس خودتان هموار كرديد، خداى متعال روشنايى فرج را به شما نشان خواهد داد و درهاى فرج را به روى شما باز خواهد كرد : « و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب ». (10) خداى متعال به بركت مجاهدت و به شرط ايستادگى ، بيرون از دايرهى محاسبهى معمولى عقول بشرى ، درها را باز و راهها را هموار مىكند. (11)
انتظار ظهور، انتظار گشايش رحمت الهى
انسانها بايد به طور دايم در حال انتظار باشند؛ انتظار فرج الهى ، فتوح از طرف پروردگار ، گشايش ابواب رحمت و معرفت و سرازير شدن چشمههاى معرفت بر دل انسان است. (12)
انتظار فرج، انتظار معرفتى بىمنتها
يكى از عمومىترين نمونههاى انتظار فرج، اين است كه انسان در عالم معنويات، به هيچ چيز قانع نباشد. همهى افراد بشر ممكن است در معرض لطف الهى قرار گيرند، و خداى متعال، سرچشمهى معارف و هدايت خودش را به دلهاى آنها باز كند و آنها را به كسانى تبديل نمايد كه به مقام معرفت حق رسيدهاند. چنين مقامى، خيلى والاست. همين معرفت حق است كه موجب مىشود انسان، منقطع الى الله شود :« هب لى كمال الانقطاع اليك» كمال منقطع شدن به پروردگار، يعنى بريدن از همهى علايق و موانع مادى كه انسان را احاطه كردهاند و نمىگذارند او در راه كمال حركت كند و سير الى الله، توجه به خدا، وصول به معرفت كامل و قرب كامل الى الله را مورد همت خود قرار دهد و براى آن به تلاش بپردازد، كه تلاشى تمام نشدنى هم هست . بشر در حد انبياء و اولياء هم كه مىرسد ، براى رسيدن به اين حالت، به عبادت و تلاش مىپردازد - حد پيغمبر اكرم و ائمه ( عليهمالسلام) - شب زندهدارى مىكند و توسلات و توجهات و تضرعاتش در آن سطح و در آن پايه انجام مىگيرد. وادى عجيبى است كه مردان خدا و اولياى حق، در آن وادى، خودى هستند و راه را مىشناسند. البته كسانى هم هستند كه از دور، چيزهايى شنيدهاند. امثال ما، بيگانه از اين عوالم و معارف هستيم. ما مگر كلمات و الفاظى را از كسانى كه اهل اين معانى هستند، يك وقت بشنويم و چيزى از آن بفهميم يا نفهميم؛ اما اين راه، جلو آحاد بشر ، باز است. آحاد بشر مىتوانند اين راه را بپيمايند و سلوك كنند. بالاترين انتظار فرجها، اين است. (13)
مختصات منتظر واقعى
اگر ما سرباز امام زمانيم، بايد خود را براى مبارزه با اينها آماده كنيم. منتظران امام زمان بايد صالح باشند. بزرگترين وظيفهى منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پيوندهاى دينى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنين و همچنين براى پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند. كسانى كه در دوران دفاع مقدس ، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مىكردند، منتظران حقيقى بودند. كسى كه وقتى كشور اسلامى مورد تهديد دشمن است، آمادهى دفاع از ارزشها و ميهن اسلامى و پرچم برافراشته اسلام است، مىتواند ادعا كند كه اگر امام زمان بيايد ، پشت سر آن حضرت در ميدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت . اما كسانى كه در مقابل خطر ، انحراف و چرب و شيرين دنيا خود را مىبازند و زانوانشان سست مىشود؛ كسانى كه براى مطامع شخصى خود حاضر نيستند حركتى كه مطامع آنها را به خطر مىاندازد ، انجام دهند ؛ اينها چطور مىتوانند منتظر امام زمان به حساب آيند ؟ كسى كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، بايد در خود زمينههاى صلاح را آماده سازد و كارى كند كه بتواند براى تحقق صلاح بايستد .(14)
تلاش براى حفظ دين، عامل رضايت امام عصر (عج)
در اين زمانهى وانفسا، براى حفظ دين خود چه كنيم كه مورد تأييد امام زمان باشيم ؟
همين كارهايى كه الان مىكنيد، خوب است ؛ توجه به دين، به نماز ، به سياست ، پايبندى به نظام، حضور در اجتماعات بزرگ و حضور در صحنههاى نظام. (15)
لزوم استفاده از شيوههاى هنرى در تعميق ايمان به امام عصر (عج)
برادران عزيز ! مسألهى مهدويت مسألهاى مهم و اساسى است. اثبات مهدويت كار بسيار آسانى است. اثبات اصل مهدويت در يك محفل علمى با مخاطبانى كه اهل علم و اهل تفكر و استدلالاند، جزو آسانترين كارها است. در اين هيچ ترديدى نيست.ايمان و اعتقاد مردم هم خوب است . منتها تعميق اين ايمانى كه مردم به امام زمان ) ارواحنا فداه ( دارند، كار بسيار ظريفى است . بايد در اين قضيه با شيوههاى هنرمندانهى تبليغى وارد شد. (16)
لزوم تعميق اعتقاد به امام عصر (عج)در بين عموم خصوصا جوانان
اگر شما بتوانيد اين عشق و محبت و سوز و گداز را كه مردم ما به طور طبيعى نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم به خصوص جوانان با يك نگاه عالمانه و آگاهانه همراه كنيد، بركات اين كار لاتعد و لاتحصى خواهد شد.
نفس وجود اين پشتوانهى عظيم، هر انسانى را چنان مستحكم مىكند كه مىتواند در همهى ميدانهاى دشوار وارد شود.(17)
اعتقاد به مهدويت، عامل تحولى عظيم در جامعه
هنر بزرگ اين است كه بتواند اين مقوله را با زبان هنرمندانهى اثرگذار به ذهن مخاطبان جوان و دانا و آگاه منتقل كنيد، تا اين جزء وجودشان شود. آن وقت تحول عظيمى در زندگى انسانها به وجود خواهد آمد. (18)
پى نوشت ها :
1- سخنرانى در ديدار با مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ، 23/5/70
2- در ديدار مهمانان كنفرانس جهانى اهلبيت در روز نيمه شعبان، 8/11/72
3- در مكتب جمعه ، ص 251، 29/3/60
4- همزمان با هفته بسيج و روز ولادت حضرت مهدى (عج)، 3/9/78
5- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
6- در ديدار ميهمانان كنفرانس جهانى اهلبيت، 8/11/72
7- همان
8- همان
9- انشراح (95) / 5و6
10- طلاق (65) 2 و 3
11- در ديدار ايثارگران ، در سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامى ، 29/5/76
12- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان، 6/10/75
13- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان ، 6/10/75
14- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 30/7/81
15- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى ، 22/2/82
16- فصلنامه انتظار ، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9 ، ص 7
17- فصلنامه انتظار، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9، ص 7
18- فصلنامه انتظار، تابستان و پاييز 82، ش 8 و 9 ، ص 7
منابع :
http://farsi.khamenei.ir
www.entizar.ir
/ج