تاتينا ايليوش چانکا يا ليلا رجبي ؟

تاتينا ايليوش چانکا نام سابق نايب قهرمان پرتاب وزنه اروپاست؛ خانم 24 ساله بلاروسي که چندي پيش با انتخاب نام ليلا رجبي شناسنامه و گذرنامه ايراني گرفته و قصد دارد به عضويت تيم ملي ايران درآيد. وي که به دين اسلام مشرف شده حدنصاب‌هاي بسيار مناسبي را در پرونده ورزشي خود ثبت کرده و با رکورد 18‌متر و 13 سانتي‌متر
پنجشنبه، 28 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاتينا ايليوش چانکا يا ليلا رجبي ؟

تاتينا ايليوش چانکا يا ليلا رجبي ؟
تاتينا ايليوش چانکا يا ليلا رجبي ؟


 






 
تاتينا ايليوش چانکا نام سابق نايب قهرمان پرتاب وزنه اروپاست؛ خانم 24 ساله بلاروسي که چندي پيش با انتخاب نام ليلا رجبي شناسنامه و گذرنامه ايراني گرفته و قصد دارد به عضويت تيم ملي ايران درآيد. وي که به دين اسلام مشرف شده حدنصاب‌هاي بسيار مناسبي را در پرونده ورزشي خود ثبت کرده و با رکورد 18‌متر و 13 سانتي‌متر حداقل 3 ‌متر بالاتر از رکوردار ملي ايران وزنه را پرتاب مي‌کند. اين ورزشکار که ديگر يک شهروند ايراني محسوب مي‌شود با پيمان رجبي، دونده 400‌متر ايران، ازدواج کرده و اکنون در بوشهر ساکن است.

از کي ورزش را شروع کرديد؟
 

14 ساله بودم که به ورزش روي آوردم و با تشويق خانواده‌ام هر روز به فشار تمريناتم اضافه کردم. طولي نکشيد که به تيم ملي بلاروس دعوت شدم و با پيراهن اين تيم به مسابقات و جام‌هاي متعددي اعزام شده و عناوين متعددي به دست آوردم. سال گذشته موفق شدم مدال نقره رقابت‌هاي قهرماني اروپا را کسب کنم و با توجه به رکوردي که دارم، قادر هستم سهميه مسابقات المپيک را تصاحب کنم.

چه‌طور با پيمان رجبي آشنا شديد؟
 

دو سال پيش از طريق يک دوست بلاروسي با پيمان آشنا شدم و اکنون 8 ماه است که با وي ازدواج کرده و در ايران زندگي مي‌کنم.

چه طور شد که مسلمان شديد؟
 

طي مدتي که با پيمان آشنا شدم، مطالعات زيادي در خصوص دين اسلام، ، زبان فارسي و کشور ايران انجام دادم و اين دين مرا به سمت خود جذب کرد و بعد از انجام بررسي و برگزاري يکي دو جلسه با مبلغان ديني تصميم خودم را گرفتم.

با مخالفت خانواده‌تان روبه‌رو نشديد؟
 

نه، اصلاً. من پيش از اين مسيحي بودم. وقتي تصميم گرفتم به دين اسلام روي آورم، خانواده‌ام به تصميم و نظرم احترام گذاشتند و هيچ مخالفتي نکردند. البته در بلاروس، بيشتر مردم فقط در نام مسيحي هستند؛ مراسم کليسا هر هفته برگزار مي‌شود اما کسي خود را مقيد با دستورات اين دين نمي‌داند.

داشتن حجاب و ورزش کردن با پوشش اسلامي برايتان سخت نيست؟
 

نه، من با چشمان باز به اين دين روي آورم و پوشش اسلامي را دوست دارم. البته چون به ورزش با اين پوشش عادت نداشتم، روزهاي اول تمرين کردن برايم مشکل بود اما الان تمرين کردن با حجاب اسلامي را ياد گرفته‌ام.: از اين حرف‌ها که بگذريم.

غذاهاي ايراني را چه‌طور مي‌بينيد؟
 

غذاهاي ايراني را خيلي دوست دارم و اين همه تنوع در غذا برايم جالب است. البته ايراني‌ها زياد غذا مي‌خورند و غذاهاي پرحجم مصرف مي‌کنند. در بلاروس اصلا اين طور نيست و يک تکه گوشت و سيب‌زميني يک وعده کامل غذايي را تشکيل مي‌دهد.

تاتينا ايليوش چانکا يا ليلا رجبي ؟

عادات غذايي شما چه‌طور است؟
 

من غذاهاي کم چرب و کم نمک مصرف مي‌کنم و سعي مي‌کنم مواد غذايي را در رژيم روزانه‌ام بگنجانم که براي بدنم لازم و ضروري است. وجود انواع و اقسام سبزي و ميوه در کليه فصل‌هاي ايران باعث شده که سبزيجات در وعده‌هاي غذايي‌ام پررنگ‌تر شود. حتماً‌ از ماست کنار غذا استفاده مي‌کنم و شير را بهترين نوشيدني مي‌دانم.

توصيه‌هاي مربوط به سلامتي در دين اسلام را چه طور مي‌بينيد؟
 

در دين اسلام به رعايت اصول بهداشتي توجه بسياري شده، گرفتن وضو و شستن دست و صورت حداقل در 3 نوبت روز، استحمام، رعايت نظافت و مواردي از اين قبيل؛ در خصوص مصرف مواد غذايي نيز استفاده از نوشيدني‌هاي الکلي که در تمام دنيا مضرات آن اثبات شده و يا خوردن گوشت برخي از جانداران که مي‌تواند سلامت انسان را به مخاطره بيندازد حرام است. تمام اينها توصيه‌هاي سلامتي دين اسلام است و به اعتقاد من، در صورتي که افراد به قوانين ديني پايبند باشند مي‌توانند تا حدود زيادي سلامت خود را تضمين کنند.

نظرتان درباره دوپينگ چيست؟
 

استفاده کردن از مواد نيروزا نه تنها از برگزاري ديدار جوانمردانه جلوگيري مي‌کند و به گونه‌اي تقلب محسوب مي‌شود بلکه مي‌تواند ضربات بسياري را به سلامت ورزشکار خصوصاً خانم‌ها بزند. از عوارض و مضررات استفاده از دوپينگ با خبر هستم و از اين رو هرگز به مواد نيروزا روي نخواهم آورد.

تمرين‌هايتان را چه طور پيگيري مي‌کنيد؟
 

پيش از اين روزي دو نوبت تمرين مي‌کردم اما در بوشهر امکانات و تجهيزات مناسب برايم مهيا نيست، به همين دليل تمريناتم کمتر شده است.

جريان پيوستن شما به تيم ملي به کجا رسيد؟
 

طبق قوانين فدراسيون جهاني دووميداني، در صورتي که ورزشکاري مليت خود را بدون دليل موجه تغيير دهد، دو سال از شرکت در مسابقات برون مرزي محروم خواهدشد اما با توجه به اينکه من با يک ايراني ازدواج کرده و مقيم ايران شده‌ام خودبه‌خود اين محروميت يک سال کم مي‌شود و در صورتي که فدراسيون دووميداني بلاروس مکاتباتي را با فدراسيون جهاني داشته باشد اين محروميت بخشيده خواهد شد. از اين رو منتظر انجام مکاتبات و مراحل اداري هستم. بي‌شک در صورت حل شدن اين مشکل مي‌توانم با پيراهن تيم ملي ايران در مسابقات انتخابي المپيک شرکت کرده و سهميه اين ديدارهاي مهم جهاني را به دست آورم و به‌عنوان بانوي ايراني در مسابقات المپيک پکن شرکت کنم.

اگر اين مشکل حل نشد براي ادامه برنامه ورزشي به بلاروس بر مي‌گرديد؟
 

نه. قصد دارم در ايران بمانم و به عنوان مربي دختران ايراني را آموزش دهم. به اعتقاد من، ورزش بايد بخش جدا نشدني از زندگي محسوب شود و بزرگ‌ترين توصيه‌ام براي خانم‌ها انجام تمرينات ورزشي ولو تمرينات سبک و نرمشي است. به اعتقاد من، ورزش کردن نه تنها باعث سلامتي جسماني افراد مي‌شود بلکه سلامت روح و افزايش روحيه را نيز به دنبال خواهد داشت.

براي دختران ايراني چه پيامي داريد؟
 

به اعتقاد من، ورزش کردن ارتباطي به جنسيت افراد نداشته و هيچ محدوديتي براي نرمش کردن وجود ندارد. از اين رو اميدوارم دختران ايراني با تغذيه مناسب و انجام تمرينات ورزشي سلامت جامعه را تامين کنند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.