10کشورخوشبخت، 10 دليل خوشبختي

پروفسور روت ونهوون، استاد دانشگاه روتردام، سال‌هاست در رابطه با خوشبختي و عوامل دخيل در رسيدن به آن تحقيق مي‌کند و تاکنون پژوهش‌هاي زيادي از او در اين رابطه به چاپ رسيده است. او موسس انجمن«پايگاه جهاني تحقيقات درباره شادي» است و از بين تحقيقات جالبش مي‌توان به تحقيق «آمار خوشبختي ملت‌ها» اشاره کرد
شنبه، 30 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10کشورخوشبخت، 10 دليل خوشبختي

10کشورخوشبخت، 10 دليل خوشبختي
10کشورخوشبخت، 10 دليل خوشبختي


 

مترجم: محمدرضا عليزاده



 
پروفسور روت ونهوون، استاد دانشگاه روتردام، سال‌هاست در رابطه با خوشبختي و عوامل دخيل در رسيدن به آن تحقيق مي‌کند و تاکنون پژوهش‌هاي زيادي از او در اين رابطه به چاپ رسيده است. او موسس انجمن«پايگاه جهاني تحقيقات درباره شادي» است و از بين تحقيقات جالبش مي‌توان به تحقيق «آمار خوشبختي ملت‌ها» اشاره کرد که در آن سعي شده خوشبخت‌ترين مردم در ميان 144 کشور دنيا با هم مقايسه شوند. بخشي از اين تحقيق اختصاص يافته به اينکه مردم کدام کشورها سال‌هاي طولاني‌تري از خوشبختي را سپري مي‌‌کنند. نتايج اين تحقيق بسيار جالب است و گاهي اطلاعاتي غير قابل پيش‌بيني مي‌دهد؛ مثلا آمريکا بعد از امارات متحده عربي قرار دارد و مردم اين کشور تنها 7/54 سال از عمرشان احساس خوشبختي مي‌کنند. نکته ديگر اينکه 5 کشور آخر جدول روآندا، سيرالئون، آنگولا، تانزانيا و زيمباوه‌اند که طول مدت خوشبختي مردم‌اش زير 20 سال و حتي در زيمباوه زير 13 سال است. اين هفته به 10 کشور اول اين فهرست نگاهي مي‌اندازيم...

10کشورخوشبخت، 10 دليل خوشبختي

1 ايسلند
 

تحقيقات نشان داده، ايسلندي‌ها از زندگي لذت زيادي مي‌برند و به طور ميانگين اکثر آنان معتقدند 69 سال از زندگي‌شان را خوشبخت‌ بوده‌اند. جالب است بدانيد در سال 2008 که به دنبال بحران مالي از ميزان تولدها در سراسر جهان کاسته شد، در ايسلند اين موضوع افزايش يافت. اميد به زندگي نيز 5/81 سال است. از جمله عواملي که سبب شده ايسلندي‌ها احساس خوشبختي کنند، سيستم آموزشي و سلامت و بهداشت عالي اين کشور است. در سال 2004، دولت ايسلند 6/7 درصد از ثروت‌اش را به آموزش اختصاص داد و در سال 2006، 1/18 درصد از هزينه‌هاي دولت در راستاي مسايل بهداشت و سلامت بود. البته به نظر مي‌رسد اين کشور به تدريج از مقام اولي سقوط مي‌کند چون نرخ بيکاري در اين کشور از 3/2 درصد در سال 2007 به 3 درصد در سال 2008 رسيده است.

2 سوييس
 

آمار نشان مي‌دهد سوييسي‌ها، 5/65 سال از عمرشان را در خوشبختي زندگي مي‌کنند. رژيم سياسي ثابت و اقتصاد شکوفا، پايين بودن ميزان بي‌کاري، اختصاص دادن هزينه بالا به آموزش و سلامت از جمله دلايل خوشبخت بودن مردم اين کشور است.

3 دانمارک
 

دانمارکي‌ها 4/65 سال از عمرشان را در خوشبختي مي‌گذرانند. پايين بودن نرخ بي‌کاري و بالا بودن امنيت اجتماعي از جمله دلايل اصلي خوشبخت بودن مردم اين کشور است. در ژوئن سال 2009 تنها 8/3 درصد جمعيت فعال کشور بي‌کار بودند. هزينه‌اي که دولت دانمارک صرف آموزش و سلامت مي‌کند نيز در حد بالايي است. در سال 2006، 6/15 درصد از بودجه دولت صرف بهداشت و 3/8 درصد در سال 2005 صرف آموزش شده است.

4 اتريش
 

سلامت اقتصادي اتريش زبانزد مردم تمامي کشورهاست. نرخ بي‌کاري در اين کشور در سال 2009 نسبت به سال 2008 کاهش يافته و به 8/3 درصد رسيده است. سيستم آموزشي کشور نيز بسيار عالي بوده و هزينه‌هايي که دولت صرف امور آموزشي و بهداشتي مي‌کند مدام در حال افزايش است. اميد به زندگي در اين کشور 4/79 سال است.

5 استراليا
 

محيط و طبيعت زيبا و مناظري با چشم‌انداز عالي از جمله دلايلي است که سبب شده مردم اين کشور خود را خوشبخت بدانند. وضعيت بهداشت و سلامت و اقتصاد عالي از جمله ديگر دلايل القاي اين حس است.

6 سوئد
 

کشور سوئد در رده ششم جدول قرار دارد. سوئدي‌ها به طور ميانگين 5/80 سال زندگي مي‌کنند و 2/62 سال از عمرشان را خوشبخت‌اند. الگوي اجتماعي برتر، شکوفايي اقتصادي و امنيت و حمايت اجتماعي تاکنون از جمله دلايل اين خوشبختي بوده است که البته در سال 2009 با شروع بحران جهاني کمي کم‌رنگ‌تر شده است. آمار نشان مي‌دهد که در سال 2009 نرخ بيماري در اين کشور بالا رفته و به 10 درصد رسيده است.

7 فنلاند
 

فنلاند با داشتن کارخانجات صنعتي مدرن و سيستم آموزشي عالي، در رتبه هفتم قرار دارد. البته در سال 2009 افزايش نرخ بي‌کاري و کاهش درآمد کشور کمي دچار نزول شد و به نظر مي‌رسد ممکن است به رده‌هاي پايين‌تر سقوط کند.

8 نروژ
 

نروژ معادن غني زغال‌سنگ و گاز دارد و تاکنون اقتصاد درخشاني داشته اما به دنبال بحران اقتصادي در سال 2009 دچار رکود شده و ميزان نرخ بي‌کاري در آن به 8/9 درصد جمعيت فعال رسيده است. اين کشور 2/7 درصد از بودجه دولت را صرف آموزش و 18 درصد را در سال‌هاي 2005 و 2006 صرف بهداشت و سلامت کرده است. اميد به زندگي در نروژ 8/79 سال است.

9 کانادا
 

کانادايي‌ها 6/60 سال از عمر خود را در خوشبختي به سر مي‌برند و آمار نشان مي‌دهد که اقتصاد شکوفا، بهبود وضعيت معيشت، کاهش ماليات و کارآفريني از جمله دلايل القاي اين حس است. متاسفانه در اين کشور نيز به دنبال بحران اقتصادي، نرخ بي‌کاري افزايش يافته و به 6/8 درصد جمعيت فعال در ژوئيه 2009 رسيده است.

10 مکزيک
 

مکزيک اولين کشور آمريکاي لاتين است که تاکنون توانسته خود را در ميان 10 کشور برتر خوشبخت جهان قرار دهد. مردم مکزيک 3/60 سال از عمر خودشان را خوشبخت هستند و دليل آن را هم نزديکي و روابط ديپلماتيک خوب مي‌دانند. با اين حال بحران اقتصادي سبب افزايش نرخ بي‌کاري تا 4 درصد در سال 2008 در اين کشور شد و از مرز 5 درصد در سال 2009 گذشت. ميانگين طول عمر در اين کشور 6/75 سال است.

نام کشور

ميانگين احساس خوشبختي

دلايل احساس خوشبختي

ايسلند

69 سال

سيستم آموزشي و بهداشتي عالي

سوييس

5/65 سال

رژيم سياسي ثابت و اقتصاد شکوفا، پايين بودن ميزان بيکاري، اختصاص هزينه بالا به آموزش و سلامت

دانمارک

4/65 سال

پايين بودن نرخ بيکاري، بالا بودن امنيت اجتماعي

اتريش

3/65 سال

سيستم آموزشي عالي و امکانات بهداشتي مناسب

استراليا

2/65 سال

محيط و طبيعت زيبا، بهداشت، سلامت و اقتصاد پويا

سوئد

2/62 سال

الگوي اجتماعي برتر، شکوفايي اقتصادي، امنيت، حمايت اجتماعي

فنلاند

62 سال

کارخانجات صنعتي مدرن، سيستم آموزشي عالي

نروژ

61 سال

اقتصاد درخشان

کانادا

6/60 سال

اقتصاد شکوفا، بهبود وضعيت معيشت، کاهش ماليات و افزايش ميزان کارآفريني

مکزيک

3/60 سال

روابط ديپلماتيک خوب

وقتي به دلايل خوشبختي مردم اين کشورها نگاهي مي‌اندازيم، متوجه مي‌شويم بهداشت و سلامت، آموزش عالي و کارآفريني از جمله دلايل اصلي القاي حس خوشبختي در ميان آنهاست. در رده‌هاي بعدي مي‌توان امارات متحده را در رديف 23، آمريکا را در رديف 25، ژاپن را در رديف 31، فرانسه را در رديف 24، مالزي را در رديف 43 و چين را در رديف 49 مشاهده کرد.
منبع: http://salamat.ir



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.