دعاهایی با محتوای عاشورایی از بیان حضرت آیت الله خامنه ای

پروردگارا! حیات و زندگی ما را زندگی حسینی و مرگ ما را مرگ حسینی قرار بده
سه‌شنبه، 15 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دعاهایی با محتوای عاشورایی از بیان حضرت آیت الله خامنه ای

مقدمه 

اگر در اعتقادات و نگاه دینی عموم مردم نگاه کنیم، در می‌یابیم که اکثرا امام حسین (علیه السلام) را مظهر شجاعت، ایثار و نماد جهاد در راه خدا می‌بینند که در راه خدا و مکتب نه تنها از جان و مال خویش گذشتند بلکه خانواده خود را نیز به قربانگاه بردند تا عمق فساد و دروغ حاکمان نمایان‌تر شود.

امّا شاید آنچه کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است معنویت بالا و روح عبادتی است که در کربلا موج می‌زند. امام حسین (علیه السلام) نه تنها سرور شهیدان، بلکه اسوه عرفان و تجلی والای انسان کامل هستند. دعاهای ایشان پیش از وقوع حادثه دهشتناک کربلا و در زمان حضور در مقابل یزید و یزیدیان به خوبی روح بلند و ملکوتی امام و یارانشان را به تصویر می‌کشد.

بر همین طریق دعاهای رهبر عطیم الشان انقلاب برای همه‌ی شیعیان که با شوری عاشورایی ایراد شده است را به نگاه ارزشمند شما تقدیم می‌کنیم .
 

متن دعاهای رهبر انقلاب

* امیدوارم خدای متعال به برکات سیدالشّهدا (صلوات الله و سلامه علیه) ما را هدایت کند، نهضت را پابرجا بدارد، روحانیت را - که قوام دستگاه و نظام به قوام اوست - روز به روز در این جامعه عزیز کند و به همه ما روحانیون توفیق دهد که بتوانیم اسلام و دین و معارف اسلامی و قرآنی و حسینی را به بهترین شکل و وجه، برای اذهان عمومی مردم بیان کنیم. (1)

* امیدواریم خداوند متعال به برکت حسین بن علی (علیه السلام)، ما را از یاوران آن بزرگوار قرار دهد. ما را در صحنه مجاهدت در راه خدا، از پیشتازان قرار دهد و روح مقدّس امام بزرگوارمان را از ما راضی کند. ما را از سربازان و یاوران امام زمان ارواحناله الفداء قرار دهد و قلب مقدّس آن بزرگوار را از ما خشنود کند. (2)

* از خدای متعال تقاضا می کنیم ما را در راه های دشوار جهاد فی سبیل الله و در همه صحنه ها هدایت کند، تا بتوانیم تکلیف و وظیفه را بشناسیم و بفهمیم و همان راه انبیاء و ائمه (علیهم السلام) و راه حسین بن علی (علیه السلام) و راه انقلاب را، ان‌شاء‌الله، با قوّت و قدرت ادامه دهیم و ان‌شاء‌الله مردم مسلمان ما و ملت های مسلمان دیگر، در سایه اسلام آینده های شیرین تر و روشن تری را شاهد باشند. (3)

* امیدواریم که خداوند متعال برکات و فضل خودش را نازل کند و مشمول ادعیه زاکیه ولی عصر ارواحنا فداه باشید. امیدواریم خداوند این ماه محرّم را ماه رشد و اعتلای جامعه اسلامی قرار دهد. (4)

* امیدواریم که تحت توجهات ولی عصر ارواحنا فداه، همه شما و همه ما، توفیق پیدا کنیم، بتوانیم به وظایف خودمان در قبال این پدیده عظیم اسلامی زمان خودمان عمل کنیم و تکالیف‌مان را انجام دهیم، و سعی کنیم هرچه بیشتر خودمان را همرنگ حسین بن علی (علیه الصلاة والسّلام) و یاران آن بزرگوار کنیم. (5)

* امیدواریم که خداوند شما را همواره حسینی بدارد و در راه اهداف حسینی، به هدایت ها و نورانیت بیشتر و ثبات در حرکت، مفتخر و سرافراز فرماید. حضور پرچم خونین حسینی در مقابل چشم ما، یک جلوه فوق العاده است. (6)

* پروردگارا! تو را به حسین و زینب (علیهماالسلام) قسم می دهیم که ما را جزو دوستان و یاران و دنباله روان آنان قرار بده.

* پروردگارا! حیات و زندگی ما را زندگی حسینی و مرگ ما را مرگ حسینی قرار بده.

* پروردگارا! امام بزرگوار ما را که به این راه هدایت‌مان کرد، با شهدای کربلا محشور کن. شهدای عزیز ما را با شهدای کربلا محشور کن.

* پروردگارا! این ملت بزرگ، این ملت حسینی و عاشورایی را بر همه دشمنان کوچک و بزرگش پیروز کن؛ دشمنان او را مأیوس و ناکام کن.

* پروردگارا! به محمد و آل محمد، امت اسلامی را در هر جای دنیا که هستند، سربلند کن؛ تکلیف حسینی را به آنها تعلیم بده؛ توفیق انجام این تکلیف را به آنها عنایت فرما. (7)

* امیدواریم که خداوند کمک کند و تفضل فرماید تا ابعاد اسلام عزیز و ابعاد و اعمال حادثه مهم عاشورا، برای همه روشن شود و واقعاً مثل سرچشمه ای، از آن استفاده کنند.

ان‌شاءالله شما آقایان محترم، برادران عزیز - مخصوصاً جوانان مؤمن و مخلص و پرشور - بتوانید وظیفه خودتان را به به بهترین وجه انجام دهید؛ مردم را از سرچشمه مبارک عاشورا سیراب سازید و قلب مقدّس ولی عصر ارواحنا فداه از همه شما راضی باشد. (8)

* امیدواریم خداوند متعال به شما توفیق دهد که ان‌شاءالله به برکت این ماه - ماه امام حسین (علیه السلام)، ماه ایثار و شهادت، ماه بروز عالی ترین جلوه های اخلاق - بتوانید با مطالب متقن، محکم، متین و مورد نیاز قشرهای مختلف مردم، جامعه و مردم ما را یک قدم به سمت تعالی و تکامل خودشان جلو ببرید و رضای الهی را کسب کنید. (9)

* پروردگارا! ما را در راه امام حسین زنده بدار و در راه امام حسین بمیران. (10)

* خداوند دعای حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) را شامل حال همه ما قرار بدهد و ما را جزو پیروان حقیقی حسین بن علی (علیه السلام) به شمار بیاورد. (11)
 

پی نوشت ها:

1. بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله)، در دیدار جمعی از روحانیون در آستانه ماه محرم - 11/5/1368.
2. همان، در دیدار قشرهای مختلف مردم به مناسبت فرارسیدن ماه محرم - 10/4/1371.
3. همان، در دیدار علما و روحانیان - 7/5/1371.
4. همان، در جمع علما، طلاب و روحانیان، در آستانه ماه محرم - 26/3/1372.
5. همان، به مناسبت روز پاسدار، در جمع هزاران تن از اعضای سپاه پاسداران و یگان ویژه نیروی انتظامی - 26/10/1372.
6. همان، در میدان صبحگاه دانشگاه امام حسین (علیه السلام) - 17/8/1374.
7. همان، در خطبه های نماز جمعه (عاشورای 1416ه.ق) - 19/3/1374.
8. همان، در دیدار روحانیون و مبلغان، در آستانه ماه محرم - 26/2/1375.
9. همان، در دیدار علما و روحانیون در آستانه ماه محرم - 2/2/1377.
10. همان، در خطبه های نماز جامعه تهران - 26/1/1379.
11. همان، در دیدار مردم قم به مناسبت قیام نوزدهم دی - 19/10/1387.
 
منبع: 72 سخن عاشورایی (از بیانات مقام معظم رهبری)، علیرضا مختارپور قهرودی، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، چاپ دوم، 1390، صص 294-292.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.