ویتامین‌های زیبایی

بیشتر تحقیقات، حاکی از این مطلب است که تغذیه، تاثیر بسیار زیادی روی پوست، مو و ناخن افراد دارد و حتی اگر همه محصولات زیبایی را هم به کار ببریم ولی رژیم غذایی نامناسبی داشته باشیم
شنبه، 6 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
ویتامین‌های زیبایی

ویتامین های زیبایی
 


 


 

غذای زیبایی
 

بیشتر تحقیقات، حاکی از این مطلب است که تغذیه، تاثیر بسیار زیادی روی پوست، مو و ناخن افراد دارد و حتی اگر همه محصولات زیبایی را هم به کار ببریم ولی رژیم غذایی نامناسبی داشته باشیم، باز هم نتیجه نمی‌گیریم. البته هزینه زیادی برای خرید محصولات زیبایی صرف می‌شود که ترکیب عمده آنها موادمغذی هستند که ما از یک رژیم غذایی صحیح روزانه دریافت می‌کنیم.
موادی مثل بیوتین، تیامین، ریبوفلاوین، گلوکز آمین، اینوزیتول و ویتامین‌هایی مثل ‏A‏ و ‏E‏ و ‏C‏ که همگی در موادغذایی ما یافت می‌شوند. پوست، مو و ناخن از پروتئین ساخته شده بنابراین دریافت مقدار مناسب پروتئین اهمیت زیادی دارد. گوشت، ماهی، پنیر، تخم‌مرغ، شیر، حبوبات، غلات و سبزی‌های برگ سبز، همگی جزو مواد پروتئین‌دار هستند.

ویتامین‌های زیبایی
 

موادی که در زیبایی و سلامت پوست معجزه می‌کنند:

‏ویتامین ‏A
 

پوست ساختمان پیچیده‌ای دارد و لایه‌های خارجی آن مرتب تجدید می‌شوند. این ویتامین، رشد لایه‌های پوستی را تحریک و باعث لایه‌سازی در آنها می‌شود و در نتیجه پوست را نرم می‌کند و اثری از پوست قبلی باقی نمی‌ماند. هر چه سن بالاتر می‌رود، این لایه سازی روند کندتری پیدا می‌کند. بنابراین مصرف ویتامین ‏A‏‌ اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
جگر، زرده تخم‌مرغ، شیر، هویج، کدو و میوه‌های زرد، سرشار از ویتامین ‏A‏ هستند.‏

ویتامین ‏E
 

ویتامین ‏E‏ در بسیاری از محصولات آرایشی به کار می‌رود و تاثیر مثبت آن در ترمیم پوست آسیب‌دیده، کمک به پوست برای جلوگیری از تاثیر منفی آلودگی هوا و درمان آکنه، باعث استفاده فراوان این ویتامین در این محصولات شده است. از منابع مهم این ویتامین می‌توان به تخم‌مرغ، آجیل و دانه‌های روغنی اشاره کرد.

‏ویتامین ‏C
 

پوست برای تشکیل کلاژن به ویتامین ‏C‏ نیاز دارد چون این ویتامین باعث بهبود زخم‌ها می‌شود. از طرفی لایه اپی‌تلیال پوست به ویتامین ‏A‏ و ‏C‏ نیاز دارد تا منافذ پوست بسته نشود.

‏ویتامین‌های گروه ‏B:
 

این دسته از ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در زیبایی پوست، مو و ناخن دارند.
ویتامین ‏B1‎‏ برای حفظ سلامت پوست مفید است و ویتامین ‏B2‎، محافظی علیه آسیب‌های حاصل از رادیکال‌های آزاد است که باعث آسیب به بافت پوست می‌شوند و کمبود این ویتامین، از بین رفتن حالت کشسانی پوست و ایجاد چین و چروک را در پی خواهد داشت.
بسیاری از پزشکان هم معتقدند ویتامین ‏B2‎‏ تاثیر بسیار زیادی در درمان شوره سر و کاهش ریزش مو دارد و بیشتر در شیر، تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، اسفناج و غلات یافت می‌شود.
بیوتین هم از خانواده ویتامین‌های ‏B‏ محسوب می‌شود و کمبود آن، ریزش مو را در پی دارد و از عوارض دیگر آن می‌توان به خشکی و فلسی شدن پوست و شکننده شدن ناخن اشاره کرد.
ویتامین ‏B5‎‏ به ویتامین جوانی و زیبایی معروف است و به طور معمول در نرم‌کننده‌ها و شامپوها به کار می‌رود و به شفافیت و درخشندگی پوست کمک می‌کند. از طرفی این ویتامین به همراه اسید فولیک می‌تواند از سفید شدن موها و حتی ریزش آنها جلوگیری کند. فولیک اسید از دیگر ویتامین‌های گروه ‏B‏ است که برای سلامت پوست، مو و ناخن ضروری است و جگر، گوشت گوساله و سبزی‌ها، سرشار از این ویتامین‌اند.‏

روی و سلنیوم:
 

این دو ماه معدنی، باعث سلامت پوست و مو می‌شوند. سلنیوم که به ماده ضد پیری مشهور است، در ترمیم بافت‌ها نقش دارد. روی و اسیدهای چرب ضروری هم محافظی در برابر شوره سر و خشکی پوست سر هستند.
گوشت، جگر، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی، غنی از این دو ماده‌اند. باور نادرستی وجود دارد که وجود لکه‌های سفید روی ناخن با کمبود کلسیم ارتباط دارد اما باید بدانید که مانیکور کردن زیاد و کمبود روی، باعث ایجاد این لکه‌ها می‌شود.

‏آب :
 

با نوشیدن آب، صاحب پوستی نرم و لطیف خواهید شد. سعی کنید روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.‏

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط