معاملات املاک در متاورس!

امروزه سرمایه‌گذاری در دنیای متاورس طرفداران خاص خود را در میان کاربران ایرانی پیدا کرده است؛ در این مطلب قصد داریم تا به بررسی نحوه معاملات املاک در متاورس و آینده این زمین‌ها بپردازیم.
دوشنبه، 25 مهر 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معاملات املاک در متاورس!
شاید اگر در چند سال گذشته فردی درباره اهمیت خرید زمین در دنیای مجازی صحبت می‌کرد، بهترین واکنشی‌ که می‌توانست دریافت کند یک نگاه عاقل اندر سفیهانه و یک پوزخند بود! چراکه این مسئله چندان در جامعه ما رواج نیافته و بسیاری از افراد از اهمیت معاملات املاک در متاورس غافل بودند و حتی در ارتباط با خود مفهوم متاورس نیز در سال‌های گذشته چندان اطلاعات زیادی برای کاربران ایرانی در دسترس نبود و احتمالا همین مسئله موجب غیرقابل هضم شدن این مفهوم در افکار عمومی و درک اهمیت آن شده بود؛ اما با گسترش آگاهی‌ها در زمینه دنیای کریپتوکارنسی و آشنایی بیشتر مردم با بازار رمزارزها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) این روند رفته رفته تغییر پیدا کرده و اکنون کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که درباره سودهای کلانی که از این بازارها عاید تریدها و سرمایه‌گذاران آن می‌شود چیزی نشنیده باشد.

امروزه سرمایه‌گذاری در دنیای متاورس نیز طرفداران خاص خود را در میان کاربران ایرانی پیدا کرده است؛ اما مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد موانع و مشکلاتی است که به دلیل وجود برخی از شرایط تحریمی گریبان‌گیر تریدرها و معامله‌گران ایرانی شده است و ناگفته نماند بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه نیز چندان آشنایی خاصی با روند انجام معاملات املاک در متاورس ندارند، به همین علت ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی نحوه معاملات املاک در متاورس و آینده این زمین‌ها بپردازیم؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
 

مروری بر ماهیت متاورس

متاورس اصطلاحی است که قدمت آن به بیش از سه دهه پیش باز می‌گردد و در یک تعریف ساده از آن می‌توانیم بگوییم که متاورس یک دنیای دیجیتال جایگزین بوده و از ترکیب واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و همچنین واقعیت ترمیم یافته (ER) شکل گرفته است.

در این دنیای مجازی‌ انسان‌ها قادر به انجام کارهای مختلف هستند و این جریان زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید در این دنیای مجازی نیز امکان کسب درآمد وجود داشته و سرمایه‌گذاران بزرگی در پروژه‌های متاورسی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نمونه بارز چنین سرمایه‌گذاری خرید یک قطعه زمین مجازی بود که در ژوئن سال 2022 در دیسنترالند به قیمتی در حدود 900 هزار دلار اتفاق افتاد.

همان طور که می‌بینید بخش اعظم کسب درآمد از دنیای متاورس به داشتن یک زمین در این بازی گره خورده است؛ اما سوالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که این زمین چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌تواند به ما در رسیدن درآمدهای دلاری کلان کمک نماید؟ پاسخ به این سوال نیازمند معرفی خود این زمین‌ها (لندها) است که در ادامه به معرفی و بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم:

معاملات املاک در متاورس!
 

زمین‌های مجازی در دنیای متاورس

پلتفرم‌های مختلفی همچون دیسنترالند (Decentraland)، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و سند باکس (Sandbox) که در دسته معروف‌ترین پلتفرم‌های متاورسی قرار می‌گیرند در واقع یک دنیای مجازی متشکل از چندین قطعه زمین هستند که شما برای ورود به چنین دنیایی و داشتن نقش فعال در آن برای کسب درآمد، لازم است یک قطعه زمین خریداری کنید و در این دنیای سه بعدی نیز همچون دنیای واقعی امکان خرید زمین‌ها وجود دارد و شما با خرید یک قطعه زمین در چنین پلتفرم‌هایی آن را به مالکیت خود درمی‌آورید و می‌توانید همچون دنیای واقعی از آن برای ایجاد کاربری‌های مختلف و کسب درآمد کمک بگیرید.

اگر بخواهیم اهمیت معاملات املاک در دنیای متاورس را راحت‌تر برای شما توضیح دهیم باید به خود مسئله کاربردهای زمین‌های مجازی و دیجیتیالی بپردازیم. اولین کاربردی که می‌توان برای چنین زمین‌هایی متصور بود مسئله اجاره ملک و زمین است و همان طوری که در دنیای واقعی صاحبان املاک قادر به کسب درآمد از طریق اجاره دادن املاک خویش هستند، همین مورد در پلتفرم‌های متاورسی نیز وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید ملک خود را اجاره دهید، البته ناگفته نماند که به هنگام فروش اولیه زمین‌ها، این لندها دارای کاربری خاصی نیستند و شما می‌توانید مطابق هدف خود در این زمین اقدام به ساخت باشگاه، فروشگاه، هتل و غیره نمائید و از این طریق نیز به کسب سود برسید.

مسئله تبلیغات نیز یکی از راه‌های دیگر کسب درآمد از طریق این زمین‌های مجازی است و برخی از زمین‌ها به دلیل این که در نقطه پر رفت و آمد این دنیای متاورسی قرار گرفته‌اند، بهترین موقعیت را برای گرفتن تبلیغات از کمپانی‌های بزرگ دارند و در چند سال اخیر قراردادهای تبلیغی با رقم‌های بسیار بالا در این دنیای متاورسی رواج یافته است. عموما این روزها افراد مشهور به طرق مختلف از این زمین‌های مجازی به کسب درآمد رسیده‌اند که یکی از مثال‌های بارز آن مهمانی انحصاری اسنوپ داگ، رپر معروف آمریکایی، در سندباکس بود که کاربران به منظور شرکت در آن باید توکن NFT پرداخت می‌کردند.
 

نحوه خرید و فروش زمین در متاورس

حال که با خود مفهوم متاورس و نحوه کسب درآمد از این دنیای نوپا آشنا شدید باید به مسئله اصلی یعنی نحوه انجام معاملات املاک در متاورس بپردازیم؛ چراکه براساس آمارهای رسمی در سال 2021 معاملات املاک در متاورس به یکی از سودآورترین روش‌های سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی شده بود و این روند همچان شکل صعودی خود را حفظ کرده است.

شاید بتوان نقطه شروع این شهرت و محبوبیت در سرمایه‌گذاری بر روی زمین‌های مجازی را قصد مارک زاکربرگ در ساخت دنیای مجازی اعلام کرد؛ اما مطمئنا با توجه به آگاهی‌های عمومی و جمعی که در سال‌های اخیر نسبت به دنیای متاورس در میان اعضای جوامع مختلف و تعداد قابل توجه پلتفرم‌های متاورسی ایجاد شده می‌توان به راحتی متوجه این نکته شد که آینده معاملات املاک در متاورس بسیار درخشان‌تر از وضعیت فعلی این معاملات خواهد بود.

برای ورود به معاملات املاک در متاورس لازم است مقدماتی را فراهم کنید که در ادامه به صورت کامل به بررسی این مقدمات می‌پردازیم:
 
  • قدم اول تهیه کیف پول دیجیتال: طبیعتا همان طور که بدون داشتن یک حساب نمی‌توان در دنیای واقعی اقدام به خرید ملک کرد، همین مسئله در مورد خرید زمین مجازی نیز صدق می‌کند و برای انجام چنین خریدی حتما باید توکن بومی همان پلتفرم را تهیه کرده و در کیف پول خود ذخیره کنید. مثلا اگر قصد خرید ملک در پلتفرم اکسی اینفینتی را دارید حتما باید توکن اکسی (AXS) را خریداری کرده و در کیف پول خویش ذخیره نمائید.
  • قدم دوم انتخاب پلتفرم خرید زمین: برای خرید ملک در دنیای متاورس چند گزینه پیش روی شما خواهد بود. گزینه اول این است که ملک را به صورت مستقیم در پلتفرم مورد نظر خود خریداری نمائید و گزینه بعدی خرید ملک از طریق پلتفرم‌های شخص ثالث است که فرصت‌های معاملاتی خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. از پلتفرم‌های شخص ثالث معاملات املاک در متاورس می‌توان به مواردی همچون OpenSea، NonFungible.com و غیره اشاره کرد.
  • قدم سوم ارائه پیشنهاد خرید زمین: روند معاملات املاک در متاورس به این صورت است که اگر ملکی با قیمت مناسب پیدا کردید می‌توانید با یک کلیک آن را خریداری کنید؛ اما گاهی اوقات ملکی متناسب با بودجه شما به سادگی یافت نمی‌شود و در برخی پلتفرم‌ها همچون دیسنترالند این امکان برای کاربران در نظر گرفته شده است که قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه داده و درصورت پذیرش پیشنهاد از سوی مالک ملک، معامله صورت ‌گیرد.
برای این که راحت‌تر بتوانید فرآیند خرید ملک در دنیای متاورس را درک کنید در ادامه به بررسی نحوه خرید زمین در پلتفرم محبوب سندباکس می‌پردازیم:
 

نحوه خرید زمین در پلتفرم متاورسی سندباکس

سندباکس از جمله اکوسیستم‌های متاورسی محبوب است که در سال‌های اخیر به شهرت جهانی دست یافته است و در این پلتفرم به منظور جذب حداکثری کاربران دو نوع زمین برای خرید در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
 
  1. زمین‌های ویژه (پرمیوم): زمین‌هایی که در نقطه شلوغ و پر رفت و آمد شهر قرار داشته و به وسیله مراکز اجتماعی و شرکای اصلی احاطه شده‌اند. عموما چنین زمین‌هایی دارای قیمت‌های بالاتری هستند.
  2. زمین‌های معمولی (رگولار): این زمین‌ها به وسیله هیچ کدام از شرکای اصلی احاطه نشده و عموما دارای قیمت پایین‌تری هستند و به همین دلیل مردم عادی در این مناطق به خانه‌سازی مشغول هستند.
معاملات املاک در متاورس!
 
اکنون که تا حدودی با خود اکوسیستم سندباکس آشنا شدید برای خرید ملک در این پلتفرم باید مراحل زیر را طی کنید:
 

ایجاد حساب کاربری در سند باکس

مسلما قبل از خرید زمین در این پلتفرم بایستی یک حساب کاربری در این پلتفرم متاورسی ایجاد کنید.
 

اتر خریداری کنید

برای خرید ملک در سندباکس به اتر نیاز خواهید داشت و حتما باید در کیف پولی که به این پلتفرم متصل می‌کنید مقدار اتر کافی برای خرید زمین و لند داشته باشید. مسئله‌ای که باتوجه به تحریم‌های مالی بین‌المللی علیه ایران به یکی از دغدغه‌های اصلی تریدرهای ایرانی تبدیل شده است؛ چراکه صرافی‌های بزرگی همچون بایننس درصورت اطلاع یافتن از هویت ایرانی یک کاربر اقدام به مسدودسازی حساب و بلوکه کردن دارایی‌های موجود در این حساب مسدود شده می‌کنند.

شاید با خواند این مطلب چنین تصور کنید که امکان ورود به دنیای معاملات املاک در متاورس به دلیل وجود چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد! اما این یک تصور اشتباه است و در سال‌های اخیر با تغییر نگرش نظام قانون‌گذاری ایران در ارتباط با معاملات ارزهای دیجیتالی قوانینی ایجاد شده که به کمک آن‌ها بسیاری از صرافی‌های معتبر همچون اوکی اکسچنج موفق به دریافت مجوز و شروع فعالیت قانونی کرده‌اند و شما با خیال راحت می‌توانید اقدام به خرید اتر از این صرافی‌ها نمائید که در مطالب بعدی بیشتر با آن‌ آشنا می‌شویم.
 

زمین را انتخاب کرده و خریداری نمائید

پس از ایجاد حساب کاربری در سند باکس، در بخش نوار ابزار موجود در سمت چپ در قسمت موسوم به «Market» بر روی گزینه «Land» کلیک کنید، با این کار زمین‌های موجود در سندباکس که برای فروش در نظر گرفته شده‌اند به شما نشان داده می‌شود.

زمین‌های معمولی به رنگ خاکستری و زمین‌های پرمیوم به رنگ زرد هستند و پس از انتخاب زمین مورد نظر بر روی گزینه «Buy» کلیک کرده و سپس کیف پول ارز دیجیتال خود را باید به سند باکس متصل نمائید. پس از اتصال کیف پول و داشتن اتر کافی زمین مورد نظر خریداری شده و شما مالک آن خواهید بود.
 

آشنایی با صرافی ارز دیجیتال اوکی اکسچنج

مسلما می‌دانید که این روزها زندگی روزمره ما تحت سیطره تحریم‌های مالی مختلف دچار محدودیت‌هایی شده است، محدودیت‌هایی که شاید برای کاربران سایر کشورها محلی از اعراب نداشته باشد و طبیعتا دنیای کریپتوکارنسی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دامنه محدودیت‌های تحریمی به صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال و بازارهای مالی بین‌المللی همچون فارکس نیز رسیده است؛ اما خوشبختانه در سال‌های اخیر با تغییراتی که در نوع نگرش مرجع قانون‌گذاری ایجاد شده برخی از صرافی‌های ایرانی همچون اوکی اکسچنج که از بهترین الگوریتم‌های امنیتی برای حفظ اطلاعات و دارایی کاربران خویش کمک می‌گرفتند، توانستند مجوزهای لازم را از نهادهای دولتی دریافت کرده و با فراهم کردن بستری مشابه صرافی‌های معتبر بین‌المللی همچون بایننس، کوکوین، گیت و غیره توجه بسیاری از کاربران ایرانی را به سمت خویش جلب نماید.

از مزایای خرید ارز دیجیتال از این صرافی معتبر ایرانی می‌توان به مواردی همچون داشتن امنیت بالا، برخورداری از امکان خرید ارزها با کارت‌های بانکی ایرانی و به ریال، داشتن تیم پشتیبانی قدرتمند و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
 

ساده‌ترین روش ورود به معاملات املاک متاورسی در ایران

همان طور که در مطالب بالا مشاهده کردید، امروزه سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از زمین‌های متاورسی به یکی از مباحث داغ تبدیل شده است و براساس آمارهای رسمی منتشر شده سرمایه‌گذاری بر روی این زمین‌های مجازی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است؛ اما مسئله‌ای که در این زمینه می‌تواند برای کاربران ایرانی مشکل ساز باشد، مسئله محدودیت‌های تحریمی و عدم ارائه خدمت به تریدرهای ایرانی است.

شاید در نگاه اول ارتباط موجود در میان صرافی‌های ارز دیجیتال و خرید زمین در پلتفرم‌های متاورسی را متوجه نشوید؛ اما همان طور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم به منظور خرید زمین در چنین اکوسیستم‌هایی لازم است ارز دیجیتال کافی در کیف پول خود داشته باشید و اگر نتوانید میزان ارز مورد نیاز برای خرید زمین مورد نظر را تامین نمائید، امکان خرید آن زمین از شما سلب می‌شود و برای حل این مشکل نیز می‌توانید از صرافی‌های ایرانی معتبر همچون اوکی اکسچنج کمک بگیرید و با خیال راحت اقدام به خرید ارز دیجیتال مورد نظر کرده و در نهایت مالک یک زمین در دنیای متاورسی گردید.

بنابراین، اگر شما هم به معاملات املاک در متاورس علاقه‌مند هستید؛ اما ارز دیجیتال کافی برای ورود به این دنیای مهیج را ندارید، توصیه ما به شما این است که حتما به مجموعه اوکی اکسچنج سر زده و کیف پول خود را شارژ کنید. همچنین برای انجام اموری همچون استعلام قیمت تتر، این مجموعه مرجعی معتبر شناخته می‌شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.