بهترین دندانپزشک چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

روکش‌های دندانی جزو بهترین روش درمانی در دندانپزشکی‌ها هستند که با مراقبت صحیح از این روکش‌ها می‌توانید به طول سالیان طولانی از آنها استفاده نمایید.
پنجشنبه، 28 مهر 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
بهترین دندانپزشک چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
دندانپزشک عمومی به طور خلاصه به کسی گفته می شود که موارد کلی مرتبط با سلامت و بهداشت دهان و دندان را ارائه می دهد. در واقع اکثریت دندانپزشکان دنیا را دندانپزشک های عمومی تشکیل می دهند که مسئول ارائه خدمات کلی دهان و دندان به تمامی گروه‌های سنی هستند.

آنها به جای گرفتن تخصص در یک زمینه خاص در زمینه دهان و دندان، در زمینه های مختلف دندانپزشکی آموزش دیده اند. دندانپزشک عمومی هم درست مثل پزشک خانواده که سلامت تمامی اعضای خانواده را تحت نظر دارد، می تواند وظیفه بررسی بهداشت و سلامت دهان و دندان اعضای خانواده از شیرخوارگی را بر عهده داشته باشد.

بهترین دندانپزشک چه خدماتی ارائه می دهد؟

بهترین دندانپزشک ها معمولا خدمات مختلفی را برای درمان اکثر مشکلات دهان و دندان، مانند موارد زیر، ارائه می کنند:

باندینگ دندان

باندینگ دندان به روشی برای اصلاح نقایص دندان ها و ایجاد ظاهری بهتری برای لبخندتان گفته می شود. از باندینگ دندان برای ترمیم لب پریدگی دندان، پوسیدگی دندان و ترک خوردگی دندان ها استفاده می شود.

در باندینگ دندان ابتدا یک ماده رزینی به رنگ دندان بر روی آن مالیده می شود و سپس به کمک نور مخصوص سخت می شود؛ این موضوع باعث می شود تا مواد به دندانتان بچسبد و ظاهر لبخندتان را بهبود بدهد.

روکش دندان

 
بهترین دندانپزشک چه خدماتی ارائه می‌دهد؟


تاج یا روکش دندان پروتزی است که جایگزین قسمت مشخص دندان می شود؛ از روکش برای بازیابی قدرت، اندازه و ظاهر طبیعی دندان استفاده می شود. بعلاوه از این پروتز می توان در نگهداری بریج دندان یا پوشاندن ایمپلنت دندان نیز استفاده کرد.

روکش‌های دندانی جزو بهترین روش درمانی در دندانپزشکی‌ها هستند که با مراقبت صحیح از این روکش‌ها می‌توانید به طول سالیان طولانی از آنها استفاده نمایید.

بریج دندان

بریج دندان به ساختاری گفته می شود که برای پر کردن جای دندان های افتاده در بین دو دندان نصب می شود. پایه های بریج دندان را دندان های طبیعی، ایمپلنت یا ترکیبی از ایمپلنت و دندان شکل می دهند. با استفاده از بریج دندانی می توان لبخندتان را بازیابی کرد، ظاهر آن را بهبود بخشید و سنتان هم پایین آورد!

پر کردن دندان

«پرکردن دندان روشی است که در دندانپزشکی برای پرکردن حفره یا پوسیدگی در دندان استفاده می‌شود. همچنین در صورت وجود پوسیدگی دندان و یا از دست رفتن ساختار دندان ناشی از آسیب‌دیدگی، روش پرکردن دندان به کار برده می‌شود.» پر کردن دندان نه تنها ظاهر لبخندتان را بهبود می دهد، بلکه از دندان هایتان در مقابل صدمات بیشتر نیز جلوگیری می کند.

ونیر

بسیاری از افراد، اخیرا با مزایای ونیر آشنا شده اند و این روند رو به افزایش است. ونیر بر روی دندان های بدشکل، ترک خورده و تغییر رنگ داده نصب می شود. از آنها می توان برای روشن تر کردن دندانهایی استفاده کرد که زرد یا خاکستری شده اند.

پاکسازی دندان‌ها

باید هر شش ماه برای پاکسازی دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. تارتار به تشکیل پلاک سخت بر روی دندان ها گفته می شود که در پایین و بالای خط لثه تشکیل می شود. تنها راه از بین بردن تارتار، مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی حرفه ای دندان ها گفته می شود. پاکسازی منظم دندان ها، بخش مهمی از حفظ سلامت دندان ها و لثه است.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی به قطعاتی جداشدنی گفته می شود که جایگزین دندان های افتاده می شود. بیمارانی که همه دندان هایشان افتاده باشند، می توانند از یک دست دندان مصنوعی کامل استفاده کنند. اما از دندان های مصنوعی تکی برای حالتی استفاده می شود که تنها چند تا از دندانهای بیمار افتاده باشد؛ امروزه دندان های مصنوعی، ظاهر و عملکردی طبیعی تر از همیشه پیدا کرده اند.

عصب کشی

قبلا تنها راه حل درمان دندان های بیمار، کشیدن آنها بود، اما امروزه می توان آنها را به کمک عصب کشی حفظ کرد. عصب کشی به فرایندی گفته می شود که برای ترمیم دندانهای عفونی یا شدیدا پوسیده به کار برده می شود. بعضی ها فکر می کنند که عصب کشی خیلی دردناک است و به همین دلیل از آن می ترسند؛ اما نظر اکثر افرادی که تحت این درمان قرار گرفته اند، آنست که درد عصب کشی از پر کردن دندان بیشتر نیست.

سیلانت دندان

 
بهترین دندانپزشک چه خدماتی ارائه می‌دهد؟


سیلانت از جنس پلاستیک است و برای جلوگیری از پوسیدگی بر روی دندان های عقبی مالیده می شود. سیلانت به صورت یک مایع بر روی دندان مالیده می شود و با خشک شدن آن، محافظی بر روی دندان ها ساخته می شود. استفاده از سیلانت می تواند در طولانی مدت و با جلوگیری از پر کردن دندان، روکش دندان یا درمان های دیگر، صرفه جویی بسیار خوبی است.

سفید کردن دندان

اگر به دنبال سفیدکردن دندان باشید بعد از اینکه متوجه شدید کاندیدای مناسبی برای این روش هستید، با دو گزینه اصلی سفید کردن خانگی یا در مطب مواجه خواهید بود. سفید کردن خانگی دندان به کمک یک گارد دندان سفارشی پر از ژل هیدروژن پراکساید انجام می شود. دندانپزشک در مطب و برای سرعت بخشیدن به کار، از ترکیبات دارای غلظت بالای هیدروژن پراکساید استفاده می کند.

کشیدن دندان

کشیدن دندان به بیرون کشیدن آن از درون حفره اش در استخوان فک گفته می شود و ممکن است به دلایل مختلفی، ضرورت پیدا کند. گاهی اوقات آسیب دیدگی دندانتان به حدی می رسد که بازیابی و درمان آن پیشنهاد نمی شود اما این روش در مواردی هم مانند کشیدن دندان عقل به منظور آماده سازی دهان برای فراهم شدن فضای لازم برای ابزار ارتودنسی است.

پیدا کردن بهترین دندانپزشک

یک دندانپزشک خوب، همراه سلامت دهان و دندانتان است و مراجعه مرتب به او می تواند ضامن سلامت دهان و لثه و پیشگیری از بیماری های مرتبط باشد. ضعف سلامت دهان و دندان، علاوه بر مشکلات رایج دهان، ممکن است با بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز همراه شود. چطور باید بهترین دندانپزشک را پیدا کرد؟ می خواهیم در اینجا به چند نکته در فرایند انتخاب دندانپزشک اشاره کنیم. 

معرفی نامه یک پزشک را همراه داشته باشید.

یک فهرست از بهترین دندانپزشک های در دسترس تهیه کنید؛ برای این کار می توانید از دوستان و آشنایان و پزشکان دیگر کمک بخواهید. کمی وقت برای بررسی تخصص و تجربه این دندانپزشک صرف کنید و با کوچکتر شدن این فهرست، می توانید با مطب هر یک از آنها تماس بگیرید و یک جلسه ملاقات با دندانپزشک را ترتیب دهید.

تجربه دندانپزشک هم پارامتر مهمی است.

تجربه دندانپزشک در درمان مشکلات سلامت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است و هرچه تجربه فرد در مدیریت مشکلات بیشتر باشد، به نتایج بهتری دست خواهید یافت. بعلاوه در مواردی مثل ارتودنسی یا ارتزهای دهان، هم دندانپزشک باید آموزش های مخصوص دیده باشد. برای پی بردن به تجربه دندانپزشک می توانید درباره تعداد کل درمان های انجام شده توسط او و مشکلات پیش آمده سوال کنید.

ارزیابی فرم ارتباطی

دندانپزشکی را انتخاب کنید که بتوانید به سادگی با او ارتباط داشته باشید و بتوانید پاسخ بعضی از سوالاتتان را از او دریافت کنید. آیا مشکل را به شیوه ای که متوجه بشوید، برایتان توضیح می دهد یا خیر؟ آیا عجله داشت که تماس شما را قطع کند یا با حوصله رسیدگی به مشکلتان را داشت؟ دندانپزشکی را انتخاب کنید که به تصمیم شما احترام بگذارد و اولویت شما را اولویت خود می داند.

نظرات بیمارانش را بخوانید.

نظرات بیماران قبلی پزشک می تواند کارنامه کاری بسیار خوبی از عملکرد دندانپزشک در رفع مشکلات بیماران و اجرای مناسب درمان ها باشد. نظرات کاربران و بیماران قبلی معمولا بازتاب تجربه بیماران از گرفتن وقت، زمان انتظار، محیط و رفتار کارمندان مطب باشد. می توانید اعتماد بیماران به یک دندانپزشک، زمانی که برای هر بیمار اختصاص می دهد و پاسخگویی آنها به بیمارانشان را از همین طریق جویا شوید.

منبعمقالات سایت کلینیک دندانپزشکی حکیم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.