دانستني‌هاي ماساژ کودک

لمس کردن کودک نقش مهمي در ايجاد ارتباط عاطفي، به خصوص افزايش احساس امنيت، اعتماد و استقلال او دارد. کودکي که با محبت لمس مي‌شود، احساس امنيت و آرامش بيشتري مي‌کند. احساسي که در تمام طول زندگي با او مي‌ماند. رشد کودک در شش ماه اول زندگي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. از همان روزهاي اول
چهارشنبه، 17 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستني‌هاي ماساژ کودک

دانستني‌هاي ماساژ کودک
دانستني‌هاي ماساژ کودک


 






 

دست مادر، شفاست
 

لمس کردن کودک نقش مهمي در ايجاد ارتباط عاطفي، به خصوص افزايش احساس امنيت، اعتماد و استقلال او دارد. کودکي که با محبت لمس مي‌شود، احساس امنيت و آرامش بيشتري مي‌کند. احساسي که در تمام طول زندگي با او مي‌ماند. رشد کودک در شش ماه اول زندگي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. از همان روزهاي اول مي‌توانيد با کودک خود از طريق تماس‌هاي محبت‌آميز و ماساژ ارتباط برقرار کنيد. با يک برنامه‌ريزي منظم، هر روز کودک خود را ماساژ دهيد. اين تجربه‌اي به يادماندني است. کودک باصدا، تماس و گرماي بدن شما آرامش پيدا مي‌کند. ماساژ راهي ايده‌آل براي اين است که به کودکتان اعلام کنيد دوستش داريد. مزاياي آن در سلامت کودک ثابت شده است. ماساژ به او کمک مي‌کند که آسوده‌تر به خواب رود و در هنگام بيداري، هوشيارتر و خون‌گرم‌تر باشد. همچنين در رشد او نيز موثر است.

دانستني‌هاي ماساژ کودک

اصول ماساژ کودک
 

سطح مناسب و راحت براي اين کار پيدا کنيد. براي مثال ميزي مناسب يا يک پتوي نرم روي زمين در يک اتاق گرم. مطمئن شويد که آرام هستيد و مي‌توانيد براي 15 دقيقه آزاد باشيد. يک موسيقي ملايم براي هر دوي شما آرامش‌بخش است. استفاده از مقداري روغن بچه، سايش و اصطکاک را به مقدار زيادي کاهش مي‌دهد. کار را با يک تماس آرام شروع کنيد و به تدريج فشار را بيشتر کنيد تا کودک نيز به ماساژ عادت کند.

چگونه کودک را ماساژ دهيد؟
 

پيش از شروع ماساژ، کودک خود را به آرامي در آغوش بگيريد، با او صحبت کنيد و او را ببوسيد تا احساس امنيت کنيد. در حين ماساژ و در اولين فرصت سعي کنيد که تماس چشمي با کودک خود برقرار کنيد. توصيه مي‌شود براي ماساژ از روغن‌هاي مخصوص کودک استفاده کنيد. در زمان‌ ماساژ ارتباط ميان مادر و فرزند افزايش مي‌يابد. قدرت آرامش بخشي ماساژ روي مادر و فرزند به دليل افزايش سطح ترشح هورمون در بدن هر دوي آنهاست. ماساژ، ترشح هورمون استرس را در بدن کودک کاهش مي‌دهد و از سويي ديگر سبب افزايش ترشح هورمون شيردهي در مادر مي‌شود. بنابراين اگر مادران شيرده، کودکان خود را ماساژ دهند، مدت زمان طولاني‌تري مي‌توانند به شيردهي فرزندان بپردازند.

دانستني‌هاي ماساژ کودک

ماساژ قفسه‌سينه :
 

قفسه‌سينه را با دو دست بگيريد. با استفاده از انگشتان شست، زير گردن و اطراف استخوان قفسه‌سينه کودک را با حرکات دايره‌وار به ملايمت ماساژ داده سپس به آرامي به دو سمت قفسه‌سينه برويد.

دانستني‌هاي ماساژ کودک

ماساژ دست‌ها :
 

دست‌ها را به نوبت‌ ماساژ دهيد. از مچ دست شروع کنيد و تا زير بغل کودک ادامه دهيد. در هنگام ماساژ به آرامي هر کدام از انگشتان، مفاصل و کل دست را لمس کنيد. بعد از ماساژ مفاصل مچ، آرنج و شانه را به آرامي در جهات مختلف حرکت دهيد.

ماساژ شکم :
 

از يک دست براي ماساژي ملايم استفاده کنيد. از ناحيه بالاي ناف با حرکت دايره‌وار در جهت عقربه‌هاي ساعت شروع کنيد.

ماساژ ران‌ها :
 

مانند دست‌ها، پاها را نيز به نوبت و ران‌ها را تا کشاله‌ران به آرامي ماساژ دهيد.

دانستني‌هاي ماساژ کودک

ماساژ پاها :
 

با سر انگشتان خود تک تک انگشتان پاي کودک و با حرکات طولي کف پاي او را ماساژ دهيد. پس از آن به آرامي مفاصل پاي کودک را در جهات مختلف حرکت دهيد.

دانستني‌هاي ماساژ کودک

ماساژ پشت و کمر کودک :
 

اين نواحي را با استفاده از کف دست و حرکات دايره‌‌وار ماساژ دهيد. ماساژ را از زير گردن شروع و تا باسن ادامه دهيد.

نکات مهم
 

ماساژ را از شش تا هشت هفته پس از تولد شروع کنيد. اين کار را در فضايي ساکت انجام دهيد. دماي مناسب اتاق حدود 26 درجه سانتي‌گراد است و دقت کنيد که سطحي که کودک را روي آن قرار مي‌دهيد خيلي نرم نباشد. هرگز کودک بيمار را ماساژ ندهيد. هميشه براي ماساژ کودک از روغن بچه استفاده کنيد.
منبع: http://salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.