طرز تهیه کیک زنجبیلی ادویه دار

در این مطلب قصد داریم تا شما را با طرز تهیه یک نوع کیک زنجبیلی آشنا کنیم. این کیک زنجبیلی طعم بسیار قوی ملاس دارد و روی آن نیز با لعاب پرتقال تزئین می شود که حتما از تهیه آن لذت خواهید برد، پس در ادامه همراه ما باشید.
پنجشنبه، 1 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک زنجبیلی ادویه دار

مواد لازم برای تهیه کیک زنجبیلی ادویه دار

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) دو پیمانه (250 گرم)
جوش شیرین یک قاشق چای خوری
زنجبیل آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
میخک آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
فلفل تازه آسیاب شده یک هشتم قاشق چای خوری
ملاس بدون سولفور یا تیره دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر)
آب داغ (حدود 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)) سه چهارم پیمانه (180 میلی لیتر)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک سوم پیمانه (67 گرم)
تخم مرغ درشت، به دمای اتاق رسیده یک عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه آیسینگ نارنجی (لعاب پرتقالی)

مواد غذایی مقدار
شکر قنادی، الک شده یک پیمانه (120 گرم)
آب پرتقال دو الی سه قاشق غذا خوری (30 تا 45 میلی لیتر)


طرز تهیه کیک زنجبیلی ادویه دار

در این مطلب قصد داریم تا شما را با طرز تهیه یک نوع کیک زنجبیلی آشنا کنیم. این کیک زنجبیلی طعم بسیار قوی ملاس دارد  و روی آن نیز با لعاب پرتقال تزئین می شود که حتما از تهیه آن لذت خواهید برد، پس در ادامه همراه ما باشید.
برای تهیه این کیک زنجبیلی در کل به یک ساعت و ده دقیقه زمان نیاز داریم که ده دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه و شصت دقیقه دیگر برای پخت آن صرف می شود همچنین با میزان مواد اولیه اشاره شده در این دستور در کل می توانیم به اندازه یک قالب یک پوندی کیک آماد کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود سپس قالب مستطیلی شکل 9×5 اینچی را چرب می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
در یک کاسه متوسط دویست و پنجاه گرم آرد، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، یک دوم قاشق چای خوری زنجبیل، یک دوم قاشق چای خوری دارچین، یک چهارم قاشق چای خوری میخک، یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک هشتم قاشق چای خوری فلفل را ریخته و با هم مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: آماده کردن ملاس
برای آماده کردن ملاس در یک کاسه یا ظرف جداگانه، صد و شصت میلی لیتر ملاس و صد و هشتاد میلی لیتر آب گرم را با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.
توجه: ملاس یکی از محصولات جانبی کارخانه‌های تولید قند و شکر است که در طی استخراج قند از چغندر قند و نیشکر به دست می‌آید و به شکل شربت غلیظ، قهوه‌ای رنگ و چسبناک حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها است و مقدار این مواد به فرایند تولید، نوع و سن گیاه و مرحله استخراج، بستگی مستقیم دارد. ملاس غنی از مواد مغذی از جمله ۴۶ درصد سوکروز، ۳ درصد پروتئین، میزان زیادی منیزیم، منگنز، کلسیم و ویتامین ب ۶، مس و پروتئین است. یک قاشق غذا خوری از آن دارای ۶۰ کالری و مقدار کمی قند است و هیچ گونه چربی یا فیبر غذایی در ملاس سیاه وجود ندارد.

طرز تهیه کیک زنجبیلی ادویه دار

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دییگر با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، صد و پانزده گرم کره را حدود یک دقیقه با سرعت بالا هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود. سپس شصت و هفت گرم شکر قهوه ای را به آن اضافه می کنیم و با سرعت بالا به مدت یک دقیقه دیگر هم می زنیم تا خوب کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی خراش می دهیم و وسط کاسه جمع می کنیم و بعد یک عدد تخم مرغ و یک قاشق چایخ وری عصاره وانیل اضافه می کنیم و با سرعت متوسط رو ​​به بالا مواد را هم می زنیم تا مخلوط شوند.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر و ملاس آماده شده (درست کردن مایه کیک)
همزن را روی سرعت پایین تنظیم می کنیم، مواد خشک را الک کرده و در سه مرحله به صورت متناوبی به آب گرم و ملاس  و مواد تر اضافه می کنیم و هر بار مواد را هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند و هیچ آرد گلوله شده ای باقی نماند.

طرز تهیه کیک زنجبیلی ادویه دار

مرحله ششم: پختن کیک
مایه کیک را در قالب آماده شده می ریزیم و آن را حدود پنجاه تا شصت دقیقه یا تا زمانی که نان شیرینی زنجبیلی پخته شود، می پزیم. دمای فرها باهم متفاوت هستند و کیک شما ممکن است کمی بیشتر یا کمتر زمان ببرد تا بپزد. برای تست آماده بودن، یک خلال دندان را در مرکز کیک زنجبیلی فرو می بریم اگر موقع بیرون آمدن تمیز باشد کار تمام است و کیک پخته. قالب را از فر خارج کرد و تجازه می دهیم کیک در آن بماند و کمی خنک شود سپس کیک را از قالب در آورده و روی توری سیمی می گذاریم تا کاملا خنک شود.

مرحله هفتم: آماده کردن لعاب پرتقالی و تزئین کیک
صد و بیست گرم شکر و دو الی سه قاشق غذا خوری آب پرتقال را با هم مخلوط می کنیم و روی کیک خنک شده می ریزیم.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را داخل یک ظرف مناسب می گذاریم و به همراه یک فنجان یا قهوه آن را سرو می کنیم. باقیمانده کیک را تا پنج روز به خوبی در یخچال می توان نگهداشت. بعد از یک یا دو روز طعم آن حتی بهتر می شود!
امیدواریم این دستور پخت را در منزل تهیه کنید و در دورهمی ها و مهمانی هایتان آن را سرو کنید و لذت ببرید.

نکاتی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: نان را می‌توان از روز قبل در دمای اتاق پخت، خنک کرد و روی آن را محکم پوشاند و تا ۲ ماه منجمد کرد. برای یخ زدایی هم آن را یک شب در یخچال قرار دهید و قبل از سرو به دمای اتاق برسانید.
ابزار های مورد نیاز برای این دستور پخت: میکسر یا همزن برقی، لیوان اندازه گیری شیشه ای 2 پیمانه ای (لیوان مدرج)، کاسه های مخلوط کن و قالب کیک
مافین یا کاپ کیک: به سادگی مایه کیک را می توانید در کپسول ویژه مافین و یا قالب مافین چرب شده بریزید و در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) به مدت 20 تا 22 دقیقه بپزید. با این مقدار مواد اولیه حدود 10 تا 12 عدد مافین خواهید داشت.
آرد: این کیک متراکم و مرطوب است، بنابراین به آرد همه منظوره به عنوان پایه مواد اولیه نیاز داریم.
جوش شیرین: جوش شیرین به افزایش حجم مایه کیک یا به اصطلاح به عمل آمدن آن کمک می کند.
نمک و ادویه: این کیک یک کیک زنجبیلی با ادویه است. مقدار زیادی زنجبیل، دارچین و میخک در آن وجود دارد. سه ادویه ای که در این فصل از سال بیشتر استفاده می کنیم! همچنین فلفل سیاه اضافه می کنیم درست است که مقدار آن زیاد نیست و  فقط یک هشتم قاشق چای خوری می باشد اما به اندازه ای است که این شیرینی زنجبیلی فوق العاده تند و ادویه دار درست شود.
ملاس: این ماده غذایی برای تهیه یک کیک زنجبیلی ضروری است. در قفسه‌های فروشگاه‌ها، ملاس‌ها از ملاس روشن ‌تر تا ملاس تیره تر پیدا می شوند. برای تهیه این کیک شما نیاز به یک ملاس تیره دارید. (این ماده قوی و خوشمزه است و دلیل تیره به نظر رسیدن نان هم همین است.)
آب: برای رقیق کردن ملاس استفاده می شود و همچنین برای تهیه مقداری مایع برای مایه شیرینی زنجبیلی از آب داغ استفاده می کنیم.
کره: طعم و رطوبت بیشتری به کیک اضافه می کند. قبل از شروع مطمئن شوید که به خوبی به دمای اتاق رسیده و نرم شده است.
شکر قهوه ای: از شکر قهوه ای (روشن یا تیره) برای طعم و رطوبت بیشتر ملاس استفاده می کنیم.
تخم مرغ: تخم مرغ باعث می شود که همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.
عصاره وانیل: ضروری است! وانیل به طرز شگفت انگیزی با تمام ادویه ها و طعم هایی که در این کیک داریم به خوبی مخلوط می شود. سعی کنید از عصاره وانیل خانگی استفاده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.