آثار حجاب
نویسنده : محمود قربانی
مقدمه :
آثار روحی و روانی :
با عشوه گری زنان این غریزه در مردان شعله ورترمی شود. جوانان باید یا دست به فساد وعیاشی یا با تخیل با حالت افسرده وپریشان زندگی بیمار گونه خود را ادامه داده آرامشٍِِِِِِ ِ خود وخانواده رابرهم زنند. یکی از کارشناسان در این زمینه می گوید:
دوستانه می گویم که در تمام کلینک هایی که با پسران جوان مبتلا به استمنا ، ارتباط غلط ، خودکشی کرده ، فراریهاو.. صحبت کرده ام متوجه شدم همه ریشه از تحریکهای جنسی توسط دختران بی بندوبار درجامعه گرفته است. روزی هزاران نامه دریافت می کنم که حکایت از روان پریشی مردان جوان دارد که با دیدن فلان شکل حضورزنان درجامعه به این روز افتاده اند.(2)
- آرامش روحی و روانی :
آثار معنوی :
تمایلات جنسی انسان چون دریا طوفانی می شود و مهلک انسان است ودرمان آن حجاب ، داروی درمان کننده وموجب امنیت و صفای روحی است.زن تازه مسلمان شده آمریکایی می گوید : سلامت روح مرد و جامعه با نوع کیفیت پوشش زنان رابطه ی مستقیم وغیر قابل انکار دارد.(5)
آرامش جنسی
آثار اجتماعی
حفظ واستیفای نیروی کار درسطح جامعه است. دربی حجابی باعث کشاندن لذت های جنسی ازمحیط و کادر خانواده به اجتماع ودر نتیجه تضعیف نیروی افراد جامعه مواجه باشد تمرکز نیروی او کاهش می یابد.(8)
آیا اگر پسر ودختری در محیط جداگانه ای تحصیل کنند وفرضاًدریک محیط درس می خوانند دختران بدن را بپوشانند وهیچ گونه آرایشی نداشته باشند بهتر درس می خوانند وفکر می کنند وبه سخن استاد گوش می دهند یا وقتی که آرایش کرده اند ؟(9)
وقتی کار وشهوت به هم آمیخت هم بازده کار کم می شود واحیانا ً به صفرمی رسد وهم ثبات و اطمینان واعتماد،ازمحیط خانواده رخت بر می بندد . و این ، نه یک ضرر ، بلکه دو ضرر بزرگ است.(10)
آثار خانوادگی
زنان با حجاب خود هم درتحکیم خانواده شخصی خود نقش دارند وهم در تحکیم خانواده دیگران .- اما نقش آن ها در تحکیم خانواده خود، به این لحاظ است که اعتماد شوهر را به پاکی خود جلب می کنند.-اما نقش آنها در تحکیم خانواده دیگران، مردان دیگر از تمتعات خارج از خانواده محروم می باشند لذا به همسران خود بیشتر توجه می کنند.(12)
از سوی دیگر رعایت پوشش اسلامی از سوی زنان دربرابرمردان یکی از مولفه های سامان دهنده روابط سالم زن و مرد در اجتماع است و زنان را از صورت کسانی که خواسته یا نا خواسته رقیبانی در برابر همسر مردان قرار می گیرند و مردان را به خود و زیبایی های خود می خوانند ، خارج می کند و جاذبه های همسران را برای یکدیگر و درون خانواده نگه می دارد و باعث پدید آمدن جاذبه-های بیشتر همسران برای یکدیگر می شود و از این راه به استواری بنیان خانواده کمک می کند.(13)
فلسفه ی پوشش ومنع کامیابی جنسی از غیرهمسرمشروع،ازنظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی ِ شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او بشمار برود ؛ درحالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفررقیب ومزاحم وزندانبان به شمار می رود ودرنتیجه کانون خانواد گی براساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود.علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می شود ، جواب می دهند که حالا زود است ، ما هنوز بچه ایم ، ویا به عناوین دیگر از زیر آن شانه خالی می کنند همین است.(14)
حجاب مانع مقایسه می گردد. اما درجامعه ای که برهنگی بر آن حاکم است هر زن و مردی همواره در حال مقایسه است مقایسه آنچه دارد با آنچه ندارد. و آنچه ریشه خانواده را می سوزاند این است که این مقایسه آتش هوس را در زن وشوهرومخصوصادر وجود شوهر دامن می زند.(15)
آثار اقتصادی
استفاده از حجاب و پوشش به ویژه در شکل چادر مشکلی به دلیل سادگی و ایجاد یک دستی درپوشش بانوان در بیرون منزل می تواند از بعد اقصادی نیز تاثیرمثبت درکاهش مدپرستی بانوان داشته باشد البته به شرط اینکه خود چادر مشکی دست خوش این تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضا مظاهرمد پرستی در چادرهای مشکی نیز مشاهده می گردد وبه گونه ای که برخی ازبانوان به جای استفاده از چادرهای مشکی متین وبا وقار به چادرهای مشکی توری نازک و دارای طرح های جلف وسبک که با هدف و فلسفه حجاب وپوشش تناسبی ندارد روی می آورند.(17)
اما رعایت پوشش اسلامی از سوی زنان محیط را برای فعالیت های اجتماعی اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی سالم سازی می کند و به عنوان یکی از عوامل موثر ، در کنار دیگر عوامل ، زمینه مناسبات ناسالم را از بین می برد و از این طریق به بازدهی وشکو فایی بیشتر منجر می شود .در این صورت حضور زنان به عنوان بخشی از جامعه در عرصه فعالیت های مختلف معنا می یابد و از آفت مناسبت های نا صحیح و درگیریهای مخل در محیط فعالیت می کاهد . علاوهبر این حضور خانم ها در حیطه های مختلف مو جب رضایت خاطر آن ها می شود ؛ چرا که حضور آنان به طور واقعی موثر خواهد بود و این رضایتمندی یکی دیگر از ابعاد و تبعات مثبت پوشش مناسب است که در زندگی کاری ودر وضعیت فکری، عاطفی و رفتاری آنان به جا خواهد ماند.(18)
بهره مندی از پاداش الهی
حجاب و تزکیه
امنیت و حجاب
اما پوشش اسلامی چه درجوامع اسلامی و چه در جوامع باز غربی ، راه را برهر گونه تعرض از سوی جنس مخالف می بندد و حتی راه تخیل در این باره را سد می کند . در گزارشی از دختران دانشجویی که در آمریکا مسلمان شده و پوشش اسلامی را انتخاب کرده اند همین نکته به چشم می خورد . آن ها همه به اتفاق گفته اند که پسران هم کلاسی شان برای ایشان ( نسبت به دختران دیگر ) احترام بیشتری قائل اند و دست ندادن و عدم شرکت در بازی های مختلط باعث شده که پسر ها در مناسبات شان همواره بیش از سایر دختران رعایت آن ها را کنند.(22)
بُعد فردی
حجاب در بعد فردی عدم تهیج جنسی می باشد.عده ای که می گویند باید محدودیت روابط پسر و دختر را برداشت تا حرص ولع جنسی دربین آنان فروکش کند و در غرب چنین کرده اند.درپاسخ گفته شده : مگرآیا حرص و طمع جنسی درغرب پایان یافته یا هر روز شکل های جدیدتری تمتعات و بهره برداری های جنسی در آنها رواج و رسمیت می یابد. یکی اززنان منصف غربی چنین می گوید: کسانی که می گویند که مسئله ی غریزه جنسی ومشکل زن وحجاب درجوامع غربی حل شده است ! آری اگر از زن روی گردان و به بچه وسگ و یا همجنس روی آوردن حل مسئله است البته مدتی استاین راه حل صورت گرفته است.(23)
مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب
مطالعات قربانیان جنایت در سال 2004 بزرگترین و مطمئن ترین تحقیقات جرم شناسی آمریکا که هر سال توسط وزارت دادگستری ایالت متحده وگزارش دراکتبر 2005 بطور متوسط209880 نفر قربانی هتک حرمت وتلاش برای آزارهای جنسی وجود داشته که نسبت به سال 2003 رشد داشته است یعنی تقریباً هر5 /2 دقیقه یک بار - این تعدیلات موجب بیش از 3200 مورد بارداری نامشروع می شود .- در تحقیقاتی که وزارت دادگستری و مراکز پیشگری کنترل بیماری ها روی 8000 زن و 8000 مرد انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که بین یک سوم تا یک ششم زنان ایالات متحده در طول زندگی خود مورد نوعی آزار جنسی قرار گرفته اند .7/7 میلیون زن ، قربانی هتک حرمت یا تلاش برای حتک حرمت قرار گرفته اند که 83% آنان زیر 25 سال می باشند . - زنان حتی در محل کار هم مورد اذیت جنسی قرار می گیرند . در سال 2004 بیش از 13000 مورد حمله وآزار جنسی وجود داشته که (9/84 – 9/0 %) درباره زنان بوده . 16-24 % از این آزارها شکایت می شود.(25)
حفظ شخصیت زن
حریم نگاه داشتن زن میان خود و مرد یکی از مسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقیت خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است.(27)
ما تنها راه بالا بردن شخصیت زن را حجاب می دانیم .- اگراو به حجاب روی آورد پایگاه خانوادگی اش قوی می شود مردها ناچار می شوند به زندگی خانوادگی خود ارج دهند و به همسران خود واقعاً توجه کنند.(28)
حجاب و آزادگی زن
حجاب وپاکی زن
حجاب و سلامت و زیبایی زن
- امام علی (ع) می فرماید : حجاب زن ها را پاینده تر، سالمتر و پاکیزه تر نگاه می دارد.(31)
زنان پوشش و حجاب زن اهمیّیت و حکمت و آثار حجاب می نویسد درمورد پاکی دل های مردان و زنان و آلوده نشدن آن ها در قرآن می فرماید :وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَسَْلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَالِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ( احزاب ، 53)
و اگراز زنان پيامبر چيزى خواستيد، از پشت پرده بخواهيد. اين كار، هم براى دلهاى شما وهم براى دلهاى آنها پاك دارنده تر است
در امان ماندن از اذیت افراد سبک سر
اى پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسبتر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.
َنِسَاءَ النَّبىِِّ لَسْتنَُّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتنَُّ فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(احزاب، 32 )
اى زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. پس به نرمى سخن مگوييد تا آن مردى كه در قلب او مرضى هست به طمع افتد و سخن پسنديده بگوييد.(32)
آثار حجاب در قرآن
حفظ امانت الهی:
اما دراسلام با رضایت کار تمام نمی شود . بلکه حکم خدا باید جاری شود . این نشانگر آن است که عفت زن از آن خداست وباید محفوظ بماند . همه ی این فرق ها حاکی از عظمت زن است که خداوند می خواهد حرمت او حفظ شود و مرد ها صرف جذاب بودن وبا دید جنسی نگاه نکنند .ار نظر قرآن زن امین حق الله مطرح است . یعنی این مقام و این حرمت وحیثیت را خدای سبحان که حق خود او است به زن داده ؛واز او خواسته که از این حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید . یعنی زن کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست ؛ وحجاب زن حق الهی او است.(33)
در اسلام عصمت وعفت زن حق الله است . یعنی حتی اگر خود زن یا شوهررضایت به بی عفتی و بی حجابی زن بدهد کار تمام نیست زیرا زن ناموس خداست .وبارضایت مشروع نمی شود . فرق کشورهای غربی با اسلام این است که در غرب اگر زنی بی عفتی کرد او یا پدر و مادر و شوهر او رضایت دادند مشکل حل است.اما در اسلام با رضایت کار تمام نمی شود بلکه حکم خدا باید جاری شود . این نشانگرآن است که عفت زن از آن خداست وباید محفوظ بماند .همه این حرف ها حاکی از عظمت زن است که خداوند می خواهد حرمت او حفظ شود .و مردها صرف جذاب بودن و با دید فساد نگاه نکنند.(34)
کار آمدی چادر و حجاب مشکی
و برای دیدن و استمراررغبت ایجاد می کند و استفاده بانوان از لباسهای رنگارنگ نیز باعث جلب توجه مردان نامحرم می گردد.(35)
نتیجه گیری:
1- ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه .
2- جلوگیری از تهییج و تحریک جنسی .
3- کاهش تقاضای مد پرستی بانوان .
4- حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه .
5- مصو نیت زنان در همه زمان ها و مکان ها .
6- کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی در سطح جامعه .
7- حضور معنوی گرایانه زنان و مردان در سطح جامعه .
8- حفظ ارزش های انسانی مانند عفت ، حیا و متانت در جامعه .
9- هدایت ، کنترل و بهره مندی صحیح از امیال و غرائز انسانی.
10- از بین بردن فشارهای اجتماعی نامشروع و نا بهنجار .
11-سلامت و زیبایی موقعیت اجتماعی و فرهنگی مردان وزنان جامعه اسلامی .
12- مبارزه با تهاجم فرهنگی .
پی نوشت ها :
1- محسن عزیزی، حجاب آثار دنیوی واخروی مجله آفتاب یزد
2- محمد آصف عطایی، تخیل وتصور گناه وروان پریشی
3- محمد رضا اکبری ، کتاب حجاب در عصر ما ، ص 90
4- همان ، ص 89
5- مهدی واحدیان ، سایت یزد فردا
6- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی ، ص 100
7- محسن عزیزی ، مجله آفتاب یزد
8- پاسخ به شبهات
9- مرتضی مطهری ، مسئله حجاب ، ص 92
10- کتاب حجاب و آزادی، مقالات کنگره اسلام و زن ، ص 48
11- محسن عزیزی ، مجله آفتاب یزد
12- کتاب حجاب و آزادی، مقالات کنگره اسلام و زن، ص 56
13- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی ،ص 107
14- مرتضی مطهری ، مسئله حجاب ، ص 89
15- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی
16- محسن عزیزی ، مجله آفتاب یزد
17- پاسخ به شبهات
18- - سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی، ص 103
19- محمد آصف عطایی ، در سایت
20 – همان
21- همان
22- سید حمید میر خندان ، حجاب در فرهنگ اسلامی ، ص 103
23- پاسخ به شبهات
24- مهدی واحدیان ، سایت یزد فردا ، ص 44
25- سهیل تقوی ،حجاب از منظر قرآن ،
26- محمد رضا اکبری ، کتاب حجاب در عصر ما ، ص 89
27- مرتضی مطهری ، مسئله حجاب ، ص 95
28- کتاب حجاب و آزادی، مقالات کنگره اسلام و زن ، ص 55
29- همان، ص 55
30- همان، ص 59
31- محمد رضا اکبری ، کتاب حجاب در عصر ما ، ص 12
32- آ ثار قر آنی، بانک معارف قرآنی ، سایر علوم
33- همان
34- عبدالله جوادی آملی ، آیینه جلال و جمال ، ص 426
35- حمید رزاقی، در سایت
فهرست منابع :
1- حجاب از منظر قرآن در نمایه .
2- اکبری ، محمدرضا ، حجاب در عصر ما ، چاپ 1380 ، انتشارات پیام .
3- بانک معارف قرآن ( سایر علوم ).سایت .
4- جوادی آملی ، عبدالله ، آئینه جمال و جلال ، نشر اسراء ،نوبت چاپ 19 .
5- حجاب و آزادی ، مجموعه مقالات کنگره اسلام و زن ، نشر سازمان
تبلیغات اسلامی ، تهران ، چاپ اول ، 1367.
6- رزاقی ، حمید ، در سایت آفتاب ، ص ، 40 ، آثار رنگ ها .
7-سایت پاسخ به شبهات دینی.
8- عزیزی ، محسن ، (مقاله) در سایت .
9- عطایی ، محمد عاصف ،(مقاله ) درسایت ایشان .
10- مطهری(ره ) ، مرتضی ، مسئله حجاب ، چاپ 41 ، فروردین 1374 .
11- میر خندان ،سید حمید ، حجاب در فرهنگ اسلامی ، چاپ اول ، 1387 .
12- واحدیان ، مهدی ، سایت یزد فردا .