دستور پخت نان خانگی

در این مطلب قصد داریم یک مدل نان خانگی که فقط به وسیله چهار ماده درست می شود را آموزش دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
جمعه، 23 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت نان خانگی

مواد لازم برای تهیه خمیر نان خانگی

مواد غذایی مقدار
آرد نان (الک شده)، به علاوه کمی بیشتر برای آرد پاشی دست و سطح کار سه و یک چهارم پیمانه (حدود 430 گرم)
مخمر فوری دو قاشق چای خوری (حدود 6 گرم)
نمک درشت دو قاشق چای خوری
آب، نزدیک به دمای اتاق در حدود 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) یک و نیم پیمانه (360 میلی لیتر)
اختیاری: آرد ذرت برای آردپاشی قالب به مقدار لازم


طرز تهیه نان خانگی

اگر می خواهید آخر هفته و یا روز تعطیل اعضای خانواده را به یک صبحانه دل انگیز دعوت کنید این نان ایده بی نظیری است. حتی اگر تا به حال نان خانگی درست نکرده اید یا قبلا با مخمر کار نکرده اید، جای نگرانی نیست این نان خانگی به راحتی درست می شود و برای شما که تازه کار هستید مناسب است. با راسخون همراه باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.
برای تهیه نان در کل به چهار ساعت و بیست و پنج دقیقه زمان نیاز داریم که چهار ساعت جهت آماده سازی مواد اولیه و بیست و پنج دقیقه برای پخت صرف می شود و همچنین با این مقدار مواد اولیه می توانیم دو عدد نان هشت اینچی تهیه کنیم.

مرحله اول: درست کردن خمیر نان
سه و یک چهارم پیمانه (حدود 430 گرم) آرد، دو قاشق چای خوری (حدود 6 گرم) مخمر و دو قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ بدون روغن ریخته و باهم مخلوط می کنیم. سپس یک و نیم پیمانه (360 میلی لیتر) آب را به آن اضافه می کنیم و به آرامی با یک کاردک پلاستیکی یا قاشق چوبی هم می زنیم تا باهم مخلوط شوند. در این مرحله خمیر خشک به نظر می رسد، اما به کار خود ادامه می دهیم تا آب با مواد خشک ترکیب شود و خمیر شکل بگیرد، خمیر چسبناک است اما سعی می کنیم آن را به شکل یک توپ در بیاوریم.
نکته: در صورت نیاز، از دستان خود برای هم زدن مواد خمیر استفاده کنید.

دستور پخت نان خانگی

مرحله دوم: استراحت دادن به خمیر
در این مرحله، روی خمیر را با پلاستیک یا فویل آلومینیومی محکم می پوشانیم و روی پیشخوان در دمای اتاق می گذاریم تا به مدت 2 تا 3 ساعت استراحت کند و عمل بیاید. بعد از سپری شدن این مدت حجم خمیر تقریبا دو برابر می شود و به کناره های کاسه می چسبد و هوای زیادی خواهد داشت.
نکته: می‌توانید پس از گذشت 2 تا 3 ساعت دستور پخت را ادامه دهید، اما برای اینکه خمیر بهترین طعم و بافت را داشته باشد اکیداً توصیه می‌کنیم آن را حداقل 12 ساعت و حداکثر 3 روز در یخچال بگذارید بماند. ما معمولا خمیر را حدود 18 ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کند. خمیر در این مدت پف می کند، اما ممکن است پس از 2 روز حجم آن شروع به کم شدن کند. این خوب و طبیعی است و اصلا جای نگرانی نیست.

مرحله سوم: برش زدن خمیر و شکل دادن به آن
روی یک ورقه پخت بزرگ را با آرد یا آرد ذرت می پوشانیم. خمیر سرد را روی سطح کار آرد پاشی شده برمی گردانیم. با استفاده از یک چاقوی تیز، خمیر را از وسط نصف می کنیم. (مقداری از هوای داخل آن می شود) با استفاده از دست های آردپاشی شده، هر دو نصف خمیر را به شکل 2 نان بلند به اندازه 9×3 اینچ شکل می دهیم و به فاصله 3 اینچ از هم قرار می دهیم. روی آن ها را به آرامی می پوشانیم و به مدت 45 دقیقه اجازه می دهیم تا استراحت کنند.

دستور پخت نان خانگی

دستور پخت نان خانگی

مرحله چهارم: روشن کردن فر
در طی این 45 دقیقه که خمیر استراحت می کند، فر را با دمای 475 درجه فارنهایت (246 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.

مرحله پنجم: آماده کردن فر و خمیر های برش خورده برای پخت
بعد از اینکه خمیر استراحت کرد با استفاده از یک چاقوی بسیار تیز (از قیچی آشپزخانه هم می توانید استفاده کنید)، روی آن ها 3 برش کوچک به عمق حدود نیم اینچ ( یک سانت) ایجاد می کنیم.
نکته: اگر خمیرهای فرم گرفته در طول 45 دقیقه شکل خود را از دست بدهد، از دست های آردپاشی شده استفاده کنید و سر و ته آن ها را دوباره فرم دهید و باریک کنید
همچنین اگر می خواهید روی نان ها ترد شود، یک تابه پخت کم عمق فلزی یا چدنی (ما معمولاً از یک تابه فلزی 9×13 استفاده می‌کنیم) را داخل فر قرار دهید و با احتیاط و سریع 3 تا 4 پیمانه آب جوش داخل آن بریزید و به سرعت در فر را ببندید و بخار را داخل آن محبوس کنید. بخار به ایجاد یک رویه ترد کمک می کند.

مرحله ششم: پختن نان ها
خمیر فرم گرفته و برش خورده را در فر از قبل گرم شده و در طبقه وسط قرار می دهیم. نان ها را به مدت 20 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که روی آن ها قهوه ای طلایی شود می پزیم. برای آزمایش دقیق تر پخت نان از دماسنج آب نباتی استفاده می کنیم. به این ترتیب که دماسنج را در قسمت مرکز نان قرار داده، اگر دما 195 درجه فارنهایت (90 درجه سانتی گراد) را نشان دهد نان ها پخته اند.

مرحله آخر: خنک کردن و سرو نان
حالا نان ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم حداقل 5 دقیقه در سینی فر بمانند و خنک شوند. سپس آن ها را برش می دهیم و سرو می کنیم و باقیمانده آن ها را تا 5 روز در دمای اتاق و تا 10 روز در یخچال نگهداری می کنیم.

نکاتی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل های آماده سازی و انجماد: خمیر می تواند تا 3 روز در یخچال بدون هیچ مشکلی تازه بماند، بنابراین این یک دستور العمل فوق العاده را می توانید از سه روز قبل درست کنید. همچنین می توانید نان را بپزید، بگذارید خنک شود و تا 3 ماه در فریزر قرار دهید و قبل از سرو در یخچال یخ زدایی کنید سپس اجازه دهید به دمای اتاق برسد. همچنین می توانید خود خمیر را فریز کنید. به این صورت که خمیر را طبق دستور آماده کنید، در بسته بندی پلاستیکی بپیچید و در ظرف مناسب فریزر قرار دهید و سپس منجمد کنید. برای پخت خمیر منجمد شده، اجازه دهید خمیر یک شب در یخچال یا به مدت 2 تا 3 ساعت در دمای اتاق بماند و یخ زدایی شود سپس طبق دستور پیش بروید و نان را بپزید.

آرد: برای داشتن بهترین طعم و بافت، اکیداً توصیه می کنیم از آرد نان استفاده کنید. می‌توانید از آرد همه منظوره به نسبت 1: 1 استفاده کنید، بدون اینکه تغییر دیگری در دستور پخت ایجاد کنید. توصیه می کنیم از گنجاندن آرد کامل در این خمیر خودداری کنید. گر میزان آرد نان کم است می توانید آرد نان و آرد کامل به نسبت نصف نصف استفاده کنید. بافت نان کمی سفت تر خواهد بود.

مخمر: شما می توانید از مخمر خشک فوری یا فعال استفاده کنید، اما ما به شدت یک مخمر فوری را توصیه می کنیم. در این صورت نان سریع تر عمل می آید و حجیم تر می شود. در صورت استفاده از مخمر خشک فعال، هیچ تغییری در دستور غذا ایجاد نکنید و توجه دشته باشید که زمان عمل آمدن خمیر ممکن است بیشتر طول بکشد.
نمک: در این نان از نمک درشت مانند نمک دریایی درشت استفاده کنید. وقتی از نمک معمولی استفاده می کنیم، طعم آن خیلی حس نمی شود. اگر فقط نمک ریز دارید، می توانید به میزان یک و نیم قاشق چای خوری از آن استفاده کنید.

آب: از آب خنک استفاده کنید. 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) عالی است، اما تا زمانی که گرم نباشد، دمای دقیق آن مهم نخواهد بود.

نان گرد: اگر می خواهید خمیر را به شکل (نان گرد) در آورید، به جای برش دادن خمیر، به سادگی آن را به شکل یک توپ گرد در آورید. دستورالعمل پخت یکسان است، اما پخت نان گرد در فر چند دقیقه بیشتر طول می کشد. اگر می خواهید نان گرد را در اجاق هلندی بپزید، به نکته بعدی مراجعه کنید.

استفاده از اجاق هلندی (قابلمه): شما به یک اجاق هلندی (قابلمه) 6 لیتری یا هر قابلمه بزرگی با درب مخصوص مقاوم در فر نیاز دارید (درب آن بسیار مهم است). خمیر را طبق دستور آماده کنید و آن را روی یک سطح کار کمی آرد پاشی شده برگردانید و با استفاده از دست های آرد پاشی شده، تا جایی که می توانید به شکل توپ در آورید. لازم نیست کاملا گرد باشد خمیر را روی یک تکه کاغذ روغنی بزرگ قرار دهید. (به اندازه ای بزرگ که داخل قابلمه شما قرار گیرد و کف قابلمه ای که در چنین حرارت زیاد ایمن باشد.) کاغذ روغنی و خمیر را بلند کنید و همه آن را در یک کاسه بزرگ قرار دهید سپس با استفاده از یک چاقوی بسیار تیز، به آرامی یک شکل X  روی آن ایجاد کنید و روی خمیر را به آرامی با پلاستیک بپوشانید و 30 دقیقه به حال خود رها کنید. در طی این 30 دقیقه، فر را با دمای 425 درجه فارنهایت (218 درجه سانتیگراد) روشن کنید تا گرم شود. فر هلندی (قابلمه) خود را (با درب) به مدت 30 دقیقه داخل آن قرار دهید تا قبل از قرار دادن خمیر داخل آن، بسیار داغ شود. بعد از 30 دقیقه فر هلندی را از فر خارج کنید و خمیر را به همراه کاغذ روغنی با احتیاط از کاسه به داخل قابلمه منتقل کنید و درب آن را بگذارید. نان را به مدت 30 دقیقه داخل قابلمه با درب بپزید سپس با احتیاط درب را بردارید و 10 دقیقه دیگر یا تا زمانی که نان طلایی شود به پخت ادامه دهید. شما می توانید دقیقاً طبق دستور بالا پختن نان را آزمایش کنید. قابلمه را از فر خارج کنید، نان را با احتیاط از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید 10 تا 20 دقیقه روی توری سیمی بماند و خنک شود و سپس برش بزنید و سرو کنید.

استفاده از سنگ پیتزا: اگر می خواهید نان خود را روی سنگ پیتزا بپزید، سنگ پیتزا را در فر از قبل گرم شده قرار دهید. سنگ پیتزا داغ را بیرون آورده و با آرد ذرت یا آرد گندم آرد پاشی کنید و سپس خمیرهای شکل گرفته را به روی سنگ پیتزا داغ منتقل کنید و طبق دستور بپزید.

بدون تابه نچسب: اگر ورقه پخت نچسب ندارید، از کاغذ روغنی به جای آن استفاده کنید. قبل از قرار دادن خمیر روی آن، سطح آن را با آرد یا آرد ذرت بپوشانید. کاغذ روغنی ممکن است بسوزد، بنابراین بهتر است حرارت فر را کم کنید و نان را برای مدت طولانی تری بپزید تا قهوه ای طلایی شود و وقتی به آرامی ضربه زدید صدای توخالی به نظر برسد.

ایده های طعم: قبل از ریختن اضافه کردن آب به مواد خشک، هر یک از مواد زیر را می توانید به مواد خشک داخل کاسه اضافه کنید: چهار حبه سیر خرد شده به علاوه سه قاشق غذا خوری رزماری خرد شده، سه قاشق غذاخوری سبزی تازه دلخواه (خرد شده)، یک پیمانه پنیر رنده شده مورد علاقه خودتان، یک عدد هالاپینو خرد شده، سه چهارم تا یک پیمانه کرن بری خشک و یا آجیل خرد شده، دو قاشق چای خوری پودر سیر و غیره.

ابزارهای مورد نیاز برای تهیه این دستور: کاسه مخلوط کن شیشه | ورق پخت | پیمانه اندازه گیری دو پیمانه | دماسنج نباتی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.