روش شستن کالای خواب

محلفه ها معمولا دارای رنگ سفید و روشن هستند، از این رو نباید آن ها را با ملحفه ها و پارچه های رنگی به طور همزمان بشویید.
دوشنبه، 3 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
روش شستن کالای خواب
هر فردی یک سوم زندگی خود را در خواب می گذراند، این به معنی گذران یک سوم زندگی در بستر است. این زمان زیاد اهمیت تمیز بودن مکان خواب را تعیین می کند و عدم توجه به این مسئله می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی هر فرد باشد. اگر می خواهید با نحوه ی شست و شوی کالای خواب بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.
 

در بستر خواب شما چه چیزهایی وجود دارد؟

کالای خواب متشکل از وسایلی مانند تشک، روتختی، ملحفه، بالش، پتو و لحاف است. این وسایل جز لوازم اولیه برای داشتن یک خواب آرام و راحت محسوب می شود. به طوری که با نبود هر یک از آن ها فرد نمی تواند خواب خوبی داشته باشد و یا اینکه زمان خوابش دچار اختلال می شود.

از این رو می توان گفت کالای خواب جزء جدایی ­ناپذیر از زندگی انسان ها است و مراقبت و نگهداری، رعایت اصول بهداشتی و شست و شوی کالای خواب بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت شست و شوی کالای خواب

اگر قسمتی از پتو یا بالش خود را زیر میکروسکوپ قرار دهید، متوجه تعداد فراوانی ذرات و موجودات ریز بر روی آن می شوید. قطعا این تصاویر میکروسکوپی که ذرات میکروب و آلودگی ها را نشان می دهند حس بدی در شما ایجاد خواهند کرد. لازم است که اشاره کنیم این موجودات ریز از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند و افزایش می یابند.

علاوه بر این تعرق اندام های انسان می تواند بستری مناسب جهت رشد انواع قارچ ها باشد و موجب کثیف و بد بو شدن جای خواب می گردد. از این رو برای برای جلوگیری از این مشکلات تمیزی دوره ای و متناوب کالای خواب خیلی اهمیت دارد و باید به نحوه ی شست و شوی کالای خواب توجه ویژه ای نمود.

 
روش شستن کالای خواب
 نحوه ی شست و شوی کالای خواب


در چه بازه های زمانی باید کالای خواب را شست وشو نمود؟

هر چقدر فواصل دوره زمانی شستن کالای خواب کمتر باشد بهتر است. اما با توجه به اینکه فرآیند شست و شو و خشک کردن این وسایل می تواند برای برخی از افراد دشوار و زمانبر باشد، توصیه می شود حتما دو هفته یک بار یا ماهی یک بار به شستن لحاف، ملحفه، پتو، تشک و روبالشتی بپردازید.

با این نحوه ی شست و شوی کالای خواب با فواصل زمانی کوتاه می توان ضمن زدودن آلودگی ها و کثیفی ها از سطح لوازم خواب شرایط بهتری را برای خوابیدن فراهم نمود. گاهی اوقات به دلیل عدم توجه به شست وشوی کافی کالای خواب چربی و تعرق بدن با عبور از رویه ملحفه ها به داخل بافت کالاهای خواب نفوذ پیدا می کند.

از این رو می توان با توجه به وضعیت زندگی هر سه ماه، هر شش ماه و یا در نهایت سالی یکبار نسبت به شست وشوی کالای خواب اقدام کرد و آلودگی ها و کثیفی ها را که موجب داشتن یک خواب نامطلوب می شوند از بین برد.

 
روش شستن کالای خواب
نحوه ی شست وشوی ملحفه ها



نحوه ی شست وشوی کالای خواب- ملحفه ها

برای شست و شوی ملحفه و کالاهای خواب می توان از دست و یا ماشین لباسشویی استفاده کرد. اما شست و شوی این لوازم با ماشین لباسشویی پیشنهاد می شود. زیرا پودرهای ماشین لباسشویی دارای ترکیبات خیلی قوی نسبت به پودرهای دستی هستند.

علاوه بر این در شست و شوی کالای خواب با دست به دلیل سنگین بودن وزن آن ها و عدم آبکشی صحیح پس از خیس شدن نمی توان کف و مواد شوینده را به خوبی از بافت کالاهای خواب خارج نمود که در نهایت موجب ایجاد آلرژی و حساسیت های پوستی می گردد.

 در نتیجه اگر به هر علتی نمی توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید باید حتما چندین مرتبه آبکشی را انجام دهید تا پودر شست وشوی کمتری استفاده گردد. نحوه ی شست و شوی کالای خواب و ملحفه ها به صورت اصولی و برای اینکه با کیفیت بالایی تمیز شوند به شرح زیر است و باید به این نکات توجه نمود.
 
  • محلفه ها معمولا دارای رنگ سفید و روشن هستند، از این رو نباید آن ها را با ملحفه ها و پارچه های رنگی به طور همزمان بشویید.
  • قبل از شست وشوی کالاهای خواب باید ابتدا لکه هایی که بر روی آن ها وجود دارد را با استفاده از مواد لازم از بین ببرید و سپس شست وشوی آن ها را انجام دهید.
  • ملحفه هایی که خیلی چربی بدن بر روی آن ها وجود دارد را نمی توان به خوبی با پودر ماشین لباسشویی شست. برای زدودن چربی و آلودگی از این ملحفه ها باید از آب و صابون استفاده کرد.
  • برای روشن و براق کردن ملحفه های رنگ روشن از آبلیمو طبیعی می توانید استفاده کنید و سپس ملحفه را با آب گرم آبکشی کنید.
  • هنگام شست و شوی ملحفه ها با ماشین لباسشویی برای جلوگیری از آسیب دیدن بافت پارچه ملحفه و کشیدگی و تغییر شکل آن، ملحفه ها را به شکل تا شده و گرد داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

نحوه ی شست وشوی کالای خواب- پتوها

نحوه ی شست و شوی کالای خواب مخصوصا پتوها در حفظ و نگهداری آن ها بسیار حائز اهمیت است. در واقع شست وشوی این وسایل باید به شکلی انجام شود که ضمن زدودن آلودگی ها از آن ها بتوان مدت زمان طولانی  استفاده کرد. بر همین اساس پتوها را برای شست وشو می توان با توجه به نوع بافت و مواد استفاده شده در بافت آن ها به چند دسته تقسیم بندی نمود.

به عنوان مثال برای شست و شوی پتوهای پشمی باید از آب سرد استفاده کرد و ماشین لباسشویی و خشک کن روی دور کم باشند. همچنین پتوهای خاص مانند پتوهای موهر را نمی توان در منزل شست، زیرا روش شست وشوی خاصی دارند و باید آن ها را جهت نظافت به خشکشویی ها بسپارید تا با یک شستن مناسب از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری شود.

 
روش شستن کالای خواب
نحوه ی شست وشوی بالش ها



نحوه شست وشوی کالای خواب- بالش ها

بالش ها یکی از مهم ترین و اصلی ترین کالاهای خواب محسوب می شوند که با قرار دادن آن ها زیر سر می توان خواب راحتی را تجربه نمود و از درد گرفتن گردن جلوگیری کرد. اما با توجه به اینکه با قرار گیری سر روی بالش تعرق و آبریزش قسمت های مهم بدن مانند سلول های پوست سر، بینی، گوش، چشم و دهان حدود چندین ساعت از شبانه روز بر روی بالش اتفاق می افتد، بالش خیلی سریع تر از سایر کالاهای خواب دچار آلودگی و کثیفی می شود و انجام صحیح نحوه ی شست و شوی کالای خواب در این شرایط اهمیت دارد.

آلودگی های موجب بر روی سطح بالش می تواند باعث ایجاد بیماری های پوستی، قارچ ها و ریزش مو شود. از این رو لازم است که در بازه های زمانی کوتاه تری به عنوان مثال هر هفته آن ها را تعویض کنید و بشویید.

زیرا این تعرقات و آلودگی ها می تواند با نفوذ به بافت بالش به عمق آن راه پیدا کند. خود بالش ها نیز باید حداقل 30 یا 90 روز یکبار کاملا شسته شوند. با توجه به نحوه ی شست و شوی کالای خواب و بالش ها می توان از بروز بیماری ها ومشکلات پوست و مو جلوگیری نمود.

نکات مهم در شست وشوی بالش

نحوه شست وشوی بالش به محتویات آن بستگی دارد. شست و شوی محصولاتی که در کارخانه تولید شده اند، دارای دستورالعمل خاصی است که روی آن ها درج شده و باید بر آن اساس عمل نمود. اما بالش های غیر کارخانه ای که می تواند محتویات آن ها پنبه، پر، پشم و یا پود باشد باید به خوبی شسته شوند تا بعدا مشکلی برای فرد ایجاد نکند.

قبل از شست و شوی روبالشی حتما آن را تکان دهید تا گردوغبار موجود بر روی آن از بین برود و در زمان شستن به بافت پارچه نفوذ نکند. شست و شوی این محصولات باید با استفاده از آب سرد انجام شود و با درجه سرد خشک گردد. توجه داشته باشید که حتما روبالشی ها را در معرض نور خورشید و هوای آزاد خشک کنید تا به خوبی با نور خورشید ضدعفونی و تمیز شوند.  

 
روش شستن کالای خواب
شست وشوی صحیح کالای خواب


سخن پایانی

نحوه ی شست و شوی کالای خواب با توجه به اینکه چندین ساعت در شبانه روز با پوست بدن فرد در تماس هستند بسیار حائز اهمیت است. با حفظ تمیزی و نظافت کالاهای خواب و داشتن یک برنامه مرتب شست و شو می توان مکان راحتی برای یک خواب لذت بخش به وجود آورد. همچنین از بروز بیماری های پوستی و مشکلات مو جلوگیری نمود.

علاوه بر این از کیفیت کالاهای خواب نیز نباید غافل شد و بهتر است که هر چند مدت یکبار نسبت به تعویض و خرید آن ها اقدام نمود. یکی از بهترین و با سابقه ترین مجموعه هایی که به تولید انواع کالای خواب با کیفیت بالا می پردازد مجموعه دستر است. برای خرید جدیدترین و زیباترین کالاهای خواب با قیمت مناسب کافی است به وب سایت دستر مراجعه کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.