نوکيا N97 در آزمايشگاه

حتماً به هنگام خريد گوشي از وجود کليه لوازم جانبي بالا اطمينان حاصل کنيد. همين جا نخستين تفاوت با N97 مشخص مي شود. لوازم موجود در بسته بندي N97 که در بسته بندي N97 mini موجود نيستند به شرح زير است:
شنبه، 3 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوکيا N97 در آزمايشگاه

نوکيا N97 در آزمايشگاه
نوکيا N97 در آزمايشگاه


 

نويسنده: هومن کبيري پرويزي




 
بررسي گوشي را با بررسي محتويات موجود در بسته بندي گوشي آغاز مي کنيم:

محتويات موجود در بسته بندي گوشي به شرح زير بود:
 

1- شارژر با پورت micro USB
2- باتري
3- کابل اتصال USB براي اتصال به کامپيوتر
4- هندزفري با پورت 3/5 ميليمتري استاندارد
5- لوح فشرده نرم افزار
6- دفترچه راهنماي فارسي
7- کارت ضمانت رسمي 12 ماهه نوکيا
حتماً به هنگام خريد گوشي از وجود کليه لوازم جانبي بالا اطمينان حاصل کنيد. همين جا نخستين تفاوت با N97 مشخص مي شود. لوازم موجود در بسته بندي N97 که در بسته بندي N97 mini موجود نيستند به شرح زير است:
1- شارژر فندکي
2- تبديل شارژر سوزني به شارژر micro USB
3- دستمال مخصوص براي تميز کردن صفحه نمايش
4- قلم مخصوص
و البته بايد اين نکته را هم اضافه کنيم که هندزفري موجود در بسته بندي N97 mini متفاوت با هندزفري موجود در بسته بندي N97 است.
اگرچه لوازم موجود در بسته بندي N97 mini کم نيستند ولي به نظر مي رسد کاهش محتويات بسته بندي به ويژه حذف شارژر فندکي، يکي از ابزارهاي نوکيا براي کاهش قيمت اين گوشي بوده است.

بررسي ظاهري
 

N97 mini بسيار شبيه به N97 بوده، با اين تفاوت که کمي کوچک تر است. ابعاد N97 mini، 113 در 52/5 در 13/2 ميليمتر است که در مقابل ابعاد 117/5 در 55/3 در 15/9 ميليمتري N97 اندکي کوچک تر است. وزن اين گوشي هم از 150 گرم در N97 به 138 گرم کاهش يافته است. کوچک تر شدن N97 mini هم حسن است و هم عيب. ممکن است بسياري از کاربران، ابعاد بزرگ N97 را چندان نپسندند اما کاهش 0/3 اينچي در قطر صفحه نمايش هم ممکن است دوستداران وبگردي را ناراضي کند. در هر حال به نظر مي رسد نوکيا با توليد اين دو محصول توانسته باشد رضايت هر دو طيف را جلب کند. از مقايسه ظاهري اين دو گوشي که بگذريم بايد گفت که N97 mini يک گوشي خوش دست است که امکان حمل آسان را به راحتي خواهيد داشت.
اين گوشي مانند سلف خود به يک صفحه کليد QWERTY کامل مجهز است که به صورت کشويي از زير گوشي خارج مي شود و ايده آل براي کاربراني است که به وبگردي و ارسال پيامک و پست الکترونيک علاقه مند هستند. وجود حروف فارسي بر روي صفحه کليد از ديگر مزاياي اين گوشي است( اين صفحه کليد تنها در گوشي هاي با گارانتي اصلي نوکيا موجود است). صفحه کليد N97 mini هم يکي ديگر از تفاوت هاي اين گوشي با N97 است؛ جايي که ديگر اثري از کليد 4 جهته پيمايش وجود ندارد و اين کليد قرباني کوچک تر شدن گوشي شده است، در مقابل کليدهاي جهت دار چهار گانه مانند صفحه کليد کامپيوترهاي شخصي جايگزين شده اند. پس کمبود کليد چهار جهته را زياد احساس نخواهيد کرد.
در پهلوي چپ گوشي کليد قفل صفحه نمايش و در بالاي آن پورت micro USB براي شارژ کردن و نيز اتصال به کامپيوتر قرار دارد. در پهلوي سمت راست، کليدهاي کنترل شدت پخش موسيقي و نيز زوم دوربين و در پايين آنها کليد کنترل تصوير برداري دوربين قرار دارد. در بالاي گوشي هم دکمه روشن کردن دستگاه و پورت خروجي هدفون 3/5 ميليمتري استاندارد قرار دارد. اما يک تفاوت ديگر هم در پشت گوشي قابل مشاهده است، جايي که محافظ لنز در N97 mini حذف شده و دوربين 5 مگاپيکسلي و فلاش آن با کمي برجستگي به نسبت سطح قرار داده شده اند. ورودي کارت حافظه N97 mini هم در زير درپوش باتري قرار دارد که اين امر کمي دسترسي به آن را دشوار مي سازد. ورودي سيم کارت گوشي هم با N97 متفاوت است بدين شکل که ورودي سيم کارت با يک سيني جداگانه که به طور کامل از بدنه گوشي جدا مي شود، طراحي شده است که تنها نقطه ضعف آن مي تواند گم شدن ناخواسته سيني ورودي سيم کارت باشد.

بررسي پردازنده، حافظه داخلي، سيستم عامل
 

پردازنده مرکزي N97 mini آرم 11 با سرعت پردازش 434 مگاهرتز در کنار 128 مگابايت رم، مشابه پردازنده N97 است و سرعت مناسبي را براي گوشي رقم زده است. اين سرعت چه در زمان روشن شدن آن و چه در زمان مرور منوها مشهود است. سيستم عامل نصب شده بر روي گوشي، سيمبين ويرايش 9/4 با پلت فرم S60 نسخه 5 است که تطابق مناسبي با پردازنده گوشي دارد. حافظه داخلي N97 mini هم از 32 گيگابايت به 8 گيگابايت کاهش يافته است. هر چند اين مقدار حافظه اصلاً کم نيست اما در هر حال تفاوت عمده اي با N97 دارد. N97 mini قابليت افزايش حافظه تا 16 گيگابايت ديگر از طريق کارت هاي حافظه microSD را دارا است.

بررسي صفحه نمايش
 

صفحه نمايش N97 mini 3/2 اينچي است و همان طور که اشاره کرديم 0/3 اينچ کوچک تر از صفحه نمايش N97 است. اين صفحه نمايش هم به هنگام باز شدن با بدنه گوشي زاويه 30 درجه مي سازد. اين ويژگي، امکان تسلط ساده تر به صفحه نمايش و زاويه ديد بهتري را فراهم مي آورد. صفحه نمايش N97 mini از جنس TFT LCD، با رزولوشن 360 در 640 پيکسل بوده و قابليت نمايش 16 ميليون رنگ را دارا است. رزولوشن بالاي صفحه و نيز قابليت لمس آن، صفحه کليد QWERTY فيزيکي در کنار صفحه کليد مجازي همه و همه براي لذت بردن از وبگردي و ارسال و دريافت ساده تر پست الکترونيک، طراحي شده اند.

پخش فايل هاي چند رسانه اي و ارتباطات و نقشه
 

همان گونه که انتظار داشتيم، کيفيت پخش فايل هاي موسيقي و ويديويي در اين گوشي خوب بود و وجود خروجي هدفون استاندارد 3/5 ميليمتري به مزاياي آن مي افزود. تفاوت ناراحت کننده اي که در N97 mini ديديم حذف فرستنده FM در مقايسه با N97 بود. خروجي ميکرو USB امکان اتصال راحت به کامپيوتر و پشتيباني از استانداردهاي 802.11b/g، امکان اتصال به شبکه هاي محلي بي سيم به ويژه براي وبگردي را فراهم مي آورد. پشتيباني از ويجت ها و نيز امکان دانلود رايگان بسياري از آنها، امکان افزايش توانمندي ها و استفاده از نرم افزارهاي قابل استفاده در اينترنت با موضوعات مختلف را در اختيار قرار مي دهد. مهم تر از آن، امکان شخصي سازي صفحه اصلي گوشي با استفاده از ويجت هاي مورد علاقه است. اين امکان شما را قادر مي سازد مثلاً آخرين اخبار ورزشي مورد علاقه، آخرين پست الکترونيکي دريافتي و يا خبرمايه( RSS) سايت دلخواهتان را مشاهده کنيد. شما همچنين مي توانيد طيف وسيعي از نرم افزارها و ويجت ها را براي گوشي خود از اينترنت دانلود کنيد. از نکات مهم ديگر، مرورگر اينترنت گوشي است که به طور کامل از سايت هاي طراحي شده با فلش و جاوا پشتيباني مي کند.
همان گونه که در شماره هاي پيشين هم اعلام کرديم شرکت نوکيا چند صباحي است که نقشه هاي ايران را براي گوشي هاي خود در دسترس قرار داده است. اين نقشه ها به صورت رايگان از طريق وب سايت اين شرکت قابل دسترسي و بارگذاري هستند اما شرکت نوکيا نقشه ايران را به صورت از پيش بارگذاري شده بر روي گوشي N97 mini قرار داده است( اين نقشه ها تنها بر روي گوشي هايي که با گارانتي اصلي نوکيا فروخته مي شوند وجود دارد) علاوه بر اين حق استفاده از سرويس مسيريابي( Navigation) هم براي ده روز به صورت رايگان بر روي اين گوشي قرار داده شده است. که اين دو مورد در N97 وجود نداشت. هر چند که بارگذاري و نصب نقشه هاي ايران براي N97 هم مانند بسياري ديگر از گوشي هاي نوکيا از طريق وب سايت اين شرکت رايگان است.
نقص مشترک عدم وجود ويرايشگر پرونده هاي آفيس هم در N97 mini تکرار شده است. البته شايد بهتر باشد بگوييم رايگان نبودن، چرا که همانند N97 ويرايشگر آفيس بر روي گوشي موجود است ولي براي راه اندازي آن نياز به پرداخت حق اشتراک داريد که البته با توجه به نبود کارت هاي اعتباري بين المللي اين امر در ايران تقريباً ناممکن است. مگر اينکه نوکيا مانند سيستم مسيريابي خود فکري براي پرداخت ايرانيان بکند.

ويژگي هاي تصوير برداري
 

بايد اذعان کنيم که از دوربين N97 mini انتظار بيشتري داشتيم؛ هرچند که عملکرد دوربين گوشي چه در هنگام عکسبرداري و چه به هنگام فيلمبرداري خوب ارزيابي شد، ولي براي يک گوشي با انبوهي از ويژگي هاي انقلابي، دوربين 5 مگاپيکسلي چندان مناسب به نظر نمي رسد. در هر حال بايد عملکرد دوربين اين گوشي را که به لنز زايس هم مجهز است، مطلوب ارزيابي کرد. نمونه هايي از عکس هاي گرفته شده با اين گوشي را در همين صفحات مشاهده مي کنيد.

کيفيت مکالمه
 

همان گونه که انتظار داشتيم، کيفيت مکالمه با N97 mini کاملاً خوب بود و هيچ مشکل خاصي در برقراري ارتباط با آن مشاهده نشد.

نکات منفي
 

عدوم وجود فرستنده FM، نداشتن ويرايشگر پرونده هاي نرم افزارهاي سري آفيس، قرار گرفتن ورودي کارت حافظه زير درپوش باتري، عدم وجود محافظ براي لنز دوربين، امکان گم شدن سيني ورودي سيم کارت.

نکات مثبت
 

صفحه کليد QWERTY و به ويژه وجود حروف فارسي بر روي آن، حافظه داخلي 8 گيگابايتي و امکان افزايش 16 گيگابايت ديگر به آن، صفحه نمايش لمسي عريض 3/2 اينچي با رزولوشن 640 در 360 پيکسل و قابليت نمايش 16 ميليون رنگ و مجهز بودن به حسگر چرخش صفحه نمايش و نيز تنظيم نور، خروجي هدفون استاندارد و نيز خروجي تلويزيون، GPS داخلي، دفترچه راهنماي فارسي، پردازنده مرکزي قدرتمند، وجود نقشه هاي ايران به صورت از پيش بارگذاري شده بر روي گوشي، وجود اشتراک ده روزه رايگان سيستم مسيريابي نوکيا، اتصال به اينترنت از طريق شبکه هاي محلي بي سيم، پشتيباني مرورگر وب گوشي از فلش و جاوا، پورت micro USB براي اتصال به کامپيوتر و نيز شارژ کردن دستگاه.

رأي
 

N97 mini يک گوشي خوش دست و کارآ است. اگر توانمندي هاي N97 شما را به خود جلب کرده ولي ابعاد آن را بزرگ مي دانيد N97 mini گزينه ايده آلي است. توانمندي هاي اين گوشي سبب شد تا کنگره آسيايي تلفن همراه در هنگ کنگ اين گوشي را به عنوان بهترين گوشي سال 2009 انتخاب کند. پس اگر مي خواهيد دليل انتخاب اين گوشي را از سوي يکي از معتبرترين رويدادهاي تلفن همراه جهان بدانيد، شايد بهترين راه امتحان آن توسط خود شما باشد!
منبع:دنياي کامپيوتر و ارتباطات، شماره 86



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط