پیامک‌های کلاهبرداری یا پیامک سامانه ارسال پیامک؟

سامانه ارسال پیامک بستری امن برای تبلیغات پیامکی به وجود آورده است. اما باید انواع پیامک‌های کلاهبرداری و اقدامات لازم در مواجهه با آنها را به خوبی دانست.
شنبه، 6 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
پیامک‌های کلاهبرداری یا پیامک سامانه ارسال پیامک؟
با اینکه سامانه ارسال پیامک فرصتی مناسب برای تبلیغات مؤثر پیامکی را فراهم کرده، بسیاری از افرادی که به کار فیشینگ مشغول هستند، به بهانه‌های مختلفی از جمله تبلیغات که روندی دروغین و جعلی دارند، از مردم کلاهبرداری می‌کنند. این موضوع باعث بی اعتمادی دارندگان گوشیهای همراه به تبلیغاتی می‌شود که به واسطه سامانه‌های اس ام اسی ارسال می‌شوند.

در همین راستا قصد داریم در این مطلب از سامانه پیامکی ایده پردازان به ارائه اطلاعاتی بپردازیم که شما را درباره پیامک‌های کلاهبرداری آگاه تر می‌کنند. در ادامه همراه ما باشید.

کاهبرداری پیامکی چیست؟

کلاهبرداری پیامکی روشی است که افراد سودجو به واسطه آن اطلاعات شخصی و مهم کاربران گوشی‌های همراه را می‌دزدند و مورد سوء استفاده قرار می‌دهند. این پیامک‌ها عموماً لینک‌هایی هستند که دارندگان گوشی‌های همراه را به کلیک کردن روی آنها تشویق می‌کنند.

به این ترتیب، همزمان با اینکه مردم روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند یا اپلیکیشن درخواستی پیامک کلاهبرداری را دانلود و نصب می‌کنند، دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات گوشی‌های همراه باز می‌شود.

راه‌های تشخیص پیامک‌های سامانه ارسال پیامک از موارد جعلی

برای اینکه بتوانید پیامک‌های سامانه ارسال پیامک را از موارد کلاهبرداری و فیشینگ متمایز کنید، بهتر است روش‌هایی را در نظر داشته باشید که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.
 

پیش شماره پیامک

هنگامی که پیامکی دریافت می‌کنید و نمی‌دانید که پیامک کلاهبرداری است یا نه، به پیش شماره پیامک دقت کنید. پیش شماره پیامک‌های سامانه ارسال پیامک اعداد مشخصی مانند 3000، 2000، 1000 و 5000 هستند. اما پیامک‌هایی که با هدف فیشینگ ارسال می‌شوند، شماره طولانی و عجیب دارند. یا از پیش شماره‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.
 

لحن فوری پیام‌ها

در پیامک‌هایی که با قصد کلاهبرداری ارسال شده اند، لحن فوری قابل برداشت است. اما در پیامک‌های سامانه ارسال پیامک اصول مارکتینگ و تبلیغات پیامکی به درستی اجرا شده اند. به این ترتیب، شما می‌توانید با کمی دقت به لحن ارسال کننده پیام به سهولت به کلاهبرداری بودن یا نبودن نوع آن پی ببرید.
 

ارائه جایزه‌های ناگهانی


پیامک‌های کلاهبرداری یا پیامک سامانه ارسال پیامک؟
تشخیص پیامک‌های سامانه ارسال پیامک از موارد جعلی


سازمان‌هایی مانند بانک یا شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند و فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به کارکرد حساب شما و یا قرعه کشی‌های مختلف به شما جوایزی می‌دهند. در این حالت شما با آگاهی درباره حساب‌های کاربری خود یا اطلاع رسانی‌های مرتبط با قرعه کشی‌ها می‌توانید از صحت پیامک‌های دریافتی مطلع شوید.

در صورتی که پیامک‌هایی ارسال شوند که شما جایزه ای دریافت کرده اید، بدون هیچ کارکرد حساب، شرکت در مسابقه یا اطلاع رسانی قبلی، به احتمال خیلی زیاد پیامک‌های کلاهبرداری دریافت کرده اید و باید مراقب باشید که قربانی حملات فیشینگ نشوید.
 

فعالسازی یا جلوگیری از دسترسی

گاهی پیش می‌آید که کلاهبرداران سعی می‌کنند که به حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی یا ایمیلتان دسترسی داشته باشند، در این حالت پیامک‌هایی حاوی کد تأیید تغییر رمز عبور دریافت خواهید کرد. این حالت بهترین روش تغییر سریع رمز عبور حساب‌های کاربری در بسترهای مختلف است.
 

پیگیری از مراجع مطمئن

در بعضی شرایط شما پیامکی دریافت می‌کنید و نمی‌دانید که آیا از سامانه ارسال پیامک برای شما فرستاده شده یا جعلی است. در این حالت می‌توانید به سازمانی که در پیامک به آن اشاره شده تماس گرفته و از صحت محتوای پیامک مطلع شوید.

برای مثال اگر در پیامک اعلام می‌شود که این محتوا به فروشگاه اینترنتی یا بانکی تعلق دارد، پیش از اقدام به عمل با سازمان یا شرکت مربوطه تماس گرفته و مطمئن شوید که آنها پیامک را ارسال کرده اند.
 

اقدامات لازم هنگام مواجهه با پیامک کلاهبرداری

اکنون این موضوع را بررسی می‌کنیم که اگر پیامک کلاهبرداری را دریافت کردید، بهتر است چه اقداماتی انجام دهید.

1- هنگامی که پیامکی دریافت کردید و بر اساس نکات مذکور متوجه شدید که کلاهبرداری است، نباید روی هیچ لینکی کلیک کنید و به هیچ وجه اپلیکیشن‌های درخواستی آنها را دانلود نکنید.

2- شماره را در فهرست مسدود (Block List) قرار دهید تا فرصت‌های دیگری برای فرد یا گروه کلاهبردار وجود نداشته باشد.

3- برای اطمینان از صحت محتوای پیامک با سازمان ذی صلاح ارتباط برقرار کرده و کارشناسان را از پیامک دریافتی مطلع کنید. در این صورت از اینکه پیامک برای کلاهبرداری بوده مطمئن خواهید شد.

4- هیچ گونه پاسخی به این پیامک‌ها ندهید. گاهی اوقات اقدام به عمل با پاسخ دادن به پیامک‌ها همراه است و همین پاسخ می‌تواند منجر به هک شدن حساب‌های کاربری یا دزدی از حساب بانکی شما شود. بنابراین باید خیلی محتاطانه برخورد کنید.

5- فرصت پیگیری پیامک‌های کلاهبرداری با حضور در سامانه پلیس فتا وجود دارد. در این حالت باید به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و گزارشی درباره پیامک کلاهبرداری دریافت شده ثبت کنید. پس از کد پیگیری برای شما ارسال خواهد شد که امکان پیگیری درخواست شما را مهیا می‌کند.

چند نمونه از پیامک‌های کلاهبرداری





 
پیامک‌های کلاهبرداری یا پیامک سامانه ارسال پیامک؟
چند نمونه از پیامک‌های کلاهبرداری


در انتها چند نمونه از پیامک‌هایی را معرفی خواهیم کرد که به قصد کلاهبرداری ارسال شده اند.

ارسال پیامک کلاهبرداری به نام سامانه ثنا

یکی از رایج ترین پیامک‌هایی که به قصد کلاهبرداری در سال 1401 ارسال شده، پیامکی از سوی قوه قضایی و حاوی کدی مربوط به شکایت یا ابلاغیه بوده است. لینکی در انتهای پیامک ثبت شده که با کلیک روی آن فرصت کلاهبرداری برای سارقان فراهم می‌گردید.

 

ارسال پیامک مبنی بر خدمات دولتی

بسیاری از دارندگان گوشی همراه در ماه‌های اخیر از کلاهبرداری‌هایی شکایت کرده اند که با مضامینی چون ثبت نام کارت سوخت، هدفمندی یارانه‌ها و ثبت نام سبد کالا آنها را فریفته اند. این پیامک‌ها هم لینکی داشته اند که با کلیک روی آنها امکان دزدی از حساب‌های بانکی را برای کلاهبرداران فراهم کرده است.

 

فرستادن پیامک‌های ارائه جوایز

یکی از انواع پیامک‌های فریبنده، پیامک‌هایی با محتوای ارائه جایزه به کاربران بودند که از سوی سازمانی مانند صدا و سیما، بانک‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره ای معروف تقدیم خواهند شد. با کلیک کردن روی لینک و اقدام به عمل، فرصت دزدی اینترنتی برای سارقان فراهم شده است.

 

پیامک بخشودگی جرائم

پیامکی که شاید بسیاری را خوشحال کند، مبنی بر این است که جرائمی مانند جرائم راهنمایی و رانندگی و تخلفات بخشیده شده اند. اما نباید فریب چنین پیامک‌هایی را خورد. کافی است روی لینک آنها کلیک کنید تا تمام اطلاعات شما مورد سوء استفاده قرار گیرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.