چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست

چالش های ازدواج از راه دور همان فاکتوری است که بسیاری از آن بی خبر بوده و همین عدم اطلاع آن‌ها را در مشکلات بیشتر می‌اندازد. ما در این مقاله آن‌ها را بیان کرده‌ایم تا تصمیم گیری بهتری داشته باشید.
سه‌شنبه، 9 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست

مقدمه 

این روزها با گسترش اینترنت و تسهیل ارتباطات، افراد می‌توانند با اشخاص دیگری در اقصی نقاط جهان آشنا شوند. این فاکتور باعث شده تا ازدواج از راه دور به یک امر معمول و رایج بدل شود. به نحوی که هر ساله تعداد بیشتری از جوانان، با افراد دیگری از اقصی نقاط جهان آشنا شده و آنها را عنوان همسر خود انتخاب می‌کنند. چنین مولفه‌ای توانسته گستره ی انتخاب‌های افراد را تا حد زیادی افزایش دهد.

با این حال باید عنوان کنیم که این روش چالش‌ها و مشکلات خاص خود را دارد که موجب می‌شود تا جوانان سردرگم شوند. متأسفانه عدم آگاهی  از این چالش‌ها، اغلب افراد را در دام تله‌های مختلف گرفتار کرده و سردرگمی‌های بیشتر را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، ماهیت این مقاله است. بر همین مبنا ما تصمیم گرفته‌ایم تا چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور در اولویتشان است، را خدمت شما بیان کنیم. 
 

ازدواج از راه دور 

قبل از اینکه بخواهیم به چالش‌های ازدواج از راه دور بپردازیم، بهتر است ابتدا مروری بر روی ماهیت این شیوه ازدواج و بسترهای آن داشته باشیم. در حالت کلی هرگاه ازدواج خارج از شهر محل سکونت صورت گیرد، به آن ازدواج از راه دور می‌گویند. در دهه‌های گذشته این شیوه ازدواج بیشتر میان دانشجویان مرسوم بود.

در واقع آن‌ها با پذیرش در یک مرکز تحصیلی دورتر از محل سکونتشان، با افراد دیگری آشنا می‌شدند که گاهی اوقات به ازدواج ختم می‌شد. البته این موضوع در یک دهه گذشته دیگر محدود به دانشجویان نیز نیست چرا که اغلب جوانان می‌توانند از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، با افراد دیگر آشنا شده و مسیر زندگی مشترک خود را با آن‌ها آغاز کنند. این موضوع باعث شده تا دایره انتخاب‌های افراد فراتر از محل سکونت آن‌ها رفته و به لیستی از انتخاب‌های بی پایان برسد.

چنین مولفه‌ای طرف‌داران آن را به‌شدت افزایش داده است. به نحوی که هر ساله بر تعداد ازدواج‌های از راه دور افزوده می‌شود. با این حال باید بدانید که این شیوه از ازدواج، چالش‌های خاص خود را دارد که بسیاری از آن اطلاع ندارند. لذا بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد پذیرش چنین انتخابی، چالش‌های ازدواج از راه دور را شناخته و سپس بر مبنای آن برنامه‌های خود را تعیین کنید.  

 
چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست
 

چالش‌های ازدواج از راه دور

عموماً ازدواج از راه دو باعث می‌شود تا شما وارد یک فضا و موقعیت کاملاً متفاوت شوید. در حقیقت ازدواج به خودی خود شرایط کاملاً متفاوتی دارد. حال اگر شیوه آن از راه دور و با شخصی خارج از شهر محل زندگی‌تان باشد، یقیناً شرایط بسیار متفاوت‌تری هم خواهد بود. متأسفانه بسیاری از افراد اطلاعی در مورد این شرایط ندارند.

همین عامل هم باعث می‌شود تا در فرایند ازدواج خود دچار مشکلات مختلفی شوند که عموماً ضربات مالی و احساسی بسیار سنگینی را به آن‌ها وارد می‌کند. ما قصد داریم تا برخی از چالش‌های ازدواج راه دور را خدمت شما عزیزان بیان کرده و بدین ترتیب به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کنیم. 
 

عدم شناخت کافی 

مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش افراد در پروسه ازدواج از راه دور، عدم شناخت کافی است. در این پروسه نخستین و اصلی‌ترین کانال ارتباطی شما، همان فضای مجازی است. عموماً در این فضا تمام افراد خود را به شیوه‌ای عالی و بی نقص جلوه می‌دهند.

به همین جهت است که وابستگی و پیدا کردن یک شخص مطابق استانداردهایتان، امری ساده به نظر می‌رسد. با این حال اغلب افراد بعد از شروع زندگی مشترک خود، در می‌یابند که شخصیت، ویژگی‌های فیزیکی و شرایط زندگی شخص مورد نظر، تفاوت‌های چشمگیری با ادعاهای او دارد.

چنین مشکلی در ارتباط‌های سطحی ایجاد شده در دانشگاه هم دیده می‌شود. متأسفانه در بسیاری از موارد هم تحقیقات انجام شده توسط خانواده‌ها نیز چندان دقیق از آب در نمی‌آید؛ چراکه آن‌ها شناختی از نزدیکان و خویشاوندان شخص مورد نظر شما ندارند.

به همین جهت پرس‌وجوهای آنان تنها به دوستان، همکاران و اهالی محل ختم می‌شود. متأسفانه این اقشار هم عموماً به‌عنوان نزدیکان سطحی و رده چهارم شناخته می‌شوند که بدون شک اطلاعات چندان دقیقی از جنبه‌های زندگی فرد مورد نظر شما ندارند.

 
چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست


این در حالی است که طی ازدواج در شهر خود، می‌توانید دست کم یک آشنای مشترک پیدا کرده و بدین ترتیب تحقیقات خود را به نحو بسیار دقیق‌تری انجام دهید.  این فاکتور همان چیزی است که می‌تواند متقاضیان ازدواج از راه دور را در دام تصمیم‌های اشتباه و هیجانی گرفتار کند.

لذا توصیه می‌کنیم که برای شناخت بیشتر در این حوزه، حتماً تحقیقات خود را عمیق‌تر کرده و سعی کنید تا ادعاها و جنبه‌های مختلف زندگی طرف مقابل را تا حد زیادی راستی آزمایی کنید. 
 

زندگی در محیط جدید 

زندگی در یک محیط جدید به‌عنوان دومین چالش ازدواج راه دور شناخته می‌شود. زمانی که شما تصمیم به ازدواج می‌گیرید، دست کم دو دهه از زندگی خود را در محیطی نسبتاً ثابت گذرانده‌اید.

این محیط شامل فضای مورد علاقه، هم نشینی‌های دوستانه، ارتباط‌های محیطی و خویشاوندی، خاطرات کودکی و… بوده که ترکیب آن‌ها در کنار همدیگر باعث شکل گرفتن ذهنیت و جوانی شما شده است. حال با ازدواج از راه دور باید مجدد وارد محیطی کاملاً تازه شوید.
 
چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست


به عبارتی باید روابط اجتماعی جدید، فضاهای تازه و… را تجربه کنید. این موضوع برای بسیاری از افراد و به‌ویژه درون گراها اندکی دشوار است. برای مثال ممکن است شما قبل از ازدواج، هر وقت دلگیر شوید به یکی از آشناهایتان زنگ زده و با او به پیاده روی بروید تا آرام‌تر شوید. یا به پارک، کافه یا محیطی بروید که می‌تواند حال درونی شما را بهتر کند.

اما زمانی که به یک محیط جدید قدم می‌گذارید، عملاً دسترسی به این موارد دشوارتر می‌شود. به همین جهت شما باید از نو این روابط و شرایط را برای خود مهیا کنید. عادت کردن به این شرایط جدید برای بسیاری از افراد زمان‌بر بوده و عملاً پروسه ازدواج را برایشان بسیار دشوارتر می‌کند. 
 

ارتباط با خانواده‌ای جدید 

برقراری ارتباط با یک  خانواده جدید، جزو موضوعاتی است که در تمام ازدواج‌ها دیده می‌شود. در واقع شما بعد از ازدواج، یک خانواده جدید را به دست می‌آورید. با این حال افرادی که ازدواج از راه دور را انتخاب می‌کنند باید کمی جدی‌تر این چالش را لحاظ کنند.

اگرچه ممکن است فرزند این خانواده جدید شما را کاملاً دوست داشته باشد، اما این به معنای رضایت کامل خانواده‌شان جهت ازدواج با شخصی از یک شهر دیگر نیست. به عبارتی ممکن است آن‌ها به‌اندازه فرزندشان روشن فکر نباشند.

بر همین مبنا عموماً چنین همسرانی در معرض نیش و کنایه‌های بیشتری بوده و ممکن است روند ارتباط گیری آن‌ها با خانواده جدید کمی دشوارتر باشد. به‌ویژه اینکه احتمال تفاوت فرهنگی و شرایط تربیتی آن‌ها متفاوت است. البته باید بدانید که این مولفه در ازدواج‌های عادی هم به چشم خورده و مدیریت صحیح ارتباط با دیگران می‌تواند یک راهکار تضمینی برای رهایی از این چالش باشد. 
 

شرایط فرهنگی جدید 

تفاوت‌های فرهنگی یکی از مهم‌ترین چالش‌های ازدواج از راه دور تلقی می‌شود. زمانی که شما با شخصی از یک شهر دیگر ازدواج می‌کند، یقیناً باید انتظار تفاوت‌های فرهنگی را داشته باشید.

حتی اگر این مقدار بسیار اندک باشد. خوشبختانه در ایران عزیزمان این تنوع بسیار زیاد بوده و حتی از یک شهر به شهر دیگر، گویش‌ها و لهجه‌ها تغییر کرده و عموماً فرهنگ و آداب هم متفاوت است. اگرچه این تفاوت فرهنگی جذابیت خاص خود را دارد، اما ممکن است برای بسیاری از افراد پذیرفته شده نباشد.

برای مثال بیشتر پایتخت نشینان در نوع پوشش و رفتار خود آزادی بیشتری دارند. حال ممکن است این موضوع در نواحی سنتی‌تر کشور، چندان به مزاج خانواده‌ها خوش نیاید. از طرفی دیگر تفاوت‌های مذهبی و عقیدتی هم می‌تواند این چالش‌ها را بیشتر کند؛ چرا که احترام به عقاید مذهبی و رعایت آن‌ها در محیطی جدید، اندکی دشوارتر از محیط پرورش خودتان است.

حتی ممکن است در محیط جدید، لهجه و گویش شما هم مورد تمسخر واقع شده یا به‌صورت کامل پذیرفته نشود. اگرچه این موضوع نشان از سطح نگری طرف مقابل شما دارد، اما یقیناً بروز چنین مشکلاتی دور از انتظار نیست.

 
چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست
 

محیط جغرافیایی جدید 

تجربه یک محیط جغرافیایی جدید از دیگر فاکتورهایی است که به‌عنوان چالش ازدواج از راه دور شناخته می‌شود. عموماً بعد از یک دهه زندگی در محیطی خاص، شرایط بدنی شما با آن محیط سازگار شده و تغییرش می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای شما خلق کند. برای مثال بیشتر افرادی که در محیط‌های خنک و کوهستانی بزرگ شده‌اند، قادر به زندگی در محیط‌های شرجی و گرم نیستند. برعکس این حالت هم برای افراد حاکم است.

البته این مشکل عموماً بعد از چند ماه عادی شده و شرایط بدنی فرد به آن عادت می‌کند. اما همواره برخی از تغییرات فیزیولوژی هستند که می‌تواند مشکل ساز باشد. برای مثال افرادی که در نواحی شمالی کشور بزرگ شده‌اند، پوستی حساس‌تر نسبت به نور داشته و با زندگی در نواحی بیابانی و جنوبی، مدام در معرض مشکلات پوستی قرار می‌گیرند. 
 

دلتنگی برای خانواده 

مشکل رایج دیگری که تقریباً تمام افراد بدون استثنا از آن شکایت دارند، دلتنگی برای خانواده است. محال است شما دو دهه را در یک خانواده زندگی کرده و بعد از ازدواج و رفتن به شهری دیگر، برای آن‌ها دلتنگ نباشید. این مورد یکی از مهم‌ترین چالش‌های ازدواج راه دور است. افراد بعد از تشکیل خانواده و رفتن به محیطی جدید، با چالش‌های زیادی مواجه شده و این دلتنگی آنها را بیشتر می‌کند.

در چنین حالتی وجود خانواده می‌تواند یک تسلی دهنده عالی باشد. با این حال ازدواج از راه دور باعث می‌شود تا دست کم برای مدتی از این محبت دور باشید. البته فضای مجازی تا حدی توانسته ارتباط‌ها را برقرار کند، اما بدون شک هیچگاه نتوانسته و نمی‌تواند جایگزین یک محفل گرم و پر نشاط خانواده باشد.

 
چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست


این محفل و البته خاطرات آن همان چیزی است که اغلب افراد بعد از ازدواج از راه دور با آن درگیر می‌شوند. آن‌ها ممکن است با هر موقعیت یا شرایط جدید، یاد خاطرات خود و خانواده‌شان افتاده و این دلتنگی آن‌ها را بیشتر می‌کند.

البته این موضوع هم می‌تواند بعد از مدتی کم‌رنگ شود. اما به یاد داشته باشید که برای اعضای یک خانواده صمیمی، همواره این معضل برپا جا بوده و تمام اعضا از آن رنج می‌برند. 
 

فقدان ارتباط‌ها و حمایت‌های فیزیکی

همان گونه که تا به این لحظه دریافته‌اید، ازدواج از راه دور باعث می‌شود تا زندگی شما دستخوش چالش‌ها و موقعیت‌های جدیدی شود. بیشتر افراد یاد گرفته‌اند تا در مواجه با چالش‌های جدید زندگی، به سراغ منبع الهام خود بروند.

این منبع می‌تواند ارتباط با خانواده، محفل دوستان یا حتی یک محیط خاطره انگیز باشد. با این حال زمانی که ازدواج شما در مکانی دورتر از محل زندگی‌تان باشد، عملاً این شانس را از دست می‌دهید.

به عبارتی دید و بازدید با خانواده بسیار دیرتر و دشوارتر از قبل می‌شود. از طرفی دیگر نمی‌توانید در مواقع دلتنگی یا ناراحتی، به سرعت به این ارتباط‌ها و حمایت‌ها دسترسی داشته باشید.

همین عامل باعث می‌شود تا میزان دلتنگی و ناراحتی افراد بیشتر شود.البته باید این مورد را خاطر نشان کنیم که برخی از افراد، شبکه‌های اجتماعی را جایگزین مناسبی می‌دانند.

با این حال باید عنوان کنیم که هیچ گاه ارتباط مجازی نمی‌تواند جایگزین حمایت‌ها و ارتباط‌های فیزیکی باشد. متأسفانه بسیاری از زوجین هم در شرایط دلتنگی و ناراحتی ناشی از چالش‌ها، به این فضا پناه می‌برند که گاهی اوقات باعث تحریف طرفین و به خطر افتادن یک رابطه سالم می‌شود. 

 
چالش‌های پیش رو برای کسانی که ازدواج راه دور می‌کنند چیست
 

سخن آخر 

ازدواج از راه دور را می‌توان یکی از شیوه‌های رایج برای تشکیل خانواده دانست که در طی یک دهه گذشته، رشد بسیار زیادی را در کشور ما تجربه کرده است. این شیوه از ازدواج هم چالش‌های مختلفی دارد که باعث می‌شود تا مسیر زندگی و ازدواج زوجین دچار تغییر شود.

با این حال قشر زیادی از جوانان شناخت دقیقی از چالش‌های ازدواج راه دور ندارند. همین عامل هم باعث سردرگمی و تصمیم‌های هیجانی می‌شود که ممکن است به زیانشان تمام شود.


ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور واضحی بر روی چالش‌های ازدواج از راه دور داشته و جنبه‌های مختلف آن را خدمت شما بیان کنیم. با این حال باید بدانید که این چالش‌ها به معنی نادرست بودن ازدواج از راه دور نیست؛ بلکه این ازدواج در موقعیت و شرایط صحیح می‌تواند یک گزینه بسیار منطقی‌تر نسبت به ازدواج در محل زندگی خودتان باشد.

با این حال شناخت دقیق چالش‌ها به شما کمک می‌کند که بتوانید با دیدی بازتر تصمیم گیری‌های خود را انجام داده و از اشتباهات زیان‌بار دور شوید. چنانچه شما هم تجربه‌ای در مورد چالش‌های ازدواج راه دور دارید، حتماً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.