آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری باید چگونه باشد؟

آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری از موضوعاتی است که عدم آگاهی از آن می‌تواند شما را در دام اشتباه گرفتار کند. اشتباهی که بر روی سرنوشت‌تان تاثیر می‌گذارد. ما در این مقاله آداب آن را ذکر کرده‌ایم.
چهارشنبه، 10 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری باید چگونه باشد؟

مقدمه 

خواستگاری را می‌توان به‌عنوان یکی از اولین مراحلی دانست که زوجین باید برای ازدواج آن را طی کنند. این جلسه اهمیت زیادی برای شکل‌گیری ازدواج داشته و صد البته دیدگاه اولیه خانواده‌ها نسبت به همدیگر طی این جلسه شکل می‌گیرد. چنین عاملی سبب شده تا تقریباً تمام جوانان و البته خانواده‌ها حساسیت زیادی بر روی آن داشته باشند.

این حساسیت ممکن است برای خانواده دختر اندکی بیشتر باشد چرا که به‌عنوان میزبان این جلسه حضور پیدا کرده و به همین جهت است که آداب و رفتار آن‌ها می‌تواند اهمیت نسبتاً بیشتری به خود بگیرد. با این حال بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نداشتن تجربه کافی در این زمینه، با آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری آشنایی ندارند.

این موضوع همین عاملی است که می‌تواند موجب سردرگمی آنها شده و البته زمینه ساز برخی از رفتارهای ناخواسته شود که به‌احتمال زیاد برای هر دو طرف ناخوشایند خواهد بود. ما سعی کرده‌ایم تا در این مقاله مرور کوتاهی بر روی آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری داشته باشیم. بدون شک این موضوع می‌تواند به شما در پیشبرد یک خواستگاری ایده‌آل کمک کند. پس حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. 
 

اهمیت رعایت آداب و رسومات توسط خانواده  دختر در جلسه خواستگاری

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری برویم، بهتر است ابتدا دلیل این موضوع را بدانید چرا که درک شما از مقاله پیش رو افزایش می‌یابد. در واقع خواستگاری به‌عنوان نخستین جلسه آشنایی بین دو خانواده قلمداد می‌شود.

اگرچه ممکن است قبل از این جلسه، دختر و پسر به نحوی با همدیگر آشنا شده یا اطلاعاتی را در مورد هم کسب کرده باشند، اما درهرحال خواستگاری به‌عنوان جرقه ارتباطی بین دو خانواده شناخته می‌شود.

لذا اگر این ارتباط به شیوه‌ای مؤثر و کارآمد آغاز شود، یقیناً تأثیرات مثبت آن بر روی روند ازدواج دیده می‌شود. نوع استقبال شما و چگونگی برخورد با خانواده داماد، می‌تواند نشان دهنده سطح رفتار اجتماعی شما باشد که برای طرف مقابل اهمیت بالایی دارد. شیوه تعامل شما با همدیگر هم می‌تواند گویای احترام موجود در خانواده و نوع تربیت حاکم در آن باشد که عموماً بزرگ‌ترهای خانواده داماد توجه بالایی به آن دارند.

از طرفی نحوه دیزاین خانه و پذیرایی هم به‌عنوان فاکتور مهمی شناخته می‌شود که گویای توجه شما به جلسه و حاضر و طرف مقابلتان خواهد بود. لذا باید عنوان کنیم که این جلسه می‌تواند به‌تنهایی یک دیدگاه کلی در مورد خانواده شما به‌طرف مقابل بدهد. چه بسا خواستگاری‌های بسیاری بوده که به دلیل رفتار نادرست یا عدم توجه کافی، به جلسات بعدی نرسیده است.

متأسفانه در بسیاری از موارد مهم اتفاقات و صحبت‌های نادرست در جلسه اول باعث می‌شود تا کدورت‌های جزئی پیش آمده که در آینده به زبان دخترتان خواهد بود. به همین جهت توصیه می‌شود تا این جلسه را مهم تلقی کرده و آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری را به‌خوبی رعایت فرمایید. 
 
آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری باید چگونه باشد؟


مهم‌ترین آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری

بدون شک زمانی که یک خانواده باهدف آشنایی و تشکیل خانواده به خانه‌تان قدم می‌گذارند، انتظار نوع خاصی از برخورد را با شما دارند. لذا نخستین رفتارتان تأثیر بسیار زیادی در دیدگاه آنها نسبت به شما دارند. لذا هر اندازه که رفتار بهتری داشته باشید، یقیناً خویشاوندی شما هم به شیوه‌ای محترمانه‌تر آغاز می‌شود.

این فاکتور در آینده زوجین هم تأثیر بسیار مثبتی دارد. ما در ادامه برخی از آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری را خدمت شما ذکر کرده‌ایم تا به بهترین وجه ممکن جلسه خواستگاری‌تان را مدیریت کنید. 
 

مرتب کردن فضای داخلی خانه 

قبل از اینکه مهمان‌ها برسند باید فضای داخلی خانه‌تان را مرتب کنید. عموماً هر خانواده‌ای که برای نخستین بار وارد فضای خانه‌تان شود، در یک نگاه وضعیت کلی خانه را بررسی می‌کند. نحوه قرارگیری اشیای، تابلو های آویزان شده و… همگی جزو مواردی هستند که آن‌ها بدان توجه می‌کنند.

از طرفی چیدمان میوه یا میز و صندلی‌ها تأثیر قابل توجهی در این نگاه اولیه دارد. بدون شک شلخته بودن خانه یا ناهماهنگی اجزا باعث می‌شود تا یک احساس ناخوشایند به ساکنین القا شود.

افزون بر این موارد، تزیین زیبای میوه و شیرینی هم می‌تواند گویای سلیقه شما و البته احترامی باشد که برای طرف مقابل خود قائل هستید. به همین جهت سعی کنید تا قبل از شروع مراسم خواستگاری، دستی به سر و روی خانه یا دست کم اتاق پذیرایی کشیده و آن را مرتب کنید. از طرفی هم در مورد میوه آرایی و چینش شیرینی اندکی تحقیق کنید تا بتوانید پذیرایی هنرمندانه‌تری داشته باشید. 
 

استفاده از لباس مناسب

مهمان‌ها قبل از اینکه به فضای داخلی خانه شما توجه کنند، به لباس و پوششتان دقت می‌کنند. به همین جهت بهتر است تمامی اعضا لباسی مرتب و زیبا به تن کنند. البته در بسیاری از خانواده‌ها رسم بر این است که دختر خانم چادر بر سر می‌کند. اما در برخی دیگر چنین رسمی وجود ندارد.

درهرحال بهتر است لباسی پوشیده و مرتب بر تن کنید. افزون بر این موارد سعی کنید تا لباستان زیاد از حد تجملاتی نباشد چرا که تأثیر منفی بر دیدگاه طرفین خواهد داشت. همواره لباسی رسمی اما زیبا و ساده را در اولویت خود قرار دهید. 
 

استقبال در بدو ورود

استقبال شما از خانواده داماد یکی دیگر از آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری است که همان ابتدای کار با آن مواجه می‌شوید. شما باید حتماً تا درب ورودی به استقبال خانواده داماد رفته و سپس آنها را به داخل راهنمایی کنید. بهتر است آنها را در بالای مجلس بنشانید. در این حین باید تعارف‌های معمول را انجام داده و برخوردی گرم و صمیمانه با آن‌ها داشته باشید.

در برخی از خانواده‌ها رسم بر این است که عروس به استقبال داماد و خانواده‌اش رفته و گل و شیرینی را دریافت می‌کند. در برخی از خانواده‌ها هم عملاً دختر خانم چندان در مرحله استقبال دیده نمی‌شود.

درهرحال بهتر است قبل از ورود مهمان، بین خودتان هماهنگ کنید که چه شخصی به استقبال رفته و گل یا شیرینی را دریافت کند. این کار باعث می‌شود تا از رفتارهای ناپسندیده در روند استقبال جلوگیری شود.
 

عدم سؤالات خصوصی به‌صورت تلفنی 

عموماً خانواده داماد برای گرفتن وقت خواستگاری با منزل شما تماس گرفته و درخواست یک زمان مشخص را خواهند داشت. شما هم باید در یک تماس دیگر، وقت مورد نظر را به آنها ابلاغ کنید.

بهتر است در طی این تماس تلفنی صرفاً زمان را اعلام کرده و هر گونه سؤال دیگری را به جلسه خواستگاری موکول کنید. مواردی همچون شغل داماد، داشتن ماشین و... از جمله این سؤالات است که نباید در تماس تلفنی ذکر شود.  
 

خلوت کردن جلسه خواستگاری 

متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها برای نخستین جلسه خواستگاری تعداد نسبتاً زیادی از بزرگان خانواده را دعوت می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا روند جلسه به طول انجامیده و طرفین نتوانند به شیوه‌ای بهتر صحبت‌های لازمه را پیش ببرند.

در واقع وجود افراد بیشتر به معنای ارائه نظرات و صحبت‌های بیشتر خواهد بود که در اکثر مواقع بلا استفاده هستند. همین عامل باعث می‌شود تا عملاً خانواده‌ها فرصت ارتباط نزدیک‌تر با همدیگر را نداشته باشند. لذا سعی کنید تا حتماً جلسه خواستگاری‌تان را خلوت نگه دارید.

 
آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری باید چگونه باشد؟

 بهتر است در این جلسه تنها اعضای خانواده خودتان حضور داشته باشند. این موضوع در آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری هم حیاتی است. البته چنانچه خانواده‌تان زیاد اهل معاشرت نیست، یک شخص ثالث اما مورد اعتماد و با تجربه را هم دعوت کنید. البته قبل از شروع مراسم در برخی از موارد مانند مهریه، زمان مراسم و سؤالات رایج با او هماهنگی لازم را انجام  دهید. 
 

عدم آرایش بیش از اندازه 

متأسفانه بسیاری از دختر خانم‌ها در جلسه خواستگاری، بیش از اندازه آرایش می‌کنند. به نحوی که گاهی از چند روز قبل، نوبت آرایشگاه‌های مختلف را رزرو می‌کنند. آنان تصور می‌کنند که این کار می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد. با این حال باید عنوان کنیم که این کار عموماً نتایج معکوسی به دنبال دارد.

در حقیقت خانواده داماد همواره ریزترین مسائل را بررسی می‌کنند. به همین جهت آرایش بیش از اندازه می‌تواند گویای مخفی کردن چهره واقعیتان باشد. پس سعی کنید تا صرفاً یک آرایش ساده اما مرتب داشته باشید. 
 

بیش از اندازه صمیمی نباشید

متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند تا بیش از اندازه با طرف مقابل خود صمیمی باشند. همین عامل هم باعث بروز برخی از موضوعات خصوصی شده یا گاهی اوقات شوخی‌های نادرستی صورت می‌گیرد. آنان تصور می‌کنند که دانستن برخی از رازهای کوچک خانواده‌شان می‌تواند باعث نزدیکی بهتر و احساس صمیمیت در طرف مقابل شود.

اما این فاکتور یک اشتباه بسیار بزرگ است. اگرچه غرور چندان شایسته نیست، اما توصیه می‌شود تا در جلسه اول هم چندان مشتاق به نظر نرسید. به همین جهت رفتاری گرم و صمیمیتی سنجیده داشته باشید. این مورد می‌تواند باعث بهبود روابط شما در دراز مدت شود. 
 

از حرف‌های زیرلبی پرهیز کنید

یکی از رفتارهای نادرست در مراسمات خواستگاری، انجام حرف‌های خصوصی خانواده به‌صورت زیرلبی با همدیگر است. مثلاً ممکن است دو تن از اعضای خانواده شما به‌آرامی و زیر لب یا درِگوش همدیگر صحبت کنند. این موضوع نوعی بی احترامی به‌طرف مقابل تلقی می‌شود چراکه ممکن است برداشت‌های نادرستی داشته باشند.

در چنین مواقعی بهتر است بحث خود را به بعد از جلسه موکول کرده یا دست کم به اتاق دیگری بروید و مسائل را بیان کنید. افزون بر این موارد، از اشاره‌های مشخص در داخل جمع هم پرهیز کنید. برای مثال اشاره به معنی تأیید یا رد یک موضوع در داخل جمع چندان پسندیده نیست؛ لذا بهتر است این موارد را قبل از جلسه هماهنگ کنید. 
 

صادق باشید

متأسفانه بسیاری از مشکلاتی که در طول ازدواج پیش می‌آید، ریشه در عدم صداقت اولیه دارد. به عبارتی خانواده‌ها و طرفین، خطوط قرمز و واقعیت زندگی خود را به طور کامل بیان نکرده‌اند.

این فاکتور باعث می‌شود تا در دراز مدت مشکلات بیشتری ایجاد شود. مازاد بر این بسیاری از خانم در ابتدای کار تمام الزامات و نیازهای خود را بیان نمی‌کنند. این مورد باعث می‌شود تا در ادامه زندگی دچار مشکل شوند.

متأسفانه آن‌ها در جلسه اول، انتظارات خود را صرفاً بر چند موضوع پایه اما کلیشه‌ای نظیر عدم خیانت، راست‌گویی و… ذکر می‌کنند. در مقابل صحبتی از ویژگی‌های شخصیتی خود مانند حساسیت به برخی از رفتارها، داشتن بیماری، پایبندی به کار و… را به طور واضح بیان نمی‌کنند. همواره در نظر داشته باشید که جنگ اول بهتر از صلح آخر است. 
 

از موضوعات با اهمیت بگویید

عموماً برخی از فاکتورها وجود دارد که برای گروهی از خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد. سعی کنید تا حتماً این موارد را دست‌چین کرده و در مورد آن‌ها از شخص مقابل یا خانواده‌اش نظر خواهی کنید.

برای مثال میزان مقید بودن به تکالیف دینی، ورزش کردن، سلامت فیزیکی و… همگی جزو موضوعاتی است که تأثیر بسیار زیادی در تعامل شما با طرف مقابلتان خواهد داشت. به نحوی که تفاوت در آن‌ها می‌تواند زمینه ساز اختلاف‌های مختلفی باشد. پس حتماً آنها را در روند جلسه خواستگاری لحاظ کنید. 
 
آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری باید چگونه باشد؟
 

رفتار دختر خانم 

از آن جایی که جلسه خواستگاری یکی از معدود جلساتی است که در زندگی هر دختری رخ می‌دهد؛ لذا اغلب آن‌ها نحوه رفتار صحیح در این جلسه را نمی‌دانند. سعی کنید در این جلسه کمتر صحبت کرده و مسائل مهم را به بزرگ‌ترها واگذار کنید.

از شوخی  و خنده زیاد پرهیز کنید. بیش از اندازه سر خود را پایین نگرفته یا به نقطه‌ای خیره نشوید. بلکه سعی داشته باشید تا به شیوه‌ای معمولی و به دور از اضطراب برخورد کنید. برای تأیید صحبت بزرگ‌ترها نیز از زبان بدن کمک بگیرید. 
 

بدرقه مناسب

سعی کنید به همان اندازه که استقبال گرمی دارید، به همان میزان هم بدرقه‌تان مناسب باشد. به همین جهت با خوش‌رویی و تعارفات رایج، مهمان را تا درب خروجی بدرقه کنید. این کار می‌تواند نشان دهنده احترام شما به‌طرف مقابل باشد.

البته کم نیستند خانواده‌هایی که صحبت‌ها یا شرایط طرف مقابل به مزاج آنان خوش نیامده و بدرقه‌ای بسیار سرد را ارائه می‌دهند. سعی کنید تا شما جزو این افراد نباشید؛ چرا که در هر صورت رفتار شما بازخورد خوبی در آینده نخواهد داشت. 
 

سخن آخر 

خواستگاری را می‌توان جزو جلساتی دانست که حساسیت زیادی برای جوانان دارد. به همین جهت است که سعی می‌کنند تا به بهترین شکل پیش برود. این حساسیت برای خانواده عروس اندکی بیشتر است. با این حال طیف زیادی آنان با آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری آشنایی ندارند. همین مورد هم باعث سوءتفاهم‌های مختلف می‌شود.

ما سعی کردیم تا در این مقاله برخی از آن‌ها را خدمت شما بیان کنیم. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در این رابطه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم برهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم برهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرطاها و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرطاها و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرسام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرسام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرحسام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرحسام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیررضا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیررضا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرارسلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرارسلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرمهدی و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرمهدی و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیژن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیژن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بنیامین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بنیامین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یوسف و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یوسف و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | آثار عجیب خدمت به مادر / استاد هاشمی نژاد
music_note
حکمت | آثار عجیب خدمت به مادر / استاد هاشمی نژاد
حکمت | امام زمان (عج) ملاک حق و حقیقت / استاد هاشمی نژاد
music_note
حکمت | امام زمان (عج) ملاک حق و حقیقت / استاد هاشمی نژاد
معنی اسم فرزان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فرزان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرعباس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم امیرعباس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرون و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرون و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال