آشنایی با آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان همواره یکی از چالش های خانواده بوده است. در این مقاله 6 روش فوق العاده آموزش زبان به کودکان را بررسی خواهیم کرد.
يکشنبه، 28 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
یکی از موضوعاتی که امروزه در دنیا به نسبت گذشته اهمیت زیادی پیدا کرده است، آموزش زبان انگلیسی برای کودکان است چرا که بیشتر والدین بر مبنای اهمیت روز افزون زبان انگلیسی برای ارتباط برقرار کردن در دنیای بین المللی امروزه تصمیم می گیرند که کودکان خود را از سنین پایین تر و قبل از نوجوانی به سمت یادگیری زبان انگلیسی سوق دهند.

در این مقاله قصد داریم روش های کاربردی در حوزه آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را بررسی کنیم تا والدین بتوانند با عواملی مانند سن یادگیری و حتی روش های یادگیری آشنا شوند و بهترین مورد را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

 
آشنایی با آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
 

اهمیت آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

امروزه زبان انگلیسی به یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین زبان ها در دنیا تبدیل شده است و اگر فردی بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشد می تواند به راحتی در جوامع بین المللی یا حتی کشورهای دیگر با مردم ارتباط برقرار کنید و به نیاز های خود رسیدگی کند.

این امر باعث شده تا امروزه سن آموزش زبان انگلیسی پایین تر برود و والدین به دنبال آموزش زبان انگلیسی برای کودکان خود بروند.

یکی از نکات مهم درباره آموزش زبان انگلیسی به کودکان این است که به دلیل وقت بیشتری که آن ها دارند و به زبان ساده می توان گفت هنوز دغدغه هایی مانند کار و تحصیل به آن ها اضافه

نشده است، می توانند با تمرکز بیشتری به یادگیری بپردازند و هر چه زودتر سطح دانش خود در حوزه زبان انگلیسی را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشند.

بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی

یکی از سوالاتی که ممکن است برای والدین پیش آید این است که بهترین سن برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان چه بازه سنی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان می تواند منحصر به فرد و برای هر کودک متفاوت باشد.

این اختلاف در سن یادگیری مرتبط با شرایط محیطی است که کودکان در آن بزرگ می شوند و با موضوع سطح دانش یا آموزش زبان انگلیسی مبتدی یا پیشرفته ارتباطی ندارد پس در قدم اول شما باید بر این موضوع توجه داشته باشید که کودک خود را با دیگر کودکانی که می بینید، مقایسه نکنید.

پس از مطالعات مختلف محققان در موضوع بهترین سن یادگیری، نتایج بسیار مختلفی از این مطالعات نشان داده شد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که 17 یا 18 سالگی بهترین سن فرد برای یادگیری یک زبان خارجی است و یا برخی دیگر از مطالعات این موضوع را نشان داده اند که یادگیری یک زبان هم سطح با زبان مادری باید از حدود 10 سالگی کودک شروع شود.

نکته مهمی که درباره شروع مسیر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان از سن 10 سالگی وجود دارد این است که تفاوت زیادی بین کودکانی که از بدو تولد یادگیری را شروع کرده اند با کودکانی که از 10 سالگی یادگیری را شروع کرده اند وجود ندارد.


برخی از عواملی که شما پیش از شروع مسیر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان باید به آن ها توجه داشته باشید؛

آیا کودک شما می تواند به راحتی به زبان مادری خود صحبت کنید یا خیر؟ ممکن است کودک شما هنوز مشکلاتی در برقراری ارتباط با زبان مادری خود داشته باشد برای مثال در تلفظات خود دچار اشتباه شود و یا در انتخاب واژگان محدود باشد.

آیا فرزند شما تمایل دارد که به طور فعال دنیای اطراف خود را بشناسد یا خیر؟ برخی از کودکان ممکن است دیر تر از دیگر کودکان تمایل به ارتباط با دنیای اطراف خود نشان دهند.
آیا شما آمادگی روانی برای شروع آموزش زبان انگلیسی به کودک خود را دارید؟ نکته مهم این است که شما باید پیش از فرزند خود با زبان انگلیسی حتی در حد ابتدایی آشنایی داشته باشید و در این مسیر همراه فرزند خود باشید.

روش های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

پس از بررسی عوامل موردنیاز برای شروع مسیر آموزش زبان انگلیسی به کودک خود، وقت آن رسیده که با روش های مختلفی آشنا شوید که می توانید از آن ها برای آموزش این زبان به کودک خود استفاده کنید.

یکی از نکات مهمی که درباره آموزش به کودکان وجود دارد این است که کودکان صبر زیادی ندارند و ممکن است خیلی زود در این مسیر خسته شوند پس شما می توانید از چند روش یا حتی تمامی روش هایی که در این قسمت معرفی خواهیم کرد استفاده کنید تا کودک خود را علاقمند به یادگیری نگه دارید.

1- آموزش همراه با بازی

 
آشنایی با آموزش زبان انگلیسی برای کودکان


یکی از بهترین و خلاقانه ترین روش های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان استفاده از بازی برای یادگیری و آموزش است چرا که این روش به کودک شما کمک می کند تا علاوه بر یادگیری، تفریح کند و به دلیل متنوع بودن بازی ها احتمال خستگی کودک را در مسیر کاهش می دهد.

استفاده از این روش علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی، حس رقابت را در کودکان شما فعال می کند و به آن ها آموزش می دهد تا برای دستیابی به اهداف خود تلاش کنند. 

برخی از بازی های مناسب برای آموزش زبان به کودکان؛

بازی Simon Says: در این بازی شما از عبارت Simon says استفاده می کنید و برخی از درخواست های خود را به زبان انگلیسی به کودک خود می گویید. این بازی برای تقویت مهارت شنیداری کودکان بسیار مناسب است و شما می توانید به کمک این بازی کلمات جدید را نیز به کودکان خود آموزش دهید.

بازی Mother May I: این بازی بر تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی کودکان تمرکز دارد چرا که کودکان باید در این بازی به زبان انگلیسی با مادر یا خانواده خود ارتباط برقرار کنند و نیاز های خود را تا حد امکان به زبان انگلیسی ابراز کنند.

بازی  Memory: در این بازی شما باید به کمک فلش کارت های مختلف واژگان را به کودکان خود آموزش دهید. شما می توانید چندین فلش کارت تهیه کنید که در برخی از آن ها شکل و در برخی از آن ها اسامی یادداشت شده باشد و از کودک خود بخواهید تا هر واژه را با عکس خود تطبیق دهد.

2- آموزش با اپلیکیشن

یکی از موضوعاتی که ممکن است شما نیز امروزه با آن مواجه شده باشید، علاقه شدید کودکان برای استفاده از گوشی های هوشمند است. شما می توانید از این موضوع در جهت مثبت استفاده کنید و کودک خود را تشویق کنید تا از اپلیکیشن آموزش زبان و بازی های آموزشی استفاده کنند تا علاوه بر بازی و تفریح، در مسیر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان نیز باقی بمانند.

3- آموزش با شعر و آهنگ

استفاده از شعر و آهنگ روشی فوق العاده برای آموزش واژگان جدید به کودکان در مسیر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان است. بهترین زمان پخش کردن آهنگ برای کودک زمانی است که کودک به تازگی واژه جدیدی را آموخته است و شما بهتر است کودک خود را تشویق کنید تا همراه این شعر ها با صدای بلند بخواند تا بتوانید بر تلفظ واژگان او نیز نظارت داشته باشید.


برخی از آهنگ ها برای آموزش واژگان به کودکان:

Days A Week: مناسب برای آموزش روز های هفته

If You’re Happy: مناسب برای آموزش احساسات

Rainbow Song: مناسب برای آموزش رنگ ها

4- آموزش با داستان

یکی دیگر از روش های آموزش واژگان به فرزندان در مسیر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان استفاده از داستان ها است. شما می توانید کتاب های ساده و ریتمیک را برای کودک خود تهیه کنید و آن ها را برای کودک خود بخوانید و شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که بهتر است برای درک بهتر مطلب، تصاویر داستان را نیز به کودک خود نشان دهید.

پس از گذشت مدتی شما می توانید به کودکان خود اجازه دهید تلاش کنند تا بتوانند کتاب داستان های موردعلاقه انگلیسی زبان خود را بخوانند و در همین حین شما می توانید آن ها را با معنی برخی از واژگان و حتی تلفظ واژگان آشنا کنید.

تعداد زیادی از کودکان هستند که علاقه دارند قبل از خوابیدن والدین برای آن ها داستان بخوانند تا آن ها بتوانند بخوابند، شما می توانید از این موقعیت استفاده کنید و در زمان هایی قبل از خواب برای کودک خود کتاب داستان های انگلیسی ساده بخوانید تا گوش فرزند شما به شنیدن زبان انگلیسی عادت کند.

5- آموزش با فلش کارت

 
آشنایی با آموزش زبان انگلیسی برای کودکان


فلش کارت یکی از ابزارهای مناسب یادگیری است که شما می توانید در مسیر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان خود از آن ها استفاده کنید. شما می توانید بازی های مختلفی را به کمک فلش کارت همراه با کودکان خود انجام دهید و با ترکیب بازی و فلش کارت، زبان انگلیسی را به آن ها آموزش دهید.

شما می توانید برای دسته ای از واژگان فلش کارت های تصویری و متنی تهیه کنید و برای مثال از فرزند خود بخواهید تا واژگان متضاد یا مترادف را در کنار یکدیگر قرار دهد.

در یکی دیگر از بازی ها شما می توانید سه فلش کارت را انتخاب کنید و در پشت آن ها تصویر و در جلوی آن ها نام واژه را یادداشت کنید و با چرخاندن فلش کارت ها از فرزند خود بخواهید نام تصویر را به انگلیسی بگوید، این تمرین علاوه بر یادگیری واژگان برای تقویت حافظه کودک شما نیز مفید خواهد بود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.