طلا و مس

آسيد رضا (بهروز شعيبي)، روحاني جواني است که به همراه همسرش- زهرا سادات( نگار جواهريان)- و دو فرزند خردسالش به تهران مي آيد تا در يک کلاس اخلاق شرکت کند. آن دو مي خواهند زندگي آرام و ساده شان را با تمام مشکلات موجود در تهران آغاز کنند که بيماري زهرا سادات شدت مي گيرد و سيدرضا ناگزيربه بستري کردن او در
سه‌شنبه، 13 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طلا و مس

طلا و مس
طلا و مس


 






 

خلاصه داستان:
 

آسيد رضا (بهروز شعيبي)، روحاني جواني است که به همراه همسرش- زهرا سادات( نگار جواهريان)- و دو فرزند خردسالش به تهران مي آيد تا در يک کلاس اخلاق شرکت کند. آن دو مي خواهند زندگي آرام و ساده شان را با تمام مشکلات موجود در تهران آغاز کنند که بيماري زهرا سادات شدت مي گيرد و سيدرضا ناگزيربه بستري کردن او در بيمارستان مي شود. زهرا سادات به بيماري ام.اس مبتلا شده است؛ اما اين تنها مشکل سيدرضا نيست. او بايد از اين پس هم به کارهاي تحصيلش در حوزه بپردازد و هم اين که کارهاي خانه را بر عهده بگيرد.
او با نزديک شدن به دو فرزندش و نيز با هر زحمتي که هست، خود را به شرايط موجود عادت مي دهد. سيدرضا براي تأمين هزينه هاي زندگي ناگزير مي شود که حتي به قالي بافي نيز روي بياورد. زهرا سادات پس از اندکي بهبودي به خانه باز مي گردد. اما ديگر توان ايستادن روي پاهايش را ندارد. همين موضوع زهراسادات را تا مرز فروپاشي ذهني پيش مي برد؛ به طوري که کشمکش ها و جدال هايي ميان او و سيدرضا پيش مي آيد. حتي زهرا سادات پيشنهاد مي کند که سيدرضا زن دوم اختيار کند. اما در پايان سيدرضا نمي پذيرد و بودن در کنار زهراسادات را ترجيح مي دهد؛ اين در حالي است که چشمان سيدرضا در اثر فشار کار مداوم روز به روز ضعيف تر مي شود. اما او کماکان به آينده زندگي ساده اش اميدوار است.

ژانر:
 

ملودرام اجتماعي

درباره فيلمنامه نويس:
 

حامد محمدي: طلا و مس نخستين کار حرفه اي او در جايگاه فيلمنامه نويس است. محمدي که نسبتي بسيار نزديک با تهيه کننده طلا و مس دارد.

خوبي هاي فيلمنامه:
 

داستان فيلمنامه با اين که ريتمي آرام دارد، اما اوج و فرودهايش مناسب است و برخلاف بسياري از فيلمنامه هاي آثار سينمايي کشورمان که حتي الفباي ابتدايي درام نويسي در آنها رعايت نمي شود، پرده بندي درستي دارد و حداقل قواعد کلاسيک فيلمنامه نويسي در آن به چشم مي آيد. با اين وجود موقعيت انساني مطرح شده، شخصيت هاي ملموس و دوست داشتني و البته برخي از رويدادهاي داستان( همانند کشمکش ميان سيدرضا و زهرا سادات با يکديگر و با خودشان پس از بازگشت زهرا سادات از بيمارستان) از جمله مهم ترين ويژگي هاي مثبت فيلمنامه طلا و مس است.

کاستي هاي فيلمنامه:
 

ضعف فيلمنامه در حقيقت درست به جايي بر مي گردد که بايد داستانش را سر و ساماني بدهد( جايي که سيدرضا در برابر وسوسه رضايت براي ازدواج دوباره کوتاه مي آيد) و شاهد يک گره گشايي مناسب با فضا، رويدادها و شخصيت هاي چنين داستان ساده اما جذابي باشيم، همه چيز يکباره رها مي شود. و يا براي نمونه مشکل غيبت هاي سيدرضا در حوزه با دليل توجيه ناپذير بيماري استاد حل و فصل مي شود.

ديالوگ ها:
 

تمام ديالوگ هاي به ظاهر عاشقانه که در خلوت سيدرضا و زهرا سادات گفته مي شود که به خوبي بيانگر سادگي اين دو شخصيت است.

شخصيت ها:
 

دو شخصيت اصلي فيلمنامه طلا و مس خوب پرداخت شده اند و از سطح تيپ هاي آشنا فراتر رفته اند. اما در برابر اين دو شخصيت خوب، شخصيت سپيده( سحر دولتشاهي) را داريم که منطق حضورش در داستان چندان تعريف نمي شود. ضمن آن که رفتارهاي گل درشت و پرسش برانگيز او به برخي از صحنه ها که او در آنها حضور دارد، آسيب زده است. براي نمونه واکنش هاي او در برابر سيدرضا در بيمارستان در حد و اندازه کليشه هاي پيشين در فيلم هايي با محوريت شخصيت هاي روحاني است.

صحنه خوب:
 

فيلمنامه طلا و مس در پرداخت بيشتر صحنه هايش موفق است. اما براي نمونه مي توان از صحنه هاي زير ياد کرد: در بيمارستان دکتر براي دانشجويان دوره انترني از بيماري ام.اس مي گويد و عوارض آن را روي بدن زهرا سادات تشريح مي کند. يا بايد از صحنه اي ياد کرد که دختر سيدرضا و زهراسادات در بازگشت مادرش از بيمارستان او را روي صندلي چرخدار مي بيند و به هم مي ريزد. و البته صحنه تلاش زهرا سادات در آشپزخانه براي پختن غذا و نيز صحنه دعواي سيدرضا و زهرا سادات از جمله صحنه هاي تأثير گذار فيلمنامه هستند.

صحنه ضعيف:
 

شايد همان صحنه آمدن سپيده به خانه سيدرضا.

نقش فيلمنامه در فروش فيلم:
 

فيلم هايي از جنس طلا و مس براي گيشه، نوشته و ساخته نشده اند، اما در زمان اکرانشان به مرور و آهسته آهسته تماشاگر خود را پيدا مي کنند. بي شک داستان صادقانه فيلم و نگاهي انساني که در پس آن وجود دارد، مي تواند بزرگ ترين تکيه گاه فيلم براي جذب مخاطب باشد. طلا و مس در گيشه بيشتر از آن که نان کارگرداني خوب اسعديان و نقش آفريني هاي دلچسب بازيگران اصلي اش را بخورد، مديون فيلمنامه ساده اما جذابش است.
منبع:نشريه فيلم نگار، شماره 92



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز
play_arrow
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز