سلامت موها

ريزش، سفيد شدن يا نازک شدن تارهاي مو يکي از مهمترين دلايلي است که فرد به متخصص پوست و مو مراجعه مي کند. ريزش مو بين 5 تا 100 تار در روز طبيعي است، ولي بيش از اين مقدار نياز به بررسي دارد. از علل مهم ريزش مو مي توان به استرس، اضطراب، مصرف برخي داروها مانند رقيق
چهارشنبه، 14 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلامت موها

سلامت موها
سلامت موها


 






 
ريزش، سفيد شدن يا نازک شدن تارهاي مو يکي از مهمترين دلايلي است که فرد به متخصص پوست و مو مراجعه مي کند.
ريزش مو بين 5 تا 100 تار در روز طبيعي است، ولي بيش از اين مقدار نياز به بررسي دارد. از علل مهم ريزش مو مي توان به استرس، اضطراب، مصرف برخي داروها مانند رقيق کننده هاي خون، مصرف بيش از حد ويتامينA، قرص هاي ضدبارداري و ضدافسردگي ها، برخي عفونت ها، مشکلات هورموني و فقر ويتامين ها و مواد معدني اشاره کرد.
نازک شدن تارهاي مو هم در کنار ريزش، يکي از مشکلات شايع موست. ولي علت چيست؟
پزشکان يکي از مهم ترين دلايل اين مشکل را کمبود ويتامين ها و مواد معدني عنوان کرده اند. در بسياري از اوقات اين اتفاق به دليل نداشتن رژيم غذايي مناسب است و گاهي اوقات هم عدم جذب مواد مغذي در بدن باعث کمبود ويتامين ها و مواد مغذي مي شود.
در هر صورت اين پزشک متخصص است که مي تواند علت را به درستي شناسايي و براي رفع آن اقدام کند. پس از خود درماني پرهيز کنيد و در اين جا به پاره اي از مشکلات مربوط به تغذيه اشاره مي کنيم:

فقر آهن
 

تحقيقات نشان مي دهد که زناني که در سن باروري هستند به علت داشتن خونريزي هاي ماهانه با کمبود آهن در بدن مواجه مي باشند و بنابراين بيشتر از افراد ديگر دچار ريزش مو هستند. براي رفع اين مشکل استفاده از غذاهايي که حاوي آهن هستند، بسيار مفيد است. اين مواد عبارتند از:
جگر، گوشت قرمز، عدس، لوبيا، اسفناج، کشمش و آلو.
نکته: به خاطر داشته باشيد که بدون تجويز پزشک و اندازه گيري سطح آهن خون تان نبايد از مکمل هاي آهن استفاده کنيد. وجود مقادير زياد آهن در بدن مي تواند به تعدادي از اعضا مانند قلب، کبد و پانکراس (لوزالمعده) آسيب بزند و حتي باعث ريزش مو شود.

پروتئين ناکافي
 

در صورت حذف مواد غذايي حاوي پروتئين از رژيم غذايي به دليل رژيم يا عادات غذايي نادرست و غيرطبيعي، رشد موها متوقف و سپس ريزش موي شديد شروع مي شود. بنابراين جهت پيشگيري از بروز اين حالت بايد به ميزان کافي غذاهاي حاوي پروتئين مصرف کرد. محققان اروپايي ثابت کرده اند پروتئين موجود در سويا باعث تقويت موها مي شود و رشد آن را تحريک مي کند. البته مصرف منابع پروتئيني نظير: پنير کم چرب، تخم مرغ، ماهي، لوبيا و ماست نيز براي رشد و سلامتي موها مفيد است.

کمبود سيليس
 

سيليس در بدن انسان تبديل به کلاژن مي شود که در موها، عضلات و ناخن ها يافت مي شود. از مهمترين منابع سيليس، فلفل سبز و قرمز، خيار، لوبيا، گوجه فرنگي، کلم، هويج، کدو تنبل، ماهي، غلات، مغز و دانه ها، سيب، کشمش و... مي باشد.
مهمترين علامت کمبود سيليس در بدن حساسيت به سرما است. چنانچه شخصي در فصل گرما هم احساس سرما نمايد احتمالاً بدن وي با کمبود سيليس مواجه است. از ديگر علايم مي توان به چين و چروک، نازک شدن و ريزش مو، رشد کم استخوانها و شکنندگي ناخن ها اشاره کرد.

فقر روي
 

روي باعث مي شود که بافت جديد با سرعت رشد کند و بافت هاي آسيب ديده بهتر ترميم شوند. کمبود روي در بدن همانند کمبود آهن، از علل عمده ريزش مو و نازک شدن موها مي باشد. البته به خاطر داشته باشيد کمبود روي مي تواند خود باعث عدم جذب آهن در بدن شود و همچنين مصرف خودسرانه روي و افزايش ميزان روي در بدن نيز باعث ريزش مو خواهد شد، بنابراين مکمل ها را هرگز خودسرانه مصرف نکنيد.

کمبود ويتامين هاي گروه B
 

کمبود ويتامين هاي B6، بيوتين، اينوستيول و فوليک اسيد نيز باعث ريزش مو خواهد شد. بيوتين نوعي از ويتامين B است که در غذاهايي مانند جگر و تخم مرغ يافت مي شود. اين ويتامين علاوه بر اينکه در رشد و تغذيه موها نقش دارد براي حفظ سلامت پوست و ناخن ها نقش قابل توجهي دارد.
نکته: براي دريافت 5ميلي گرم بيوتين که براي سلامت موها و ناخن ها لازم است، بايد حجم زيادي جگر و تخم مرغ بخوريد، خوردن يک مکمل بيوتين مي تواند بدون دريافت کالري اضافي، نياز بدن شما را به اين ماده تأمين کند.

رژيم هاي نادرست
 

رژيم افراطي که در آن فرد از بسياري غذاها محروم مي شود و کالري دريافتي به صورت غيرعلمي کاهش مي يابد باعث سوزاندن چربي ها نمي شود. بلکه عضلات را تحليل برده و سلامت پوست، ناخن ها و موها به خطر مي افتد. به ياد داشته باشيد دريافت روزانه کمتر از 1000کالري در روز، بدن را از انرژي و مواد مغذي لازم براي رشد موها محروم مي کند، به همين دليل هرگز ميزان کالري هاي دريافتي نبايد کمتر از 1800 کالري باشد.
منبع:نشريه جوانان امروز شماره :2110



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.