آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟

اگر نگران عفونت دندان و مرگ ناشی از آن هستید، حتما این مقاله را به طور کامل بررسی کنید تا شایعات و واقعیت‌های این موضوع را به طور دقیق بررسی کنیم.
چهارشنبه، 4 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟

عفونت دندان و مرگ؛ آیا عفونت دندان خطرناک است؟

عفونت دندان یکی از مشکلاتی است که معمولا در اثر فعالیت باکتری‌های بیماری‌زا در دندان‌ها رخ می‌دهد. این بیماری نه تنها مشکلات زیادی را به‌همراه دارد، بلکه می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف دیگر نیز شود.

درمان به‌موقع عفونت ایجاد شده در دندان می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. به‌خصوص اگر عفونت باعث تشکیل آبسه شده باشد و مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. اگر نگران عفونت دندان و مرگ هستید، باید به شما بگوییم که این موضوع نگران‌کننده نیست، به شرطی که به‌موقع به فکر درمان باشید. در غیر این صورت باید عواقب درمان نشدن به‌موقع دندان را بپذیرید.
 

عفونت دندان و مراحل به وجود آمدن آن

عفونت دندان یکی از بیماری‌هایی است که متاسفانه بسیاری از افراد در طول زندگی خودشان با آن مواجه می‌شوند. عفونت کردن دندان‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را به‌همراه داشته باشد که شایع‌ترین آن‌ها درد و ناراحتی است. معمولا زمانی این مشکل به‌وجود می‌آید که فعالیت باکتری‌ها در پالپ دندان آغاز شده باشد. در این صورت فرد احساس ناراحتی در دندان دارد و باید تحت درمان قرار گیرد.

در صورتی که عفونت ایجاد شده در دندان درمان نشود، کم کم عفونت رشد می‌کند و به بافت اطراف لثه سرایت خواهد کرد. در این صورت می‌گوییم که آبسه دندان به‌وجود آمده است. آبسه یک بافت پر از چرک است که می‌تواند متورم شود و درد زیادی را نیز به‌همراه داشته باشد.

 
آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟
 

آیا عفونت دندان می‌تواند به بافت‌های دیگر سرایت کند؟

آخرین مرحله از عفونت دندان، زمانی است که آبسه دندان به وجود می‌آید. در چنین شرایطی ممکن است که فرد دچار مشکلات مختلفی شود که مهم‌ترین آن سرایت عفونت به دیگر بخش‌های بدن است. در واقع اگر آبسه به موقع درمان نشود، عفونت کم کم رشد می‌کند و به بافت‌های مختلف دیگر سرایت خواهد کرد.

بنابراین، اگر تصور می‌کنید که عفونت دندان در همان جا باقی می‌ماند و هیچ پیشروی نخواهد کرد، سخت در اشتباه هستید. عفونت به آرامی پیشرفت کرده و به بافت‌های مختلف دیگر بدن شما نیز سرایت می‌کند. اولین بافت‌هایی که درگیر می‌شوند، سر، گردن و فک هستند. در نهایت ممکن است عفونت وارد خون شود و مشکلات زیاد دیگری را نیز به همراه داشته باشد.
 

عفونت دندان و مراحل به وجود آمدن آن

علائم سرایت عفونت دندان به بافت‌های دیگر بدن

بهترین راه برای جلوگیری از سرایت عفونت دندان به بافت‌های دیگر بدن و جلوگیری از پیشروی این عفونت در دندان‌ها این است که با شناخت علائم اجازه ندهید که عفونت به بافت‌های مختلف دیگر نفوذ کند.
 

علائم سرایت عفونت دندان و گسترش آن عبارتند از:

  • حساسیت ناگهانی شدید به گرما و سرما
  • حساسیت در زمان جویدن و گاز زدن
  • تورم غدد لنفاوی در زیر فک
  • افزایش ناگهانی ضربان قلب
  • کوتاه شدن تنفس
  • احساس درد حاد در زبان و دهان
  • احساس خارش و سوزش در پوست
  • سردرد مزمن
  • سردرگمی ذهنی
  • مشکلات بینایی و افتادگی پلک‌ها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کم آبی بدن و تورم در گونه، صورت و گردن
  • احساس گیجی

آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟


عفونت دندان و مرگ

عفونت دندان باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

عفونت دندان اگر به موقع درمان شود، باعث بروز بیماری‌های خاصی نمی‌شود؛ ولی اگر درمان نشود، می‌تواند مشکلات و بیماری‌های بسیار نگران‌کننده‌ای را به همراه داشته باشد.


از جمله بیماری‌هایی که در اثر عفونت دندان رخ می‌دهند، عبارتند از:

زوال عقل

یکی از عوارض عدم درمان عفونت دندان، ورود باکتری‌ها به جریان خون و رسیدن آن‌ها به سلول‌های مغزی است. در چنین شرایطی مواد شیمیایی ترشح شده از لثه به جریان خون وارد می‌شوند و می‌توانند به کانال‌های عصبی آسیب زیادی وارد کنند. در این صورت احتمال بروز زوال عقل و آلزایمر افزایش پیدا خواهد کرد.


سلولیت

در صورتی که عفونت باکتریایی از دندان به پوست نفوذ کند، می‌تواند باعث سلولیت شود. سلولیت شرایطی اسن که چربی زیر چوست یا غشای میان پوستی دچار مشکل می‌شود. در این صورت شما احساس درد و تورم زیادی در ناحیه پوست خودتان خواهید داشت.
 

آبسه

همانطور که در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم، عفونت دندان می‌تواند باعث بروز بیماری و تشکیل آبسه شود. آبسه می‌تواند درون بافت نرم دندان، لثه و یا استخوان نگهدارنده دهان ایجاد شود که نگران‌کننده نیز هست. در صورتی که آبسه درمان نشود، ممکن است دندان و یا استخوان‌های اطراف آن از بین بروند. همچنین احتمال اینکه آسیب دیدگی سینوس و مغز به وجود بیاید، وجود دارد.


آسیب به قلب و عروق

عفونت دندان اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند باعث ورود به جریان خون شود. این عفونت درون رگ‌ها رسوب می‌کند و باعث تشکیل پلاک در دیواره‌های مختلف رگ خواهد شد. در این صورت بیماری آترواسکلروز رخ می‌دهد و احتمال اینکه حملات قلبی رخ بدهند، افزایش پیدا می‌کند. پس احتمال سکته مغزی افزایش پیدا خواهد کرد.

آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟


بیماری اندوکاردیت

اگر باکتری‌ها خودشان را به قلب برسانند، احتمال اینکه اندوکاردیت رخ بدهد وجود دارد. در چنین شرایطی فشار خون افزایش پیدا می‌کند و ممکن است به کلیه نیز آسیب بسیار زیادی وارد شود. حتی ممکن است این موضوع باعث افزایش قند خون شود و انسداد ریه و عفونت آن را به همراه داشته باشد.


سرایت عفونت به اعضای صورت یا گردن

سرایت عفونت به اعضای صورت یا گردن در اثر عفونت دندان، یکی از بیماری‌های رایج است. در واقع زمانی که عفونت در فک بالا رخ دهد، حفره بینی، سینوس‌ها، زیر چشم‌ها و ... نیز درگیر می‌شوند و مشکلات زیادی رخ می‌دهد.

حتی ممکن است عمل بلع نیز با گسترش عفونت دندان در دهان و فک با مشکل مواجه شود. برخی از افراد نیز در هنگام تنفس با مشکل مواجه می‌شوند که نشانه‌ای از درگیر شدن سیستم تنفسی فوقانی است.


استئومیلیت

استئومیلیت یکی از انواع عفونت‌هایی است که در اثر عفونت دندان رخ می‌دهد. این مشکل، همان عفونت مغز استخوان است که در اثر پخش شدن عفونت به بافت‌های استخوانی رخ می‌دهد. در چنین شرایطی استخوان‌های اطراف دندان نیز درگیر می‌شوند.

از علائم استئومیلیت می‌توان به درد شدید در دندان، قرمزی، بی حالی و احساس گرمی در بدن اشاره کرد. بی توجهی به این علائم می‌تواند خطر گسترش عفونت و انتقال آن به استخوان و مفاصل اطراف را افزایش دهد و حتی شرایط را از آن چیزی که هست بدتر کند.


ترومبوز سینوس کاورنوس

بیماری دیگری که ممکن است در اثر عفونت دندان رخ بدهد، ترومبوز است. ترومبوز سینوس کاورنوس، جزء بیماری‌هایی است که در اثر گسترش عفونت از دندان به بخش بینی و گوش رخ می‌دهد. در این صورت گوش دچار گرفتگی با وجود لخته خون می‌شود.

تورم یک طرفه، قرمزی چشم‌ها، خونریزی شبکیه، تب و سردرد، کاهش بینایی و ... از جمله عوارض این بیماری هستند که در اثر عفونت در خون رخ می‌دهند.
 
آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟
 

عفونت دندان باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

ایا عفونت دندان به مغز می‌زند؟

یکی از نگرانی‌های افرادی که دارای عفونت دندان هستند، این است که آیا عفونت می‌تواند روی مغز تاثیرگذار باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. در مواقعی که عفونت دندان در بازه زمانی طلایی خودش درمان نشود و به حال خود رها گردد، احتمال اینکه عفونت دندان به مغز آسیب وارد کند نیز وجود دارد.

بیماری که در اثر گسترش عفونت دندان در مغز ایجاد می‌شود، مننژیت است. این بیماری به عنوان یک مشکل التهابی در مغز شناخته می‌شود و متاسفانه می‌تواند باعث مرگ شود. حتی ممکن است عفونت به نخاع و بخش‌های مختلف مغز نیز سرایت کند و بیماری‌های مختلف و نگران‌کننده دیگری را نیز به همراه داشته باشد.
 

آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟

عفونت دندان و مرگ همیشه با هم همراه نیستند؛ اما گاهی اوقات نیز ممکن است که شاهد مرگ افراد پس از عفونت کردن دندان‌ها نیز باشیم. سوال اصلی اینجاست که چه زمانی باید نگران عفونت دندان و مرگ باشیم؟ به طور کلی، عفونت دندان به خودی خود باعث مرگ نمی‌شود.

اگر زمان زیادی از عفونی شدن دندان شما بگذرد و آن را درمان نکنید، ممکن است آبسه دندان به وجود بیاید. برای درمان کردن آبسه دندان نیز یک بازه زمانی مشخصی وجود دارد که باید در همان زمان مراحل درمان عفونت را انجام دهید؛ در غیر این صورت عفونت پیشرفت می‌کند و به فک، سر و گردن نیز انتقال پیدا می‌کند.

در صورتی که عفونت دندان درمان نشود و عفونت وارد خون گردد، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید آن را به راحتی درمان کنید. متاسفانه بسیاری از افراد با نادیده گرفتن علائم گسترش عفونت دندان در کل بدن، با عوارض جبران‌ناپذیری مواجه می‌شوند که بسیار خطرناک و نگران‌کننده هستند.

اگر عفونت دندان را درمان نکنید، حتی اگر عفونت باعث مرگ شما نشود، ممکن است شاهد عوارض بسیار نگران‌کننده دیگری نیز باشید.


 
آیا عفونت دندان باعث مرگ می‌شود؟


سخن پایانی

در این مقاله در مورد عفونت دندان و مرگ و احتمال آن صحبت کردیم. با توجه به اینکه بسیاری از افراد از همان زمانی که متوجه می‌شوند دندانشان عفونت دارد نگران این هستند که عفونت باعث مرگ آن‌ها شود، باید بگوییم که این احتمال بسیار پایین است. به خصوص اگر در زمان خوبی به دنبال درمان این مشکل باشید.

اگر هم آبسه در لثه و دهان شما ایجاد شده است، جای نگرانی نیست؛ چون دندانپزشک می‌تواند با یک جراحی ساده مراحل برداشتن آبسه را انجام دهد و باعث کنترل عفونت شود.

بنابراین، مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که از عفونت دندان با توجه به علائم جلوگیری کنید و اجازه دهید که عفونت در همان حد دندان و لثه باقی بماند. در غیر این صورت باید این احتمال را بدهید که با مشکلات مختلفی نظیر سرایت عفونت به مغز و دیگر بافت‌های بدن مواجه شوید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.