توانايي حفاظت

اينترنت امکانات بسيار زيادي دارد و ما معمولاً از بخشي از اين امکانات بهره مي گيريم. به عنوان مثال، وب فقط سايت هاي شبکه هاي اجتماعي و نتيجه مسابقات ورزشي نيست. بچه هاي امروز به يکي از بزرگ ترين منابع آموزشي اي که تا به حال ساخته شده است دسترسي دارند، و آنها مي توانند اين منبع را از داخل اتاق خواب خود
شنبه، 17 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توانايي حفاظت

توانايي حفاظت
توانايي حفاظت


 






 
Parental Controls کامپيوتر را قفل مي کند
اينترنت امکانات بسيار زيادي دارد و ما معمولاً از بخشي از اين امکانات بهره مي گيريم. به عنوان مثال، وب فقط سايت هاي شبکه هاي اجتماعي و نتيجه مسابقات ورزشي نيست. بچه هاي امروز به يکي از بزرگ ترين منابع آموزشي اي که تا به حال ساخته شده است دسترسي دارند، و آنها مي توانند اين منبع را از داخل اتاق خواب خود دستيابي کنند. البته، اينترنت بخش هاي تاريکي نيز دارد. Parental Controls يکي از ابزاري است که به والدين کمک مي کند که بر روي خط ( online) از فرزندان شان حفاظت کنند. از امکانات کنترل کننده ساده مخصوص والدين که در ويندوز اکس پي گنجانده شده است تا امکانات پيچيده در ويستا و ويندوز 7، در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد که ويندوز چگونه مي تواند به شما کمک کند که امنيت فرزندان تان را حفظ کنيد.

پيش نيازها
 

امروزه، اکثر روش هاي مراقبتي والدين براساس حساب هاي کاربري اي (user account) است که براي فرزندان بر روي کامپيوتر باز مي کنند. اين حساب ها زماني سودمندند که چند نفر از اعضاي يک خانواده از يک کامپيوتر به طور مشترک بهره مي گيرند. والدين مي توانند دستيابي نامحدود داشته باشند، يا نوجوانان آزادي بيشتري نسبت به کودکان داشته باشند. به بيان ساده، پيش از آن که بتوانيد از ابزار مراقبت بهره بگيريد، لازم است که براي هر عضو خانواده يک حساب کاربري برپا کنيد.
چه از ويندوز اکس پي استفاده کنيد، چه از ويستا يا ويندوز7، دست کم يک حساب کاربري بر روي کامپيوتر خواهيد داشت، چون ويندوز به طور پيش فرض يک حساب کاربري براي اداره کامپيوتر مي سازد. اين حساب از نوع مديريتي است که در اصطلاح ويندوز به آن administrator گفته مي شود. کاربراني که يک حساب مديريت داشته باشند دستيابي تمام و کمال سيستم را در اختيار دارند. نخستين اقدام شما بايد محافظت کردن اين حساب با يک گذرواژه (1) باشد. در ويندوز اکس پي، Control Panel را باز کنيد، روي User Accounts کليک کنيد، روي Change An Account کليک کنيد، حساب مديريت را انتخاب کنيد، و روي Create A Password کليک کنيد. در ويستا، روي User Accounts And Family Safety در Control Panel کليک کنيد. روي Change Your Windows Password کليک کنيد. گزينه Create A Password For Your Account را انتخاب کنيد.
اگر از ويندوز7 بهره مي گيريد، روي User Accounts And Family Safety در Control Panel کليک کنيد.

توانايي حفاظت
 

سپس روي User Accounts کليک کنيد.

توانايي حفاظت
 

روي Create A Password For Your Account کليک کنيد.

توانايي حفاظت
 

البته، ويندوز به شما گوشزد نمي کند که اين گذرواژه نبايد چيزي باشد که فرزند شما بتواند آن را حدس بزند. براي اطلاعات بيشتر درباره برپاسازي و پيکربندي حساب هاي کاربري، مقاله « حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند» را بخوانيد.

فيلتر کردن وب
 

Content Advisor برنامه اي است که در برنامه مرورگر Internet Explorer مجتمع شده است و در واقع تنها ابزار کنترل کننده گنجانده شده در ويندوز اکس پي براي والدين است. متأسفانه، برنامه ضعيفي است. از لحاظ نظري، Content Advisor به شما امکان مي دهد که سايت هايي را مسدود کنيد که محتويات آنها در گروه هاي ويژه جاي مي گيرند( مثلاً گروه استفاده از مواد مخدر). متأسفانه، اکثر سايت ها ارزيابي نشده اند، و درنتيجه، به طور پيش فرض مسدود مي شوند. هرچند، سايت هاي سالم را مي توانيد در فهرست Approved (تأييد شده) اضافه کنيد، اما يک گزينه بهتر براي کاربران ويندوز اکس پي گزينه Family Safety است، که بخشي از Windows Live است و بعداً در اين مقاله درباره آن صحبت خواهيم کرد.
مايکروسافت در ويستا يک فيلتر وب مجتمع شده گنجاند. برخلاف Content Advisor، اين فيلتر با برنامه هاي مرورگر غير مايکروسافتي مانند فايرفاکس و کروم نيز کار مي کند. براي فعال کردن فيلترساز وب در ويستا، Control Panel را باز کنيد و روي Set Up Parental Controls For Any User تحت User Accounts And Family Safety کليک کنيد. حساب کاربري مورد نظرتان را انتخاب کنيد و گزينه On,Enforce Current Settings را انتخاب کنيد. حال مي توانيد روي Windows Vista Web Filter کليک کنيد.
فيلتر ويستا دو گزينه اصلي دارد. هم مي توانيد Block Some Websites Or Content را انتخاب کنيد (مسدود کردن بعضي از سايت ها يا محتويات) و هم مي توانيد Allow All Websites And Content (مجاز بودن همه سايت ها و محتويات) را انتخاب کنيد. اگر مسدودسازي بعضي از محتويات را انتخاب کنيد، يکي از گزينه هاي Medium,High (پيش فرض)، None، يا Custom را تحت Block Web Content Automatically مي توانيد انتخاب کنيد. ما توصيه مي کنيم مربع کنار Block File Downloads را که در پايين پنجره قرار دارد تيک دار کنيد تا کودکان نتوانند نرم افزارهايي را که ممکن است از انواع بدافزار مانند ويروس و اسب تروا باشند دريافت کنند.
همچنين با کليک کردن روي Edit The Allow And Block List، تايپ يک نشاني وب در کادر نشاني، و کليک کردن روي Allow يا Block، آن نشاني را مي توانيد به طور دائم ممنوع يا به طور دائم مجاز کنيد. اگر به فيلتر وب ويستا اعتماد نداريد، براي بيشترين کنترل محدودساز ممکن، مربع کنار گزينه زير در اين پنجره را مي توانيد تيک دار کنيد:
Only Allow Websites Which Are On The Allow List
Microsoft Family Safety: مايکروسافت در ويندوز7 مسير نسبتاً متفاوتي را براي فيلتر کردن وب انتخاب کرده است. امکانات مراقبت از فرزندان مجتمع شده در ويندوز 7 به کنترل دستيابي کامپيوتر و دستيابي برنامه هاي کاربردي محدود شده است. فيلترسازي وب بر عهده Microsoft Family Safety نهاده شده است، که آن را از طريق سرويس Windows Live مي توانيد دستيابي کنيد و بر روي ويندوز اکس پي و ويستا نيز نصب کنيد.
Windows Live از ترکيبي از برنامه هاي کاربردي روي خطي (مانند Calendar, Spaces ,Hotmail)،
و SkyDrive) و برنامه هاي کاربردي روي پي سي براي دستيابي سرويس هاي خود بهره مي گيرد. Family Safety يکي از اين سرويس ها است.
براي شروع، به سايت Windows Live برويد:
http://www.windowslive.com/
و با کليک کردن روي لينک Sign Up يک Windows Live ID بسازيد. اگر از پيش يک Windows Live ID داشته باشيد، کافي است روي دکمه Sign In To Windows Live کليک کنيد و اطلاعات حساب خود را ارائه بدهيد.

توانايي حفاظت
 

توانايي حفاظت
 

پس از ورود به حساب، روي More در بالاي صفحه کليک کنيد و Family Safety را انتخاب کنيد. روي دکمه Download کليک کنيد و زماني که درخواست شد روي Run کليک کنيد. (ممکن است در ويستا يا ويندوز 7 يک پيام UAC بيايد و اطلاعات تأييد کننده را از شما بخواهد).

توانايي حفاظت
 

توانايي حفاظت
 

توانايي حفاظت
 

پس از تکميل عمليات دريافت، برنامه نصب کننده بايد به طور خودکار به اجرا در آيد. برنامه نصب کننده تلاش خواهد کرد که همه برنامه هاي کاربردي Windows Live را نصب کند. مربع کنار برنامه هايي را که نمي خواهيد نصب شوند بدون تيک کنيد (ما براي هدف اين مقاله فقط به Family Safety نياز داريم). روي Install براي نصب برنامه کليک کنيد. برنامه نصب کننده ممکن است فايل هاي ديگري را براي عمليات نصب از اينترنت دريافت کند.

توانايي حفاظت
 

برنامه نصب کننده در پايان سعي خواهد کرد که جستجوگر پيش فرض شما را به Bing و سراصفحه پيش فرض شما را به MSN تغيير بدهد. اگر مخالف هرکدام از اين تغييرات باشيد مربع تيک زني کنار هر گزينه را بدون تيک کنيد. در انتها، روي Continue کليک کنيد.

توانايي حفاظت
 

براي راه اندازي Family Safety ، منوي Start را باز کنيد، روي All Programs کليک کنيد، Windows Live را انتخاب کنيد، و روي Windows Live Family Safety کليک کنيد. نخستين باري که اين برنامه را به اجرا در مي آوريد، ممکن است لازم باشد که Windows Live ID و گذرواژه تان را تايپ کنيد. روي Add or manage family members on this computer کليک کنيد.
بايد فهرستي از حساب هاي کاربري به نمايش در بيايد. حساب هايي را که مي خواهيد زير نظر قرار بگيرند انتخاب کنيد و روي Next کليک کنيد.
در فهرست پايين آمدني تحت Family Safety Members ، حساب مورد نظرتان را انتخاب کنيد و روي Save کليک کنيد. براي تغيير دادن تنظيم هاي ديگر لازم است که يک مرورگر وب را باز کنيد و وارد Windows Live شويد.
پس از ورود به حساب Windows Live، روي Family Safety در منوي پايين آمدني More کليک کنيد. روي Edit Settings براي تغيير دادن تنظيم هاي مربوط به کاربر انتخابي کليک کنيد. گزينه هاي قابل دستيابي عبارتند از:Contact Management ,Activity Reporting ,Web Filtering ،
و Reguests. روي Web Filtering کليک کنيد، و خواهيد ديد که شامل سه سطح متفاوت ( Basic,Strict، ، و Custom) است. سطح Strict همه سايت ها به جز سايت هاي کودک پسند را ممنوع مي کند، اما سطح Basic فقط سعي مي کند که محتويات مستهجن را ممنوع کند. اگر روي Custom کليک کنيد فهرستي از گروه هاي مختلف به نمايش در خواهد آمد و به شما امکان خواهد داد که گروه هاي مجاز( مانند Social Networking Websites، Web Mail، و سايت هايي که نرخ گذاري يا ارزيابي نشده اند) را مشخص کنيد. همچنين ، در اينجا مي توانيد يک فهرست allow/block ( ممنوع/ مجاز) اختصاصي برپا کنيد.
Activity Reporting به شما امکان مي دهد که دريابيد که يک کاربر به هنگام ارتباط با اينترنت چه فعاليت هايي را انجام داده است، و Contact Management به شما امکان مي دهد که دريابيد که فرزند شما از طريقWindows Live Hotmail, Windows Messenger, و Spaces با چه کساني ارتباط برقرار کرده است (هرچند، توجه داشته باشيد که Family Safety روي ساير برنامه هاي پيام رساني فوري مانند AIM و Google Talk کنترلي ندارد). سرانجام، Requests مکاني است که در آن مي توانيد درخواست هاي فرزندان خود را براي بازکردن سايت هاي ويژه يا مجاز کردن ارتباط با کاربران خاص ببينيد.

دستيابي برنامه هاي کاربردي
 

اگر با ويندوز ويستا يا ويندوز 7 کار مي کنيد، دستيابي برنامه هاي کاربردي و خود کامپيوتر را مي توانيد کنترل کنيد. براي دستيابي اين تنظيم ها، Control Panel را باز کنيد و روي Set Up Parental Controls For Any User کليک کنيد. يک حساب کاربري را انتخاب کنيد و اطمينان يابيد که مربع کنار On,Enforce Current Settings در بالاي پنجره User Controls تيک دار است.
برنامه Parental Controls حاوي Games,Time Limits، و Allow Or Block Specific Programs است (در ويستا، گزينه Web Filtering نيز وجود دارد). گزينه Time Limits به شما امکان مي دهد که زماني را که هر کاربر مي تواند با کامپيوتر در حساب خودش کار کند کنترل کنيد. اگر روي لينک Time Limits کليک کنيد، نموداري خواهيد ديد که هر روز هفته را به 24 مربع تقسيم کرده است. مربع هاي سفيد به معني آن هستند که در آن ساعت فرزند شما مجاز به کار کردن است. اگر روي يک مربع سفيد کليک کنيد رنگ آن به رنگ آبي تغيير مي کند و به معني آن است که فرزندتان در آن ساعت نمي تواند کار کند. اگر به هنگام کار کردن فرزندتان، يک دقيقه به زمان انقضا مانده باشد، يک پيام هشدار صادر خواهد شد و پس از انقضا، کامپيوتر به طور خودکار از حساب فرزند شما خارج خواهد شد. در Parental Controls شما به عنوان مدير کامپيوتر مي توانيد اين زمان را زياد يا کم کنيد.

توانايي حفاظت
 

لينک Games به شما امکان مي دهد که بازي هايي را که نرخ گذاري (ESRB) (2) ويژه اي دارند ممنوع کنيد. به عنوان مثال، اگر يک فرزند 12 ساله داشته باشيد، به او مي توانيد اجازه بدهيد که بازي هايي را به اجرا در آورد که نرخ Everyone +10 دارند، و بازي هايي را که نرخ Teen بالاتر دارند ممنوع کنيد. براي نرخ گذاري ، روي Set Game Ratings کليک کنيد. همچنين، والدين مي توانند بازي هاي گنجانده شده در ويندوز، مانند Minesweeper را ممنوع يا مجاز کنند. براي اين کار در پنجره Game Controls روي Block Or Allow Specific Games کليک کنيد.
سرانجام، لينک Allow And Block Specific Programs به شما امکان مي دهد که برنامه هايي را که فرزندتان مي تواند در کامپيوتر به اجرا در آورد کنترل کنيد. اگر بخواهيد فرزندتان فقط برنامه هايي را بتواند به اجرا در آورد که شما مشخص کرده ايد، ويندوز يک بررسي سريع از سيستم شما به عمل خواهد آورد و برنامه هاي نصب شده را فهرست خواهد کرد. براي هر برنامه نصب شده، ويندوز ممکن است چند فايل « EXE.» را به نمايش در آورد. اگر بخواهيد که همه امکانات يک برنامه را در اختيار فرزندتان قرار بدهيد، لازم است که دستيابي به همه فايل هاي «EXE.» آن را تحت آن برنامه براي او مجاز کنيد. اگر برنامه اي که مي خواهيد مجاز باشد در فهرست نباشد، روي دکمه Browse در پايين پنجره براي پيدا کردن و انتخاب آن برنامه کليک کنيد.
پي نوشتها:

1)password
2) Entertainment Software Rating Board
منبع:ريزپردازنده، شماره 188



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط