جملاتی که میتواند روند زندگی کودک را بهتر کند

قدرت کلماتی که در رابطه با کودکان استفاده می‌کنیم، اهمیت زیادی دارد. تحقیقات زیادی درباره تأثیر دائمی کلمات ما بر روی کودکان انجام شده است: همه ما شخصی را می‌شناسیم که هنوز چیزی را که چند سال پیش والدین، پدربزرگ، برادر یا خواهر گفته بودند به خوبی به یاد دارد.
دوشنبه، 9 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
جملاتی که میتواند روند زندگی کودک را بهتر کند
به عنوان والدین، ما همیشه از تأثیر کلماتمان آگاه نیستیم؛ برخی از ما ممکن است هنوز از چیزی که در لحظات سخت به فرزندانمان گفتیم پشیمان باشیم. حقیقت این است که هیچ والدینی کامل نیستند و همه ما کلام‌هایی را می‌گوئیم که نظیر آن را پیدا نمی کنیم یا دوست داریم به شکل دیگر گفته باشیم. 
 

آیا حرف ها و جملات والدین تاثیری بر کودکان دارد؟

عبارات و افکاری که به کودکان بیان می شود، چه به صورت اتفاقی و چه عمدی، اغلب تأثیر طولانی مدتی به همراه دارند. نظراتی که ممکن است به نظر شما دور از دسترس به نظر برسند، می توانند تأثیری پایدارتر از آنچه می خواستید داشته باشند.

جملاتی که والدین به فرزندان خود می‌گویند، اغلب بیشتر از آنچه که خودشان متوجه هستند، تأثیرگذار هستند. اما انتخاب یک جمله مناسب برای گفتن، کار دشواری است زیرا والدین می‌خواهند مطمئن شوند که دارند "چیز درست" را می‌گویند.
 

اثرات جملات ما بر کودکان

ترس از شکست را کاهش می دهد:

کودکان اغلب از شکست می‌ترسند و نگران می‌شوند که والدین از او ناراضی باشند. بنابراین، والدین باید سعی کنند از عبارت "من به تو افتخار میکنم" استفاده کنند، زیرا این عبارت به کودک می‌گوید که همیشه حمایت والدین خود را خواهد داشت و باعث افزایش اعتماد به نفس آنها برای آینده می‌شود.
 

عزت نفس را افزایش می دهد:

تحقیقات نشان داده است که استفاده از جملاتی مانند "به تو افتخار میکنم" که به عنوان یک جمله مثبت از طرف والدین در نظر گرفته می‌شوند، می‌تواند اعتماد به نفس کودک را افزایش دهد. داشتن سطح بالای اعتماد به نفس برای کودکان مفید است زیرا آن‌ها را به فردی موفق تبدیل میکند که دیگران آن‌ها را بخاطر همان فردی که هستند قبول و تحسین می‌کنند.
استفاده از عباراتی مانند "من به تو افتخار می‌کنم" همچنین مانع از ارزیابی بیش از حد توانایی‌های فرزند توسط والدین و مقایسه آن‌ها با دیگران می‌شود.
 

این چیزی است که کودک دوست دارد بشنود:

والدین باید به یاد داشته باشند که آن‌ها مربی فرزندشان نیستند. نقش آن‌ها این است که فرزند خود را حمایت کرده و به راهبردهای استفاده شده توسط مربی کمک کنند. فرزندان می‌خواهند والدینشان به آن‌ها نصیحت های عقلانی ارائه دهند، به عنوان مثال در مورد تلاش، نگرش وحرف های او بازخورد مثبت نشان دهید.
 

جملاتی که والدین میتوانند برای تشویق از آنها استفاده کنند

کلمات تشویق کننده برای کودکان، زمانی که به روش صحیح استفاده شوند، می توانند تأثیر مثبت و قدرتمندی بر زندگی کودکان داشته باشند. اما اگر مراقب نباشید، عوارض جانبی غیرمنتظره ای وجود خواهد داشت.
کلمات تشویقی برای کودکان به طور معمول توسط والدین و معلمان استفاده می شود. هنگام استفاده درست، این کلمات تشویقی می توانند تأثیرات مثبت قدرتمندی روی کودکان داشته باشند.

این به دلیل این است که تقویت مثبت می تواند کودکان جوان را به تکرار رفتار تحسین شده عادت دهد.
چه عملکرد تحصیلی باشد و چه دستاوردهای ورزشی، «آفرین، کارت خوبه» یا «تو خیلی باهوشی» واژه‌های تشویق کننده رایج  هستند.
اما استفاده از این کلمات تشویق کننده برای بچه ها همیشه انگیزه آنها را تحریک نمی کند.
 

مزایای استفاده از کلمات تشویقی مناسب و موثر برای کودکان

در اینجا سه فایده استفاده از کلمات تشویقی مناسب برای کودکان آورده شده است:
 

افزایش عزت نفس کودکان:

مطالعات نشان داده‌اند که عبارات مثبت برای کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، به‌ویژه مفید هستند.
 

انگیزه درونی را افزایش دهید:

کلمات تشویقی مثبت می تواند انگیزه درونی دانش آموزان را افزایش دهد. انگیزه درونی تحصیلی می تواند بر تمایل کودک به یادگیری تأثیر بگذارد. در نتیجه، دانش آموزان با انگیزه درونی بالاتر، تمایل به پیشرفت تحصیلی بهتری دارند.
 

افزایش استقامت

تشویق والدین به کودکان می تواند مشارکت و پشتکار کودکان را افزایش دهد.
 

چگونه کودکان را بدون اثرات منفی تشویق کنیم

در اینجا چند نکته درباره استفاده سازنده از کلمات تشویق‌کننده برای کودکان آورده شده است:
 

صمیمانه و صادقانه تمجید کنید:

کلمات تشویقی معمولاً توسط والدین و معلمان به کودکان استفاده می شود تا ایشان را تشویق کنند. اگر این کلمات به درستی استفاده شوند، می توانند تأثیرات مثبت قدرتمندی روی کودکان داشته باشند. اما اگر این کلمات به نظر نامعتبر و نادرست بیایند، کودکان احساس تشویق نخواهند کرد. تعریف مثبت باید با صداقت و صراحت انجام شود.
تحسین نکردن خود به خود کودکان یا تحسین کردن آنها فقط برای تقویت رفتار نیز غیرصادقانه تلقی می شود.
 

خاص و توصیفی باشید:

به جای کلمات تشویق کننده، کودکان را با استفاده از کلمات توصیفی و خاص تحسین کنید. هرچه تشویق کلی یا عمومی کمتر باشد، احتمال اینکه از نظر واقعی درست باشد و صادقانه تلقی شود بیشتر است.
 

تلاش‌ کودکان را تحسین کنید:

وقتی کودکان به خاطر تلاش هایشان در انجام یک کار مورد تحسین قرار می گیرند، یاد می گیرند که موفقیت را به تلاش خود نسبت دهند.
از آنجایی که تلاش کیفیتی است که همه ما قدرت کنترل و بهبود آن را داریم، بنابراین این کودکان بیشتر بر تلاش برای تمرین یا توسعه مهارت ها تمرکز می کنند تا دنبال کردن نتایج فی نفسه.

این کودکان هنگام مواجهه با شکست، بر این باورند که شکست خورده اند، زیرا صرفاً به اندازه کافی تلاش نکرده اند. اگر آنها تلاش بیشتری کنند، شکست قابل اجتناب خواهد بود.
بنابراین این بچه ها انگیزه دارند دوباره تلاش کنند و تمایل به بهبود عملکرد دارند. آنها انعطاف پذیرتر هستند و در صورت شکست متلاشی نمی شوند.
 

از ستایش کنترلی یا مشروط خودداری کنید:

وقتی بچه‌ها احساس می‌کنند که حس ارزشمندی آن‌ها به تأیید و قضاوت مثبت بستگی دارد، به دنبال اهدافی می‌گردند که بر ارزش‌گذاری خود متمرکز باشد. پس ارزش خود این بچه ها منوط به رسیدن به اهداف است.
این بدان معناست که بچه‌هایی که احساس می‌کنند ارزش خودشان منوط به تأیید است، نمی‌خواهند چیزهای جدیدی را امتحان کنند، ترس از تازگی به معنای تخصص کمتر برای دستیابی به نتایج خوب است.
تحسین مشروط همچنین به عنوان انگیزه بیرونی عمل می کند و انگیزه درونی کودکان را کاهش می دهد. این کودکان عزت نفس سالم کمتری دارند.
 

از ستایش مقایسه ایی اجتناب کنید:

تحسین مقایسه ای کودکان را در برابر شکست های آینده آسیب پذیر می کند. بچه‌هایی که با مقایسه مورد تحسین قرار می‌گیرند، وقتی شکست می‌خورند، از مقایسه دست نمی‌کشند. در عوض، آنها سریعتر انگیزه خود را از دست می دهند.
هنگامی که این کودکان با مشکلاتی روبرو می شوند، نسبت به کودکانی که بیشتر به دلیل تسلط بر کارخودشان تحسین می شوند، احساسات منفی، ناامیدی، اضطراب و درماندگی بیشتری نشان می دهند. آنها کمتر انعطاف پذیر می شوند.
مانند تحسین مشروط، تشویق مقایسه اجتماعی به کودکان می آموزد که هدف برنده شدن است، نه یادگیری.
 

از ستایش بیش از حد خودداری کنید:

هنگامی که بزرگسالان کارهای ساده را تحسین می کنند یا هر چیزی را بیش از حد تعریف می کنند، چندین اثر منفی وجود دارد.
کلمات تشویق کننده برای کارهایی که به راحتی انجام می شوند یا به خوبی انجام نمی شوند، غیر صادقانه تلقی می شود.

برای بچه‌هایی که عزت نفس بالایی دارند، تمجید عزت نفس  را پایین نمی‌آورد، بلکه خودشیفتگی را پرورش می‌دهد. کودکان خودشیفته نسبت به دیگران احساس برتری می کنند، معتقدند که از امتیازات برخوردار هستند و می خواهند مورد تحسین دیگران قرار گیرند.

تمجید بیش از حد همچنین باعث می شود که بچه ها هر بار انتظار تحسین داشته باشند. این به یک پاداش بیرونی تبدیل می شود که انگیزه را کاهش می دهد، نه افزایش می دهد. تحسین مکرر همچنین کودکان را به این باور می رساند که فقدان تحسین به معنای شکست است.
 

نمونه هایی از کلمات تشویق کننده برای کودکان

به خودت افتخار کن.
تلاش تونتایج  بزرگی ایجاد می کند.
اینها ایده های بسیار خلاقانه ای هستند.
زمانی که کار می کردی تمرکز شگفت انگیزی داشتی.
تو خیلی دوست خوبی هستی.
تو قلب مهربانی داری.
دلسوزی شما برای دیگران فوق العاده است.
مهم این است که چقدر یاد گرفته اید، نه اینکه چقدر برنده شده اید.
تو را همانگونه که هستی دوست دارم.
تا زمانی که تسلیم نشدی، زمان زیادی برای رشد داری.
تو خیلی سخاوتمندی.
 

کلام آخر

جملات تاثیرگذار بر کودکان می توانند به آنها کمک کنند تا از خودشان بیشتر اطمینان داشته باشند و به اهداف خود برسند. اما باید به دقت از کلمات تشویقی استفاده کرد و از ناسزاگویی و نادرستی آنها پرهیز کرد. همچنین، تشویق و تعریف مثبت باید با صداقت و صراحت صورت گیرد تا کودکان از آنها استفاده کنند و احساس تشویق شوند.
 

منابع

https://www.crosswalk.com/family/parenting/new-parents/what-damage-can-your-words-have-on-your-kids.html
https://blog.innerdrive.co.uk/powerful-sentence-a-parent-can-say
https://www.parentingforbrain.com/words-of-encouragement-for-kids


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.