اخلاق و رفتار هایی که موجب موفقیت کودک میشود

رفتار و اخلاق کودکان بسیار مهم است و می‌تواند تأثیر زیادی بر روند موفقیت آن‌ها در زندگی داشته باشد. برای موفقیت کودکان، باید آن‌ها را به احترام و انضباط تربیت کرد. همچنین، آموزش اخلاقیات و ارزش‌های اجتماعی درست و مناسب می‌تواند به موفقیت آن‌ها در زندگی کمک کند.
سه‌شنبه، 10 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
اخلاق و رفتار هایی که موجب موفقیت کودک میشود

ارزش های اخلاقی و اخلاق چیست؟

ارزش‌های اخلاقی به فرد کمک می‌کنند تا بین خوب و بد تصمیم‌گیری کند و در روابط با دیگران، صادقانه، قابل اعتماد و عادلانه عمل کند. این ارزش‌ها معمولاً توسط جامعه مشخص می‌شوند و شامل رفتار صادقانه، عدالت، احترام به دیگران، توانایی احساس همدردی و تعامل موثر با دیگران است. به طور کلی، توسعه اخلاقی و ارزش‌ها به فرد کمک می‌کند تا به عنوان یک شخص مسئول، با دیگران به خوبی برخورد کند و در جامعه به خوبی عمل کند.
 

ویژگی های شخصیتی که باید فرزندتان داشته باشید

اگر نگران این هستید که چه ویژگی های مناسبی می تواند تأثیر مثبت و ماندگاری روی فرزندتان داشته باشد، این فهرست به شما کمک می کند تا آنها را بشناسید و با فرزندتان روی آنها کار کنید.
 

صداقت :

صداقت، مهمترین ویژگی است که باید کودک از سنین پایین تر آن را توسعه دهد. اولین قدم این است که دروغ نگوید و صادق باشد. صداقت در آینده باعث می‌شود که فرد وفادار، مسئول و قوی شود. این به فرد کمک می‌کند تا بین درست و نادرست تفاوت قائل شود و باورهای خود را با چیزهای مشخص و درست هماهنگ کند.
 

بخشش :

بخشش یکی از ارزش‌های اخلاقی است که به فرد کمک می‌کند تا در جامعه بهتر عمل کند. بخشش به معنای دادن فرصت دوم به افراد و شکل دادن به روحیه بخشش است.
برای آموزش ارزش بخشش، از آنها بخواهید که دلایل عمل نادرست شخصی را که به آنها آسیب رسانده است، لیست کنند و آنها را به شخص دیگر بدهند تا به آنها کمک کند. بخشش به فرد کمک می‌کند تا در جامعه با همدلی و مهربانی عمل کند و روابط خود را با دیگران بهبود ببخشد.
 

کار سخت :

کار سخت و پشتکار، گام های کلیدی برای موفقیت هستند. به کودک خود بیاموزید که با کار سخت هر چیزی قابل دستیابی است و اگر با پشتکار برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند، در آینده به عنوان رهبران موفق شناخته خواهند شد. می توانید برای آنها اهداف کوچک و کوتاه مدت تعیین کنید و از آنها بخواهید که حتی پس از شکست هایشان به تلاش خود ادامه دهند. هنگامی که کودکان به سختی کار می کنند، آنها را تحسین کنید و برخی از چیزها را به آنها بسپارید تا بتوانند آنها را به دست آورند.
 

مسئولیت پذیری :

از مبانی شروع کنید، مانند مسئولیت پذیری در انجام وظایف و تحصیلات، مسئولیت پذیری ارزش بزرگی است که باعث محبوبیت و احترام کودکان در اطرافشان می شود. مسئولیت پذیری به آنها در هر مرحله از زندگی کمک می کند.
 

بهینگی :

دیدن نیمه پر لیوان همیشه برای کودک شما ضروری است. آنها باید به دنبال دیدن جنبه های روشن و مثبت زندگی باشند. این دیدگاه مثبت باعث می شود که آنها خسته نشوند، پر از انرژی، پایدار و فعال در همه جوانب باشند. همچنین به رشد سالم آنها کمک می کند. یافتن چیزهای خوب در بد و نگاه کردن به شکست ها به عنوان فرصت هایی برای فهمیدن جهان، برای کودک بسیار مهم است. فهمیدن و حضور در کنار کودک شما، تلاش های مداوم و کمک به بهبود نمرات پایین، به جای اجبار آنها، اهمیت دارد.
 

رویاپردازی :

به کودک خود اجازه دهید هدف های بزرگ داشته باشد. به او کمک کنید تا اهداف عملی را تعیین کند و رشد خود را به سوی رویاهایش هدایت کند.
 

فروتنی :

فروتنی به معنای قبول کردن نقص‌ها و عیب‌های خود و دیگران است و تلاش برای بهبود آنها. آموزش دادن به کودک خود برای فروتنی، می‌تواند به افزایش توانایی‌های اجتماعی و روابط عمومی آنها کمک کند. برای آموزش ارزش فروتنی، از آنها بخواهید که با دقت به نظرات دیگران گوش کنند و سعی کنند از آنها یاد بگیرند. همچنین، آنها را تشویق کنید تا خود را در موقعیت‌های مختلف قرار دهند و با خطاهای خود مواجه شوند. فروتنی به فرد کمک می‌کند تا با احترام به دیگران رفتار کند و روابط خود را با آنها بهبود بخشد.
 

شجاعت و جسارت :

شجاعت و جسارت به کودک شما کمک می کند تا حقیقت را بفهمد و بر ترس های خود غلبه کند. شجاعت برای مقابله با هرگونه رفتار ناعادلانه و جسارت برای روبرو شدن با موقعیت های دشوار در زندگی بهتر است. 
 

استقلال:

به کودک خود یاد دهید که به هیچ کسی وابسته نباشد و برای تمام موفقیت ها و شکست های خود، مسئولیت کامل را بپذیرد. این ساختار به اعتماد به نفس کودک کمک می کند. همچنین به او یاد می دهد که برای موفقیت خود به هیچ کسی وابسته نیست.
 

کنجکاوی :

کنجکاوی نیز یکی از ارزش‌های اخلاقی است که به فرد کمک می‌کند تا به دنبال دانستن و یادگیری بیشتر در مورد جهان پیرامون خود باشد. این ارزش به فرد کمک می‌کند تا با  بررسی دقیق تر اطلاعات، بهترین تصمیمات را بگیرد و به رشد و توسعه شخصی خود بپردازد. آموزش دادن به کودک خود برای کنجکاوی، می‌تواند به افزایش توانایی‌های آنها در حل مسائل و پرسیدن سوالات کمک کند. برای آموزش ارزش کنجکاوی، از آنها بخواهید که همیشه سوال بپرسند و به دنبال پاسخ‌های جدید باشند.
 

رفتار هایی که باعث رشد و موفقیت کودک میشود 

رفتارها و اخلاقیاتی که به موفقیت کودکان کمک می‌کنند، شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های اجتماعی و رفتاری است که آن‌ها را در مسیر پیشرفت و رشد قرار می‌دهند. در زیر چند اصل مهم را برای موفقیت کودکان آورده‌ام:

پشتکار و تلاش:

یکی از اصول اساسی موفقیت کودکان، پشتکار و تلاش است. آن‌ها باید یاد بگیرند که با تلاش و تمرکز، مشکلات را حل کنند و به خواسته‌های خود دست بیابند. تشویق و ارزش‌گذاری از تلاش و پشتکار آن‌ها نقش بسیار مهمی در تقویت این ارزش دارد.
 

حفظ اخلاق و انگیزه:

اخلاق‌ها و ارزش‌ها می‌توانند راهنمایی‌هایی برای عملکرد کودکان در جهتی مثبت باشند و به آن‌ها کمک کنند که تصمیم‌های درستی را بگیرند. آن‌ها باید به صداقت، احترام، مسئولیت‌پذیری و همکاری ارزش دهند.
 

مهارت‌های ارتباطی:

توانایی برقراری ارتباط مؤثر و مهارت‌های اجتماعی، کودکان را در روابطشان با دیگران توانمند می‌کند. مهارت‌هایی مانند گوش کردن فعال، صحبت کردن مؤثر، راهبرد‌های درخواست کردن و برقراری تعامل مثبت اهمیت زیادی دارند.
 

خلاقیت و تفکر انتقادی:

توانایی تفکر خلاق و انتقادی در کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین راه‌حل‌ها را بیابند. آن‌ها باید تشویق شوند تا بتوانند مسئله‌ها را از زوایای متفاوت بررسی کنند و راه‌حل‌های خلاقانه پیشنهاد دهند.
 

انعطاف‌پذیری و مقابله با تغییرات:

دنیای امروز پر از تغییرات و چالش‌هاست. کودکان باید بتوانند با تغییرات سازگاری مناسبی داشته باشند و انعطاف‌پذیری را در مواجهه با مشکلات و موقعیت‌های جدید نشان دهند.
 

خودآگاهی و پذیرش وظایف:

کودکان باید توانایی خودآگاهی و پذیرش مسئولیت‌های خود را پیدا کنند. آن‌ها باید بفهمند که تصمیم‌هایشان و رفتارهایشان تأثیری بر دیگران و خودشان دارد و باید از این وضعیت پذیرش داشته باشند.
 

همکاری و تعاون:

مهارت‌های همکاری و تعاونی برای کودکان بسیار مهم هستند. آن‌ها باید یاد بگیرند که در یک تیم کار کنند، دیگران را بشناسند و با همکاری برای رسیدن به هدف‌ها تلاش کنند.

درک و مدیریت این اصول اخلاقی و رفتارها در طول رشد کودکان می‌تواند زمینه‌ی مناسبی را برای موفقیتشان فراهم کند. بدانید که این فرآیند زمان می‌برد و نیازمند صبر و پشتکار است. در نهایت، هر کودک  مسیر و موفقیتش با توجه به استعداد و ویژگی های شخصیش با کودک دیگر فرق میکند.
 

نکاتی برای والدین برای اینکه فرزندان موفق داشته یاشند

نکات زیر جامع نیستند، اما نقطه شروع خوبی برای والدینی هستند که می خواهند بدانند چگونه فرزندان موفقی تربیت کنند و بهترین والدینی شوند که می توانند باشند.

والدینی خونگرم، پاسخگو و پذیرنده باشید:

معماری مغز بر اساس تجربیات و تعاملات زندگی شکل می گیرد. تجربه با والدینی خونگرم و پاسخگو پایه و اساس سلامت روانی آینده را ایجاد می کند. خاطرات دوران کودکی شاد منبع قدرت مادام العمر است.
بنابراین، بهترین راه برای تربیت فرزندان موفق، تبدیل شدن به والدینی خونگرم، پاسخگو و پذیرنده و ایجاد رابطه نزدیک والدین و فرزند و خانواده است.
 

کنترل احساسات و هیجان را آموزش دهید:

تنظیم احساسات برای دستیابی به موفقیت و خوشبختی در این دنیا بسیار مهم است.
تنظیم هیجانی مهارتی نیست که ما با آن متولد شده ایم. ما باید به فرزندان خود بیاموزیم که چگونه احساسات خود را کنترل کنند.
با این حال، آموزش تنظیم احساسات صرفاً آموزش تمرینات یا بازی به کودکان نیست.

کودکان خردسال اصولاً با تماشای والدین و دیدن اینکه چگونه خودشان را تنظیم می کنند، یاد می گیرند که خودشان را تنظیم کنند. اگر ما ناراحت هستیم و هر بار که بچه هایمان بد رفتار می کنند فریاد می زنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بچه هایمان بتوانند وقتی ناراحت می شوند آرام بمانند.
 

اجازه تصمیم گیری به کودک بدهید:

ما به‌عنوان والدین می‌خواهیم از فرزندانمان محافظت کنیم، اما فرزندپروری کنترل‌کننده می‌تواند به جای افزایش رشد کودک، مانع از رشد کودک شود. گرفتن تصمیمات خوب نیاز به تمرین دارد، که فقط از تجربه حاصل می شود.
اگر بچه ها نتوانند خودشان تصمیم بگیرند، انگیزه خود را از دست خواهند داد. توانایی کودک برای خودانگیختگی برای یادگیری و دستیابی به استقلال در انتخاب بستگی دارد.
 

به اندازه کافی آنها را به چالش بکشید:

کودکان انگیزه دارند برای رسیدن به اهدافی که می توانند به آن دست یابند تلاش کنند. حفظ انگیزه نیاز به تلاش دارد، اما موفقیت باید ممکن باشد.
یک کار زمانی که خیلی آسان باشد، اما همچنین زمانی که انجام آن خیلی چالش برانگیز باشد، برای کودک جالب نمی شود.
چالش‌هایی را در چارچوب توانایی‌های فعلی‌شان به بچه‌ها ارائه دهید و به آنها بازخورد فوری بدهید تا بتوانند به بهبود عملکرد خود ادامه دهند.
 

منابع

https://www.orchidsinternationalschool.com/blog/social-skills/teach-moral-values
https://www.turito.com/blog/one-on-one-online-tutoring/character-traits-for-kids-to-succeed


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا