فوت کوزه گری طرز تهیه پودر پیاز در خانه

پودر پیاز یکی از بهترین چاشنی ها برای خوش طعم و عطر کردن غذاهاست. این ادویه بدون اینکه ظاهر غذا را تغییر دهد، عطر و طعم خاص و فوق العاده ای به غذا می دهد و می توان از آن برای در طبخ انواع غذاها، سس ها، انواع سوپ و پلوهای مخلوط و... استفاده نمود. در این بخش طرز تهیه پودر پیاز را ارائه می کنیم تا بتوانید خودتان در خانه پودر پیاز را با بهترین طعم و کیفیت درست کنید و پودر پیازهای آماده و بدون عطر و طعم را نخرید.
چهارشنبه، 15 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
فوت کوزه گری طرز تهیه پودر پیاز در خانه

چه پیازی برای خشک کردن مناسب‌تر است؟

برای تهیه پودر پیاز خانگی بهتر است از پیاز زرد یا سفید استفاده کنید زیرا پیاز قرمز برای خشک کردن انتخاب خوبی نیست.
 

چگونه پودر پیاز خانگی درست کنیم؟

برای درست کردن پودر نخست باید آن را خشک نمایید اما خشک کردن پیاز به روش آهسته باعث جذب آلودگی‌های محیط توسط پیاز می‌شود. بنابراین باید با روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود، پیاز را خشک کنید.
 

سه روش برای خشک کردن پیاز

روش اول: خشک کردن پیاز در فر

پوست پیازها را جدا کنید و آنها را بشویید. پیازها را به شکل حلقه‌های نازک درآورید ولی توجه داشته باشید که حلقه‌ها نباید خیلی نازک شوند تا بتوانید آنها را از سینی فر جدا کنید. پیازهای حلقه شده را درون دستمالی قرار دهید تا آب پیازها گرفته شود. سپس پیازها را درون سینی فر بچینید و با کمترین دمای ممکن فر را روشن کنید. هر ۳۰ دقیقه یکبار پیازها را زیر و رو کنید تا به شکل یکنواخت خشک شوند. پس از خشک شدن پیازها را از فر درآورده و بگذارید خنک شوند.
 

روش دوم: خشک کردن پیاز در مایکروفر

در آموزش پودر پیاز خانگی یکی از اصلی‌ترین مراحل برای تهیه پودر پیاز، خشک کردن آن است. جهت خشک کردن پیاز با مایکروفر ابتدا پوست پیاز را جدا کنید و پیاز را به شکل‌های حلقه‌های نسبتا نازک برش دهید و سپس روی دستمالی قرار دهید تا آب آن گرفته شود. سپس پیازها را در ظرف مناسب مایکروفر گذاشته و برای ۵ الی۶ دقیقه درون مایکروفر قرار دهید تا آب پیاز خارج شود و کمی خشک شوند. سپس پیازها را از مایکروفر در بیاورید و درون یک تابه بریزید و روی حرارت خیلی کم با شعله پخش کن آن را مداوم هم بزنید تا پیازها خشک و ترد شوند.
 

روش سوم: خشک کردن پیاز روی بخاری یا شوفاژ

در این مقاله طرز تهیه پودر پیاز خانگی را به صورت ساده و کاربردی ارائه می‌دهیم. برای خشک کردن پیاز اگر فر یا مایکروفر ندارید، نگران نباشید می‌توانید پیازها را روی شوفاژ یا بخاری خشک کنید. برای تهیه پودر پیاز خانگی، ابتدا پوست پیازها را جدا کنید و آنها را بشویید و به شکل حلقه‌ای خرد کنید. سپس یک کاغذ فویلی روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید. شعله بخاری یا شوفاژ را در حالت متوسط بگذارید و سپس پیازها را روی فویل بریزید. پیازها را مرتب زیر و رو کنید تا به صورت یکنواخت خشک شوند.
 

پودر کردن پیاز 

به هر روشی که پیازها را خشک نمودید، می توانید اکنون پودر پیاز تهیه کنید.
پیازهای خشک شده را بلافاصله بعد از خنک شدن، داخل مخلوط کن یا دستگاه آسیاب بریزید تا کاملا آسیاب شوند و به پودر پیاز تبدیل شوند.
میزان آسیاب کردن پیاز به سلیقه ی شما بستگی دارد. بعضی ها آن را مثل آرد کاملا پودر کرده و برخی دیگر آن را درشت تر پودر می کنند.
اگر آسیاب کردن پیازها را به تاخیر بیاندازید، پیازها رطوبت محیط را به خود جذب کرده و نرم می شوند.
پیازهای نرم به خوبی آسیاب نمی شوند و کیفیت بالایی نخواهند داشت.
 

نکات مهم در خشک کردن پیاز و تهیه پودر پیاز

توجه کنید که هر چه قدر دمای فر پایین تر و مدت خشک شدن بیشتر باشه پودر پیاز شما روشن تر و خوشگل تر میشن!
سعی کنید از پیاز قرمز برا تهیه پودر پیاز استفاده نکنید.
میتونید به جای استفاده از فر مواد رو داخل تابه هم بچینید با دمای فوق العاده کم و شعله پخش کن حتی میشه روی سماور هم قرار بدید فقط مدت خشک شدن خیلی زیاد میشه!
از هر یک عدد پیاز بزرگ شاید ۱ قاشق غذاخوری پودر پیاز به دست بیاد!
 

خواص پودر پیاز خانگی

همانطور که می‌دانید پیاز دارای خواص بیشماری است. پیاز دارای انواع ویتامین و آنتی اکسیدان‌های مفید برای درمان انواع بیماری‌ها و بهبود سلامتی است. در اینجا برخی از خواص پودر پیاز خانگی و در کل خواص استفاده از پیاز را گردآوری کرده‌ایم.

• جلوگیری از سرطان و سکته‌های قلبی
• دارای کلسترول خوب که با مصرف پودر پیاز جذب می‌گردد.
• کاهش آسیب به دی ان ای توسط امواج الکترومغناطیسی
• مفید در درمان جوش و روشن شدن پوست
• از بین بردن سلول‌های مرده پوست و شاداب ساختن پوست
• درمان ریزش مو و بهبود رویش مجدد موها
• از بین بردن رادیکال‌های آزاد و مفید برای بیماری‌های معده، جلوگیری از زخم یا ورم معده
• مفید برای بیماران دیابتی و تنظیم قند خون
• جذب بیشتر ویتامین C با مصرف پیاز
 

نگهداری پودر پیاز

توصیه می‌شود بعد از تهیه پودر پیاز آن را در داخل ظرفی در دار بریزید و در داخل یخچال قرار دهید.باید دقت کنید هر بار که از پودر پیاز استفاده می‌کنید، در آن را بلافاصله ببندید. چرا که در طول مدت زمان زیاد، اگر در آن به کرات باز شود، پیازها رطوبت می‌گیرند.

نکته‌ای که برای تهیه پودر پیاز و انتخاب تعداد پیازها باید حتما بدانید این است که هر یک عدد پیاز معادل یک قاشق غذاخوری پودر پیاز می‌دهد. بنابراین سعی کنید پودر پیاز را به میزان مصرف یک تا دو ماهه برای خود تهیه کنید. چراکه اگر میزان زیادی پودر پیاز تهیه کنید، مدت زمان زیادی در یخچال خواهد ماند. ما پودر پیازی که بیشتر از یک تا دو ماه در یخچال بماند را برای مصرف توصیه نمی کنیم.
 

مزایای مصرف پودر پیاز 

استفاده از پودر پیاز مزایای زیادی داره. از جمله این مزایا میشه به جلوگیری از سکته اشاره کرد. این پودر در پیشگیری از سرطان هم موثره.
همچنین از خواص ضد یبوست برخورداره. پودر پیاز برای زیبایی هم خواص زیادی داره. پیاز به دلیل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد در درمان جوش و روشن کردن پوست بسیار موثره.
مصرف پیاز و پودر اون تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش مو داره. مصرف این پودر برای پوست مفیده چرا که تاثیر زیادی روی ریزش لایه های مرده پوست می‌گذاره.

پودر پیاز به دلیل آنتی اکسیدان های زیادی که داره، ضد سرطان بوده و جلوی سکته های قلبی و عروقی رو می گیره. 
از مزیت‌ های دیگه مصرف پودر پیاز میشه به به از بین بردن رادیکال آزاد در بدن اشاره کرد.
برای بیماری های معده هم این پودر بسیار مفیده و جلوی زخم و ورم معده رو می ‌گیره.

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، مصرف پودر پیاز باعث تنظیم میزان قند در خون اون‌ها میشه.
همچنین پودر پیاز در جذب بیشتر ویتامین c در بدن انسان موثره و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنه.
استفاده از پودر پیاز در غذاهای مورد علاقتون، طعمش رو افزایش داده، بدون این که مقدار قابل‌توجهی چربی و کالری به غذا اضافه بشه.

متعادل نگه‌داشتن رژیم غذایی به شما این امکان رو میده که وزنتون رو کنترل کرده و خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و دیابت رو کاهش بدید.
پتاسیم یک ماده مغذیه که به تنظیم فشارخون کمک می‌کنه. انقباض سالم ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، هضم و ضربان قلب از عملکردهای دیگه بدن هستند که برای فعالیت صحیح به پتاسیم نیاز دارند.
 

درآخر

در نتیجه، پودر پیاز خانگی با توجه به خواص آن، از جمله ضد التهاب، ضد عفونی کننده و آنتی‌باکتریال، یکی از بهترین روش‌های حفظ و نگهداری پیاز است. با استفاده از این روش ساده و اقتصادی، می‌توانید پیاز خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید و از آن در طول سال استفاده کنید. همچنین، مصرف پودر پیاز در آشپزی می‌تواند به عنوان یک جایگزین سالم برای پیاز تازه باشد. به طور خلاصه، پودر پیاز خانگی یک راه حل عالی برای نگهداری پیاز و استفاده در آشپزی است.
 

منابع

https://tastebank.net/blog/spice-2/preparation-of-onion-powder-78
https://www.tasvirezendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.