نحوه صحیح شستن خاکشیر چگونه است؟

خاکشیر یکی از شربت های سنتی ما ایرانیان است که برای رفع تشنگی روزه داران بسیار مفید است. خاکشیر املاح و شن ریزه هایی دارد که اگر به درستی شسته نشود می تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند. با راسخون همراه باشید.
جمعه، 17 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه صحیح شستن خاکشیر چگونه است؟

خاکشیر، یکی از محبوب ترین نوشیدنی های سنتی ایرانی است. اوج مصرف این نوشیدنی به دلیل خاصیت رفع عطش آن، در روزهای ماه رمضان است. این گیاه خوشمزه به دو رنگ قرمز و قهوه ای وجود دارد که البته خاکشیر قرمز طعم تلخی دارد. اگر از خواص خاکشیر مطلع باشید حتما آن را در برنامه غذایی خود قرار خواهید داد.

خاکشیر خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و حتی آکنه و جوش را نیز درمان می کند. برای درمان تب بالا و خارش پوست نوزادان نیز می توانید از خاکشیر کمک بگیرید.هنگامی که این دانه خوشمزه را خریداری می کنید، می بینید که لا به لای دانه های خاکشیر املاح و شن ریزه هایی وجود دارد. این خیلی مهم است که بتوانید خاکشیر را به خوبی پاک کنید.
 

اهمیت روش شستن خاکشیر

شاید این سؤال برای بسیاری از خوانندگان به وجود بیاید که بهترین روش شستن خاکشیر برای چه مواردی اهمیت و کاربرد دارد. در واقع اگر خاکشیر داشته باشید می‌توانید در موارد مختلف از آن استفاده کنید. در حقیقت نحوه درست شستن خاکشیر به شما کمک می‌کند که در رفع تشنگی، گرمازدگی، درمان یبوست، کاهش علائم کبد چرب و درمان ناباروری عملکرد موفقی داشته باشید. اما توجه کنید که نحوه مصرف و نگهداری آن بسیار مهم است.

حتماً در نظر بگیرید که خاکشیر به صورت دانه‌های ریزی است و شستن آن باید با دقت بالا انجام شود. در غیر این صورت آلودگی موجود در خاکشیر باعث بروز مشکلات گوارشی شدید خواهد شد. هرچند عوارض مصرف آن را نباید نادیده گرفت.
 

مراحل صحیح شدن خاکشیر

اکنون نوبت به آن رسیده که بهترین روش شستن خاکشیر را به طور کامل به شما توضیح دهیم. 

ریختن خاکشیر در کاسه ای بزرگ

برای اینکه شستن خاکشیر را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید آن را در کاسه ای متوسط بریزید. سپس روی آن آب ریخته تا کامل آن را بپوشاند. در واقع باید سه چهارم کاسه حاوی خاکشیر پر از آب شود تا شستشوی این ماده خوراکی به طور کامل صورت گیرد. 
 

پخش کردن خاکشیر در کاسه

هنگامی که روی خاکشیر آب ریخته می‌شود، گلوله‌های خاکشیر را مشاهده می‌کنید. برای اینکه شستشوی خاکشیر به طور کامل انجام شود، باید با یک چنگال، به آرامی دانه‌های خاکشیر را از هم جدا کنید. به این ترتیب همان موقع، دانه‌های ریزی را در خاکشیر مشاهده می‌کنید که باید روی ظرف قرار گرفته و از خاکشیر جدا شوند. در واقع وقتی گلوله‌های خاکشیر را باز می‌کنید، آب میان دانه‌ها قرار می‌‎گیرد. در نتیجه ذرات آشغال میان آنها که سبک تر هستند، روی کاسه قرار می‌گیرند.
 

نگهداری در آب برای شستن بهتر

برای اینکه شستن آب با دقت بالاتری انجام شود و مطمئن باشید که اثری از هیچ گونه برگ، خاشاک و ذرات آلوده در لیوان خاکشیر نیست، باید زمانی که خاکشیر را همراه با برگ و خاشاک در آب می‌ریزید، صبر کنید تا ذرات خاشاک و برگ‌ها که سبک هستند، روی آب بیایند. به این طریق امکان جدا کردن این ذرات و برگ‌ها از خاکشیر بیشتر است.
 

پر کردن مجدد کاسه از آب

وقتی که برگ و خاشاک و سایر ذرات آلوده روی آب قرار گرفتندو خاکشیر در ته ظرف جمع شد، باید به آرامی آب و ذرات آشغال را بیرون بریزید. سپس کاسه حاوی خاکشیر تمیز شده را پر از آب کنید. مجدداً صبر کنید تا ذرات آشغال باقیمانده سطح آب قرار بگیرند و فرصتی شود که شما بهترین روش شستن خاکشیر را به پایان ببرید.
 

تکرار مرحله آخر شستن خاکشیر

توجه داشته باشید که شستن خاکشیر به دو مرتبه تعویض آب ختم نمی‌شود. شما با توجه به میزان آلودگی، برگ و خاشاکی که همراه خاکشیر هستند، باید آنقدر مرحله آب ریختن روی ظرف و صبر کردن برای اینکه آشغال‌ها روی سطح آب قرا بگیرند و بتوانید این ذرات را جدا کنید، ادامه دهید تا از پاک بودن خاکشیر مطمئن شوید.
 

هم زدن خاکشیر

آخرین مرحله شستن خاکشیر به هم زدن کامل این ماده در همان کاسه ختم می‌شود. بعد از اینکه خاکشیر به طور کامل هم زده شد،  آن را در ظرفی بزرگ تر و ترجیحاً از جنس روی بریزید. انجام این مرحله به این دلیل است که اگر ذرات شن همچنان درون مخلوط خاکشیر باقی مانده باشند، به راحتی قابل تفکیک از خاکشیر بوده و نیاز به شستشوی بیشتر آن نداشته باشید.
 

شستن مجدد خاکشیر

هنگامی که شن و ریگ‌های کف کاسه را جدا کردید، نوبت به این می‌رسد که شستن خاکشیر را مجدد ادامه دهید. در واقع باید در بهترین روش شستن خاکشیر، کار قرار دادن خاکشیر در ظرف آب، صبر کردن و خالی کردن ذرات ته نشین شده کف ظرف را آنقدر تکرار کنید تا مطمئن شوید که خاکشیر عاری از هر گونه ذرات شن و آشغال است.

نحوه صحیح شستن خاکشیر چگونه است؟
 

خواص خاکشیر برای سلامتی 

از این گیاه به عنوان داروی گیاهی استفاده می شود. این گیاه چه تازه و چه خشک شده اثر دارویی دارد. به درمان احتقان قفسه سینه، سرفه، آسم، تب و غیره کمک می کند. همچنین تورم، التهاب را کاهش می دهد، طحال و کبد را سم زدایی می کند، توده ها و زخم ها را پاک می کند. در خارج به عنوان کمکی برای نقرس و همچنین مشکلات روماتیسمی استفاده می شود. در ادامه به خاصیت های خاکشیر برای بدن نام برده ایم.

درمان گرماردگی :

پیشگیری از گرمازدگی با شربت خاکشیر یک نوشیدنی با طبع سرد است که دمای بدن را کاهش می دهد و به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.
 

استخوان های سالم با مصرف خاکشیر :

کلسیم فرم بدن را تقویت می کند و ستون فقرات را تقویت می کند که به از بین بردن کمردرد کمک می کند. شکل مناسب استخوان ها را حفظ می کند و از مشکلات اسکلتی مانند پوکی استخوان و آرتریت که بر حرکت تاثیر می گذارد و دردناک است، جلوگیری می کند.
 

از خواص خاکشیر کاهش کلسترول :

مصرف زیاد نیاسین به کاهش سطح کلسترول بد در بدن و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند که از احتمال لخته شدن دیواره سرخرگ ها و همچنین تصلب شرایین جلوگیری می کند.
 

از گرفتگی عضلات جلوگیری کنید :

منیزیم کمکی برای کمردرد، تنش عضلانی و استرس کلیه است. به جذب کلسیم کمک می کند که به بهبود سریعتر استخوان ها کمک می کند. کمبود آن منجر به گرفتگی عضلات پا و خستگی عمومی می شود. مصرف کافی مکمل ها برای درمان گرفتگی عضلات پا موثر است.
 

خاکشیر التهاب را کاهش می دهد :

منگنز با افزایش سطح سوپراکسید دیسموتاز که به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها امکان پذیر است، به عنوان کمکی برای التهاب و رگ به رگ شدن عمل می کند. بیماران آرتریت دارای مقدار کمی سوپراکسید دیسموتاز هستند که بیشتر به منظور افزایش عملکرد و سنتز SOD مورد نیاز است.
 

بیماری های قلبی :

ویتامین B6 سطح چربی انباشته شده در قلب انسان را کنترل می کند و از بیماری های مختلف قلبی جلوگیری می کند. ویتامین B6 از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند زیرا کلیه اندام ضروری است.
 

جلوگیری از سکته :

پتاسیم برای عملکرد صحیح مغز ضروری است. مقدار بالای پتاسیم با افزایش فعالیت عصبی و افزایش عملکردهای شناختی به انتقال اکسیژن به مغز کمک می کند. همچنین از سکته مغزی در مغز انسان جلوگیری می کند. خاکشیر یک گشاد کننده عروق است که به شل شدن رگ های خونی در بدن کمک می کند. به جریان روان خون کمک می کند و از شکستگی و لخته شدن خون جلوگیری می کند.
 

پاکسازی رحم با خاکشیر :

دم کرده خاکشیر همراه با عسل یک شستشو دهنده خوب رحم است به خصوص در زمانی که رحم، دچار زخم و عفونت چرکی شده باشد.که این روش هم به صورت فرزجه (شیاف) و به شکل پنبه آغشته شده به محلول دم کرده و قرار دادن آن در داخل رحم، و هم به صورت محلول جهت شستشو رحم کاربرد دارد.
 

درمان مشکلات چشمی :

آب مروارید به یکی از مشکلات رایج بینایی تبدیل شده است. به دلیل وجود کم ویتامین C در چشم ایجاد می شود. مصرف زیاد ویتامین C به انتقال خون به نواحی چشمی بدن انسان کمک می کند.
 

افزایش قدرت ایمنی :

ویتامین B2 با تقویت ذخایر آنتی بادی، قدرت ایمنی را تقویت می کند. همچنین قدرت دفاعی بدن را برای مبارزه با عفونت ها تقویت می کند. فرد باید از رژیم غذایی غنی از ریبوفلاوین استفاده کند که باید به طور منظم ترمیم شود.

نحوه صحیح شستن خاکشیر چگونه است؟
 

تهیه شربت خاکشیر مجلسی

هنگامی که تصمیم می‌گیرید شربت خاکشیر مجلسی آماده کنید، می‌توانید ۲ تا ۳ لیوان آب را درون قابلمه ریخته و بگذارید که به طور کامل بجوشد. سپس درون آن شکر بریزید و کامل هم بزنید تا مخلوط شود. بعد از اینکه قوام آن به حد مورد نظر شما رسید، گلاب را به آن اضافه کنید. اکنون یک شربت غلیظ دارید که مانند شربت آلبالو یا شربت توت فرنگی قابل استفاده است. در این حالت شما می‌توانید هنگام سرو این شربت مقداری خاکشیر شسته شده را به این ترکیب در هر لیوان اضافه کنید و روی آن یک یا دو قالب یخ کوچک بگذارید.
 

منابع

https://chishi.ir/10745-shostan-khakeshir
https://snapp.market/blog/washing-descurainia-sophia
https://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/daphnia1-properties1-maintain1.html


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.